ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جدیدترین اخبار و روندهای دنیای فناوری را با نگاهی دقیق و حرفه‌ای، در کانال تلگرام دیجیاتو دنبال کنید.

ورود به کانال تلگرام دیجیاتو
فناوری ایران

۶۲ روز بدون اینترنت؛ خطی که مثل زندگی‌مان کش می‌آید

همه منتظرند نبض آموزش، اقتصاد و زندگی روزمره با اتصال اینترنت دوباره به حالت قبل بازگردد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵ | ۱۱:۴۴

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

در نمودار نت‌بلاکس، اینترنت ایران شبیه بیماری است که روی تخت ICU خوابیده. تا اوایل اسفند، خط سبز اتصال اینترنت مثل ضربان قلب بالا و پایین می‌رود؛ دندانه‌هایی منظم، گاهی کمی ضعیف‌تر، گاهی قوی‌تر. اما در یک لحظه، همه چیز سقوط کرده و با یک خط تقریبا صاف در نزدیکی صفر مواجه‌ایم. خطی که مثل زندگی‌مان کش آمده و خبر از به شماره افتادن نفس‌های اقتصاد، علم‌آموزی و... می‌دهد.

شصت‌ودو روز یعنی بیش از ۱۴۶۴ ساعت است که یک شبانه روز خیلی زیاد کش می‌آید. آن فروشنده‌ای که در اینستاگرام با مشتریانش در تعامل بود، آن دانشجویی که در یوتوب به دنبال یادگیری مهارت‌هایی بود که هیچگاه در دانشگاه نمی‌آموخت، آن دانش‌آموزی که ضعف مدارس را با کمک گیری از هوش مصنوعی جبران می‌کرد و آن میلیون‌ها ایرانی که برای سرگرمی به سراغ بازی یا شبکه‌های اجتماعی می‌رفتند حالا صبح‌ها را به سختی شب می‌کنند.

نت‌بلاکس در گزارشش نوشته این قطع و محدودیت‌ها فقط به اقتصاد ضربه نزده، بلکه دسترسی به دانش و آموزش را هم به شدت با مشکل مواجه کرده است. اگر اینترنت را شریان اصلی جریان دانش در قرن بیست‌ویکم بدانیم، این خط صاف روی نمودار، دقیقاً شبیه شریان مسدودی است که خون را به مغز نمی‌رساند.

جهان علم و تکنولوژی در این ۶۲ روز به کار خودش ادامه داده است. مثلا هر سال بیش از سه میلیون مقاله علمی منتشر می‌شود؛ یعنی در همین مدت، حدود نیم میلیون مقاله جدید وارد گردش دانش جهانی شده است. هر روز هم خبرهایی از پیشرفت‌های هوش مصنوعی به گوش می‌رسد، اما در ایران اوضاع جور دیگری است.

همه منتظرند نبض آموزش، اقتصاد و زندگی روزمره با اتصال اینترنت دوباره به حالت قبل بازگردد.

مجتبی آستانه
مجتبی آستانه

دانشجوی برق بودم، تو دانشگاه برنامه‌نویسی درس می‌دادم، اما در نهایت خبرنگار شدم. چراییش هم به یک سوال تکراری هم‌دانشگاهیم بر می‌گرده: «چرا نمی‌نویسی؟». به بررسی صورت‌های مالی و تحلیل کسب‌وکارها علاقمندم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (773 مورد)
  • The_Guy
    The_Guy | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    این وضعیت زندگی نیم‌قرن اخیر ما بوده که حالا نمود پیدا کرده. فقط زنده هستیم، مثل زامبی‌ها.

    • InTERanet
      InTERanet | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

      نیم قرن سکوت (۲)

  • OverLoad
    OverLoad | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    شانس اوردیم کل اینترنت دنیا دست شون نیست وگرنه کل انسان ها از پیشرفت باز میایستند
    با تشکر ویژه از شعام

    • Mohammadski
      Mohammadski | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

      اتفاقا این فکر هم به ذهنشون رسیده کابل های توی دریا در دسترسن :)

      • Pnz
        Pnz | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

        به حاضر همینه خدا به اینها دندان نمی ده

    • Motadiako
      Motadiako | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

      کره ی زمین رو به دهکده ی آخرزمانی تبدیل می کردند!

    • Mr_F
      Mr_F | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

      هر روز دارن امارات رو تهدید به قطع اینترنت و... می کنن!

  • SeyyedSadroddin
    SeyyedSadroddin | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    واقعا با تیتری ک زدی اقا استانه اشکم رو دراوردی

    • مجتبی آستانه
      مجتبی آستانه | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

      🖤

    • SeyyedSadroddin
      SeyyedSadroddin | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

      واقعا اهنگ ها تی ام داره تو اوضاع نگهم میداره
      khaabe amigh
      kheyli sakhte
      halam khob nist mamas
      ی ورس از اهنگ نمیبینمت : امیدمون ب تش بود و اینم از این اخری ، نشونم بدید بینم کی بود منو افرید ، زندگی نکردیم مشتی ی عمر دست و پا زدیم
      میخوام ی چیز بگم تو تاریخ بنویس ، بازی ما داور نداشت ...

  • Parhamjejej
    Parhamjejej | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    یک روز دیگه

  • 71Np
    71Np | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    #وصل کنید
    #وصل کنید
    #وصل کنید
    #وصل کنید
    #وصل کنید
    #وصل کنید
    #وصل کنید
    #وصل کنید
    #وصل کنید
    #وصل کنید
    #وصل کنید
    #وصل کنید این لامصب رو

  • Amirsalar11
    Amirsalar11 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    به نظر اینترنت بین المللی(بیمار) مرگ مغزی شده

  • Mohamadam09
    Mohamadam09 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    دیگه نمی‌دونم چی بگم

  • Lamir_sticksm
    Lamir_sticksm | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    آقای آستانه دمت گرم
    امیدوارم قلب اینترنت دوباره احیا بشه و نوار نت بلاکس هیچوقت خط صاف نباشه

    • Ali_badbakht
      Ali_badbakht | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

      نه من امید وارم خط صاف باشه ولی رو به بالا زیاد بالا پایین نشه

  • Erfanmobini
    Erfanmobini | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    میدونی مجتبی همه امید داریم برگرده ولی زور اینا بیشتره و هیچ وقت قرار نیست مثل قبل شه زندگی هامون. متاسفانه این بار زور زندگی به اینا نمیرسه.

    • amirali68
      amirali68 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

      تاریخ بارها اثبات کرده که حق مردم رو نمیشه مصادره کرد

    • Nino
      Nino | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

      دست بالا دست زیاده، صبر کن

  • Ferrari
    Ferrari | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    چاکر آقای مجتبی آستانه
    که با پوشش خبر قطعی اینترنت صدای ما کاربران دیجیاتو شد❤️

    • مجتبی آستانه
      مجتبی آستانه | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

      ما مخلص شماییم

      • Kevin737
        Kevin737 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

        آقا مجتبی ممنون از پیگیری و پوشش خبری شما. لطفا این پوشش خبری و پیگیری ها رو چندبرابر کنید و شما به‌ عنوان‌ یک خبرگزاری تکنولوژی می‌تونید به‌ نهادهای مسئول نامه‌نگاری کنید.

        • Amirsalar11
          Amirsalar11 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

          نامه نگاری انجام میشه ولی همه یه جمله رو میگن شرایط جنگیه

  • sobii
    sobii | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    ولی اخرش دیدیم چی شد

  • sobii
    sobii | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    داداش کره شمالی هم مدیون عزیزان شورویه پس نه مثال نقضش نیست

  • Shakialma326
    Shakialma326 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    من بیشتر از سکوت مردم به قطعی۶۲ روزه اینترنت واهمه دارم ( مخصوصا افرادی که میتونن در وصل شدنش نقش داشته باشند)

  • Red_boy
    Red_boy | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    بنظرم مشکل از خودته !
    چون توی ایران به دنیا اومدی!

  • TheSuperSaiyan
    TheSuperSaiyan | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    تفکرشون مال حداقل یه دهه پیشه.

  • etc
    etc | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    ولشون کن دلقکا رو به اینا باشه میگن فقط برو بیل بزن و هیزم بشکن
    نمیفهمن حوزه دیجیتال چی هس چه برسه به دیزاین و..

  • Anothing
    Anothing | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    داداش ازشون سنشون رو هم بپرس
    زیر ۵۰ یا بالای ۱۵ نیستن. متأسفانه مملکتم دست همیناس...

  • Denver
    Denver | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    میشه من هم بهت حمله کنم بگم چرا رفتی تو فارس و با کاربراش تعامل داشتی؟🥺👈👉

  • E1G1
    E1G1 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    وای من درکت میکنم، من کارم انمیشن و طراحی و کانسپت دو بعدیه و کلا کارم تختس.
    میخواستم یوتیوب را بندازم اصن رمغی برام نمونده دوست. به زور چند تا اتد از خودم میدم بیرون ولی اصلا حال ندارم.

  • E1G1
    E1G1 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    وای من درکت میکنم، من کارم انمیشن و طراحی و کانسپت دو بعدیه و کلا کارم تختس.
    میخواستم یوتیوب را بندازم اصن رمغی برام نمونده دوست. به زور چند تا اتد از خودم میدم بیرون ولی اصلا حال ندارم.
    کاش درست بشه وضعیت.

  • max_p
    max_p | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    روزی نیست دعوایی با این مدل آدمای نفهم نداشته باشم بزار تو حال خودشون باشن فکر کنن دارن واقعا کار میکنن!فکر میکنن پلی که ساخته شده نمیریزه رو سرشون سر اون کارگریه که داشته میله ها رو به هم میبسته نمیدونن یه مهندس سازه ساعت ها با اشک چشم بیدار بود چند شب تا اون پل رو طراحی کنه تو نرم افزاز و مشکلات طراحی اش رفع کنه!تا ایمنی همون کارگر هم تضمین باشه همین الان لپ تاپ ات 7صبح بردار بر تو چمن پارکی خیابونی جایی کارتو انجام بده بعد ساعت دو برگرد خونه شک نکن کار کن ترین آدم کهکشان راه شیری میشی تو نظراشون!

  • mimMinoo
    mimMinoo | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    من موشن میسازم و عاشق اینکار بودم
    عاشق اینکه ۷ صبح بلند میشم و تا شب با افترافکتم
    اگر افترافکت آدم بود صمیمی ترین دوستم میشد
    اونوقت به من میگن تو مگه چقدر از این کار پول درمیاری که از قطعی نت ناراحتی؟
    اصلا هزارتومن درمیارم! اون هزار تومن حاصل زحمت منه نه اینکه با پارتی بازی رفته باشم تو یک اداره ( توهین به کارمندان محترم نباشه همه هم اینطوری وارد اداره نمیشن)

  • Mahan_03
    Mahan_03 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    همینا که این حرفا رو میزنن ایرانو انداختن به این روز

  • MadeinPALAVI
    MadeinPALAVI | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    آیی همین چرخو ...

  • ahoora-kali
    ahoora-kali | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    بار کج به مقصد رسید
    سر بیگناه بالایی دار رفت
    عاشق به معشوق نرسید
    کلاغه هم به خونش رسید
    اگر ی کشور دیگه بود حرف تو درست بود ولی اینجا قوانینش با کل دنیا متفاوته

  • Robo
    Robo | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    شما ارجاع میدم به آیه‌ای که پزشکیان از قرآن استخاره گرفت

  • ahoora-kali
    ahoora-kali | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    من غلط کنم به دینی بی احترامی کنم ولی منظور اصلی حرفم ی چیز دیگه بود

  • Im0_0Niloofar
    Im0_0Niloofar | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    منظورش آخر خرداده

  • meysam ahmadi
    meysam ahmadi | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    آخر برج سه منظورشه. خرداد ماه.

  • Rez963a
    Rez963a | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    حرفت رو باور میکنم چون خودمم توی یوتوب محتوای قرآنی دنبال میکردم

  • dani12754
    dani12754 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  • iran-isnt-for-iranians
    iran-isnt-for-iranians | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    سورسای من مال استان لبنان و فلسطین بود!

  • IRAN_TANHA445545TT
    IRAN_TANHA445545TT | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    ای خدا

  • ahoora-kali
    ahoora-kali | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    من که میدونم ولی نمیتونم ثابت کنم

  • Denver
    Denver | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    😂

  • Red_boy
    Red_boy | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    پرستاری که داره به دکتر اطلاع می ده ولی دکتر گوش نمی ده!

  • Esi1830
    Esi1830 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    با رشته پزشکی میشه رفت؟

  • Red_boy
    Red_boy | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    نوشتم ، ولی مثل اینکه آقای آستانه تایید نکردن 😐

  • Red_boy
    Red_boy | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    الان همتون به من پریدید؟
    چیزی نگفتم که!!

  • ahoora-kali
    ahoora-kali | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    ایران عالی حتما نصب کنید

  • Niggy
    Niggy | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    اینا طبق قوانینه ولی استارلینک نه
    چه قشنگ🤣

  • mohsen1369
    mohsen1369 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    یعنی میشه؟ اینقدر بی خبرم از همه جا اصلا نمیدونم چه خبره واقعا

  • etc
    etc | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    عزیزم من روی Placheta ریپلای کردم نه تو:)

  • Red_boy
    Red_boy | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

    👍😐

  • Ali11111
    Ali11111 | ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۵

    یه مزون استوری گذاشته بود که هر کس نت پرو میخواد ان تومن میگیرم براش فعال میکنم،منم تو پیجا دیدم خبرشو

  • Red_boy
    Red_boy | ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۵

    تو گوگل نمی شه زد چون گوگل کنسول بستس
    شما توی گوگل بزن : قاطی نت دات آی آر

  • YSLime
    YSLime | ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۵

    lol

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی