ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

showerhead
سلامت

مطالعه جدید: سردوش حمام و مسواک شما می‌تواند خانه صدها ویروس باشد

البته این ویروس‌ها شاید حتی بتوانند روی سلامتی شما اثر مثبتی داشته باشند.

حمید گنجی
نوشته شده توسط حمید گنجی | ۲۲ مهر ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۰

پژوهشی جدید نشان می‌دهد محیط گرم و مرطوب سردوش و مسواک شما می‌تواند محل مناسبی برای رشد ویروس‌ها فراهم کند. نتایج این تحقیق در ژورنال Frontiers in Microbiomes چاپ شده است.

بنابر گزارش CNN، این نوع ویروس‌ها باعث بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا حتی بیماری‌های بدتر نمی‌شوند. در واقع این ویروس‌ها که باکتریوفاژ یا به‌اختصار فاژ نامیده می‌شوند، دشمن طبیعی باکتری‌ها هستند. هر فاژ کوچک برای شکار، حمله و بلعیدن گونه‌ای باکتری خاص تکامل یافته است. محققان برای این تحقیق نوارهایی از سطح ۳۴ مسواک و ۹۲ سردوش جمع‌آوری و مطالعه کردند.

این ویروس‌ها شاید حتی برای سلامت شما مفید باشند

«اریکا هارتمن»، دانشیار دانشکده مهندسی مک‌کورمیک دانشگاه نورث وسترن که هدایت این تحقیق را برعهده داشت، در بیانیه‌ای گفت: «تعداد ویروس‌هایی که پیدا کردیم، بسیار زیاد است. ما ویروس‌های زیادی را پیدا کردیم که اطلاعات کمی درباره آن‌ها داریم و بسیاری دیگر را قبلاً هرگز ندیده بودیم. شگفت‌انگیز است که چقدر تنوع زیستی دست‌نخورده اطراف ما وجود دارد.»

toothbrush

محققان می‌گویند ۶۱۴ ویروس مختلف را روی نمونه‌ها شناسایی کرده‌اند، اگرچه هارتمن می‌گوید احتمالاً تعداد بیشتری از این ویروس‌ها وجود دارند, زیرا تقریباً هر نمونه مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از این ویروس‌هاست. میکروب‌های روی سردوش عموماً از منبع آب سرچشمه می‌گیرند درحالی‌که میکروب‌های روی مسواک از مخلوط دهان انسان و محیط اطراف ناشی می‌شوند.

باکتریوفاژها درحال‌حاضر در آزمایش‌های بالینی به‌عنوان راه‌حلی بالقوه برای مشکل مقاومت به آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شوند. فاژها با آلوده‌کردن و تکثیر در باکتری میزبان، می‌توانند پاتوژن‌ها را از بین ببرند و اساس داروهای جدید را برای درمان مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها یا ابرمیکروب‌ها تشکیل دهند.

اریکا هارتمن همچنین در ادامه گفت میل به طراحی داروهای پیچیده‌تری وجود دارد که برای مثال به‌جای مصرف آنتی‌بیوتیکی که می‌تواند کل میکروبیوم را از بین برد، بتواند فقط روی یک پاتوژن اثر بگذارد و بقیه میکروبیوم را دست‌نخورده باقی بگذارد.

سالانه بیش از ۲.۸ میلیون عفونت مقاوم در برابر میکروب‌ها در ایالات متحده رخ می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی نیز این مشکل را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات بهداشت عمومی جهانی معرفی کرده؛ زیرا می‌تواند درمان‌های پزشکی استاندارد مانند جراحی، سزارین و شیمی‌درمانی را تا حد زیادی پرخطر کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی