ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چرا استفاده از کتب رنگ آمیزی اخیرا به بزرگسالان توصیه می شود؟

کتاب های رنگ آمیزی دیگر به کودکان اختصاص ندارند و مدتی است که طرفداران زیادی در میان بزرگسالان پیدا کرده اند. در حالی که محققان و درمانگران هنری یک دهه ای می شود که بر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

کتاب های رنگ آمیزی دیگر به کودکان اختصاص ندارند و مدتی است که طرفداران زیادی در میان بزرگسالان پیدا کرده اند. در حالی که محققان و درمانگران هنری یک دهه ای می شود که بر مزایای این کتاب ها تاکید دارند، شرکتی به نام Crayola است که اخیرا به خاطر حضورش در این بازار مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

این شرکت که از سال های دور در زمینه تولید مدادشمعی فعالیت داشته اخیرا مجموعه جدیدی از ماژیک، مداد رنگی و البته یک سری تازه از کتاب های رنگ آمیزی به نام Coloring Escapes یا گریزگاه های رنگی را وارد بازار کرده است.

نخستین کتاب های رنگ آمیزی ویژه بزرگسالان در سال 2012 و 2013 میلادی وارد بازار شدند و حالا این فعالیت که زمانی صرفا نقش یک سرگرمی را داشت، به یک ترند تازه در میان بزرگ سالان تبدیل شده و همه (از محققان دانشگاه جانز هاپکینز گرفته تا مولفان مجله یوگا) رنگ آمیزی را به عنوان نوعی جایگزین برای مدیتیشن می دانند و بزرگسالان را به انجام این کار توصیه و تشویق می کنند.

هنر درمانی، کتاب های رنگ آمیزی بزرگسالان و سلامت ذهنی

Color-Me-Trendy-Why-Adult-Coloring-Books-Appeal-600x400

براساس اعلام سازمان هنر درمانی آمریکا، هنر درمانی نوعی حرفه در زمینه سلامت روانی است که در آن، از فرایند ساخت و ایجاد کارهای هنری به عنوان روشی برای «کشف احساسات، آرام نمودن درگیری های ذهنی، تقویت خودآگاهی، مدیریت رفتاری و اعتیاد، بهبود و تقویت مهارت های اجتماعی، کاهش اضطراب و افزایش اتکای به نفس» استفاده می شود.

البته منظور از ذکر این موارد این نیست که همه بزرگسالان به درمان نیاز دارند بلکه هدف، تاکید بر ضرورت نیاز به سلامت روانی است. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که هنر درمانی صرفا در مورد یادگیری و بهبود شخصی نیست و می توان از آن به عنوان ابزاری برای مطرح نمودن خود استفاده کرد.

در هر حال لازم است به یاد داشته باشید که استفاده از یک کتاب رنگ آمیزی هم با گذراندن یک جلسه درمانی برابری نمی کند. مریگریس بربرین، هنر درمان و استادیار و مدیرگروه رشته هنردرمانی در دانشگاه نیویورک در این باره می گوید: «خود پروسه رنگ آمیزی را نمی توان درمان خواند زیرا هنردرمانی بر پایه ارتباط میان کارخواه و درمانگر استوار است».

و در حالی که هنردرمانی نخستین بار در دهه 1940 میلادی مورد استفاده قرار گرفت، نخستین پژوهش در مورد نقش رنگ آمیزی در درمان آنطور که در نشریه سازمان هنر درمانی آمریکا آمده، به اواسط دهه 90 میلادی باز می گردد.

تاثیر کتب رنگ آمیزی روی سلامت بزرگسالان

colorcafe

رنگ آمیزی و هنردرمانی دقیقا یک مقوله نیستند با این همه، رنگ آمیزی مزایای روحی و ذهنی متعددی را با خود به همراه دارد. بربرین در این باره می گوید: رنگ آمیزی قطعا دارای پتانسیل های درمانی کافی برای کاهش دلهره، تمرکز حواس و تقویت آن است.

پژوهش بزرگی که در سال 2005 میلادی پیرامون این مساله انجام شد نشان داده که سطوح دلهره افراد بعد از رنگ آمیزی ماندالا کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده؛ ماندالا فریم های گردی هستند که الگوهای هندسی متعددی را درون خود دارند. اما آنطور که پژوهشگران گفته اند، خط خطی کردن صرف تاثیری در کاهش سطح استرس سوژه ها نداشته است.

علاوه بر این، رنگ آمیزی درست مانند مدیتیشن به افراد امکان می دهد که ذهن خود را از دیگر افکار پاکسازی کرده و تمرکز بیشتری را روی لجظه بگذراند و از دلهره خود نیز کم کنند.

این کار آنطور که بربرین می گوید به خصوص برای افرادی موثر خواهد بود که با اشکال خلاقانه دیگر هنری آشنایی لازم را ندارند و در یک کلام با آنها راحت نیستند. او می گوید: طبق تجربیات من، شرکت کنندگانی که در برابر محیط از خود گارد می گیرند آرامش و سکون بیشتری را در زمان رنگ آمیزی یک تصویر احساس می کنند. آنها با این کار در واقع امنیت بیشتری را تجربه می کنند.

دست به قلم شوید

ef154a5d-3898-4458-86c5-4af4c30c6bc3-2060x1236

اگر قصد رنگ آمیزی صفحات یکی از این کتاب ها را دارید به یاد داشته باشید که اگر اخیرا با مشکلات روحی و حسی مختلفی دست و پنجه نرم کرده اید، هنر درمانی به مراتب سودمندتر و اثربخش تر از رنگ آمیزی صرف خواهد بود.

اما برای آنها که فقط برای آرام شدن نیاز به یک سرگرمی دارند، این کتاب ها ایده آل ترین ابزار هستند. آنطور که بربرین می گوید: «واقعا باور دارم افراد باید در فعالیت هایی وقت صرف کنند که نوعی حس بازیابی را در آنها ایجاد کند.»

طبق مطلبی که در سایت ColoringBooks.net آمده، بزرگسالان باید مداد شمعی را کنار بگذارند و مستقیما به سراغ مدادهای رنگی بروند زیرا استفاده از مدادهای رنگی به دقت بالاتری نیاز دارد. در سایت Crayola همچنین می توانید راهنمای جامعی را در مورد ترکیب رنگ ها و استفاده از سایه و روشن در آثار هنری تان به دست آورید.

cnn
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • دادا
    دادا | ۲۱ فروردین ۱۳۹۵

    هوس کردم از اینا ایران نیست ؟!???

    • sorush33
      sorush33 | ۲۶ فروردین ۱۳۹۵

      کتاب فروشی ها یا "شهر کتاب" ها دارن

      یه پست عالی دیگه.ممنونم

    • sabzan Entesharat
      sabzan Entesharat | ۲۸ شهریور ۱۳۹۶

      سلام دوست عزیز از این کتابهای انتشارات سبزان نزدیک به ۳۰ عنوا به چاپ رسانیده است و می توانید به راحتی از کتابفروشی ها بخرید و البته اخیرا کتاب رنگ آمیزی نقش و نگار ایران و کوچه باغ را به چاپ رسانیده که تصاویر آن نمادهای ایران عزیزمان می باشند

مطالب پیشنهادی