ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

صفحات خورشیدی جاده ای
تکنولوژی

الکتریسیته بی پایان با پروژه ای که تمام جاده ها را به صفحات خورشیدی تبدیل می کند

اگر می شد سطح کف جاده ها و خیابان ها، پارکینگ های روباز، زمین های بازی، پیاده روها، معابر دوچرخه و موتورسیکلت، و ... را با صفحات خورشیدی پوشاند، دنیا تبدیل به جای بهتری برای ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۶

اگر می شد سطح کف جاده ها و خیابان ها، پارکینگ های روباز، زمین های بازی، پیاده روها، معابر دوچرخه و موتورسیکلت، و ... را با صفحات خورشیدی پوشاند، دنیا تبدیل به جای بهتری برای زندگی می شد. جولی و اسکات بروسا، زوجی از آیداهو هستند که اگر راه خود را به پایان برسانند، این رویا بدل به واقعیت می شود.

آنها بخش بزرگی از ۱۰ سال اخیر را به نمونه سازی اولیه یک صفحه خورشیدی مقاوم گذرانده اند که حتی می تواند وزن سنگین ترین کامیون ها را هم تحمل کند. به این شکل که یک نوع شیشه بافت دار برای محافظت از صفحات خورشیدی اختراع کرده اند که ضمن مقاومت زیاد در برابر وزن، استاندارد اصطکاک سطح جاده با لاستیک خودروها را هم دارد.

طبق محاسبه آنها برای ایالات متحده امریکا، اگر نصب این صفحات به حداکثر مورد نظر در طرح پروژه برسد، جاده های صفحه گذاری شده با تکنولوژی آنها قادر به تولید برق تا ۳ برابر الکتریسیته مصرفی امریکا در حال حاضر، خواهند شد.

این متریال مخصوص یک مزیت بزرگ دیگر هم دارد. می توان با نصب یک صفحه گیرنده در زیر خودروهای الکتریکی و یک صفحه فرستنده بر روی جاده، تامین برق اتومبیل های برقی را هم به این جاده های مدرن سپرد و برای همیشه با مشکل تامین برق آنها و کشور خداحافظی کرد.

صفحات خورشیدی جاده ای
جولی و اسکات بروسا

این پروژه تاکنون طی ۲ مرحله از اداره بزرگراه های فدرال امریکا بودجه کمکی دریافت کرده، سال گذشته نیز در بین پروژه های بلندپروازانه گوگل (Moonshot) جای گرفته، و امروزه با نام شرکت Solar Roadways ثبت شده.

جولی و اسکات بروسا به دنبال جمع آوری ۱ میلیون دلار از طریق کمپینی در وبسایت IndieGogo هستند تا بتوانند از مرحله پروتوتایپ سازی عبور کرده و به تولید وارد شوند. تا لحظه انتشار این متن ۱۳۵ هزار دلار برای پروژه آنها جمع شده.

اگر می پرسید چرا آنها با وجود سرمایه گذاران بزرگ و دست به جیب، به دنبال تامین سرمایه مشارکتی از طریق کمک های مردمی رفته اند، دلیلی بسیار زیبا وجود دارد: "ما همیشه نگران اجرای ایده به شکلی بوده ایم که بیشترین فایده را داشته باشد: یعنی ایجاد شغل برای هم وطنان مان، به جای تکیه بر منابع خارجی و بر پایی خطوط تولید در کشورهای دیگر."

اگر آنها در راه اجرای ایده شان به موفقیت برسند، روزی شاهد خیابان هایی با این شکل و شمایل خواهیم بود:

خیابان هایی با صفحات خورشیدی
طرح هنری از صفحات خورشیدی Solar Roadways در خیابان ها
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • صانعی
    صانعی | ۲۶ آذر ۱۳۹۴

    مهندس فقط خیلی ضروری لازم دارم
    میخوام واسه ارایه ی مقاله ازش استفده کنم

  • صانعی
    صانعی | ۲۶ آذر ۱۳۹۴

    لطفا اطلاعات کامل در مورده این پنل هایه خورشیدی میخوام ایمیل فرمایید...
    علاقه زیادی به این بحث پیدا کردم
    با تشکر

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی