ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

نگاهی بر بازی مستقل Cefore؛ فیزیک به روایت یک مکانیک

با پیشرفت هایی که در سال های اخیر صنعت بازی سازی به خود دیده است، تقریباً هر علاقه مند به این حوزه می تواند با آموختن اطلاعات مورد نیاز برای بازی سازی و استفاده از ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۵ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

با پیشرفت هایی که در سال های اخیر صنعت بازی سازی به خود دیده است، تقریباً هر علاقه مند به این حوزه می تواند با آموختن اطلاعات مورد نیاز برای بازی سازی و استفاده از منابعی که اکثراً رایگان هستند، دست به طراحی عنوانی با یک ایده خلاقانه بزند.

استیم در سال های اخیر به مقصد شماره یک گیمرهایی که از پی سی به عنوان پلتفرم اصلی برای بازی کردن استفاده می کنند، تبدیل شده است. این موضوع باعث شده تا طیف عظیمی از افرادی که به تجربه بازی ها در سبک های گوناگون علاقه مند هستند، بستر مناسبی  برای بازی سازان مستقل با ایده های نو و متفاوت ایجاد کنند.

بسیاری از تحلیلگران صنعت بازی های ویدیویی فکر می کردند که با پیشرفت روزافزون سخت افزار موبایل های هوشمند، سازندگان بازی های ایده محور و خلاقانه، باید مقصد اصلی خود را، میان این پلتفرم انتخاب کنند اما بازی هایی مانند Cefore هستند که ثابت می کنند هنوز می توان با محوریت پی سی، بازی های مستقل ایده محوری ساخت که خوب جواب داده و موفق عمل کنند؛ موفقیتی که شاید تنها روی پلتفرم پی سی امکان پذیر باشد.

در ادامه به بررسی این نکته خواهیم پرداخت که بازی Cefore با ایده های خلاقانه خود، تا چقدر این موضوع را ثابت می کند که برای ساخت یک بازی ارزشمند، نیازی به هزینه زیاد نیست و این عنوان که هنوز در مرحله بتا قرار دارد، نیاز به رعایت کردن چه نکاتی برای تبدیل شدن به یک اثر ماندگار دارد؟

مکانیک فیزیک دان

موتور یونیتی به عنوان یکی از راحت ترین گزینه ها برای ساخت بازی های فیزیک محور و حتی کم هزینه حساب می شود، مواردی که هر دو آن ها را در Cefore شاهد هستیم.

تقریباً و حداقل در این ورژن بازی، هیچ پیش زمینه داستانی خاصی برای شروع Cefore، برای شما تعریف نمی شود. با کلیک روی دکمه استارت، خود را در نقش مکانیک بامزه ای می بینید که تلاش می کند جعبه هایی را که با سایر جعبه های حاضر در صحنه فرق دارند، جمع آوری کرده و یک مرحله خاص را به پایان برساند.

در هر مرحله از Cefore، تقریباً محیط با عمق بی نهایت وجود دارد که قسمتی از آن که مرحله در آن جریان پیدا کرده، دارای رنگ و طراحی بوده و ماموریت شما در جمع کردن جعبه های مورد نظر نیز در اکثر موارد در همان جا جریان خواهد داشت.

مراحل شب بازی واقعاً زیبا هستند.

محیط مراحل بازی کوچک بوده و پیاده سازی راه حل درست برای جمع آوری جعبه ها نیز زمانی بین 3 تا 5 دقیقه طول خواهد کشید. مراحل بازی با وجود آن که در بعضی از موارد سخت می شوند، باز هم در مدت زمان کوتاهی قابل انجام هستند و ممکن است پیدا کردن بعضی از  راه حل ها کمی برای شما طول بکشد.

مراحل بازی در مجموع دو بخش چالش انگیز دارند، در مورد اول باید سعی کنید تا راه حل در دسترس قرار گرفتن جعبه ها را پیدا کنید و مرحله بعدی به استفاده درست از بودجه ای که در اختیار دارید، بر می گردد.

بودجه ای که برای هر مرحله به صورت خاص مشخص شده را می توانید صرف خرید بمب هایی با قدرت های مختلف، ابزاری برای کشیدن، چسباندن یا حتی به پرواز در آوردن جعبه ها کنید.

ترکیب این ابزار باعث می شود تا بی نهایت راه حل برای حل مسئله ایجاد شده و بازی از قابلیت تکرار بالایی بهره ببرد. شاید تنها مشکل اصلی این قسمت را می توان به این نکته بسط داد که رد کردن مراحل با سرعت یا خرج پول کمتر، آن چنان لزومی در بازی ندارند و همین مسئله باعث می شود تا کمی از علاقه شما برای ثبت امتیازهای بالاتر و تکرار کردن بازی، کاسته شود.

بعضی از مواقع مدت زیادی باید صبر کنید تا چنین صحنه ای را ببینید.

از آن جا که Cefore هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارد، بهتر است تا در صورت لانچ نهایی بازی، اصلاحات بیشتری در سیستم امتیاز دهی این عنوان صورت گیرد تا به ارزش تکرار بازی افزوده شود.

می توان بعضی از مراحل را به مدت زمان خاصی محدود کرد یا حتی بودجه اضافی هر مرحله می تواند صرف به روزرسانی ابزاری که در اختیار شما قرار دارد شود.

در مجموع، پازل های بازی از جذابیت بالایی برخوردار هستند، با رد کردن مراحل طی یک سختی قابل قبولی، چالش برانگیز تر می شوند و در کنار همه این موارد، ریتم خوب خود را تا آخرین مرحله بازی حفظ می کنند تا به هیچ عنوان از تجربه Cefore برای ساعت های طولانی خسته نشوید.

مینیمال و دوست داشتنی

نمی توان از Cefore حرف زد و به طراحی هنری دلنشین این بازی اشاره ای نکرد. جدا از طراحی دوست داشتنی و جذاب کاراکتر اصلی که قطعاً با آن ارتباط برقرار خواهید کرد، از طراحی محیطی قدرتمند بازی نیز نمی توان به راحتی گذشت.

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، بازی در قسمت هایی از مرحله که معما در آن جریان دارد، دارای اجسام و طراحی بوده و بقیه محیط حاضر در صحنه، کاملاً سفید هستند.

جدا از این که این محیط سفید، به خوبی حسی که باید از بازی بگیرید را به شما منتقل کرده و Cefore را در بخش طراحی هنری به اثری خاص تبدیل می کنند، قسمت هایی که از طراحی برخوردار هستند هم به جان بخشی به محیط بازی و ارتباط برقرار کردن با این اثر، کمک شایانی کرده اند.

رنگ بندی های محیط بازی همینقدر زیبا و دوست داشتنی هستند.

تم طراحی درخت ها، چمن و حتی جعبه های بازی زیبا هستند و موسیقی گوش نوازی که به طور ثابت در همه مراحل بازی جریان دارد، هیچ وقت خسته کننده نخواهد شد.

عنصرهای انفجار، کشیده شدن، چسبیدن و پرواز کردن به خوبی در بازی شبیه سازی شده اند. نمی توان فیزیک بازی را با شاهکارهایی مانند Super Mario Odyssey مقایسه کرد اما این بخش در Cefore هم آنقدر خوب شده تا در طول مدت تجربه این بازی، از آن خسته نشوید.

رنگ ها نیز اثر زیادی در چشم نواز کردن تجربه Cefore گذاشته اند و رنگ های سبز، قرمز، نارنجی، سفید و آبی که همگی با فیلتر خاصی در بازی تعبیه شده اند، ارتباط برقرار کردن با این بازی را ساده تر از گذشته می کنند.

امیدوار به آینده

مشکلاتی در بخش فنی بازی وجود دارند که امیدواریم تا زمان انتشار نسخه نهایی آن به طور کامل رفع شوند. منو بازی بعضی از اوقات به طور کامل بهم می ریزد و ورود به مراحل را برای شما سخت می کند.

باگ های گرافیکی بازی باعث نمی شوند تا یک مرحله را دوباره ریستارت کنید اما در بعضی از موارد در تجربه کلی انجام آن ها اثر منفی گذاشته و باعث می شوند تا از تکمیل کردن آن ها، کمتر لذت ببرید.

در آپدیت جدید بازی بعضی از این مشکلات به طور کلی حل شده و بخش های جدیدی مانند ویرایش چهره و لباس های کاراکتر اصلی به Cefore اضافه شده است. باید دید تا زمان انتشار نسخه نهایی، سازندگان این اثر چه مکانیک های جدید دیگری را به آن اضافه خواهند کرد.

بعضی اوقات برای ساخت نیاز به ویرانگری دارید!

در نهایت می توان گفت که Cefore یک بازی سرگرم کننده فیزیک محور جذاب است که با وجود آن که تغییر آن چنانی را در صنعت بزرگ بازی های ویدیویی انجام نمی دهد، پیام مهمی را درون خود جای داده است.

موفقیت اخیر بازی های سازندگان کوچکی مثل طراحان همین اثر نشان از این است که اقبال عمومی به تجربه بازی های مستقل، بیشتر از گذشته شده و همین موضوع می تواند نکته امیدوار کننده ای برای بازی سازان با تیم های کوچک در سرتاسر جهان از جمله ایران باشد.

Cefore ثابت می کند که برای جذب مخاطب بالا و ساخت عنوانی ارزشمند، نیاز به شبیه سازی بازی های بزرگ یا کپی کردن المان هایی که پیش از این در سایر عناوین جواب داده اند نداریم و می توان با صرف کم ترین هزینه و ترکیب آن با مقدار زیادی خلاقیت، عنوانی خلق کرد که کاربران خود را تا ساعت ها درگیر خودخواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی