ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصویر روز ناسا
علمی

تصویر روز ناسا: دنباله‌دار K2 به ملاقات خوشه ستاره‌ای کروی می‌رود

تصویر روز ناسا، ملاقات دنباله‌دار «C/2017 K2» یا به اختصار «K2» با خوشه ستاره‌ای کروی «مسیه 10» یا «Messier 10» (یا به اختصار «M 10») را نشان می‌دهد. دنباله‌دار مذکور را با نام «PanSTARRS» نیز ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۳۰ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

تصویر روز ناسا، ملاقات دنباله‌دار «C/2017 K2» یا به اختصار «K2» با خوشه ستاره‌ای کروی «مسیه 10» یا «Messier 10» (یا به اختصار «M 10») را نشان می‌دهد. دنباله‌دار مذکور را با نام «PanSTARRS» نیز می‌شناسند.

در مطالب پیشین مروری به این دنباله‌دار داشتیم و نزدیکی آن به زمین در چند هفته اخیر را بررسی کردیم. حالا در تصویری که در تاریخ 24 تیر ماه منتشر شد، می‌بینیم که دنباله‌دار K2 به ملاقات خوشه ستاره‌ای کروی مسیه 10 می‌رود.

مسیه 10 در قرن هجدهم توسط «چارلز مسیه» در لیست اجرام بدون دنباله در آسمان ثبت شد. درحالیکه مسیه 10 حدود 14 هزار سال نوری از ما فاصله دارد، دنباله‌دار K2 در تاریخ 23 تیر ماه به نزدیکترین فاصله خود تا زمین رسید - فاصله حدودی 15 ثانیه نوری.

انتظار می‌رود هاله سبز رنگ و دنباله K2 - دم گرد و غباری آن - در طول تابستان در آسمان شمالی باقی بماند و فرصتی خوبی را برای علاقه‌مندان برای رصد فراهم کند.

اخترشناسان عقیده دارند این دنباله‌دار از «ابر اورت» می‌آید. K2 برای اولین بار در ماه می 2017 درحالیکه اندکی با مدار سیاره زحل فاصله داشت، کشف شد. در آن زمان، این دنباله‌دار دورترین دنباله‌دار ورودی فعال شناخته شده بود.

ناسا باور دارد ابر اورت پوسته کروی غول پیکری است که از قطعات یخی زباله‌های فضایی به اندازه کوه ساخته شده است و سرچشمه بسیاری از دنباله‌دارها است.

K2 در تاریخ 28 آذر در کمترین فاصله خود تا خورشید - 1.8 واحد نجومی (AU) - قرار می‌گیرد.

تصویر روز ناسا

همانطور که در تصویر روز ناسا در بالا مشاهده می‌کنید، این دنباله‌دار با هاله سبز رنگ درخشان خود فاصله بسیار کمی - از نظر نجومی - با مسیه 10 دارد.

اخترشناسان باور دارند این دنباله‌دار مملو از موادی است که از آغاز شکل‌گیری منظومه شمسی منجمد شده‌اند. پس با مطالعه این دنباله‌دار می‌توان لحظات اولیه پیدایش منظومه شمسی را درک کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی