ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت الگوریتم تشخیص مکالمه حین رانندگی توسط خودروها

استفاده از تلفن همراه حین رانندگی احتمال بروز تصادفات را بالا می برد. به طور میانگین ۸۵ درصد رانندگان امریکایی به این کار می پردازند. طبق آمار موسسه National Highway Traffic Safety Administration در روشنایی ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰

استفاده از تلفن همراه حین رانندگی احتمال بروز تصادفات را بالا می برد. به طور میانگین ۸۵ درصد رانندگان امریکایی به این کار می پردازند. طبق آمار موسسه National Highway Traffic Safety Administration در روشنایی روز ۵ درصد خودروها توسط رانندگانی حرکت می کنند که همزمان مشغول صحبت با تلفن همراه خود هستند.

این به هیچ عنوان موضوع خبر خوبی نیست. چرا که حین پروسه ۵ ثانیه ای تماس گرفتن اگر شما سرعتی در حدود 60 مایل در ساعت داشته باشید، حدود ۱۴۰ متر حرکت کرده اید. متاسفانه آمارها نشان می دهند ۸۰ درصد تصادفات رانندگی به دلیل حواس پرتی راننده حین مکالمه با تلفن همراه رخ می دهد. وقتی این خبر تاسف برانگیز تر می شود که بدانید این حواس پرتی فقط ۳ ثانیه قبل از وقوع حادثه اتفاق می افتد.

اما خوشبختانه گروهی از محققان دانشگاه سانتا کاترینا استیت برزیل راهی را یافته اند که جلوی اینگونه حوادث را بگیرند. آنها یک دوربین کوچک در داشبورد قرار داده اند و با ترکیب آن با یک نرم افزار موفق شدند سیستمی را طراحی کنند که خودرو به محض شروع مکالمه راننده متوجه این موضوع بشود.

Driving calls

طراح اصلی این سیستم، رافائل برری، به کمک تیم اش متوجه شد رانندگان حین رانندگی به طور کامل به جاده نگاه می کنند. اما به محض توجه به تلفن همراه تغییراتی به فرم صورت، حالت سر و دست شان می دهند. به همین دلیل دوربین را در جایگاهی قرار دادند که به خوبی این موضوع را متوجه شود.

این سیستم امنیتی بدین صورت عمل می کند: یک دوربین کوچک درون داشبورد روبروی راننده قرار گرفته که در هر ثانیه 15 فریم با رزولوشن 320 در 240 پیکسل فیلم برداری می کند. تمرکز این دوربین به روی صورت راننده است و الگوریتم به روی چهره فرد فعال می شود. به محض زاویه دار شدن سر و تغییر حالت چهره این سیستم متوجه قصد راننده می شود.

ساخت این الگوریتم صرفا ۵۰ درصد راه بود و تیم طراحی هنوز راهی برای اعلام هشدار به راننده نیافته اند. احتمال دارد در این حالت سیستم امنیتی بوق های هشداری پخش کند که راننده مجبور به قطع فوری تماس شود. البته برری به این نکته اشاره کرد که این الگوریتم فقط حین رانندگی فعال می شود و خودرو در حالت ساکن هیچ عکس العملی به تماس تلفنی راننده نشان نمی دهد.

این که در آینده این سیستم چگونه پیاده سازی می شود هنوز مشخص نیست ولی این موضوع مثل روز روشن است که بسیاری از رانندگان با وجود بوق های هشدار به تماس خود ادامه می دهند.

بهترین کار این است که اول از همه خودمان به عنوان راننده خطر تماس تلفنی حین رانندگی را جدی بگیریم تا هرچه بیشتر جلوی این گونه حوادث گرفته شود. به قول معروف، حادثه فقط برای همسایه نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • scarface
    scarface | ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

    منتظر بودم تو کامنت ها صحبتی از پراید بشه که نشد!!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی