ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

کارآفرینی که میلیاردر شد؛ نامه سرگشاده خالق ماینکرفت به طرفدارانش

مایکروسافت دیروز رسما اعلام کرد که موجانگ، خالق بازی ماینکرفت را با مبلغ 2.5 میلیارد دلار خریداری کرده است. اما مارکوس ناچ پرسون، کسی که عمده موفقیت این عنوان را سبب شد، احساسات عجیب و ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۰

مایکروسافت دیروز رسما اعلام کرد که موجانگ، خالق بازی ماینکرفت را با مبلغ 2.5 میلیارد دلار خریداری کرده است.

اما مارکوس ناچ پرسون، کسی که عمده موفقیت این عنوان را سبب شد، احساسات عجیب و غریبی در رابطه با تبدیل شدن موجانگ به مهره ای بزرگ دارد و آن ها را در نامه ای با دیگران به اشتراک گذاشته.

پرسون در وبلاگ خودش روز گذشته نوشت: "به محض اینکه قرارداد نهایی شود، موجانگ را ترک خواهم گفت و به Ludum Dare ها و تجربه های کوچک پیشین باز می گردم. اگر بر حسب تصادف، چیزی درست کنم که جلب توجه کند، سریعا توسعه آن را متوقف خواهم کرد."

Ludum Dare یک سری مسابقات بازی سازی هستند که به نظر می رسد مارکوس پرسون علاقه وافری به آن ها دارد.

میلیاردری که دیگر به سر و صدا و کار سنگین علاقه ای ندارد، نامه ای سرگشاده برای طرفدارانش نوشته. در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

من موجانگ را ترک می کنم

خودم را شبیه یک بازی ساز واقعی نمی بینم. من بازی می سازم چون مفرح هستند و به خاطر اینکه عاشق بازی و برنامه نویسی هستم. اما هدفم از ساخت گیم، تبدیل کردن آن ها به عنوانی بزرگ نیست و اصلا دوست ندارم دنیا را تغییر دهم. ماینکرفت به عنوانی بزرگ بدل گشت و مردم به من می گویند که دنیای بازی ها را هم تغییر داده. من هرگز بدین قصد ماینکرفت را نساختم. قطعا یک جور جلب توجه به حساب می آید و اینکه بدانی در جامعه تاثیر داشتی جالب است.

مدت ها پیش، تصمیم گرفتم که از تیم توسعه ماینکرفت کنار بکشم. Jens بهترین شخصی بود که می توانست جای مرا پر کند و من هم می خواستم چیزهای جدیدی را امتحان کنم. ابتدا، تلاشم برای ساخت عنوان بزرگی دیگر به نتیجه نرسید اما از آنجایی که تصمیم گرفتم به نمونه های آزمایشی کوچک و چالش های جالب بپردازم، شغلی بسیار مفرح داشتم. دقیقا مطمئن نبودم که چگونه چنین موضوعی را درون موجانگ بگنجانم، جایی که اعضای تیم واقعا کار می کردند، اما وقتی به من گفتند بمان، چون مهم هستی، ماندم.

چند هفته پیش سرماخوردگی بدی داشتم و خانه مانده بودم که ناگهان اینترنت با موجی از انتقادات علیه من پیرامون EULA منفجر شد، موضوع و موقعیتی که هیچ دخلی در آن نداشتم. گیج شده بودم. متوجه نمی شدم. با نا امیدی این را توییت کردم، بعدا روی یوتوب ویدیو This is Phill Fish را مشاهده کردم و دریافتم، آن رابطه ای که فکر می کردم با طرفدارانم دارم را اصلا ندارم.

Capture

تبدیل به یک سمبل شده بودم. من نمی خواستم سمبل رفتارها و چیزهایی تا این حد بزرگ باشم که اصلا از آن ها سر در نمی آوردم، اصلا علاقه ای به کار کردن روی آن ها نداشتم و مرتبا به من ارجاع داده می شد. من کارآفرین نیستم، من مدیر عامل نیستم، من خوره برنامه نویسی ام که عقایدش را در توییتر بیان می کند.

به محض اینکه قرارداد نهایی شود، موجانگ را ترک خواهم گفت و به Ludum Dare ها و تجربه های کوچک پیشین باز می گردم. اگر بر حسب تصادف، چیزی درست کنم که جلب توجه کند، سریعا توسعه آن را متوقف خواهم کرد.

با در نظر گرفتن اینکه مردم چقدر از چهره من تصور بدی دارند، انتظار ندارم که از این دیدگاه های منفی فرار کنم اما به هر حال، مسئولیتی هم در قبال آن ها حس نمی کنم.

آگاهم که این نامه علیه بسیار سخنانی که پیش از این گفته ام استفاده خواهد شد و پاسخ خوبی در قبال آن ندارم. همچنین آگاهم که از من به عنوان سمبل اتفاقات نافرجام بزرگ یاد می کنید، اما این ها ارتباطی به من ندارد، من یک شخصم که مستقیما با شما مجادله می کنم.

دوستتان دارم، همه تان را. ممنونم که ماینکرفت را به اینجا رساندید، اما تعدادتان بسیار زیاد است و من نمی توانم چنین بار مسئولیتی را تحمل کنم. در حقیقت، ماینکرفت الان متعلق به مایکروسافت است و حقیقتی به مراتب بزرگ تر می گوید که این بازی برای مدت زمانی طولانی متعلق به همه شماست و این واقعیت هیچ گاه تغییر نخواهد یافت.

در مورد پول صحبت نمی کنم، عقلانیتم سوژه سخنانم است.

مارکوس ناچ پرسون - 15 سپتامبر 2014

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • shayan
    shayan | ۲۷ شهریور ۱۳۹۳

    عجب آدم عجیبیه هاااا
    خب تو هر برنامه ای که بسازی موفق باشه پیشرفت میکنه و جلب توجه و توسعه پیدا میکنه، اونوقت میخوای متوقفش کنی؟!!!
    خب هدفت چیه

  • ashkan rahimi
    ashkan rahimi | ۲۶ شهریور ۱۳۹۳

    واقعا عالیه 2 میلیارد

  • حمید
    حمید | ۲۶ شهریور ۱۳۹۳

    کاش ایران هم از این چیزا داشت.ایران همه چیش عالی به غیر از تکنولوژی.امنیت داره،قدرت داره و خیلی چیز دیگه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی