ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استفانی کولک مخترع Kevlar در ۹۰ سالگی در گذشت

استفانی کولک متولد به سال ۱۹۲۳ میلادی، دانشمند امریکایی در رشته شیمی آلی که تحقیقاتش بر روی پلیمرها حین کار در شرکت دوپونت (دهه ۶۰) منجر به اختراع کِولار (Kevlar) شد، دیگر در قید حیات نیست. ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۱ تیر ۱۳۹۳ | ۱۰:۱۰

استفانی کولک متولد به سال ۱۹۲۳ میلادی، دانشمند امریکایی در رشته شیمی آلی که تحقیقاتش بر روی پلیمرها حین کار در شرکت دوپونت (دهه ۶۰) منجر به اختراع کِولار (Kevlar) شد، دیگر در قید حیات نیست. او ۴ روز قبل (۱۸ ژوئن) در سن ۹۰ سالگی و در بیمارستان سنت فرانسیس ویلمینگتون (ایالت دلاوِر) در گذشت.

کِولار این بافت مصنوعی بسیار سبک و فوق العاده قدرتمند، تا امروز جان بسیاری انسان ها را نجات داده و و خانم کولک در مصاحبه ای به سال ۲۰۰۳ گفته بود: "هزار سال هم فکرش را نمی کردم که کشف این ترکیب بتواند جان این همه آدم را نجات دهد." منظور او استفاده سربازان کشورش از لباس های ضد گلوله بود.

او درباره اختراع کِولار می گوید: "آزمایشگاه دوپونت صدها پلیمر ساخته بود و راه های ساخت انواع پلیمرها را اختراع کرده بود، ولی هنوز یک مشکل وجود داشت" و آن نبودن راهی برای نوآوری در زمینه پارا-آرامیدها بود، نوعی پلیمر با مولکول های سخت و ساختار میله ای.

خانم کولک بعد از ۶ ماه تحقیق یک راهکار کاملا عجیب را مطرح کرد و آن استفاده از متریال رقیق و تیره به جای مواد رایج شفاف و چسبناک بود. او سپس یکی از همکارانش در آزمایشگاه را مامور پیگیری این ایده کرد و در نهایت آنها فیبرهایی بسیار سخت و مقاوم ساختند و در "همان لحظه فهمیدم فوق العاده خاص" هستند.

سپس دوپونت ۱۵ سال زمان و ۵۰۰ میلیون دلار هزینه صرف کرد تا این ماده را به مرحله تجاری برساند. در آن مقطع Fiber B نام گرفت و با نام کِولار پتنت شد. ایده اصلی این بود که کِولار جانشین فولاد در رینگ تایرها شود تا مصرف سوخت بهینه شود ولی کاربردهای آینده آن از حد تصور مخترعین اولیه اش فراتر رفت.

خانم کولک وقتی در یک مصاحبه با این سوال روبرو شد که حس و حال تبدیل شدن به یک "مخترع زن افسانه ای" چیست، با خنده پاسخ داد: "واقعا هیچ تفاوتی برای من ایجاد نکرده، البته جز اینکه سرم شلوغ تر شده و گاهی از بابت کل این دستاورد احساس برآشفتگی و ناراحتی می کنم."

نام خانم کولک در سال ۱۹۹۵ وارد تالار مشاهیر مخترعین ملی امریکا شد و در سال ۱۹۹۶ از پرزیدنت کلینتون نشان ملی تکنولوژی را دریافت کرد. او می گفت که کسب این افتخارات در سال های پیری، برای اش بسیار با ارزش است.

استفانی کولک در ۳۱ جولای ۱۹۲۳ در نیو کنزینگتون، پنسیلوانیا، دیده به جهان گشود. او فرزند اول خانواده ای ۴ نفره بود. سال های کودکی را با پدرش که کارگر کارخانه ذوب فلز بود به اکتشاف انواع مختلف چوب ها گذراند و علاقه به شیمی در او شکل گرفت. متاسفانه او در زمان فوت هیچ بستگانی در قید حیات نداشت.

مدیرعامل فعلی دوپونت درباره خانم کولک می گوید: "همه ما از فوت استفانی کولک، این شیمی دان خلاق و زن پیشرو در حوزه علم متاثر شدیم. او میراثی زیبا به جا گذاشت که هزاران زندگی را نجات داده و مانع از مصدومیت های بسیاری شده."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • Metti
    Metti | ۱ تیر ۱۳۹۳

    روحش شاد

  • Ali
    Ali | ۱ تیر ۱۳۹۳

    موتورولا هم تو بدنه ی بعضی گوشی هاش مثل Droid Ultra از کـِولار استفاده کرده

  • H.Hosseini
    H.Hosseini | ۱ تیر ۱۳۹۳

    الفاتحه...

  • امیر راد
    امیر راد | ۱ تیر ۱۳۹۳

    دوستان به متن توجه کردند؟!
    "متاسفانه او در زمان فوت هیچ بستگانی در قید حیات نداشت"
    عمه جوووووووووووووون !
    عمه جون استفااااااااااااااااااااااااااانی !
    چرا من رو تنها گذاشتیییییییییییییییی؟؟؟
    چقدر بهت گفتم این مواد شیمیایی خطرناکن!!!
    بهت گفتم خیلی خطرناکه حسن.... ا ببخشید عمه.
    (قابل توجه وکیل ایشون ! لطفا آدرس بدن خدمت برسیم)

  • سوتابایت
    سوتابایت | ۱ تیر ۱۳۹۳

    نمی دونم گه سحری تو نوشته های آقای دادگیتر هست که آدم رو یه چوری چذب مطلب می کنه !!! برعکس برخی از رقبا که با خوندن 2 تا خط خسته می شه !!!! واقعا ممنون آقای دادگستر !!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی