ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هدست های مستقل Daydream؛ هرآنچه باید درباره انقلاب بعدی واقعیت مجازی بدانیم

روی استیج کنفرانس توسعه دهندگان I/O 2017، کلی بیور، نایب رییس واحد واقعیت مجازی گوگل از گامی جدید برای انقلاب و تکامل هرچه بیشتر پلتفرم Daydream رونمایی کرد. اگرچه استفاده از موبایل های هوشمند برای ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

روی استیج کنفرانس توسعه دهندگان I/O 2017، کلی بیور، نایب رییس واحد واقعیت مجازی گوگل از گامی جدید برای انقلاب و تکامل هرچه بیشتر پلتفرم Daydream رونمایی کرد. اگرچه استفاده از موبایل های هوشمند برای راه اندازی هدست های واقعیت مجازی فعلی به امری مرسوم تبدیل شده، گام بعدی، تولید هدستی خواهد بود که به صورت مستقل از هر سخت افزار دیگری عمل کند

آیا یک هدست جدید در راه است؟

در واقع چند هدست جدید در راه است. گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان خود خبر از همکاری با کمپانی هایی مانند لنوو و HTC داد تا هدست های واقعیت مجازی مستقل از موبایلی را با اتکا بر پلتفرم Daydream فراهم آورند. تمرکز اصلی این هدست ها روی سه جنبه اساسی خواهد بود:

  • امکان حمل آسان و استفاده در هر جایی
  • کاملاً مستقل و بدون نیاز به کابل ها یا سخت افزارهای خارجی
  • دنبال کردن حرکات دقیق سر به کمک تکنولوژی WorldSense

WorldSense چیست؟

گوگل برای تکنولوژی دنبال کردن حرکات تازه خود، نام تجاری WorldSense را انتخاب کرده که قرار است تحولی در هدست های واقعیت مجازی موبایل به وجود آورد. اساساً این تکنولوژی به سنسورهای دستگاه اجازه می دهد تا حرکات سر شما را به هر سمتی شناسایی کند. به صورت فنی، WorldSense آزادی عمل 6 درجه ای (6DOF) را فراهم می آورد و اجازه می دهد تجربه ای درگیرکننده و باور پذیر کسب کنید.

البته مفهوم این تکنولوژی در انحصار گوگل قرار ندارد. مایکروسافت تکنولوژی مشابه خود را «World Scale» می نامد که قرار است در هدست های واقعیت ترکیبی ویندوز 10 به کار گرفته شود و آکیلس هم به تست آن روی هدست آزمایشی Santa Cruz خود می پردازد. چیزی که تکنولوژی گوگل را در برابر همتایانش منحصر به فرد می کند، سیستمی نرم افزاری است که لبه های محیطی که در آن قدم بر می دارید را به لطف پلتفرم واقعیت افزوده تانگو شناسایی می کند.

بدون موبایل، این هدست ها چگونه کار می کنند؟

دو هدست نخست، از نمایشگری مستقل و چیپست اسنپدراگون 835 به همراه یک باتری بزرگ بهره می برند. کوالکام، اسنپدراگون 835 را بهترین پردازنده ممکن برای پردازش محتویات واقعیت مجازی نامیده و پیش فروش کیت توسعه دهندگان هدست ها از همین حالا شروع شده است.

علاوه بر این، استفاده از اسنپدراگون 835 به این معناست که می توانید انتظار داشته باشید گرافیک اپلیکیشن ها و بازی های هدست های تازه، از نمونه های پیشین مانند Daydream View یا Gear VR سامسونگ بهتر باشد. با این همه هنوز معلوم نیست که باید منتظر چه مشخصاتی باشیم، نمایشگر دستگاه چه ویژگی هایی دارد یا کنترلرها چگونه کار می کنند.

این هدست ها از هدست فعلی من بهتر هستند؟

در حال حاضر هدست های فعلی Daydream امکان تجربه تمام اپلیکیشن های توسعه یافته را فراهم می کنند، اما مسئله مهم، تجربیات جدیدی است که با هدست های بعدی به ارمغان می آیند. امکان حرکت در محیط مجازی، جاخالی دادن از اشیا و زانو زدن برای انداختن نگاهی دقیق تر به اشیایی که در ارتفاع کمتری قرار گرفته اند، درهای تازه ای را به روی تجربیات جدیدتر و بهتر واقعیت مجازی باز می کند.

این امکانات، فعلاً تنها روی هدست های پریمیوم مانند HTC Vive یا آکیلس ریفت در دسترس هستند اما دستیابی به چنین تجربه تکامل یافته ای، قطعاً به مقبولیت هرچه بیشتر هدست های موبایل کمک خواهد کرد. هدست های مستقل قطعاً به اندازه همتایان گران قیمت و مبتنی بر پی سی خود قدرتمند نیستند، اما این بهترین تجربه ای است که تکنولوژی فعلی امکانش را مهیا می کند.

کی می توانم یکی از این هدست ها را تهیه کنم؟

در حال حاضر هیچ تاریخ دقیق یا بازه زمانی مشخصی برای عرضه هدست های مستقل Daydream تعیین شده است. اما گوگل به وضوح اعلام کرده این هدست ها، قیمتی برابر با هدست های دسکتاپ خواهند داشت، اما این بار بدون نیاز به پرداخت هزینه ای برای جمع آوری یک پی سی قدرتمند. بنابراین، انتظار می رود هدست های مستقل گوگل قیمتی بین 600 الی 700 دلار داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • high end
    high end | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    اچ تی سی که انقد تو واقعیبت مجازی پر قدرت کار میکنه که مطمئنم محصول خوب و موفقی میشه .نکتش اینه که احتمالا هم قیمت وایو فعلیه ولی کاملا متفاوت از هم و تو حوزه های کاربری مختلف.حالا میشه فهمید که چرا تقریبا یک سال قبل اچ تی سی وایو پورت ام رو برای واقعیت مجازی موبایل راه انداخت ظاهرا اچ تی سی به خوبی به اهمیت محتوا و اکوسیستم پی برده .ممنون

مطالب پیشنهادی