ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

۳ درس ارزشمند از تراویس کالانیک، مؤسس اوبر

جنجالی نامیدن اوبر برای توصیف آن کم لطفی محسوب می شود. تراویس کالانیک، مؤسس این شرکت در سخنرانی TED خود درباره ی چگونگی رشد اوبر توضیحاتی ارائه کرد. ۳ مورد زیر، مهم ترین درس هایی هستند که از صحبت های او ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

جنجالی نامیدن اوبر برای توصیف آن کم لطفی محسوب می شود. تراویس کالانیک، مؤسس این شرکت در سخنرانی TED خود درباره ی چگونگی رشد اوبر توضیحاتی ارائه کرد. ۳ مورد زیر، مهم ترین درس هایی هستند که از صحبت های او در این جلسه می توان برداشت کرد.

درس اول: وقتی مخاطبتان تغییر می کند، از اصلاح تصویر خود نترسید

کالانیک همین اواخر مسئولیت اولین طراحی مجدد لوگوی اوبر را بر عهده گرفت؛ موضوعی که نتایج حاصل از آن طیف گسترده ای از نظرات مثبت و منفی را شامل می شد. تغییر لوگوی این شرکت از U آشنایی که همه جا قابل شناسایی بود به لوگوی انتزاعی قفل و کلید، مشتریان آن را دچار سردرگمی کرده است، تا جایی که مجری کنفرانس تد اذعان کرد خودش به شخصه برای استفاده از خدمات اوبر نتوانسته اپلیکیشن آن را روی موبایلش پیدا کند. سرپرست تیم طراحی اوبر نیز پس از انتشار لوگوی جدید، این شرکت را ترک کرد که این در بهترین حالت می تواند یک همزمانی ناشی از بدشانسی بوده باشد. اما به گفته ی کالانیک این تغییر واقعاً ضروری بود.

او در این باره می گوید «آن اوایل که کارمان را شروع کردیم، موضوع به معنای واقعی کلمه این بود که با لمس یک دکمه، یک اتومبیل کلاس اس در اختیارتان قرار بگیرد. آنچه که آن زمان تقریباً درست کرده بودیم، یک برند لوکس ناپخته بود. اما با جهانی شدن اوبر و از اتومبیل های لوکس به سراغ کالسکه های دوچرخ هند رفتن، در دسترس تر بودن برای ما اهمیت زیادی پیدا کرد؛ چون می خواستیم فعالیتمان محلی تر باشد. از طرف دیگر قصد داشتیم نمادین تر به چشم بیاییم. حرف U در زبان سانسکریت یا چینی هیچ معنایی به ذهن مخاطب نمی آورد».

درس دوم: هرچه رشد سریع تری داشته باشید فرهنگ باید ارجحیت بیشتری پیدا کند

اوبر ظرف چند سال اخیر از لحاظ فرهنگ دوران سختی را پشت سر گذاشته است، به ویژه در برابر روزنامه نگارانی که شیوه های آنها را نقد کرده اند. حتی کار به جایی رسیده بود که به نقل از برخی گزارش ها، یکی از مدیران اوبر در لفافه گزارشگران را تهدید کرده بود. کالانیک در پاسخ به این سؤال که در این دوران در هم و برهم، دقیقاً چه اتفاقاتی در اوبر در حال رخ دادن بوده اعتراف کرد که در آن دوران کمی سراسیمه عمل کرده اند. اما در ادامه افزود «اگر تنها دو سال و نیم به عقب برگردیم، شرکت ما فقط ۴۰۰ نفر کارمند داشت. اما امروز ۶۵۰۰ نفر کارمند داریم. وقتی چنین رشدی را تجربه می کنید، باید ارزش های فرهنگی خود را تثبیت کنید و مدام درباره ی آنها صحبت کنید. کارمندانتان باید هر لحظه از خودشان بپرسند آیا عملکردشان خوب بوده است یا نه. آیا انسان های خوبی بوده اند یا نه. اگر از این دو مطمئن شدید، مرحله ی بعدی این است که داستان خود را بازگو کنید. من فکر می کنم ما درس های زیادی گرفتیم و در نهایت قوی تر شدیم».

درس سوم: انتظار این را داشته باشید که نحوه ی کسب و کارتان در آینده تغییر کند

کالانیک قبلاً گفته بود انتظار دارد اوبر در آینده با استفاده از خودروهای خودران به فعالیت خود ادامه دهد. اما وقتی تحت فشار قرار گرفت که چرا نیروی کار فعلی اش را با این حرف از خود رانده است گفت دنیای اتومبیل های خودران از آنچه فکر می کنیم دور تر است (بیشتر از ۵ سال دیگر)، اما خوب است که نسبت به آینده آگاهی بیشتری داشته باشیم.

او گفت «دنیای اتومبیل های خودران به واقعیت می پیوندد. اما مسئله این است که چطور می توانیم در چنین دنیایی پیشرو باشیم؟ این دنیا تحقق خواهد یافت».

درس کلی که از این گفته ی او می توان گرفت این است که باید پیش از آنکه مجبور شویم، تغییر کنیم؛ چیزی که اوبر در مورد لوگوی خود به خوبی از پس آن بر آمد، اما در مورد فرهنگ نتوانست تا آن حد موفق عمل کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • moslemzare
    moslemzare | ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

    awli

مطالب پیشنهادی