ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

روسیه توسط شرکتی خصوصی وارد تجارت سفرهای فضایی و تفریحی می شود

روسیه وارد مبارزه تازه ای با آمریکا شده و توسعه موشک های چند بار مصرف را آغاز نموده؛ موشک هایی که در آینده توانایی آن را دارند تا افراد ثروتمند را به سفرهای فضایی ببرند. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰

روسیه وارد مبارزه تازه ای با آمریکا شده و توسعه موشک های چند بار مصرف را آغاز نموده؛ موشک هایی که در آینده توانایی آن را دارند تا افراد ثروتمند را به سفرهای فضایی ببرند.

سفر توریستی به فضا، تجارتی رو به گسترش محسوب می شود که با توجه به پیشرفت موشک های چندبار مصرف، باید تا چند سال آینده انتظار عملی شدن آن را داشت.

در آمریکا، شرکت هایی نظیر Blue Origin و Virgin Galactic رقابت خود در آغاز سفرهای تفریحی فضایی را آغاز کرده اند اما این دو شرکت، اکنون رقیبی تازه از سرزمین روس ها یافته اند: شرکتی خصوصی به نام KosmoKurs.

هفته پیش، آژانس فضایی روسیه موسوم به Roscosmos، فعالیت و طراحی های صورت پذیرفته از سوی شرکت خصوصی KosmoKurs را تایید نمود و بر همین اساس، این کمپانی اجازه دارد پس از تکمیل طراحی فضاپیمای خود، توریست های داوطلب را به مدار فضا، و ۱۲۴ مایل بالاتر از سطح زمین ببرد.

شرکت KosmoKurs خبر می دهد که امیدوار است بتواند این پروژه را تا سال ۲۰۲۰ به اتهای خود رسانده، از تکنولوژی چند بار مصرف در سفرهای فضایی بهره گرفته و قیمت چنین کاری را به شکل قابل توجه کاهش دهد.

بر اساس اطلاعات انتشار یافته، هر پرواز ۱۵ دقیقه به طول خواهد انجامید. در این مدت اندک، ۵ الی ۶ دقیقه، مسافران فضایی می توانند جو بدون جاذبه را تجربه نموده و در فضاپیما معلق شوند؛ همچون فضانوردان حقیقی در ایستگاه بین المللی فضایی.

blueorigin_launch-w700

چنین سفری، مشابه با آنچه شرکت فضایی جف بزوس ارائه می کند است. Blue Origin، تا کنون دو بار سفرهایی اینچنینی اما بدون سرنشین را با موفقیت پشت سر گذاشته و چنین کاری را امتحان کرده است. مشخص نیست که چه زمان Blue Origin شروع به فروش بلیت برای این سفر خواهد کرد و چه قیمتی را نیز برای اینکار انتخاب می نماید.

white_knight_two_and_spaceshiptwo_from_directly_below-w700

کمپانی دیگری که به شدت در سفرهای فضایی تفریحی سرمایه گذاری کرده، شرکت Virgin Galactic متعلق به ریچارد برانسون است. فضاپیمای این شرکت می خواهد مسافران را به جو ۶۲ مایل فراتر از سطح زمین ببرد و ۴ دقیقه آنها را در شرایط بی وزنی قرار دهد.

شرکت Virgin Galactic در ابتدای سال جاری از SpaceShipTwo (تصویر فوق) پرده برداشت و خبر می دهد که به زودی آزمایش های لازم را در خصوص آن انجام خواهد داد. هر شخص برای انجام سفر فضایی توسط شرکت Virgin Galactic، به بلیتی ۲۵۰ هزار دلاری نیاز خواهد داشت در حالی که گفته می شود شرکت روسی KosmoKurs نیز قصد دارد مبلغی مشابه از مسافران ثروتمند خود دریافت کند.

یکی از خبرگزاری های دولتی روسیه به نام TASS، بیان می کند که هزینه بلیت برای سفر فضایی با فضاپیمای شرکت KosmoKurs نیز بین ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار دلار برای هر شخص خواهد بود.

مشخصا این مبالغ از سوی افراد عادی، و در شرایط عادی، قابل توجیه نیست اما باید توجه داشت که سازمان فضایی روسیه پیش از این برای ارسال فضانوردان ناسا به فضا، به ازای هر صندلی تا ۷۰ میلیون دلار را نیز از سازمان آمریکایی دریافت کرده است.

(توضیح مترجم: شاید با خواندن این مقاله، برایتان این سوال پیش آمده باشد که چرا نامی از شرکت تحت سرپرستی ایلان ماسک به نام اسپیس اکس برده نشده است. SpaceX اکنون برنامه ای برای سفرهای تفریحی ندارد و تمرکز خود را بر ارسال محموله ها به فضا و قرار دادن ماهواره ها در مدار فضا قرار داده است.

به همین دلیل است که می توان گفت راکت فالکون ۹ بسیار پیشرفته تر از راکت New Shepard از شرکت Blue Origin است و نمی توان موفقیت اول Blue Origin در فرود آوردن موشک خود را با شکست های پیاپی ایلان ماسک و ناتوانی در فرود آوردن فالکون ۹ مقایسه کرد. برای درک بهتر تفاوت دو موشک توسعه یافته از سوی بلو اورجین و اسپیس اکس، این مقاله را مطالعه کنید: بلو اُرجین یا اسپیس اکس؛ کدام یک از تکنولوژی پیشرفته تری در موشک چند بار مصرفشان استفاده کرده اند؟

اسپیس اکس به هر صورت در آینده حتی فضانورد هم تعلیم خواهد داد اما به طور کلی، اکنون برنامه ای برای سفرهای تفریحی و چند دقیقه ای فضایی ندارد.)

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی