ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دیجی کالا و فیدیبو «فیدیباکس» را معرفی کردند؛ کتابخانه رایگان دیجیتال در متروی تهران

اگر گذرتان به برخی ایستگاه‌های مترو مثل تئاتر شهر، شهرک اکباتان، میدان ولیعصر و... بیفتد با دستگاهی چسبیده به دیوار روبرو می‌شوید که روی آن نوشته‌هایی درباره داشتن کتاب رایگان حک شده است. این دستگاه‌ها ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

اگر گذرتان به برخی ایستگاه‌های مترو مثل تئاتر شهر، شهرک اکباتان، میدان ولیعصر و... بیفتد با دستگاهی چسبیده به دیوار روبرو می‌شوید که روی آن نوشته‌هایی درباره داشتن کتاب رایگان حک شده است. این دستگاه‌ها محصول جدیدیست از شرکت فیدیبو که نزدیک به یک سال است با سرمایه‌گذار اصلی خود یعنی دیجی‌کالا، توانسته اسم و رسمی در بازار کتاب‌های آنلاین پیدا کند. «فیدیباکس» نام این دستگاه‌هاست و قرار است بنا به گفته مدیرعامل این شرکت، تحولی را در حیطه کتابخوانی به وجود آورد.

صبح امروز مراسم رونمایی از فیدیباکس با حضور شهردار تهران و «حمید محمدی»، مدیرعامل دیجی کالا و دست‌اندرکاران فیدیبو و اهالی رسانه در ایستگاه میدان ولیعصر برگزار شد که در خلال آن، حضور مسافرین مترو نیز به چشم می‌خورد‎، مسافرینی که کنجکاوانه به سمت دستگاه می‌رفتند و با راهنمایی مجموعه فیدیبو، از نحوه عملکرد فیدیباکس مطلع می‌شدند.

شهردار تهران و مدیرعامل فیدیبو در مراسم رونمایی از فیدیباکس

فیدیباکس با استفاده از موبایل و ارائه یک کد QR، به مدت یک ساعت به موبایل شما اجازه می‌دهد تا به شکل رایگان از این نرم‌افزار استفاده کنید. نکته جالب اینجاست که لازم نیست حتما کنار دستگاه حضور داشته باشید و تا یک ساعت به هرکجا بروید دسترسی رایگان خود را خواهید داشت.

با اسکن کردن کد QR مختص شما در محیط برنامه توسط فیدیباکس، مجوز دسترسی یک ساعت استفاده رایگان از کتابخانه مترو فیدیبو به کاربر داده می‌شود.

«مجید قاسمی»، مدیرعامل فیدیبو آینده دنیای کتاب و نشر را دستگاه فیدیباکس می‌نامد و تاکید می‌کند که چنین سیستمی برای اولین بار در دنیا اتفاق می‌افتد. او در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید:

«نزدیک ترین سیستم شبیه به فیدیباکس در متروی شهر نیویورک است که با چسباندن 20 کد QR مردم می‌توانند نسخه Sample (چند صفحه اول) یک کتاب الکترونیکی را دانلود کنند. سیستم فیدیباکس در دنیا مانند ندارد و ما از همین امروز که روز اول ارائه آن است دو پیشنهاد از دو کشور خارجی برای راه‌اندازی چنین سیستمی در آن کشورها داشتیم.»

قاسمی فاز اول فیدیباکس را درون ایستگاه‌های مترو معرفی می‌کند و معتقد است در گام‌های بعدی این دستگاه‌ها به مراکز روی سطح خیابان وارد می‌شوند؛ مراکزی که به گفته او بیشترین اوقات مردم در آنجا هدر می‌رود هدف اصلی فاز بعدی فیدیباکس است:

«مکان‌هایی مانند مطب دکترها و بیمارستان‌ها، کافه‌ها و مراکز عمومی بیشترین جاهایی هستند که وقت باارزش مردم به واقع در آنجا هدر می‌رود و فیدیباکس می‌تواند با ارائه کتاب‌های خود به صورت رایگان این خلا را پر کند. کتابخانه مترو فیدیباکس تا به امروز مجوز 8000 کتاب از آرشیو کامل فیدیبو را از سوی ناشرین دریافت کرده که در روز اول آن بیش از 1000 جلد از این تعداد در دسترس مسافرین قرار دارد.»

بعد از تمام شدن مهلت یک ساعته، کتاب دانلود شده در کتابخانه شما آیکون فیدیباکس را دریافت می‌کند که می‌توانید یا دوباره توسط فیدیباکس مجوز یک ساعته بگیرید و یا کتاب را 20 درصد تخفیف خریداری کنید و خیال خودتان را راحت کنید.

مدیرعامل فیدیبو این اتفاق را رخدادی خوش‌یمن برای ادامه راه ارتباط استارتاپ‌های بخش خصوصی با سازمان‌های دولتی می‌داند و معتقد است که شهرداری و شرکت مترو شهر تهران تا به امروز حمایت خوبی از آنها کرده است. او خبر از قول‌های مساعدی که مسئولان درباره بنرها و تبلیغات محیطی مترو به آنها داده می‌گوید و آینده فیدیباکس را در متروی شهرهای دیگر مثل مشهد متصور می‌شود. مدیرعامل فیدیبو به دیجیاتو می‌گوید:

«همه‌چیز درباره آینده کار فیدیباکس به استقبال مردم بر‌می‌گردد ولی اعتقاد دارم که این دستگاه آینده تبلیغات بازار ناشرین و کتاب است. قصد داریم در آینده طرح‌های جالبی پیاده کنیم، به عنوان مثال کتاب‌های قابل دسترسی در فیدیباکس هرازچندگاهی به مناسبت‌های مختلف تغییر پیدا می‌کند و به صورت پکیج‌های مختلف در می‌آید. مثلا یک ماه کتاب ناشر X روی کتابخانه قرار می‌گیرد و یا کتاب‌های ژانر و یا نویسنده‌ای خاص در مدت زمانی مشخص روی کتابخانه مخصوص فیدیباکس قرار می‌گیرد.»

حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا که سرمایه‌گذار اصلی فیدیبو نیز به شمار می‌رود، در مراسم رونمایی حضور یافت.

مجید قاسمی باور دارد که سهم کتاب و کتابخوانی در ایران درجایگاه مناسبی قرار ندارد و این قبیل اتفاقات می‌تواند قشرهای گوناگون مردم و از همه مهم‌تر افراد غرق شده در دنیای تکنولوژی را وارد حیطه کتابخوانی کند. او همچنین نوید واردات محصولاتی چون کتابخوان های الکترونیکی مبتنی بر سیستم عامل اندروید را توسط این سازمان به همکاری دیجی کالا به کاربران می دهد. فیدیباکس فعلا در 22 ایستگاه مترو شهر تهران راه‌اندازی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • safa
    safa | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

    https://www.fastcompany.com/3043197/this-beijing-subway-now-has-a-library-of-free-e-books-for-passengers

  • safa
    safa | ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

    ممنون اما واقعا لازم نیست بگید هیج جای دنیا نیست. نمونه اش اینجا که برای سال 2015 هستش:

  • AmirHosein Sheei
    AmirHosein Sheei | ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

    حرکت خیلی خوبیه . نمیخوام نق بزنم ولی خود من همیشه هدفون تو گوشمه و کتاب صوتی گوش میدم. بعید بدونم مردم حوصله داشته باشن مدت ها چشم به موبایل بدوزن که کتاب بخونن. کاش کتاب‌ها صوتی قرار میگرفت

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی