ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

bill gates and waren buffet
کسب و کار

بیل گیتس و سه درس مهمی که در رابطه با تجارت از وارن بافت آموخته

در ایالات متحده افراد کمی وجود دارند که می توان آنها را از لحاظ میزان موفقیت هم رده با بیل گیتس دانست ولی این بدان معنی نیست که این چهره ی مشهور ۵۸ ساله همه چیز ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۷ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

در ایالات متحده افراد کمی وجود دارند که می توان آنها را از لحاظ میزان موفقیت هم رده با بیل گیتس دانست ولی این بدان معنی نیست که این چهره ی مشهور ۵۸ ساله همه چیز را بداند و از یادگیری دست بکشد.

گیتس می گوید همواره در زمینه های مختلف در حال آموختن است و تجارت که یکی از علاقه مندی های اصلی وی محسوب می شود در راس این مسائل قرار دارد. او دوستان میلیاردر بسیاری مانند وارن بافت (Warren Buffett) دارد که از معاشرت با آنها و تحلیل عملکردشان درس های بسیاری گرفته است.

در همین رابطه وی در پستی در شبکه ی اجتماعی لینکدین می نویسد، وقتی در سال ۲۰۱۳ به شهر اوماها در ایالت نبراسکا رفته بودم تا در جلسه ی سالیانه سهام داران شرکت برکشایر هاتاوی شرکت نمایم اوقات بسیار خوشی گذراندم.

این شادی و سرخوشی من فقط به خاطر انجام مسابقات پینگ پونگ و رقابت کردن با وارن بافت نبود، هز چند از این موارد لذت بردم ولی دلیل اصلیش این بود که من توانستم با بافت، برجسته ترین سرمایه گذار قرن بیستم، معاشرت نمایم و از نحوه ی فکر کردن او نکات مهمی را بیاموزم.

گیتس سه درس مهمی که از بافت گرفته است را با مخاطبینش در لینکدین به اشتراک گذاشته و اگر می خواهید از آنها مطلع شوید در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه گردید.

همواره به تصویر بزرگ بنگرید

گیتس وقتی برای اولین بار بافت را ملاقات می کند بر حسب غریزه اش بلافاصله بر روی سطح و علل موفقیت او در سرمایه گذاری و خرید سهام متمرکز می شود. اما اندکی بعد بیل در می یابد حرکت رو به جلوی این میلیاردر معروف دلایلی بسیار ریشه ای تر دارا است.

بافت همواره تصویر بزرگ را در تجارت می بیند و آن را به صورت یک چهارچوب در تفکرات کاریش پیاده سازی کرده است که همین امر سبب شده او به مردی موفق و قدرتمند بدل گردد.

وی به جای اینکه به جزئیات بازار به صورات روزانه توجه نماید و آنها را بررسی کند کلیات و صعود و نزول های بزرگ را مبنای کارش قرار می دهد. او عملکرد شرکت های گوناگون را در بازه های زمانی بلند مدت مختلف می سنجد و رفتارهای سهام دارنشان را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و سپس سعی می کند آینده را پیش بینی نماید. این روشی است که بافت را به موفقیت امروز در دنیای تجارت رسانده است.

با سهام داران و همراهان خود در تجارت صادق باشید

Billionaire Warren Buffett testifes on Capitol Hill

بافت هر سال بخشی از وقت خودش را صرف ارسال نامه یی به سهام داران شرکتش می نماید، کاری که سبب شده گیتس نیز از آن تقلید نموده و رفتاری مشابه را انجام دهد.

در حالیکه وارن در نامه هایش از دیدگاه خودش و پیشنهادهای داخلیش در مورد سرمایه گذاری می گوید بیل معتقد است صداقت و راستگویی او در پیغام های ارسالیش سبب شده وی و همراهانش در بازار محکم و استوار بایستند.

او بسیار رک و واضح در مورد گزینه های سرمایه گذاری موجود در عرصه ی سهام و مشتقات مالی مرتبط سخن به میان می آورد. گیتس می گوید بافت از جبهه گرفتن و اعلام دیدگاهش به سهام داران و شرکایش هیچ واهمه یی ندارد، در زمانی که تلاش می شد قانون تغییر یابد و مالیات بیشتری از افراد ثروتمند در ایالات متحده گرفته شود، او با این قانون کاملاً موافق بود و سعی کرد دیگران را نیز با بیان شفاف نظراتش با خود همراه نماید.

برای زمان خود ارزش قائل باشید

مهم نیست که چقدر درآمد کسب می کنید، هر اندازه هم که پول در اختیار داشته باشید نمی توانید زمان بیشتری را بخرید. گیتس این نکته را به خوبی یادآور می شود و می گوید بافت مشاورینی فوق العاده را انتخاب می نماید و همیشه برای شنیدن صحبت های آنها و پاسخ به تلفن هایشان زمان فراهم می آورد.

وارن کاملاً به ارزش زمانش آگاه است و آنها را در جلسه های بدون هدف و غیر ضروری هدر نمی دهد. اولویت بندی در امور بر مبنای ضرورت کارها یکی دیگر از مواردی است که بافت همواره آن را ضرورت می داند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • afshin
    afshin | ۲۷ مهر ۱۳۹۳

    دنیس ریچی خالق زبان سی(که پایه و اساس سیستمهای کنونی هستش) دقیقا یک هفته بعد از اسیو جابز فوت کرد. خبر فوت جابز کل دنیا رو در بر گرفت ولی فک نکنم حتی خیلی از ایرانیا خبر داشته باشن که ریچی هم وجود داشته، این گیتس هم مس جابز یه تاجره که از خدمات امثال ریچی استفاده کردن و میکنن.
    امثال ریچی زیادن ولی این تاجرا هستن که دیده میشن.

    • علیرضا
      علیرضا | ۹ بهمن ۱۳۹۳

      ببینید ، تاجر بودن یا دانشمند بودن به تنهایی نمی توه برای جامعه سودمند باشه .
      درواقع اگر مهندسینی می توانند وسیله ای درست کنند که بتونه با سوختن بنزین راه بره ، خیلی می تونه به حمل و نقل کمک کنه .

      ولی تاجران یا بیزینس من ها کسانی هستند که برای این محصولات مشتری پیدا می کنند . در واقع مردم و یا دولت ها رو مجاب می کنند که از محصولاتشون استفاده کنند .

      درواقع اگر تاجران نباشند این محصول نمی تونه برای توسعه اش بودجه ای داشته باشه و در نهایت بدون ساتفاده می مونه .
      در واقع وجود هردو ، تاجر و دانشمندان مفید هستش .

  • بی ..
    بی .. | ۲۷ مهر ۱۳۹۳

    ملت بیچاره بیل گیتس این سرمایه دار رافردی باهوش میداند آه که دلم چقدر برای شما میسوزه محققین در دانشگاه ها روز وشب برای علم زحمت میکشند و همه چیز به کام این قماش سرمایه دار تمام میشود حالا بماند این انحصارطلبان راهکار هم نشان میدهند این جوانهای از همه جا بیخبر هم قبول میکنند

    • علی
      علی | ۱۴ دی ۱۳۹۴

      اگه همین قماش سرمایه دار وجود نداشت، اون محقق توی دانشگاه باید اختراعش رو با خودش به گور می برد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی