ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی‌های ویدیویی
تکنولوژی

نتیجه پژوهشی بزرگ: بازی‌های ویدیویی بر سلامت روانی افراد اثر منفی نمی‌گذارند

دانشمندان با مطالعه روی 39 هزار نفر دریافته‌اند که بازی‌های ویدیویی اثر قابل توجهی بر وضعیت سلامت روانی افراد ندارند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

مطالعه‌ای جدید که روی هزاران گیمر انجام شده نشان می‌دهد که انجام بازی‌های ویدیویی نه آسیبی به سلامت روان افراد وارد می‌کند و نه باعث بهبود آن می‌شود. در واقع، این مطالعه می‌گوید این بازی‌ها اثر خاصی روی افراد نمی‌گذارند که عامل نگرانی باشند.

مقاله‌ای که در مجله علمی Royal Society Open Science منتشر شده، یکی از جامع‌ترین مطالعات درباره رابطه میان بازی‌های ویدیویی و سلامتی است. این مطالعه بر تحقیقات قبلی همین پژوهشگران سوار شده که پیش‌تر هم اثرات زیان‌باری از بازی‌های ویدیویی روی سلامت روان پیدا نکرده بودند.

محققان با همکاری ناشران بازی‌های ویدیویی حدود 39 هزار نفر را زیر نظر گرفتند که هفت بازی انجام می‌دادند: Animal Crossing: New Horizons ،Apex Legends ،Eve Online ،Forza Horizon 4 ،Gran Turismo Sport و The Crew 2. ناشران بازی‌ها اطلاعات مربوط به بازی این افراد را در یک بازه زمانی شش هفته‌ای گردآوری کردند و در اختیار محققان قرار دادند. افزون بر این، پژوهشگران سه بار از شرکت‌کنندگان سوال‌هایی پرسیدند تا تحقیق خود را کامل کنند.

بازی

دانشمندان با دو ابزار سلامت گیمرها را اندازه‌گیری کردند: مقیاس تجربه‌های مثبت و منفی که از افراد می‌خواهد بگویند هر چند وقت یک بار احساس شادی و ترس می‌کنند و مقیاس خوداتکایی کنتریل که از مردم می‌پرسد در یک درجه‌بندی نردبانی کجا هستند و بالاترین درجه به معنای بهترین وضعیت زندگی است.

بازی‌های ویدیویی اثر مثبت یا منفی چشمگیری ندارند

نتیجه این بود که صرف زمان بیشتر یا کمتر در بازی‌های ویدیویی اثر منفی یا مثبتی بر احساس افراد نگذاشت. از سوی دیگر، وضعیت احساسی افراد نیز اثر بزرگی بر مقدار زمانی که پای بازی‌های ویدیویی صرف می‌شود، نداشت. نقش مخرب بازی‌های ویدیویی بر سلامت روان آن‌قدر کم بود که در دنیای واقعی اثری بر نحوه وضعیت احساسی افراد نمی‌گذاشت.

با این حال، محققان دریافته‌اند که انگیزه افراد برای بازی کردن و تجربه‌ای که از این بازی‌ها به دست می‌آورند، بر سلامت آن‌ها اثر می‌گذارد. وقتی افراد به خواست خود بازی می‌کنند، نسبت به کسانی که مجبور به بازی کردن می‌شوند، وضعیت روانی بهتری دارند. منتها این رابطه هم کوچک بود و مشخص نیست که چنین موضوعی می‌تواند اثر قابل توجهی بر گیمرها داشته باشد یا نه.

با این حال، محققان می‌گویند: «می‌دانیم که به اطلاعات بسیار بیشتری از بقیه پلتفرم‌ها نیاز داریم تا به درک عمیق‌تری برای ارائه اطلاعات به قانون‌گذاران، راهنمایی والدین و پزشکان دست پیدا کنیم.»

ایمان صاحبی

علاقه من به فناوری به دوره نوجوانی برمی‌گرده اما از حدود سال ۹۴ کار جسته گریخته توی این فضا رو شروع کردم و از ۹۷ به‌طور جدی‌تر وارد این کار شدم. فناوری مخصوصاً بخشی که روی لبه حرکت می‌کنه، جذاب‌ترین قسمت این حوزه برام محسوب می‌شه، اما به مرور فهمیدم که همه حوزه‌ها حتی نقاط تلاقی علم و فناوری می‌تونن خیلی جذاب باشن. در کنار این‌ها دنیای فیلم، سریال و بازی‌های ویدیویی رو هم خیلی دوست دارم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی