ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی ایسوس ذن فون 4؛ هنر طراحی در مکتب ذن [به همراه بررسی ویدیویی]

ایسوس که یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان قطعات کامپیوتری و لپ تاپ در سطح جهان به شمار می رود، از چند سال قبل به حوزه موبایل و تبلت هم قدم گذاشت و نسل اول ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

ایسوس که یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان قطعات کامپیوتری و لپ تاپ در سطح جهان به شمار می رود، از چند سال قبل به حوزه موبایل و تبلت هم قدم گذاشت و نسل اول موبایل های ذن فون را معرفی کرد. این محصولات طی سال های اخیر با تغییرات و تحولات اساسی روبرو شدند تا بتوانند شعار کمپانی تایوانی یعنی ارائه کالای لوکس برای همه و با قیمت مناسب را محقق سازند و خانواده «ذن فون 4» هم چندی پیش با همین هدف رونمایی شد.

ذن فون 4 عضو اصلی و محوری این خانواده پر جمعیت محسوب می شود و بار اصلی رقابت را در بخش میان رده های حرفه ای بازار به دوش می کشد. ایسوس این دستگاه را هم با پیکربندی های مختلفی عرضه کرده که در ادامه، مهم ترین ویژگی های سخت افزاری آن را مرور می کنیم:

  • نمایشگر 5.5 اینچی تمام اچ دی از نوع +LCD Super IPS
  • چیپست اسنپدراگون 630 یا 660
  • 4 یا 6 گیگابایت حافظه رَم از نوع LPDDR4x
  • 64 گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8
  • دوربین ثانویه 8 مگاپیکسلی با لنز عریض 120 درجه
  • دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0
  • پردازشگر صوتی Hi-Res با خروجی 192 کیلوهرتز 24 بیتی
  • بلوتوث 5.0

مشخصاتی فوق از این موبایل یک میان رده حرفه ای می سازند که با طراحی جذاب، سخت افزار قوی، دوربین دوگانه حرفه ای و شارژدهی مناسب، می تواند به یکی از گزینه های اصلی پیش روی خریداران در بازار بدل شود. در ادامه با بررسی تخصصی ایسوس ذن فون 4 با ما همراه باشید.

بررسی ویدیویی

طراحی و کیفیت ساخت

ذن فون 4 نمونه بارزی از فلسفه جدید شرکت ایسوس است، یعنی موبایلی که حس یک محصول لوکس و گران قیمت را به کاربر و بیننده منتقل می کند، اما برچسب قیمتی آن اختلاف زیادی با پرچمداران دارد.

همانند تمام سازندگان مطرح موبایل، ایسوس هم امسال از ترکیب شیشه و فلز استفاده کرده و دو صفحه شیشه ای با رویه محافظ گوریلا گلس، بدنه یکپارچه آلومینیومی ذن فون 4 را در میان خود جای داده اند. این بدنه با فناوری پیشرفته NMT (قالب ریزی نانو) ساخته شده که در عین سبکی و ضخامت کم، استحکام قابل توجهی را از خود نشان می دهد.

ذن فون 4 در طرفین نمایشگر حاشیه کمی دارد (حدود 2 میلیمتر) که باعث شده استفاده از آن با یک دست نسبتاً راحت باشد، اما در مقابل حاشیه بالا و پایین صفحه نمایش بسیار زیاد است و ارتفاع دستگاه را تا حد زیادی افزایش داده. البته نسبت نمایشگر به بدنه در این موبایل (71 درصد) هنوز هم از آیفون 8 پلاس (67 درصد) بهتر است.

پشت دستگاه یکی از عناصر طراحی شاخص لپ تاپ های سری ذن بوک را می بینیم، یعنی الگوی دایره ای که نور محیط را به شکل شعاع های زیبا از مرکز لوگوی ایسوس به لبه های بدنه هدایت کرده و جلوه ای چشم نواز را به وجود می آورد.

با وجود پشت شیشه ای، ذن فون 4 لغزندگی کمی در دست دارد و نیازی نیست نگران سر خوردن آن باشید. البته به خاطر شکنندگی و خش پذیری شیشه، پیشنهاد می کنیم استفاده از محافظ ژله ای داخل جعبه یا دیگر قاب های محافظ را در اولویت قرار دهید و زیبایی موبایل را به دست فراموشی بسپارید.

با وجود ضخامت کم ذن فون 4 یعنی 7.5 میلیمتر، دوربین دوگانه و حرفه ای آن کاملاً هم سطح بدنه است که زیبایی پشت دستگاه را دوچندان کرده. با این حال توجه داشته باشید این موبایل از استانداردهای ضد آب و گرد و غبار بی بهره است و باید در نگهداری آن دقت کنید.

نمایشگر

ایسوس و چند شرکت دیگر (از جمله سونی) همچنان رزولوشن تمام اچ دی را برای استفاده روزمره کافی می دانند که البته چندان هم بیراه نیست. نمایشگر 5.5 اینچی ذن فون 4 از نوع +Super IPS با رزولوشن 1080p تراکم 401 پیکسل را در هر اینچ به وجود می آورد که بالاتر از حد تشخیص چشم انسان به شمار می رود.

اگرچه عمق رنگ مشکی در پنل های IPS به نمونه های OLED نمی رسد، اما در عوض رنگ سفید خالص تری دارند و رنگ های دیگر را هم طبیعی تر نشان می دهند. البته در نگاه اول رنگ های صفحه نمایش ذن فون 4 کمی به سردی می زنند و اگر این حالت را نمی پسندید، باید به سراغ منوی تنظیمات نمایشگر بروید.

فناوری Splendid ایسوس در بخش نمایشگر، گزینه های متعددی را در اختیارتان قرار می دهد، از انتخاب پروفایل های آماده گرفته تا تنظیم دستی اشباع و دمای رنگ ها. این شرکت تایوانی حتی قابلیت تنظیم خودکار دمای رنگ و وایت بالانس بر اساس نور محیط را هم در ذن فون 4 قرار داده که عملکردی شبیه فناوری TrueTone اپل دارد.

حداکثر روشنایی نمایشگر ذن فون 4 طبق اعلام سازنده به 600 نیت می رسد و تجربه ما هم نشان داد این مقدار روشنایی در کنار زاویه دید بسیار خوب صفحه و کنتراست مناسب، کار کردن با این دستگاه را در محیط های پر نور هم لذت بخش می کند.

نرم افزار

ذن فون 4 هم مانند دیگر موبایل های ایسوس به رابط کاربری ZenUI مجهز شده که روی نسخه 7.1.1 سیستم عامل اندروید قرار گرفته است. البته ایسوس وعده داده به زودی آپدیت اوریو را برای خانواده ذن فون 4 عرضه می کند. خوشبختانه تیم پشتیبانی این کمپانی تایوانی فعالیت خوبی دارد و در همین مدت کوتاه، دو آپدیت نرم افزاری را برای رفع نقایص جزئی و بهبود کارکرد دستگاه را دریافت کردیم.

ایسوس در ZenUI 4.0 یکی از مشکلات اساسی نسخه های قبلی این رابط کاربری یعنی تعداد زیاد اپلیکیشن های اضافه را رفع کرده و اکنون فقط شاهد چند برنامه کاربردی اصلی در کنار اپلیکیشن های گوگل هستیم. قابلیت های شخصی سازی متعددی از جمله تِم ها و تصاویر پس زمینه در دسته های گوناگون هم در ذن فون 4 به چشم می خورد.

یکی از قابلیت های مفیدی که ایسوس در ذن فون 4 تعبیه کرده Safeguard نام دارد که در مواقع اضطرار واقعاً به کمک کاربر می آید. با فعال کردن این گزینه و انتخاب مخاطبین مورد نظر، می توانید آنها را به سرعت از وضعیت خود باخبر کرده و موقعیت مکانی خود را با آنها به اشتراک بگذارید.

ایسوس خوشبختانه تمام تنظیمات سفارشی خود را از تنظیمات معمول اندروید جدا کرده و آنها را در بخشی به نام customized settings جای داده. به عنوان مثال Twin Apps به شما اجازه می دهد دو نسخه از اپلیکیشن های پر کاربردی نظیر فیسبوک یا اینستاگرام را به صورت همزمان اجرا کنید. Page Maker می تواند محتویات یک صفحه وب را به طور کامل برایتان ذخیره کند تا بعداً آن را مطالعه کنید. Game Genie هم با اتصال به اکانت یوتوب یا توییچ، قادر است تجربه بازی شما را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارد.

از دیگر قابلیت های کاربردی ZenUI 4.0 می توان به مجموعه جسچرهای حرکتی تحت عنوان ZenMotion اشاره کرد. به عنوان مثال با دو بار ضربه روی نمایشگر می توانید آن را خاموش یا روشن کنید، با ترسیم حروف تعیین شده (حتی روی نمایشگر خاموش) اپلیکیشن های مورد نیازتان را به سرعت اجرا کنید، یا با دوبار ضربه روی دکمه هوم، حالت استفاده از موبایل با یک دست را فعال نمایید.

یکی دیگر از قابلیت های انحصاری ایسوس در ذن فون 4 که OptiFlex نام دارد، می تواند اجرای اپلیکیشن های پر کاربرد را تسریع نماید. برای این کار کافیست برنامه هایی که بیشتر از همه استفاده می کنید را به OptiFlex معرفی کنید، یا اینکه اجازه دهید خودش آنها را بر حسب استفاده شما شناسایی کند.

شاید برخی از کاربران (به خصوص افرادی که مثل من به اندروید خام علاقه دارند) به راحتی با ZenUI 4.0 کنار نیایند و به لانچرهای ثالث متوسل شوند، اما باید گفت که رابط کاربری جدید ایسوس نسبتاً روان و سبک است، امکانات متعددی را در اختیار شما قرار می دهد و اگر به قابلیت های آن خو بگیرید، تجربه استفاده لذت بخشی از ذن فون 4 خواهید داشت.

دوربین

ایسوس برای دوربین ذن فون 4 سنگ تمام گذاشته و یکی از بهترین حسگرهای سونی یعنی IMX362 را در دوربین اصلی این موبایل به کار گرفته. این حسگر 12 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.4 میکرونی، با یک مجموعه لنز 6 قطعه ای و گشودگی دیافراگم f/1.8 همراه شده که نتیجه بسیار خوبی برای عکاسی در محیط کم نور و ثبت تصاویر HDR حاصل می کند.

این حسگر به فناوری Dual Pixel هم مجهز شده و می تواند در 0.03 ثانیه عملیات فوکوس خودکار با تشخیص فاز را انجام دهد. به همه اینها لرزشگیر اپتیکال (OIS) و الکترونیکی (EIS)، قابلیت تصویربرداری با رزولوشن 4K، سنسور RGB برای تولید رنگ های طبیعی، و توانایی ذخیره تصاویر خام (RAW) را هم اضافه کنید.

علاوه بر دوربین اصلی، دوربین ثانویه 8 مگاپیکسلی با لنز عریض هم در ذن فون 4 تعبیه شده که میدان دید 120 درجه ای را پوشش می دهد و توانایی فیلمبرداری با رزولوشن تمام اچ دی را هم دارد.

مواردی که برشمردیم روی کاغذ بسیار هیجان انگیز هستند، اما آیا در عمل هم دوربین ذن فون 4 توانایی رقابت با پرچمداران را دارد؟ در ادامه نمونه تصاویر ثبت شده با هر سه دوربین این موبایل را بررسی می کنیم.

در زیر مقایسه کیفیت دوربین اصلی و دوربین ثانویه ذن فون 4 در شرایط نوری مناسب و فعال بودن حالت HDR را می بینید:

image
image

به لطف حسگر RGB هر دو دوربین رنگ های دقیق و زنده ای را ثبت می کنند و طبیعیست که جزئیات دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی بهتر از دوربین ثانویه 8 مگاپیکسلی است. البته توجه داشته باشید پردازش نرم افزاری تصاویر HDR گاهی اوقات با مشکل مواجه می شود، به خصوص در مناطقی که اختلاف نوری زیادی وجود داشته باشد. به قسمت های خاکستری تصویر زیر دقت کنید:

دوربین اصلی ذن فون 4 به خاطر گشودگی مناسب دیافراگم (f/1.8) در شب هم نور محیط را به خوبی جذب می کند و تصاویر قابل قبولی را ارائه می دهد، ضمن اینکه لرزشگیر اپتیکال می تواند لرزش های ناخواسته را هنگام عکاسی در محیط تاریک خنثی نماید. دوربین ثانویه اما در شرایط نامساعد نوری به مشکل می خورد و نمی تواند رنگ ها و جزئیات خوبی را به تصویر بکشد. حتی زمانی که در محیط تاریک دوربین ثانویه را فعال کنید، موبایل به شما اخطار می دهد که این دوربین برای عکاسی در شب مناسب نیست و بهتر است از دوربین اصلی استفاده نمایید.

image

ذن فون 4 به قابلیت پرتره هم مجهز است و می تواند عمق میدان مصنوعی را برای برجسته تر کردن سوژه از پس زمینه به وجود آورد. از آنجا که این فرایند به صورت نرم افزاری و بدون نیاز به لنز ثانویه انجام می شود، دوربین جلو هم چنین قابلیتی را دارد. در زیر تصاویر پرتره ثبت شده توسط دوربین اصلی و دوربین سلفی ذن فون 4 را می بینید:

image
image

البته قطعاً انتظار ندارید پرتره هایی مثل آیفون 10، پیکسل 2 یا میت 10 نصیبتان شود، ولی گاهی اوقات می توانید شلوغی پس زمینه را به لطف این قابلیت با بوکه های زیبا از بین ببرید. همان طور که گفتیم لنز دوربین اصلی ذن فون 4 به لرزشگیر اپتیکال (OIS) هم مجهز شده که هنگام عکاسی در محیط کم نور یا فیلمبرداری به کمک شما آمده و لرزش های ناخواسته را حذف می کند.

ذن فون 4 سخت افزار کاملی را برای تصویربرداری در اختیار دارد و از این نظر می تواند با پرچمداران بازار رقابت کند، به شرط اینکه تیم پشتیبانی ایسوس دست به کار شده و ایرادات جزئی نرم افزاری در رابط کاربری و پردازش عکس ها را از بین ببرند. در ادامه توجه شما را به مشاهده گالری تصاویر ثبت شده توسط ذن فون 4 جلب می کنیم:

سخت افزار

همان طور که گفتیم ایسوس ذن فون 4 با چند پیکربندی سخت افزاری در بازارهای جهان عرضه می شود. موبایلی که به دست ما رسید به چیپست 14 نانومتری اسنپدراگون 630 با پردازنده هشت هسته ای و چهار گیگابایت حافظه رَم مجهز شده بود، ترکیبی که برای یک میان رده حرفه ای کاملاً ایده آل به نظر می رسد.

اگرچه با یک پرچمدار روبرو نیستیم، اما نقصی در عملکرد ذن فون 4 دیده نمی شود. مرور وب با پنجره های متعدد در حین پخش موسیقی یا تماشای فیلم هایی با رزولوشن بالا به راحتی میسر است. لود اپلیکیشن ها و بازی های سنگین کمی طول می کشد اما پس از آن اجرای روان و بدون لگ را شاهد هستیم.

برای مقایسه توان سخت افزاری ذن فون 4 با دیگر رقبا، بهترین راه استفاده از بنچمارک های معتبر است. در تصویر زیر نتایج به دست آمده توسط موبایل ایسوس در نرم افزارهای آنتوتو و گیک بنچ و سپس مقایسه آن با چند موبایل دیگر را می بینید:

همان طور که می بینید، ذن فون 4 اختلاف نسبتاً خوبی با میان رده های حرفه ای 2017 سامسونگ پیدا کرده که توان سخت افزاری بالای آن را نشان می دهد، هرچند در مقابل پرچمداران سال گذشته هم حرفی برای گفتن ندارد. با این حال فعلاً اپلیکیشن و بازی خاصی را نمی شناسیم که ذن فون 4 از عهده اجرای آن بر نیاید.

در تصویر زیر عملکرد کلی ذن فون 4 را بر اساس تست معتبر PCMark می بینید که باز هم اختلاف قابل قبولی با میان رده های حرفه ای سامسونگ و هوآوی دارد و حتی به پرچمداران سال گذشته ال جی نزدیک می شود.

برای آزمودن توان پردازش گرافیکی این موبایل پریمیوم ایسوس به سراغ بهترین اپلیکیشن این حوزه یعنی 3DMark رفتیم که نتایج حاصل و مقایسه آن با رقبایی از سامسونگ، ال جی و هوآوی را در تصویر زیر می بینید:

در تست Sling Shot که تست گرافیکی نسبتاً سنگینی محسوب می شود، ذن فون 4 به امتیاز 1357 رسید که باز هم اختلاف قابل توجهی با میان رده های حرفه ای سامسونگ و هوآوی دارد و نشان می دهد که بازی های کنونی روی این موبایل به خوبی اجرا می شوند، هرچند هیچ تضمینی در مورد بازی های آینده وجود ندارد.

تست های فوق نشان داد که ایسوس ذن فون 4 در حال حاضر جایگاه شایسته ای را در بین میان رده های حرفه ای بازار در اختیار دارد و از نظر قدرت پردازش، به راحتی از عهده اجرای روان سیستم عامل اندروید و اپلیکیشن ها و نرم افزار های سنگین کنونی بر می آید. چهار گیگابایت حافظه رَم در کنار مدیریت هوشمند منابع هم جابجایی روان بین برنامه ها و مالتی تسکینگ را میسر می سازد.

ایسوس ذن فون 4 به جدیدترین امکانات ارتباطی روز مجهز شده: مودم LTE Cat12 با حداکثر سرعت دانلود 600 و آپلود 150 مگابیت بر ثانیه (مشابه آیفون 10)، وای-فای دو بانده، بلوتوث 5.0 و NFC. درگاه دوم سیم کارت این موبایل هم از کارت های حافظه microSD تا ظرفیت حداکثر 2 ترابایت پشتیبانی می کند.

یکی دیگر از نقاط قوت ذن فون 4، کیفیت صدای فراتر از انتظار آن است. اسپیکر اصلی دستگاه به خاطر استفاده از 5 قطعه آهنربا، بلندی و وضوح عجیبی دارد و فناوری هوشمند NXP با بهره گیری از اسپیکر مکالمه، صدایی استریو و بدون نویز را تولید می کند. البته در مقایسه با پرچمدارانی مثل گلکسی نوت 8 یا هوآوی میت 10 به این نتیجه رسیدیم که صدای ذن فون 4 در عین حجم قابل توجه، بیش از حد تیز است و برای گوش دادن به موسیقی باید ولوم آن را کمی پایین بیاورید.

ایسوس مرکز کنترل مستقلی به نام Audio Wizard را برای تنظیمات صوتی در نظر گرفته که علاوه بر انتخاب حالت پخش صدا (استریو، مونو، یا محیط بیرونی) و اکولایزرهای مختلف، می توانید تنظیمات اختصاصی برای 5 هدفون مختلف را ذخیره کنید. بخش Optimize شما را راهنمایی می کند تا بهترین خروجی ممکن را از هر هدفونی به دست آورید.

پیشنهاد می کنیم در صورتی که به موسیقی با کیفیت علاقه دارید حتماً سری به این قسمت بزنید، چون تفاوت قبل و بعد از بهینه سازی هدفون از زمین تا آسمان خواهد بود.

گفتنیست ذن فون 4 از خروجی صدای های-رزولوشن 192 کیلوهرتز 24 بیتی و صدای فراگیر 7.1 کاناله هم پشتیبانی می کند و اگر هدفون های-فای در اختیار داشته باشید، تجربه صوتی کم نظیری خواهید داشت.

باتری و شارژ

ذن فون 4 به باتری 3300 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که با توجه به سخت افزار بهینه آن، رقم بسیار خوبی محسوب می شود. در تست باتری اپلیکیشن PCMark در حالت روشنایی 50 درصد نمایشگر و روشن بودن وای-فای، ذن فون چهار توانست تقریباً 10 ساعت متوالی فعالیت های سنگین پردازشی را انجام دهد، رقمی که از پرچمداران امسال سامسونگ هم بیشتر است.

ما پس از یک روز کامل کار سنگین با دستگاه، مشاهده کردیم هنوز حدود 30 درصد شارژ باتری باقی مانده که نشان می دهد این موبایل در شرایط عادی حداقل یک روز و نیم را می تواند با شما همراهی کند، ضمن اینکه در صورت استفاده سبک می تواند تا پایان روز دوم نیز دوام بیاورد.

ذن فون 4 به فناوری شارژ سریع هم مجهز است اما محدود کردن این قابلیت به حداکثر توان 10 وات باعث شده تا شارژ کامل باتری به کمی بیش از دو ساعت زمان نیاز داشته باشد.

جمع بندی

ایسوس ذن فون 4 یک موبایل میان رده پریمیوم محسوب می شود، یعنی در کلاس قیمتی بالاتر از میان رده های عادی بازار جای می گیرد و برای تهیه آن باید حدود 2 میلیون تومان هزینه کنید. با این حال، برتری هایی را هم نسبت به رقبایش ارائه می دهد، از جمله طراحی زیبا و کیفیت ساخت بسیار خوب، دوربین دوگانه حرفه ای به خصوص برای عکاسی در شب، خروجی صدای های-رزولوشن و شارژدهی عالی باتری.

البته این موبایل هم مثل تمامی محصولات موجود در بازار، بی نقص نیست؛ ضد آب نبودن بدنه می تواند در صورت بی احتیاطی برایتان گران تمام شود، رابط کاربری ZenUI هنوز کاملاً بی نقص نیست و جای پیشرفت دارد، و نرم افزار دوربین هم باید بهتر از این عمل کند.

به هر حال، ایسوس امسال با دست پر به بازار موبایل آمده و امیدوار است تا با ذن فون 4 بتواند در حضور دیگر بزرگان این حوزه عرض اندام کند، بازاری که رقابت شدید در آن موج می زند و حتی شرکت های بزرگی مثل موتورولا، اچ تی سی و ال جی هم برای بقا در آن به سختی تلاش می کنند.

نقاط قوت ایسوس ذن فون 4
  • طراحی و کیفیت ساخت خوب
  • روشنایی بالای نمایشگر
  • دوربین اصلی با کیفیت
  • دوربین ثانویه با لنز عریض
  • خروجی صدای های-فای
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
نقاط ضعف ایسوس ذن فون 4
  • خش پذیری پشت بدنه
  • ایرادات جزئی نرم افزاری در بخش دوربین
  • فقدان شارژ وایرلس
  • قیمت بالا
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • sobhan da
    sobhan da | ۴ آذر ۱۳۹۶

    این موبایل در حد میان رده یه چیز کاملا عالیه که حرفی برای گفتن نداره...
    اما تو ایران به دلیل گرانتی های بدرد نخور، تورم مملکت و همچنین طرح مزخرف رجیستری که باعت افزایش قیمت موبایل ها شده روی این موبایل تاثیر زیادی داشته.
    تا جایی که حساب کردم اگه از آمازون امارات دقیقا همین مدلش رو سفارش بدی و حداکثر تا 2 هفته ی بعد دریافتش کنید قیمتش میشه 16 3 00 00 تومن.
    حالا یه نفر بگه که آیا این اختلاف قیمت واقعا می ارزه که موبایل ها رو تو ایران بخریم؟؟؟
    یا از آمازون خارج کشور بخریم که شرکت های حمل و نقل ثبت گمرکی هم میکننش یعنی شامل طرح رجیستری هم میشه!!!

    • pouria ataei
      pouria ataei | ۱۱ آذر ۱۳۹۶

      مرسی بابت نظر صادقانه شما در مورد گوشی. چندتا نکته در مورد قیمت باید یادآوری بشه:

  • Benjamin Roshani
    Benjamin Roshani | ۴ آذر ۱۳۹۶

    با حدود 2 میلیون که آدم میره نوکیا 8 میخره کلی هم حالشو می بره
    ذنفون 4 پرو رو چرا به بازار ایران نیاوردن معلوم نیست، اون گوشی بسیار بهتری از این هست.

  • علیرضا
    علیرضا | ۳ آذر ۱۳۹۶

    توی ویدیو های بررسی، به آقای گلستانه عادت کردم ⁦☹️⁩

  • Ardeshir Nahavandi Fard
    Ardeshir Nahavandi Fard | ۳ آذر ۱۳۹۶

    دوستان پیشنهاد میکنم حتما سری ۳ به بعد رو تست کنید.
    فوق العاده هستند.
    زنفون ۲ هم بدلیل سی پی یو اینتل داغون شده بود.
    زنفون ۲ لیزر دارم بی نظیره.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی