ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دکتر روحانی
تکنولوژی

نگاهی به محتوای اصلی سخنرانی دکتر روحانی در روز ارتباطات (نه فقط نارضایتی از پهنای باند)

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران کانال رسمی خود در وبسایت آپارات را راه اندازی کرده. تصادف است یا خوش سلیقگی، اولین ویدیویی که به اشتراک گذاشته شده مربوط به سخنرانی دکتر روحانی در چهارمین جشنواره ملی ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۵

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران کانال رسمی خود در وبسایت آپارات را راه اندازی کرده. تصادف است یا خوش سلیقگی، اولین ویدیویی که به اشتراک گذاشته شده مربوط به سخنرانی دکتر روحانی در چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات است تا به این شکل، امکان شنیدن و انتقال سخنان و نظرات رییس روحانی بدون گزینش فراهم شده باشد.

اما دکتر روحانی در جشنواره فاوا چه گفت؟ نگاه دولت ایران و رئیسش به ارتباطات و فناوری اطلاعات چیست؟ آیا تنها محتوای باارزش سخنرانی دکتر روحانی، نارضایتی از پهنای باند اینترنت بود؟

در ادامه مطلب با متن و ویدیوی این سخنرانی همراه دیجیاتو باشید.

"در سطح جهانی شهروندان جدیدی داریم به نام کاربران."

آقای روحانی در ابتدای سخنرانی اش به تغییر مفهوم ارتباطات در جهان امروز و گسترش ارتباط مردمی از حالت محلی و ملی به جهانی اشاره کرد و چنین گفت: "ما در سطح جهانی شهروندان جدیدی داریم به نام کاربران. کاربر در واقع شهروند جامعه جهانی نوین در دنیای امروز است. اگر روزی به سمت دهکده جهانی در حرکت بودیم، امروز بحث درباره خانواده جهانی است."

اشاره رئیس جمهوری ایران به اینکه اگر کشورهای چند صد هزار نفره را کشور می نامیم، پس شبکه های اجتماعی با چند صد میلیون کاربر را هم ببینیم، نکته ظریفی بود. اینکه رئیس روحانی به تعداد لایک های فیسبوک در هر دقیقه (۱.۸ میلیون)، تعداد کاربران گوگل در هر دقیقه (۲ میلیون نفر)، و میزان آپلود ویدیو در یوتوب در هر دقیقه (۷۰ ساعت) و تعداد مشاهده کنندگان ویدیوها اشاره می کند، جالب است. او می گوید: "این نشان دهنده تحولی بزرگ در دنیای امروز است."

رئیس روحانی اثر فضایی "مجازی" بر جامعه و کشور و سبک زندگی مردم را کاملا "عینی" می داند.

اگر چه به اینترنت و دنیای وب، فضای مجازی گفته می شود ولی آقای روحانی اثر آن بر جامعه و کشور و سبک زندگی مردم را کاملا عینی می داند؛ دیدگاهی که لفظ "مجازی" برای اینترنت و وب را به چالش می کشد، جدید نیست و پیش از اینها دکتر ابراهیمی دینانی نیز دنیای اینترنت را "یک دنیای مثالی" خوانده بود که اکثر چیزهای موجود در آن آن مثالی از دنیای واقعی هستند و نمی شود آن را با لفظ "مجازی" نادیده گرفت.

آقای روحانی ارتباط و گفتگوی یک کاربر از این گوشه جهان با کاربری در هزاران کیلومتر دورتر را نشانه ای از پایان عصر پیام های یک طرفه و ورود به عصری جدید دانست، عصری که در آن دیگر جایی برای القای پیام های یک طرفه از تریبون های یک طرفه نیست و هر پیامی که در دنیا بازتابی وسیع تر دارد، پیامی قوی تر و تاثیرگذار تر است.

هر پیامی که در دنیا بازتابی وسیع تر دارد، پیامی قوی تر و تاثیرگذار تر است.

آقای روحانی گفت: "ما نباید دنیای سایبری را به عنوان دنیایی ببینیم که به خاطر اضطرار و ناچاری واردش شده ایم. آن را به عنوان یک فرصت ببینیم و تلقی کنیم. به یاد بیاوریم که قرن ها حافظ و سعدی و فردوسی و مولانا فرهنگ ایران-اسلامی را پاس داشتند و به نسل های بعد منتقل کردند. در دورانی که ابزاری مدرن در اختیارشان نبود."

به راستی نیز همین طور است که در سخنان آقای روحانی آمد. تمدن های کهنی مثل مصر با یک هجوم اعراب زبان باستانی خود را از دست دادند اما حکیم ابولقاسم فردوسی که حکیم بزرگ زمان خود بود، زندگی اش را به کناری گذاشت تا زبان فارسی را با تالیف شاهنامه از گزند روزگار حفظ کند. چیزی که گاهی به راحتی فراموش می کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: "امروز این همه تحصیل کرده و جوان، دختران و پسران دانشگاه دیده و علاقمند به کشور، فضای بزرگی در اختیار دارند تا بتوانند هویت ایرانی-اسلامی را پاس بدارند. چرا این همه در تزلزل هستیم؟ چرا به جوان ها اعتماد نمی کنیم؟ فکر می کنیم اگر ویدیو وارد کشور شد، ایمان جوان ها پر می زند؟ اما دیدیم آمد و فراگیر شد و در همه خانه ها رخنه کرد، اما در ایمان جوانان ما نه اثری نگذاشت که حضورشان در مساجد و محافل و دعا و توسل و مظاهر انقلابی بیشتر شد و به جبهه دفاع رفتند و افتخار آفریدند."

حافظ و سعدی و فردوسی و مولانا فرهنگ ایران-اسلامی را پاس داشتند و به نسل های بعد منتقل کردند. در دورانی که ابزاری مدرن در اختیارشان نبود.

دکتر روحانی که در سخنوری ید طولایی دارد، در ادامه افزود کرد: "بعدها غصه دیگری شروع شد که با ماهواره ها چه کنیم. اگر خدای ناکرده تلویزیونی بتواند با دیشی مخفی یا آشکار شبکه دیگری را بگیرد و جوانی آن را ببیند، چگونه ایرانیت و اسلامیت [باقی] می ماند؟ دیدیم که آمد و مبارزه با بالکن و پشتبام هم تاثیر گذار نبود و نه ایمان مردم پر زد و نه هویت مردم از دست رفت. (تشویق حضار) امروز ظاهرا غصه دیگری بر پا شده و آن اینکه با اینترنت و جوان کاربر و ایمیل و موبایل و ... و نسل ۳ و نسل ۴... چه کنیم؟ من به همه دوستان عرض می کنم: به نسل جوان مان اعتماد کنیم. جوان های ما با فطرتی پاک هستند. ایران شان را با همه وجود دوست دارند و به اسلام شان و خاندان ائمه و اهل بیت عشق می ورزند.

 به نسل جوان مان اعتماد کنیم. فطرت پاک است، حالا گوشه ای روزی روزگاری ساعتی ماه هایی خطا شود، می توان آن را برگرداند که هم انسان تواب است و هم او رحیم است.

آقای روحانی در اشاره ای دقیق، به اندیشناکی مسئولان نیز پرداخت: "این [ها] به آن معنی نیست که ما به امنیت ملی فکر نکنیم یا اسرار ملی به عنوان یک گوهر تابناک که در اختیار ما ست رها کنیم. حتی کشورهای پیشرفته هم نسبت به مسائل امنیت ملی خودشان دغدغه های خاص خود را دارند. ما در زمینه سیاسی مصلحت مان فقط امنیت و اسرار ملی است و نه چیز دیگر. و در مسائل اجتماعی آنچه برای ما اهمیت اهمیت دارد، اخلاق عمومی و ارزش ها است. مصلحت دیگری را نمی شناسیم. ضمن اینکه حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی به رسمیت می شناسیم."

دکتر روحانی

ایشان اشاره کرد که امروز امکان ورود آسان به جامعه بزرگ دانش و اینترنت جزئی از مفهوم "سواد دار بودن" است و نباید این فضای عظیمی که اطلاعات به آن وارد می شود و مورد استفاده کاربران قرار می گیرد، نادیده گرفته شود. از نظر رئیس جمهوری، توسعه و اقتصاد مقاومتی بدون فناوری های نوین و راس شان IT و ICT امکان پذیر نیست زیرا اینها، هم به طور مستقل و هم به عنوان پایه ای برای سایر فناوری ها و تحقیقات، ضروری هستند و نمی توان پژوهش های علمی و حرفه ای را بدون اینترنت در کلاس جهانی عرضه کرد.

حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی به رسمیت می شناسیم

رئیس روحانی با اشاره به سفر ۳۰ سال قبل خود به ژاپن و بازدید از NHK در دوران سرپرستی خود بر صدا و سیمای ایران گفت: "در مرکز آرشیو آنجا دیدیم که همه فیلم های چند ساعته سینمایی روی صفحه های سبکی ضبط شده. وقتی وارد آرشیو شدیم شاید ۲۰-۳۰ طبقه چیدمان های مختلف وجود داشت. با وارد کردن اسم فیلم در کامپیوتر، رباتی کوچک به سرعت رفت و فیلم را آورد وتحویل داد. تمام این کار ظرف ۱۰-۱۲ ثانیه انجام شد. برای این کار در ایران ۵-۶ ساعت وقت صرف یافتن و حمل فیلم ها و جعبه های سنگین می شد."

"مگر می شود به دنبال اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان باشیم و نتوانیم از فضای پر سود جامعه اطلاعاتی جهانی بهره بگیریم؟"

او سپس ادامه داد: "دنیای امروز دنیای تحول عظیمی هست. مفهوم علم عوض شده. مفهوم ترویج و تعلیم عوض شده. مگر می شود به دنبال اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان باشیم و نتوانیم از فضای پر سود جامعه اطلاعاتی جهانی بهره بگیریم و استفاده کنیم؟ سال فرهنگ باشد و ما در دنیای فرهنگ همه اش سپر به دست گرفته باشیم؟ یک شمشیری هم پیدا می شود در دنیای فرهنگ. همه اش می ترسیم، به کنجی خزیده ایم که تیری به ما نخورد. اگر هم شمشیری به دست می گیریم یک شمشیر چوبی است. اگر تهاجم فرهنگی وجود دارد که [واقعا هم] دارد، راه اش شمشیر چوبی نیست. باید با ابزار مدرن و نه منفعلانه و ترسو وارد صحنه شویم. بخش بزرگی از این فضای شبکه های اجتماعی را جوانان عزیز، دانشجویان ما، ایراندوستان ما، اسلام دوستان ما باید به تصرف در بیاورند و هویت اسلامی ایرانی و اسلام رحمانی را به دنیا معرفی کنند. (تشویق حضار) یک گروهک تروریستی نادان در گوشه ای از افریقا دختران تحصیل کرده را می رباید و متاسفانه می گوید 'آنها را به عنوان برده گرفته ام چون جرمی نابخشودنی انجام داده اند: به دبیرستان رفته اند تا دانش بیاموزند.' ما باید به صحنه بیاییم."

"اگر تهاجم فرهنگی وجود دارد که [واقعا هم] دارد، راه اش شمشیر چوبی نیست. باید با ابزار مدرن و نه منفعلانه و ترسو وارد صحنه شویم."

"ما باید بلوک فارسی را در شبکه های اجتماعی تقویت کنیم، حضور فعال داشته باشیم تا بتوانیم هم صنعت دانش بنیان، هم کشاورزی و خدمات دانش بنیان را پیش ببریم و هم بتوانیم در فرهنگ، اسلام واقعی و فرهنگ ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم. این کار دولت نیست. کار مردم است و جوان ها و بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان."

"شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فناوری ارتباطات و اطلاعات باید زمینه را برای حضور شرکت های دانش های دانش بنیان در فاوا آماده کنند. این جوان ها و بخش خصوصی است که باید بیاید به میدان. آنها قارند متحول کنند. آقای وزیر (دکتر واعظی) امروز گفتند ۳۰ هزار شغل در سال ۹۳... من در دولت هم به ایشان گفتم انتظارم برای امسال ۱۰۰ هزار شغل جدید برای فناوری ارتباطات و اطلاعات بود. اتفاقا این فناوری می تواند در خانه، دختران و زنان جوان را فعال کند تا هم مسئولیت خانه را حفظ کنند و هم بتوانند در این صنعت فعال باشند."

"یک گروهک تروریستی نادان در گوشه ای از افریقا که دختران تحصیل کرده را می رباید و متاسفانه می گوید آنها را به عنوان رده گرفته ام چون جرمی نابخشودنی انجام داده اند: به دبیرستان رفته اند تا دانش بیاموزند."

آقای روحانی افزود: "البته ما در زمینه زیر ساخت و ابزار و امکانات فنی هنوز سطح پایین هستیم. البته بعضی جاها پیشرفت ما خوب بوده. در سیم کارت ما در دنیا پانزدهم هستیم. در ظرفیت موبایل یا ظرفیت نفوذ اجتماعی ما شصت و پنجم هستیم. اما وقتی به پهنای باند می رسیم رده مان می شود ۱۵۳. [در حالی که] امروز دورانی است که باید در فضایی آرام تر و مطمئن تر و کم هزینه تر و با صرف زمان کمتر امکانات را برای نسل جوان فراهم کنیم."

در زمینه دولت الکترونیک "اگر می خواهیم وقت مردم کمتر تلف شود و سفرها کمتر شود و کارها کم هزینه تر و دقیق تر انجام گیرد باید دولت مان دولت الکترونیکی شود. برای این کار قدم های کوچکی برداشته ایم و در رتبه ۱۰۰ هستیم در دنیا، قدم های بزرگی باقی مانده و باید به نقطه قابل قبول برسیم. من به عنوان رییس جمهور از شرایط پهنای باند راضی نیستم. قرار ما با وزارت خانه این است که هر چه سریع تر برسیم به نسل ۳ و ۴ و پهنای باند وسیع نه فقط برای خانه ها و شرکت ها، که برای موبایل های مردم. و این کار باید با حضور همه شرکت های خصوصی صورت گیرد. در محتوا هم باید همه بخش های مختلف وارد عمل شوند. این فناوری باید در زمینه سلامت هم به کمک مردم بیاید. اگر دارو بخواهد در کشور ما درست مصرف شود، و داروی اضافه در نسخه نوشته نشود، تمام آنها باید بیاید در شبکه اطلاعات دارویی تا میزان مصرف را ببینیم و همه چیز شفاف شود."

"ما نباید هر کاری می کنیم در مسیر محدودیت باشد، باید در جهت صیانت باشد."

آقای دکتر روحانی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: "فناوری اطلاعات فناوری مادر هست و همه بخش ها و زمینه ها به آن نیازمندند. همه کارها باید با حضور و کمک مردم باید در این زمینه انجام شود. هم شورای عالی فضای مجازی، هم مرکز ملی فضای مجازی که دولت به شدت در پی آن است که از این چهارچوب هم برای آزادی عمل مردم و هم امنیت مردم و هم برای صیانت استفاده کند. ما نباید هر کاری می کنیم در مسیر محدودیت باشد، باید در جهت صیانت باشد. صیانت اخلاق، صیانت ارزش ها، صیانت منافع ملی. تعیین چهارچوب این کار با این شورا است و اجرا آن با دستگاه های اجرایی و به ویژه شرکت ها است. ما در زمینه سخت افزار و نرم افزار به دانش داخلی خودمان توجه کنیم و زمینه را برای فعالیت شرکت ها آماده کنیم. اینقدر به واردات تکیه نکنیم. در داخل کشور ما امکانات و توانمندی های فراوانی در بسیاری از بخش ها وجود دارد و باید آنها را روز به روز بیشتر کنیم. با تشکر از همه آنهایی که در این زمینه ها فعالیت داشته اند و دارند، و با آرزوی موفقیت در زمینه فرهنگ و اقتصاد."

شما می توانید ویدیوی کامل سخنرانی دکتر روحانی در چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات را در زیر ببینید یا از لینک وبسایت آپارات با حجم ۶۰ مگابایت دانلود کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (52 مورد)
  • Mahan
    Mahan | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

    امیدوارم این کندی سرعت که به نظر عمدی میاد رفع بشه .
    وضع افتضاح فیلترینگ هم بهتر بشه .
    که هر دو بعیده .

  • امیر
    امیر | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

    لذت بردیم این سومین بار هست متن رو میخونم

  • sepehr_apex
    sepehr_apex | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

    حرف هاي قشنگي ميزنند آقاي رئيس جمهور ولي تا عمل نكنند (مثلا فيلترينگ يا محدوديت ها بقول ايشون رو بر ندارن ) هيچ اهميتي نداره ،،،، گوشمون پره،،،،

  • فرهاد دلیرانی
    فرهاد دلیرانی | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

    سخنرانی کاملا خوب و پر نکته ای برای مردم بود و مسئولان بود.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی