ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا گرافن می تواند توانایی دید در شب را به تلفن های همراه و لپ تاپ ها بیاورد؟

دستگاه هایی نظیر عینک های دید در شب که برای عکسبرداری حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند می توانند پلیس، تیم های تفحص و سربازان را برای شناسایی تبهکاران، قربانیان و یا دشمن از آن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ آبان ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰

دستگاه هایی نظیر عینک های دید در شب که برای عکسبرداری حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند می توانند پلیس، تیم های تفحص و سربازان را برای شناسایی تبهکاران، قربانیان و یا دشمن از آن سوی دیوارها یا در تاریکی محض یاری دهند.

با این همه، برترین مدل های این محصول نیازمند سیستم های خنک کننده و برودتی هستند که این نیاز هم باعث سنگین شدن، بالا رفتن قیمت و کندی عملکردشان می شود.

همین مساله پژوهشگران MIT را به استفاده از گرافن رهنمود کرد؛ ماده ای نیمه رسانا که نسبت به فولاد صد مرتبه محکم تر است. آنها با استفاده از این ماده چیپی تولید کرده اند که گفته می شود مشکلات یاد شده در دوربین های حرارتی را از بین می برد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

طبق گفته توماس پلاسیوس از مولفان مقاله منتشر شده در این باره، حسگرهای مادون قرمز که با استفاده از این ماده ساخته می شوند آنقدر کوچک هستند که می شود آنها را در هر تلفن همراه یا لپ تاپ ها تعبیه کرد.

در حال حاضر گرافن یکی از بهترین موادی است که می شود از آن برای ساخت حسگرهای مادون قرمز بهره گرفت. از همین رو، تیم پژوهشگران MIT نخست یک چیپ حسگر میکروسکوپی را از این ماده ساختند.

در ادامه پژوهشگران از گرافن بیشتر برای انتقال سیگنال ها و معلق نگه داشتن چیپ روی یک بسته هوا استفاده کردند. با این کار نیاز به منبع خنک کننده خارجی در این دستگاه ها از بین می رود. این سیستم های خنک کننده معمولا از آلوده شدن اثر مادون قرمز اهداف به واسطه گرما و حرارت ایجاد شده جلوگیری می کنند.

graphene-night-vision-2015-11-16-02

حسگرهای کوچک ساخته شده با استفاده از گرافن موفق شدند دست یک انسان را شناسایی کرده و لوگوی MIT را گرم کنند که برای شروع کار نتایج خوبی محسوب می شوند.

هدف نهایی از توسعه و ساخت حسگرهای یاد شده این است که وضوح تصاویر ایجاد شده با استفاده از دوربین های حرارتی را بهبود بدهند و مقدمات آینده ای را فراهم نمایند که در آن از فناوری مورد بخث در کلیه دستگاه هایی استفاده می شود که به صورت روزمره به کار می روند.

برای نمونه آنطور که سرپرست این پروژه اظهار داشته احتمال دارد که روزی این حسگرها در شیشه جلویی ماشین ها مورد استفاده قرار گیرند تا بدون مختل کردن دید راننده، امکان دید در شب را برایش فراهم نمایند.

در هر حال، هنوز باید منتظر ماند و دید که کدام تکنولوژی ها با استفاده از گرافن به بازار عرضه می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی