ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

راهنمای گوگل برای شناسایی ویژگی های مدیریت موفق در سازمان شما

تحقیقات نشان می دهند مدیران نقش به سزایی در خروجی و مشارکت کارکنان سازمان خود دارند. با این حال، بسیاری از سازمان ها به اندازه ی کافی برای انتخاب و پرورش مدیران خود تلاش نمی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۰ آبان ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

تحقیقات نشان می دهند مدیران نقش به سزایی در خروجی و مشارکت کارکنان سازمان خود دارند. با این حال، بسیاری از سازمان ها به اندازه ی کافی برای انتخاب و پرورش مدیران خود تلاش نمی کنند و به همین دلیل فرصتی استثنایی برای پیشبرد کسب و کار خود را از دست می دهند. برای اینکه متوجه شوید چه نوع مدیری برای سازمان شما کارایی بیشتری دارد می توانید با بررسی مقالات موجود در این زمینه رفتاری های مناسب برای یک مدیر شایسته را بیابید.

گوگل در تلاش برای تعیین ویژگی های مدیران شایسته، ابتدا تیمی تحقیقاتی را به اثبات خلاف این ادعا گماشت. وظیفه ی این تیم تحقیقاتی این بود که ثابت کند مدیران نقشی در موفقیت یا عدم موفقیت سازمان و عملکرد کارکنان آن ندارند. این فرضیه بر پایه ی باور اولیه ی برخی از رهبران و مهندسان گوگل قرار داشت که اعتقاد داشتند مدیران در بهترین حالت مصیبتی اجتناب ناپذیر، و در بدترین حالت لایه ای از بروکراسی اضافه هستند.

در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

تیم مذکور کیفیت مدیران را بر اساس دو معیار کمی تعریف کرد: امتیاز عملکردی آنها و بازخوردهای کارمندان در بررسی سالانه ی کارمندان گوگل. این داده ها بلافاصله نشان دادند که مدیران برای سازمان خود اهمیت قابل توجهی دارند. نتایج نشان داد تیم هایی که مدیران شایسته تری داشتند، از رضایت و بهره وری بالاتری برخوردار بودند.

اما آگاهی از اهمیت نقش مدیران، توضیح نمی داد دقیقاً چه عاملی باعث شایستگی آنها می شود. بنابراین تیم تحقیقاتی در این مورد از کارکنان پرس و جو کرد. آنها با بررسی نظرات کارکنان در بررسی های سالانه، ارزیابی های عملکردی، و جایزه ی سالانه ی مدیران برتر، به 8 رفتار مشترک میان شایسته ترین مدیران گوگل دست پیدا کردند. محققان مذکور همچنین مصاحبه هایی دوسوکور با گروهی از بهترین و بدترین مدیران انجام دادند تا نمونه هایی عینی از تفاوت کار این دو گروه را بیابند.

به استناد بررسی های انجام شده، مدیر خوب در گوگل دارای مشخصه های زیر است:

1- مربی خوبی است
2- تیم را توانمند و از خرده مدیریتی اجتناب می کند
3- برای موفقیت و کامیابی اعضای تیمش از خود اشتیاق نشان می دهد و اهمیت قائل می شود
4- بهره ور و نتیجه محور است
5- ارتباط گیرنده ی خوبی است
6- به پیشرفت زندگی شغلی دیگران کمک می کند
7- چشم انداز و استراتژی مشخصی برای تیمش دارد
8- از مهارت های فنی حائز اهمیتی برخوردار است که به او در راهنمایی تیم خود کمک می کنند

تیم تحقیقاتی یاد شده از ویژگی های مدیران برتر گوگل پرده برداشت، اما این به آن معنا نیست که هر آنچه برای گوگل مفید واقع شده، برای هر سازمان دیگری نیز نتیجه بخش خواهد بود.

برای اینکه بفهمید یک مدیر خوب در سازمان شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد، سؤالات زیر را در نظر داشته باشید:

  • آیا مدیران نقش مهمی در سازمان شما دارند؟

تحقیقات زیادی در این زمینه وجود دارد که می توانید آنها را از نظر بگذرانید. در کنار پژوهش های خارجی، درونداد های داخلی مثل نظرسنجی ها یا مصاحبه ها را نیز مد نظر قرار دهید تا ببینید آیا مدیران نقشی در عملکرد یا رضایت اعضای تیم شما دارند یا خیر.

  • اگر اهمیت دارند، چه کسی را باید در این زمینه متقاعد کنید و چگونه؟

گوگل از داده های داخلی شرکت برای متقاعد کردن مهندسین و رهبران خود نسبت به اهمیت مدیران استفاده کرد. شما چطور سازمان خود را متقاعد می کنید؟

  • یک مدیر خوب در سازمان شما به چه ویژگی هایی نیاز دارد؟

گوگل موفق شد 8 رفتار مشترک مدیران موفق خود را شناسایی کند. شما شاید دو، سه یا ده رفتار شناسایی کنید. داده های داخلی شرکت مثل نتایج نظرسنجی ها و مصاحبه ها می توانند به مشخص شدن عناصر مدیریت موفق در سازمان شما کمک کنند. شما می توانید پژوهش های بیرونی انجام شده در این زمینه را نیز مورد بررسی قرار دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ا
    ا | ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

    شاید بتوان گفت که مدیر موفق بعد از "توانمند" کردن کارکنان، هدف نهایی از انجام هر کاری را خیلی شفاف توضیح می دهد و سپس تمام کار را به کارکنان واگذار می کند و از دخالت در جزییات اجتناب می کند.

  • ا
    ا | ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

    موردهای 3 و 6 نشان می دهند که مدیران برای کارکنان و خواسته شان ارزش قایل می شود. در مقابل کارکنان هم به خواسته های مدیریت توجه نشان می دهند. بده_بستان عاطفی بین کارمند و مدیر

  • سعید
    سعید | ۲۰ آبان ۱۳۹۴

    اخبار روز

مطالب پیشنهادی