ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

می خواهید موفق باشید؟ با خودتان بیشتر صحبت کنید

به کسی چه مربوط که شما با خودتان حرف می زنید. تحقیقات اخیر نشان می دهند که حرف زدن انسان با خودش، می تواند کارایی شغلی اش را بالا ببرد. خانم لیزا اوانز توضیح می ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۹

به کسی چه مربوط که شما با خودتان حرف می زنید. تحقیقات اخیر نشان می دهند که حرف زدن انسان با خودش، می تواند کارایی شغلی اش را بالا ببرد. خانم لیزا اوانز توضیح می دهد:

"یالا لیزا، تو میتونی این کارو انجام بدی!". من این شعار را هر وقت که در مشکلی گیر کرده ام، با خودم تکرا می کنم. برخی اوقات که در کافی شاپ محله مان نشسته ام و بلند بلند حرف می زنم مانند دیوانه ها به نظر می رسم. اما حالا می دانم که کارم بسیار درست بوده، چرا که تحقیقات اخیر دانشگاه ایلینویز در مطلبی که در مجله اروپایی روانشناسی اجتماعی منتشر کرده عنوان می کند که من بهترین کار را برای افزایش شانس موفقیتم انجام می دادم.

ضمایری که ما در صحبت کردن با خودمان استفاده می کنیم بسیار مهم هستند.

روانشناسان به این کار می گویند سلف تاکینک یا با خود حرف زدن. در حالی که مطالعات قبلی نشان می دادند که با خود حرف زدن می تواند قدرت اراده را تقویت کرده و به شما کمک می کند که در مواقعی که می خواهید کارهای مشکل یا مهمی انجام دهید، خودتان را روانشناسی کنید، یا قبل از یک ارایه یا ملاقات مهم اعصابتان را آرامش ببخشید. این مطالعه جدید که توسط خانم دکتر ساندا دُلکاس روانشناس انجام شده، حاکی از آن است که ضمایری که ما در صحبت کردن با خودمان استفاده می کنیم نیز، بسیار مهم هستند. با دیجیاتو همراه باشید تا روش های صحیح با خود حرف زدن انگیزشی را بدانیم.

digiato-self-talking

استفاده از "تو" به جای "من"

استفاده از ضمیر تو –مثل این: "قراره امروز یه سخنرانی فوق العاده داشته باشی"—بسیار موثر تر از استفاده از ضمیر "من" است. در این مطالعه از دانش آموزان خواسته شد هنگام تکمیل کار، مشاوره هایی که به خودشان می دهند را بنویسند. از نیمی از دانش آموزان خواسته شد تا خودشان را "من" در نظر بگیرند و نیمی دیگر از ضمیر دوم شخص یعنی "تو" برای مخاطب قرار دادن خودشان استفاده کنند. دانش آموزانی که از "تو" استفاده کرده بودند، نه تنها کار بیشتری انجام داده بودند، بلکه دوست داشتند باز هم وظایف بیشتری به آن ها سپرده شود.

چرا حرف زدن با خود به روش دوم شخص انگیزشی تر است؟

دلکاس حدس می زند که سودمندی استفاده از ضمیر تو به جای من در Self Talking، احتمالا به شبیه سازی خاطرات کودکی هنگام دریافت حمایت و تشویق والدین و معلم است. او می گوید: "ما اینگونه بزرگ شده ایم، با تشویق والدین مان و بقیه، با جملاتی مثل این که "تو می تونی انجامش بدی" یا "تو خیلی خوبی"".

"اول شخص معمولا احساساتی تر است."

همچنین استفاده از دوم شخص مثل نصیحت ها و مشاوره هایی است که به دیگران می دهیم. و وقتی از آن جایگاه صحبت می کنیم ممکن است مشاوره هایمان بسیار تاثیر گذار تر باشد. وقتی به کس دیگری مشاوره می دهیم، دید بهتری نسبت به موضوع داریم. استفاده از ضمیر تو، یعنی با یک دید دیگر، بدون درگیری احساسی، به موضوع نگاه کنیم و از تشویق ها و نصیحت ها استفاده کنیم. چرا که به گفته ی دکتر دلکاس، "اول شخص معمولا احساساتی تر است."

grief

سلف تاک یا همان صحبت با خود، هنگامی که دیگران وجود ندارند، نوعی پشتیبانی اجتماعی ایجاد می کند.

افرادی که فاقد حمایت اجتماعی از همسالان یا عزیزانشان هستند، می توانند از صحبت کردن با خودشان به روش دوم شخص، مزایای مشابهی دریافت کنند. این نوعی از یک سیستم پشتیبانی اجتماعی است، که نیازی به وجود اشخاص دیگر در آن نیست.

مقایسه بین نقل قول های انگیزشی و صحبت کردن با خود

نقل قول های انگیزشی که دور تا دور میز تان را تزیین کرده اند هم، می توانند سودمند باشند، اما دلکاس عقیده دارد که صحبت کردن با خود موثر تر است. چرا که می تواند دقیقا روی نقطه هایی انگشت بگذارد که شما با آن درگیرید. نقاطی که مخصوص شخص شما است و نیاز ها و علایق را مستقیما نشانه می رود. دلکاس می گوید: "کلماتی که انتخاب می کنید کاملا شخصی و مربوط به چیزهایی هستند که شما نیاز به شنیدنشان دارید."

از اینکه به خودتان بگویید "آفرین، تو میتونی انجامش بدی" نترسید

شما می توانید بدون اینکه مانند دیوانه ها به نظر برسید، خودتان را مشاوره دهید. برای این کار مشاوره ها را بنویسید؛ نوشتن آن ها می تواند همان قدر اثرگذار باشد که آن ها را به کلام می آورید. به دانش آموزانِ تحقیق دلکاس نیز گفته شده بود که مشاوره های خود را بنویسند، اما دلکاس عقیده دارد که این تاثیرات باید بیشتر بررسی شوند. تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص شود حرف زدن با خود به صورت کلامی سودمند تر است یا نوشتاری.

دفعه بعدی که خودتان را در شرایطی دیدید که نیاز به تشویق یا انرژی مضاعف دارید، از اینکه به خودتان بگویید "آفرین، تو میتونی انجامش بدی" نترسید. به یاد داشته باشید از جملاتی استفاده کنید که در کودکی برای تشویقتان می شنیده اید، یا هم اکنون هنگام مشاوره دادن به دیگران استفاده می کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • لیلا
    لیلا | ۳ تیر ۱۳۹۴

    منم همش با خودم حرف میزنم مخصوصا شبا که به اوج خوش میرسه و دیوانه وار میشه و اصلا یه حرفا و چیزای نامربوط و عجیب و غریب که خودمم باورم نمیشه این حرفا از کجا میان و تاحالا نشدیدم و حرفای شیطانی هر چی اسم خدا رو میارم انگار نه انگار وشدید تر میشه و میگم دیگه خفه شو. یا کارها و حرفایی که قبلا برام اتفاق افتاده رو هزار بار مرور میکنم و یا یه اهنگو هزارن بار تو ذهنم میخونم تا جایی که اعصابم داغون میشه و نمیتونم کنترلش کنم

  • amirftma
    amirftma | ۱۲ مرداد ۱۳۹۳

    بابت مقاله خوبتون دستتون درد نکنه
    من که تصمیم گرفتم از این روش اشتفاده کنم

  • agha saman
    agha saman | ۱۲ مرداد ۱۳۹۳

    من به شخصه خودم خیلی وقته از این روش استفاده میکنم...صد در صد جواب میده عالیه...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی