ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

لاستیک های کهنه اتومبیل ها در نقش باتری آنها به حیات باز می گردند

لاستیک های فرسوده اتومبیل ها به زودی کاربردی مفید پیدا خواهند کرد و دیگر زباله هایی پر دردسر و نه چندان کاربردی نخواهند بود. در تحقیقات منتشر شده توسط یکی از آزمایشگاه های حوزه انرژی آمریکا ...

پرهام مارزلو
نوشته شده توسط پرهام مارزلو | ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۱:۰۸

لاستیک های فرسوده اتومبیل ها به زودی کاربردی مفید پیدا خواهند کرد و دیگر زباله هایی پر دردسر و نه چندان کاربردی نخواهند بود. در تحقیقات منتشر شده توسط یکی از آزمایشگاه های حوزه انرژی آمریکا (Oak Ridge)، راهکاری برای جداسازی کربن سیاه از این لاستیک ها ارائه شده است و می توان زین پس مواد جدا شده را به عنوان آندهای باتری اتومبیل مورد استفاده قرار داد.

دو تن از دانشمندان واحد تحقیقاتی مذکور با نام های Parans Paranthaman و Amit Naskar آزمایشات مورد بحث را  که شامل فرایند ترمیم لاستیک های قدیمی و حرارت دادن آن ها به وسیله گرماکافت (تجزیه اجزای درونی و سازنده به کمک حرارت و در غیاب اکسیژن) میگشت را برای جداسازی کربن های سیاه ترتیب داده اند.

مواد یاد شده شباهت بسیاری به گرافیت معمولی -که در باتری ها مورد استفاده قرار می گیرند- دارند با این تفاوت که به دست بشر و به صورت مصنوعی تولید شده اند.

2

با آزمایش آند تهیه شده از کربن های سیاه بر روی باتری های لیتیومی، مشخص گردید این آندها دارای ظرفیت انرژی به مراتب بیشتری نسبت به آندهای معمول گرافیتی هستند و ساختار پر منفذ کربن مذکور برخلاف گرافیت نقش بزرگی در بهبود عملکرد باتری ایفا می نماید.

تیم Oak Ridge هم اکنون سرگرم طراحی آزمایشات دیگری جهت بهبود بخشیدن به عملکرد این قطعه از اتومبیل ها هستند و انتظار می رود با فراگیر شدن تکنولوژی مذکور، باتری های گران قیمت لیتیومی جای خود را به محصولات ارزان تری واگذار نمایند، همچنین از انباشته شدن لاستیک های قدیمی بر روی زمین نیز جلوگیری به عمل می آید.

اخیرا مقاله یی مرتبط با این تحقیقات در مجله ی RCS Advances منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • amirftma (طرفدار هیچ برندی نیستم!!!)
    amirftma (طرفدار هیچ برندی نیستم!!!) | ۱۱ شهریور ۱۳۹۳

    بدیدمن آتیش بزنم تو فراینش هم هست :-)

  • omid3963
    omid3963 | ۱۱ شهریور ۱۳۹۳

    کیف میده اینا رو آتیش بزنی!

  • Amir1100 امیر پویا حلاج
    Amir1100 امیر پویا حلاج | ۱۱ شهریور ۱۳۹۳

    علاوه بر لاستیک،لنت ترمز و ژل داخل آینه های الکترو کرومیک هم بسیار بسیار برای محیط زیست خطر داره!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی