ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کورتانا در رقابت با الکسا و اسیستنت؛ مدیر مایکروسافت از تصاحب آینده می گوید

با جمع بندی نمایشگاه CES امسال به راحتی می توان دید آمازون با اسپیکر هوشمند اکو و دستیار صوتی الکسا آینده درخشانی را پیش روی خود دارد، اما مایکروسافت که دیگر غول تکنولوژی ساکن واشنگتن ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۱ دی ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

با جمع بندی نمایشگاه CES امسال به راحتی می توان دید آمازون با اسپیکر هوشمند اکو و دستیار صوتی الکسا آینده درخشانی را پیش روی خود دارد، اما مایکروسافت که دیگر غول تکنولوژی ساکن واشنگتن به شمار می آید نیز برنامه های ویژه ای را برای تسلط بر بازار دستیارهای هوشمند در سر می پروراند.

محور اصلی اهداف مایکروسافت، دستیار شخصی کورتاناست که در قالب ویندوز 10 در اختیار کاربران زیادی قرار گرفته. مایکروسافت در ماه پایانی سال گذشته از مجموعه ابزارهای جدیدی برای برنامه نویسان رونمایی کرد که امکان تعبیه کورتانا در اپلیکیشن ها و سخت افزارهای مختلف را فراهم می سازد.

harman-kardon-cortana-speaker

در ادامه، دیدیم هارمان کاردن نیز نخستین اسپیکر هوشمند مجهز به کورتانا را معرفی کرد تا رقابت با اکوی آمازون به مرحله جدیدی برسد.

در CES 2017 ردموندی ها مجموعه خدمات جدیدی را برای خودروسازان تدارک دیده اند، و نیسان نیز آمادگی خود را برای بهره گیری از آنها اعلام نمود، بدین معنا که خودروهای نیسان آینده، کورتانا را به عنوان مغز متفکر در اختیار خواهند داشت.

2017-nissan-versa-note-6-1200x0_crop_600x400

«رایان گوین» مدیر ارشد مایکروسافت در لاس وگاس در گفتگو با «بیزینس اینسایدر» اظهار داشت کل اکوسیستم مایکروسافت در آماده سازی کورتانا برای نبردهای آینده ایفای نقش می کنند؛ از مایکروسافت آفیس گرفته تا آژور کلاود، و حتی خرید 26.2 میلیارد دلاری لینکدین.

گوین می گوید ایده اصلی در فراگیر ساختن کورتانا بسیار ساده است: «همه مردم سزاوارند یک دستیار شخصی در اختیار داشته باشند.» بدین ترتیب مایکروسافت می خواهد با تمرکز بر توانمندسازی افراد و افزایش بهره وری آنها به واسطه اکوسیستم نسبتاً کاملش، به نبرد آمازون، گوگل و دیگر شرکت ها رفته تا آینده جهان تکنولوژی را در دست بگیرد.

بات ها، لینکدین، اوتلوک و فراتر از آن

اگرچه آمازون با ارائه الکسا بیشتر به کاربردهای تجاری توجه داشته، و گوگل نیز از توانایی بی بدیلش در جستجو برای تقویت اسیستنت بهره گرفته، اما «گوین» معتقد است کورتانا به عنوان ابزار بهره وری، یک سر و گردن از بقیه بالاتر است.

echo-amazon

البته اینطور نیست که کورتانا صرفاً در اختیار کاربران حرفه ای قرار بگیرد. این دستیار نیز همانند الکسا می تواند به کنترل گجت های هوشمند خانگی پرداخته یا نیازهای روزمره افراد را برطرف سازد.

بدین منظور، مایکروسافت باید مفهوم فرامین صوتی را توسعه دهد و به همین دلیل از چت بات های مختلف مانند Xiaoice یا Tay و Zo بهره می گیرد. با استفاده از این بات ها، کورتانا قادر خواهد بود مکالماتی طبیعی تر را با کاربر انجام داده و عملکرد بهتری را در نقش دستیار شخصی به نمایش بگذارد.

با این حال طبق اظهارات گوین، دستیابی به «زبان طبیعی» را نمی توان «برتری تعیین کننده» این سیستم ها دانست. اگر کورتانا بخواهد به دستیار کاملی بدل گردد، باید همه چیز را در مورد زندگی شخصی و حرفه ای شما بداند؛ و اینجاست که اکوسیستم مایکروسافت به کار می آید.

cortana-in-windows

با دستیابی به مایکروسافت اکسچنج و اوتلوک، کورتانا می تواند ایمیل ها و تقویم کاری فرد رادرک کرده و با بهره گیری از خدمات کلاود آفیس 365، به آرامی توان جستجوی فایل ها و یافتن محتوا و اسناد مرتبط را کسب خواهد نمود. پس از آن، لینکدین نیز به صحنه می آید تا کورتانا اطلاعات دقیق تری از کاربر و همکارانش کسب نماید.

کورتانا چگونه به میدان می آید؟

همه موارد فوق تنها نصف ماجراست، و در واقع این مسئله مطرح می شود: «دستیار من باید همواره در کنارم باشد». الکسا با اسپیکر اکو به خانه مردم راه یافت، و اکنون می بینیم در یخچال ها، داشبورد خودروها و دیگر وسایل نیز حضور پیدا کرده.

گوین می گوید مایکروسافت نیز در حال آماده سازی زیرساخت های حضور گسترده کورتانا است، تا از جایگاه کنونی یعنی کامپیوترهای شخصی مبتنی بر ویندوز 10 به اسپیکرهای هوشمند، خودروها و دیگر لوازم هوشمند راه پیدا کند.

cortana-in-mobile

مدیر ارشد مایکروسافت اظهار داشت قرارداد با نیسان، یکی از بهترین نمونه ها برای استراتژی پیش روی این کمپانی به شمار می رود. با هوشمندتر شدن خودروها، از فناوری های شبه-خودران کنونی به ماشین های کاملاً هوشمند و مستقل در سال های آتی خواهیم رسید، و افراد آزادی عمل بیشتری در داخل اتومبیل خواهند داشت تا به فعالیت های کاری بپردازند.

با این حساب، مایکروسافت می خواهد کورتانا را به عنوان دستیاری کامل در داخل خودرو و در اختیار کاربران قرار دهد، تا بتوانند کسب و کار خود را به شیوه ای مؤثرتر، حتی در حین جابجایی مدیریت کنند و در واقع اتومبیل اشخاص به دفتر کار آنها تبدیل خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • امیر مرزبان
    امیر مرزبان | ۲۲ دی ۱۳۹۵

    از کورتانا خوشم میاد خیلی شعورش بالاس ولی هنوز دستیارای صوتی خیلی مونده تا کامل بشن

  • SRT
    SRT | ۲۱ دی ۱۳۹۵

    دوستان متعصب؛ تا دیر نشده یکی از برندهای "دستیار هوشمند" رو انتخاب کنند و تا آخر عمرشون کورکورانه ازش طرفداری کنند.

    1. گوگل
    2. آمازون
    3. مایکروسافت

    دقیقا مثل طرفداری بعضی از دوستان از بعضی برندها! (منظورم یکی از بردها)

  • سعید
    سعید | ۲۱ دی ۱۳۹۵

    یه سوال با خوندن این مقاله برام پیش آمد البته دلیل این که این سوال برام پیش آمد هم این بود که بعد سالها تلوزیون نگا کردم یه اقای اونجا حرف از پشرفت های آنچنانی و رشد علمی میزد


    چرا این اقایون نمیتونن یه دستیار هوشمند فارسی طراحی کنن؟
    والا تا بوده اقایون حرف از قدرت ایران زدن نمیشه یکم از قدرتی که دم ازش میزنن کاربردی باشه

    مثلا تو زمینه کمک به رفاه مردم باشه مثلا خودرو ها بهتر یا خودرو های خودران یا همین دستیار صوتی

  • Rivekan
    Rivekan | ۲۱ دی ۱۳۹۵

    کورتانا باید بیشتر به سمت صوت بره الان خیلی از اطلاعات به شکل عکس، نمودار، نقشه و... نشان داده می‌شه سیری هم همین روشو داره
    ولی الکسا متفاوته، بلندگو های آمازون نمایشگر ندارند، در ماشین باید حواس راننده به جلو باشه پس صوت برتری داره در هدفون های بیسیم باید با صوت ارتباط برقرار بشه پس توانایی صوت خیلی مهمه
    نمیگم عکس و جدول و نفشه نباشه ولی سیری و کورتانا و کلا دستیار های صوتی باید تمام اطلاعات را بتونن برای کاربر بخونن!

  • Alireza omid
    Alireza omid | ۲۱ دی ۱۳۹۵

    واقعا تجربه نشون داده کورتانا بسیار بهتر و دقیق تر از سایر دستیار های هوشمند عمل میکنه??و با گسترده شدن کورتانا بهتر و هوشمندتر هم خواهد شد

مطالب پیشنهادی