ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عواقب جهانی تقلب زیست محیطی فولکس واگن؛ بزرگترین رسوایی صنعتی سال 2015

چندین ماه از انتشار اخبار اولیه مربوط به رسوایی فنی فولکس واگن در ساخت پیشرانه های دیزلی آلاینده می گذرد، اما حواشی مربوط به این فاجعه مدیریتی همچنان ادامه دارد و دامن گیر کل صنعت ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱ دی ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰

چندین ماه از انتشار اخبار اولیه مربوط به رسوایی فنی فولکس واگن در ساخت پیشرانه های دیزلی آلاینده می گذرد، اما حواشی مربوط به این فاجعه مدیریتی همچنان ادامه دارد و دامن گیر کل صنعت خودروسازی جهان شده است، با این وجود به نظر می رسد که خودروسازان چون ب ام و رویکردی متفاوتی نسبت به فولکس واگن در پیش گرفته اند و به ادامه توسعه پیشرانه های دیزلی خوشبین هستند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

اتحادیه اروپا که پیشتر قرار بود قوانین مربوط به تست آلایندگی خودرو را در راستای کاهش از پیچیدگی های اجرایی تسهیل کند، اخیرا اعلام کرده که در پی فاجعه زیست محیطی فولکس واگن، برنامه ای برای ساده سازی روند انجام آزمایشات فنی ندارد و بر اساس همین روند فعلی به تست و بررسی خودروها ادامه می دهد.

از سوی دیگر موسسه های نظارتی زیست محیطی آلمان نیز برنامه فولکس واگن برای تعمیر و تصحیح نرم افزار مدیریتی پیشرانه های معیوب را کافی نمی دانند و درخواست بررسی مجدد پیشرانه ها را حتی پس از بهینه سازی های نرم افزاری فولکس واگن مطرح کرده اند.

VW-3

این موارد به جز شکایت های گروهی و انفرادیست که در کشورهای مختلف علیه فولکس واگن مطرح شده اند.براساس پیش بینی ها، رسیدگی حقوقی به این شکایات و پرداخت غرامت های مربوطه چند میلیارد دلار برای فولکس واگن هزینه در پی خواهد داشت.

    VW-8

در واقع براساس یک برآورد تنها در کشور آمریکا بیش از 30 نفر جان خود را تنها به دلیل افزایش آلاینده های زیست محیطی ناشی از غیر استاندارد بودن خودروهای فولکس واگن از دست داده اند که می تواند به عنوان قتل غیر عمد تلقی شود.

با این حال فولکس واگن هنوز نتایج تحقیقات خود را در مورد مقصرین احتمالی این ماجرا ارائه نداده است.علیرغم قبول مسئولیت مدیران ارشد و استعفای ایشان در راستای عذرخواهی از این رویداد، به نظر می رسد که شخص یا اشخاصی در رده های مدیریتی میانی تصمیم گیرنده اصلی استفاده از نرم افزار متقلب بوده اند که اتهام اصلی در رابطه با تقلب نیز متوجه آن هاست.

VW-7
مدیرعامل مستعفی کمپانی فولکس واگن

به هر روی به نظر می رسد علاوه بر کاهش فروش 5 درصدی محصولات گروه فولکس واگن و ضرر و زیان چند ده میلیاردی ناشی از ضد تبلیغ و جبران غرامات پرونده های قضایی، آسیب بزرگی نیز به ارزش سهام فولکس واگن و میزان اعتماد مشتریان به تکنولوژی خودروهای دیزلی وارد آمده است.

VW-4

 البته مدیران ب ام و به عنوانی یکی از بزرگترین خودروسازان فعال در توسعه پیشرانه های دیزلی به تازگی اعلام کرده اند که بر اساس ارزیابی های صورت گرفته از مشتریان، تغییری در تمایل خریداران برای انتخاب خودروهای دیزلی این شرکت روی نداده است.

همچنین به گفته مدیران ارشد فنی ب ام و، آلایندگی اندک خودروهای دیزلی و بازدهی بالای این تکنولوژی زمینه لازم را برای دست یابی به استاندارد های آلایندگی اتحادیه اروپا فراهم آورده است و بدون تولید خودروهای دیزلی بسیاری خودروسازان نمی توانستند سطح میانگین آلایندگی محصولات خود را تا این حد کاهش دهند.

VW-2

جالب است بدانید که کشورمان نیز از عواقب رسوایی زیست محیطی فولکس واگن بی نصیب نمانده است. در واقع این ماجرا باعث شد تا برنامه های بلند پروازانه فولکس واگن برای پیشی گرفتن از تویوتا و دست یابی به عنوان بزرگترین خودروسازان جهان به کلی تغییر کند.

از جمله این برنامه های بلند پروازنه و چالش برانگیز، حضور فولکس واگن در بازار ایران پس از اجرای برجام بود، اما حالا به نظر می رسد که فشار وارد شده به کادر مدیریتی این شرکت و چالش از دست رفتن میلیاردها دلار، سرمایه گذاری و حضور فولکس واگن در ایران را عملا به تعویق انداخته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • سیاوش
    سیاوش | ۲ دی ۱۳۹۴

    ببخشید. ولی فکر کنم بی نصیب درست باشه، نه بی نسیب.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی