ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپانی TSMC تنها تولید کننده چیپست A10 اپل خواهد بود

در سال های اخیر، در روزهای ابتدایی پس از عرضه هر آیفون شاهد وجود یک مشکل اساسی در آن بوده ایم که باعث شده نام این موبایل را بیشتر از رقبایش در رسانه ها بشنویم. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ مهر ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

در سال های اخیر، در روزهای ابتدایی پس از عرضه هر آیفون شاهد وجود یک مشکل اساسی در آن بوده ایم که باعث شده نام این موبایل را بیشتر از رقبایش در رسانه ها بشنویم. از مشکل مربوط به آنتن دهی آیفون ۴ گرفته (Antennagate) تا مشکل خم شدن آیفون ۶ پلاس (Bendgate) و حالا هم استفاده از دو چیپست مختلف A9 در آیفون های جدید که اخیرا با نام Chipgate شهرت گرفته است و کافیست همین کلمه را به دست گوگل بسپارید تا شما را به ابعاد مختلف اش آشنا کند.

به طور خلاصه، مشکل از جایی آغاز گشته که اپل در آیفون های جدید دو نمونه چیپست A9 را بکار برده، یکی ۱۴ نانومتری و ساخته شده توسط سامسونگ و دیگری ۱۶ نانومتری و ساخته شده توسط تولید کننده ای به نام TSMC. اندازه چیپست ساخته شده توسط TSMC نیز اندکی بزرگ تر است و بر همین اساس، همانگونه که انتظار می رود عملکردی بهتر (البته در حدی بسیار اندک) داشته است.

حال خبر می رسد که احتمالا در آیفون های سال آینده که دست کم روی کاغذ باید از چیپست A10 استفاده کنند، سهم تولید به شکل کلی به شرکت TSMC خواهد رسید و سامسونگ، از میان تولید کنندگان چیپست یاد شده حذف شده است. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بر اساس تحلیل جدید موسسه «JP Morgan Securities»، گفته شده که سال آینده اپل همه چیپست های A10 خود را از طریق TSMC تامین خواهد کرد و آنها را در آیفون ۷ به کار خواهد گرفت. دلیل این کار، یا بهتر است بگوییم این تحلیل چیست؟ عملکرد نا مناسب چیپست ۱۴ نانومتری A9 که از سوی سامسونگ به تولید رسیده.

تا معرفی آیفون های بعدی حدود ۱۱ ماه زمان باقی مانده و تا نهایی شدن طراحی و سخت افزار به کار گرفته شده در آنها نیز مشخصا بیش از ۶ ماه باقی مانده است. آنچه در فوق مطالعه کردید تحلیل یک موسسه آماری بوده و تا آن زمان مشخص نیست که چه اتفاقی روی خواهد داد.

همانگونه که پیش از این نیز ذکر کرده ایم، بخش مربوط به صنایع نیمه هادی سامسونگ اخیرا با سود آوری بسیار مناسبی رو به رو گشته و بعید به نظر می رسد شرکت کره ای به راحتی دست از تولید چیپ های پردازشی آیفون کشیده و یکی از بزرگترین مشتریانش را از دست بدهد.

در زمان فعلی، حتی مشخص نیست که خطوط تولید TSMC بتوانند کشش لازم برای تولید همه چیپست های A10 را داشته باشند، هر چند که در گذشته، این شرکت قادر شده بود همه سفارشات اپل برای چیپست A8 که در آیفون ۶ به کار رفت را از آن خود کند. باید دید در آینده چه اخباری در این خصوص منتشر خواهند شد و آیا واقعا اپل تصمیم به حذف سامسونگ از میان تامین کنندگانش خواهد گرفت یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • arsham
    arsham | ۲۵ مهر ۱۳۹۴

    چیپست tsmcندکی عملکرد بهتری داشت؟؟؟خوبه تو همون جدولی که خودتون گذاشتید در شرایط استفاده سنگین در کل اختلاف زیادی بین چیپ این شرکت و سامسونگ بود و حدود دوساعت باتری بهتری نگه میداره چیپ TSMC/کلا سامسونگ تر زد به سری6s

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی