ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نسل هشتم پردازنده‌های اینتل رسماً معرفی شد؛ چیپ‌های آپدیت شده‌ی نسل هفتم

در کامپیوتکس امسال بود که اینتل خبر داد پردازنده‌های نسل هشتم این شرکت، تا ۳۰ درصد از نسل هفتم سریع‌تر خواهند بود. امروز ولی اینتل نسل هشتم پردازنده‌های خود را رسماً معرفی کرد؛ چیپ‌هایی که ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

در کامپیوتکس امسال بود که اینتل خبر داد پردازنده‌های نسل هشتم این شرکت، تا ۳۰ درصد از نسل هفتم سریع‌تر خواهند بود. امروز ولی اینتل نسل هشتم پردازنده‌های خود را رسماً معرفی کرد؛ چیپ‌هایی که امروز اینتل می‌گوید از نسل هفتم ۴۰ درصد سریع‌تر هستند.

اینتل همچنین خبر می‌دهد که برای کامپیوترهایی که حدود ۵ سال از عمر آنها می‌گذرد، چیپ‌های جدید می‌توانند عملکرد و بازده‌ دوبرابری داشته باشند. اما این اتفاق چگونه افتاده است؟

اینتل امروز در کنار معرفی نسل هشتم، خبر داد که پردازنده‌های سری U را با چهار هسته ارائه می‌کند و این سری، از همین امروز قابل عرضه است. در نسل قبلی، سری U دو هسته‌ای و چهار خوشه‌ای بود در حالی که این‌بار، ۴ هسته و ۸ خوشه‌ای شده است. این سری حالا باعث معرفی شدن لپ تاپ‌های سریع‌تری در سال جاری خواهد شد، چراکه نهایت سرعت کلاک هم این بار برای سری U به 4.2 گیگاهرتز رسیده است. (مقایسه کنید با سری U در نسل هفتم که نهایتاً 2.7 گیگاهرتز بود.)

همانطور که در جدول فوق می‌بینید، اینتل امروز فقط پردازنده های سری U از نوع i5 و i7 را عرضه می‌کند. اما جدا از سرعت، چیپ‌های U که در نسل هشتم عرضه شده‌اند، محصولاتی کاملاً نوآورانه نیستند و از همان معماری پردازشی و گرافیکی نسل هفتم بهره می‌برند.

خود اینتل به طراحی چیپ‌های نسل هشتم می‌گوید:‌ «Kaby Lake Refresh». همان‌طور که می‌دانید، کیبی لیک (نسل هفتم) هم آپدیتی بود که روی اسکای لیک (نسل ششم) عرضه شد. در واقع، اسکای لیک، کیبی‌لیک و همینطور نسل آخری که امروز عرضه شده، همه از فرایند ساخت ۱۴ نانومتری استفاده کرده‌اند. هرچند اینتل اکنون می‌گوید که این فرایند برای نسل هشتم، «۱۴ نانومتری پلاس» نام دارد.

چیپ‌هایی که امروز عرضه شده‌اند، برای لپ‌تاپ ها هستند و اینتل خبر می‌دهد که پردازنده‌های کلاس دسکتاپ نسل هشتم، در پاییز امسال و با چند ماه تاخیر روانه بازار می‌شوند. این چیپ‌ها، قرار است ۶ هسته ای و ۱۲ خوشه‌ای با فرایند ساخت ۱۴ نانومتری پلاس-پلاس باشند. سری H و Y پردازنده‌های نسل هشتم (که پردازنده‌هایی برای دستگاه‌های همراه هستند) هم احتمالاً همزمان با پردازنده‌های کلاس دسکتاپ در پاییز عرضه می‌شوند و در آن زمان مشخصات کامل آنها از سوی سازنده ارائه می‌شود.

عجیب نیست اگر درهم‌آمیختگی ارائه پردازنده‌های نسل هشتم باعث شده تا حدی گیج شوید. در حالی که نسل هشتم از فرایند ساخت ۱۴ نانومتری بهره می‌برد، این شرکت می‌خواهد برخی از پردازنده‌های قدرتمندترش را در پاییز با فرایند ساخت ۱۰ نانومتری (در همین نسل هشتم!) روانه بازار کند؛ فرایندی که وعده‌اش در نسل نهم داده شده بود.

به این شکل، در نسل هشتم پردازنده‌های اینتل از فرایند ساخت ۱۴ نانومتری پلاس، ۱۴ نانومتری پلاس-پلاس و ۱۰ نانومتری استفاده خواهد شد. درنتیجه اگر تصمیم به خرید لپ تاپی تازه با پردازنده نسل هشتم را دارید یا می‌خواهید پردازنده دسکتاپ خود را آپدیت کنید، حتماً به فرایند ساخت آن نیز توجه داشته باشید تا بهترین شرایط ممکن را انتخاب کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • comedian1331
    comedian1331 | ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

    تا پولت میرسه یه نسل ۶ بخری نسل ۸ معرفی میشه ???

  • NiMa
    NiMa | ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

    آقا یکی به من بگه این پردازنده های جدید احتمالش هست تو IFA با لپ تاب های جدید رونمایی بشن؟

مطالب پیشنهادی