ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین تا سال 2020 نخستین هواپیمای فضایی خود را به مدار زمین می فرستد

هزینه های گزاف ارسال محموله به خارج از جو زمین باعث شده تقریباً تمامی سازمان های فضایی به دنبال راهکارهایی برای توسعه راکت ها و فضاپیماهای چندبار مصرف باشند. کشور چین نیز به عنوان یکی ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

هزینه های گزاف ارسال محموله به خارج از جو زمین باعث شده تقریباً تمامی سازمان های فضایی به دنبال راهکارهایی برای توسعه راکت ها و فضاپیماهای چندبار مصرف باشند.

کشور چین نیز به عنوان یکی از قدرت های نوظهور عرصه فضا، از توسعه فضاپیمایی خبر داده که قادر است مانند یک هواپیمای سنتی از باند برخواسته و سپس با استفاده از پیشرانه های «رم جت» وارد مدار زمین شود.

هواپیمای فضایی چینی ها تا مدار 500 کیلومتری زمین اوج می گیرد

فضاپیمای مورد بحث که از آن با نام «هواپیمای فضایی» نیز یاد می شود، بر خلاف راکت های چند بار مصرف کنونی (مانند فالکون 9)، بال های بزرگی دارد و قادر است به صورت افقی فرود بیاید. این امر هزینه های فرود را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد؛ چرا که فضاپیمای چینی ها برخلاف مدل های معمولی به صورت کامل روی باند فرود می آید و نیازی به بازیابی قطعات مختلف آن پس از سقوط کنترل شده روی زمین نخواهد بود.

بر اساس اطلاعات شرکت علم و فناوری هوافضای چین، هواپیمای فضایی مورد اشاره توانایی حمل محموله های سنگینی را داشته و تمامی اجزای آن (از جمله هر دو مرحله پیشرانه) تا 20 بار قابل استفاده هستند. همچنین این پرنده به دلیل زمان آماده سازی مجدد کوتاه، قادر است به صورت روزانه پرواز کند.

لازم به ذکر است که فضاپیمای چینی ها می تواند تا مدار 500 کیلومتری زمین اوج گرفته، و خدمات حمل و نقل سریع و امن را برای مقاصد نظامی، تفریحی و لجستیک (تأمین مایحتاج ایستگاه های فضایی) ارائه کند.

گفتنی است برنامه فضاپیمای چندبار مصرف چینی ها بیش از یک دهه پیش آغاز شد، اما این نخستین باری است که یک سازمان دولتی با اعلام رسمی تاریخ بهره برداری از پروژه، سال 2020 را به عنوان زمان پرواز هواپیمای فضایی خود انتخاب نموده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی