ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۱۱ جمله ای که در حین ترک یک شغل نباید بیان کرد

Dana Manciagli نویسنده ی کتاب های موفق در زمینه ی فرهنگ شغلی می گوید: برای هر یک از ما ممکن است زمانی فرا برسد که تصمیم بگیریم شغل خود را ترک نماییم، در چنین شرایطی بهتر ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۴

Dana Manciagli نویسنده ی کتاب های موفق در زمینه ی فرهنگ شغلی می گوید: برای هر یک از ما ممکن است زمانی فرا برسد که تصمیم بگیریم شغل خود را ترک نماییم، در چنین شرایطی بهتر است جملاتی را که به زبان می آوریم با دقت زیادی انتخاب نماییم. فرقی ندارد محل کار پیشین خود را با خوشحالی ترک کرده باشید یا ناراحتی ولی همواره بهتر است پل های باقی مانده در پشت سر خود را حفط نمایید و از تخریبشان اجتناب کنید.

وی می افزاید آنچه که برای آگاهی رئیستان در رابطه با تصمیم خود به زبان می آورید بسیار مهم است و نحوه ی گفتار شما می تواند سبب گردد تا از حمایت وی در این زمینه بهره مند گردید، یا او را به دشمن خود بدل نمایید. بسیاری از افراد در حین ترک شغل خود چیزهایی را بیان می کنند که بعداً از گفتن آنها پشیمان می گردند و عمدتاً علت این مسئله ناراحتی یا عصبانیت فرد در لحظه، یا نگرانیش در مورد آینده است.

Manciagli ادامه می دهد در ترک کردن یک شغل دو سناریو وجود دارد، اولین حالت آن بدین صورت بوده که فرد کار جدید و بهتری پیدا نموده است، کارمندانی که به این شرایط دست می یابند در اکثر مواقع جملاتی تحقیر آمیز را به مدیران و مجموعه ی پیشین خود نسبت داده تا به آنها درس عبرتی بیاموزند. در وضعیت دوم فرد ممکن است شغل خود را به این خاطر که شرایط نامناسبی دارد ترک نماید و این اتفاق معمولاً در حالتی رخ می دهد که او هنوز فرصت شغلی دیگری را به دست نیاورده است، چنین کارمندانی معمولاً احساس یک قربانی را داشته و معمولاً رئیس خود را عامل این وضعیت می دانند.

343243

با این تفاسیر نباید فراموش کنید بهترین شیوه برای ترک یک شغل به زبان آوردن جملاتی مثبت در حین بیرون رفتن از درب خروجی است، چنین رفتاری ممکن است باعث شود در آینده یی نامعلوم مجدداً و در صورت نیاز با شرایطی بهتر بتوانید به مجموعه ای که پیش از این در آن مشغول بوده اید بازگردید.

لین تیلور متخصص در زمینه ی کسب و کار می گوید برای اجتناب از تخریب پل های باقی مانده در پشت سر خود، پیش از آنکه عصبانیات یا ناراحتی تان را ابراز نمایید کمی وقت گذاشته و افکار خود را بر روی کاغذ مکتوب کنید. در بین این افکار نکات مثبتی نیز وجود خواهند داشت که شما را متوجه وخیم نبودن آینده ی پیش رو می نمایند، مسائل مثبت را برای خود پر رنگ نموده و سعی کنید موارد منفی را به فراموشی بسپارید.

وی می افزاید درست لحظه ای که شما تصمیم خود را اعلام می نمایید ممکن است مدیرتان دچار شوک یا انکار گشته و بلافاصله وضعیتی دفاعی به خود گیرد. تیلور می گوید در این شرایط باید بر احساسات خود مسلط بوده و سعی نمایید اوضاع را کنترل کنید، مشاجره و تخریب رابطه ی کاری که در طول چندین سال فعالیت شکل گرفته است به نفع هیچکس نخواهد بود.

و اما در ادامه ی مطلب به ۱۱ جمله و رفتاری خواهیم پرداخت که شما در حین ترک شغل خود هرگز نباید آنها را بیان نمایید.

۱- همین امروز از اینجا می روم

هرگز به یکباره و بدون اینکه بازه ی زمانی را برای جایگزینی خود در محل کار فعلیتان ارائه نمایید، تصمیم به ترک شغل نگیرید. تیلور می گوید اگر زمانی بیش از دو هفته برای چنین مسئله یی در نظر بگیرید این فرصت را محیا کرده اید تا شرکتی که در آن فعالیت داشته اید به آسانی با شرایط جدید وفق پیدا کند و لذا به رابطه ی شما با آنها هیچ خدشه ای وارد نخواهد شد.

۲- اینجا بدترین شرکتی بوده است که برای آن کار کرده ام

قبل از هر چیز نباید فراموش کنید که توهین کردن برای شما هیچ ثمره ای نخواهد داشت و به زبان آوردن چنین جمله ای تنها سبب می گردد کدورتی ابدی بین شما و مدیران پیشنتان شکل بگیرد، چیزی که شاید در آینده به دفعات نسبت به آن احساس پشیمانی نمایید.

۳- هیچکس در اینجا خوشحال نیست

1

هرگز سعی نکنید دیگران را متقاعد نمایید که با رفتن شما کشتی آنها غرق خواهد شد. حتی اگر این مسئله صحت داشته و شرکتی بیش از حد به شما متکی گشته باشد چنین رفتاری مناسب و عقلانی نخواهد بود، مسائل آتی آن کمپانی دیگر به شما مرتبط نیستند.

۴- دیگران در حال ترفیع گرفتن هستند و من جایی برای پیشرفت ندارم پس از اینجا می روم

این جمله فقط بیانگر این مسئله خواهد بود که شما اصول اولیه ی پیشرفت شغلی را نمی دانید و سعی می کنید ضعف خود در این زمینه را به گردن دیگران بیاندازید، حتی اگر در شغلی وارد شده باشید که جای پیشرفتی نداشته است این انتخاب شما بوده و اکنون تصمیم به اصلاح آن گرفته اید پس کسی در این رابطه مقصر نیست.

۵- محصول اینجا بی ارزش است

حتی اگر شما فردی خلاق هستید و می توانید محصولی بهتر تولید کنید بهتر است دستاورد کمپانی پیشین خود را زیر سئوال نبرید، بازار و مشتریان در این رابطه قضاوت خواهند کرد. ضمن اینکه در آینده آنچه در محل کار فعلی شما تولید می شده است ارتباط مستقیمی با سابقه و رزومه ی شغلیتان خواهد داشت.

۶- پرداخت های این شرکت با واقعیت بازار متفاوت است

4

ممکن است دیدگاه شما در رابطه با حقوق دریافتی تان واقعیت داشته باشد ولی مشاجره در این رابطه بی اثر بوده و حتی شاید بر روی آینده ی شغلیتان اثر بگذارد.

تیلور می گوید در این وضعیت بهتر است آنچه که می توانید به دست بیاورید را پذیرفته و با کسب یک فرصت شغلی بهتر خود را اثبات نمایید.

۷- من در مورد آینده ی این شرکت مردد هستم

همانطوری که گفتیم مشکلات آتی یک شرکت وقتی در حال ترک آن هستید دیگر مسئله ی شما محسوب نمی شوند لذا یک خداحافظی مودبانه به جای به اشتراک گذاری نظراتی که منفی محسوب می گردند بسیار حرفه ای تر به نظر می رسد و کدورتی را نیز برجای نخواهد گذاشت.

۸- در اینجا کاری برای انجام دادن وجود ندارد و اکثر اوقات حوصله ام سر می رود

این جمله فقط حکایت از عدم ابتکار و انگیزه ی کافی شما برای کار کردن دارد و در اصل در حال زیر سئوال بردن خود هستید. تیلور می گوید با بیان این جمله نشان می دهید چقدر غیر حرفه ای بوده و سعی نکرده اید فضای کاری بهتر و پویاتری را ایجاد نمایید.

۹- همواره بهترین توان خود را صرف کرده وتلاش زیادی کرده ام، ولی هرگز پاداشی نگرفته ام

5

شغل شما و حقوقی که هر ماه دریافت می کنید پاداش تلاشتان محسوب می گردند. اگر چیزی بیش از این می خواهید مثلا نامه ی تشکر از جانب مدیر مربوطه باید آن را در طی ارتباطات شغلی خود و به وسیله ی رفتارتان به دست بیاورید، افرادی که همواره منزوی هستند و سعی می کنند به بهانه ی مشغولیت های زیاد شغلی یا تمرکز بر روی کارشان چندان در مرکز توجه نباشند نباید انتظار تشویق و پاداش خاصی را بکشند.

۱۰- هرگز از طریق تلفن یا ایمیل محل کار خود را ترک نکنید

همواره وقتی روز آخر کاریتان در یک شرکت فرا رسیده است سعی نمایید فرد بالا دستی خود و همکاران مربوطه را از نزدیک ملاقات کرده و با آنها خداحافظی نمایید هر گونه رفتاری غیر از آنچه بیان شد تا ابد خاطره یی ناخوشایند از شما در ذهن آن افراد به جا خواهد گذاشت.

۱۱- نمی خواهم هیچ پیشنهاد دیگری از شما بشنوم

هرگز فکر نکنید با اعلام تصمیم خود مبنی بر ترک یک شغل کارفرمای شما ممکن است پیشنهاد بهتری را مطرح نماید ولی اگر چنین اتفاقی افتاد با جملات منفی و رفتار ناخوشایند با وی برخورد نکنید. رفتار حرفه ای بدینگونه است که پیشنهاد او را شنیده و مودبانه آن را رد نمایید این امر ممکن است پیشنهادی بهتر را به دنبال داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • کامران
    کامران | ۲ بهمن ۱۳۹۴

    سلام
    من چند روزه استعفامو پر کردم ولی الان پشیمونم چی کار کنم که هم ضایع نباشه هم بازم بمونم؟
    دوستان لطفا کمک کنین :(

  • احمد خوشبخت
    احمد خوشبخت | ۱۸ شهریور ۱۳۹۳

    با سلام به همه دوستان.من تو یه شرکت صنایع چوب کار میکنم تعریف از خود نباشه تو کارمم خیلی حرفه ایم اما حقوقم 1/200 بیشتر نیست اونم هیچ وقت به موقع نمیگیرم ولی همکارایه چاپلوسو زیرابزن عزیز که نصف کار منو نمیکنن حقوق به موقع وبالای 2 میلیون میگیرن.درمورد اون همکارا چیزی ندارم بگم دردم اینه که سرمایه ای ندارم که بتونم واسه خودم کار کنم اصلا نمیدونم چرا اینارو نوشتم. دیگه نمیتونم این وضعو ادامه بدم ولی به خاطر خرج خونهمجبورم.... شما جای من بودید چکار میکردید؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی