بررسی دیجیاتو: مانیتور سامسونگ SD395، زیبای چشم نواز
مانیتورها و تلویزیون های 4K به سرعت در حال جا افتادن در بازار هستند اما این دلیل بر کنار گذاشتن فناوری های کنونی نیست. سامسونگ که در حال حاضر بزرگترین تولید کننده مانیتور، تلویزیون و ...
فهرست مطالب
مانیتورها و تلویزیون های 4K به سرعت در حال جا افتادن در بازار هستند اما این دلیل بر کنار گذاشتن فناوری های کنونی نیست. سامسونگ که در حال حاضر بزرگترین تولید کننده مانیتور، تلویزیون و پنل است، با تولید نمایشگر SD395 اثبات کرده که بهبود کیفیت تصویر حد و مرز نمی شناسد و فناوری های کنونی هنوز هم برای پیشرفت جا دارند.
این مانیتور جدیدترین محصول خانواده مانیتورهای سامسونگ است که در کنار مانیتورهای 4K و خمیده این شرکت معرفی گشت و در نمایشگاه IFA 2014 برلین نیز به نمایش گذاشته شد. مانیتور جدید این شرکت از یکی از پیشرفته ترین فناوری های نمایشگرها به نام PLS بهره می گیرد. علاوه بر این، با طراحی زیبای خود پیوندگر علم و هنر است.
در ادامه مطلب با بررسی دیجیاتو همراه شوید تا نگاهی دقیق به ویژگی ها و عملکرد این مانیتور داشته باشیم.
طراحی

مانیتور SD395 زیبا و چشم نواز است و با طراحی مدرن خود، فضای خوبی را بر روی میز کار ایجاد می کند. قطر نمایشگر این دستگاه 23.6 اینچ است و حاشیه اندکی نیز در اطراف آن قرار دارد. به همین دلیل محصول احساس راحتی را به شما منتقل می کند. در اطراف حاشیه های پلاستیکی و مشکی رنگی که دور نمایشگر را فرا گرفته اند، نواری شیشه ای به رنگ سبزآبی تعبیه شده تا دستگاه را بسیار دلربا جلوه دهد. این مانیتور برای کاربران حرفه ای ساخته شده و ترکیب رنگ مشکی و سبزآبی باعث می شود احساس حرفه ای بودن در کاربر بیش از پیش تقویت شود.
زیر نمایشگر، در سمت راست دکمه های لمسی پاور و تنظیمات و در وسط، لوگوی سامسونگ وجود دارد. دکمه Auto به طور خودکار تنظیمات را اعمال می کند. دکمه کنار آن Source است که برای تعویض بین حالت VGA و HDMI به کار می رود. دو دکمه جهت دار کناری علاوه بر کاربرد اصلیشان در تنظیم میزان نور، کنتراست و ... می توانند به عنوان میانبر جهت تنظیم میزان روشنایی و تغییر به حالت بازی نیز مورد استفاده قرار گیرند. آخرین دکمه هم برای دسترسی به منو به کار می رود. ما به هنگام کار کردن با دکمه های لمسی مانیتور با کمی دشواری مواجه بودیم چرا که این دکمه ها حساسیت کافی را نداشتند.
دستگاه ضخامت کمی دارد و نسبتاً باریک محسوب می شود. در پشت مانیتور یک ورودی VGA، یک ورودی HDMI و یک درگاه صوتی AUX تعبیه شده است. پخش صدا تنها با استفاده از کابل HDMI و در صورت وصل کردن هدفون یا اسپیکر امکان پذیر است.
پایه مانیتور SD395 مانند نوار اطراف آن، شیشه ای و به رنگ آبی است. اتصال پایه به نمایشگر به صورت کشویی صورت می گیرد و نصب آن راحت است. پس از نصب پایه، امکان چرخش مانیتور به صورت عمودی وجود دارد.
تکیه گاه پایه به شکل مربعی با گوشه های گرد طراحی شده و نسبتاً بزرگ است. شاید سامسونگ می توانست آن را کوچتر بسازد تا جای کمتری را اشغال کند. نکته منفی در مورد این پایه عدم قابلیت چرخ آن به صورت افقی است. به خاطر همین موضوع شما مجبور هستید برای تغییر زاویه، کل دستگاه را به همراه پایه آن جا به جا نمایید.
فناوری PLS
فناوری PLS، نسلی نوین از ساختار صفحات نمایش است که پس از پنل های IPS و AMOLED به بازار ارائه شده. PLS در حقیقت تلفیقی از این دو فناوری به شمار می رود و علاوه بر داشتن مزیت های هر دو، تقریباً عاری از معایب آن ها است. PLS نسبت به AMOLED زاویه دید بیشتر دارد، 10 درصد روشن تر است و 15 درصد هزینه ساخت کم تری دارد. از طرف دیگر مزایای صفحات IPS مثل روشنایی بالا و توانایی نمایش رنگ ها به شکل طبیعی و پویا را دارد. این موارد در کنار هم باعث می شوند پنل های PLS کنتراست و روشنایی بالایی داشته باشند و تصاویر را با پویایی رنگ مطلوب و کیفیت تصویر بالا به نمایش درآورند. مصرف انرژی کمتر نیز از جمله دیگر مزیت های PLS به شمار می رود.
البته AMOLED ها همچنان از PLS کم مصرف تر هستند اما به یاد داشته باشیم که PLS ویژگی های نمایشگرهای IPS پرمصرف را دارد و در عین حال بسیار کم مصرف تر از آن ها است. با تمام این مزیت ها، ممکن است نام PLS را زیاد نشنیده باشید و از خود بپرسید چرا چنین نمایشگرهای خوبی به صورت انبوه مورد استفاده قرار نمی گیرند؟ پاسخ ساده است. از دلایل همه گیر نشدن پنل های PLS، می توان پیچیدگی بالای فناوری به کار رفته در آن ها را برشمرد . به همین دلیل هر شرکتی قادر به ساخت این نوع پنل نیست.
ویژگی ها
مانیتور SD395 از نوع LED PLS است و از رزولوشن 1080p پشتیبانی می کند. زاویه دید 178 درجه اجازه می دهد که بدون هیچ مشکلی، از هر زاویه ای که دوست داشتید به نمایشگر نگاه کنید و از بابت کاهش رنگ ها نگرانی نداشته باشید. نسبت کنتراست این دستگاه 1000 به 1 است که این رقم نوید دهنده تصویری با عمق بالا است. این مانیتور توانایی پاسخگویی با سرعت 5 میلی ثانیه را دارد و نرخ بازسازی تصویر آن (Refresh Rate) معادل 60 هرتز است که پخش روان ویدئوها و تصاویر متحرک را به همراه می آورد.
یکی از قابلیت های این مانیتور، فناوری Magic Bright است. این فناوری به طراوت و عمق تصاویر و رنگ ها کمک شایانی می کند. یکی از امکانات این فناوری، کنترل کنتراست است که به صورت پویا (Dynamic) عمل می کند و متناسب با شرایط تصویر، خودش را وفق می دهد. حالت ویژه ای هم برای گیمرها در نظر گرفته شده است. این حالت که Game Mode نام دارد، کنتراست، وضوح، روشنایی و تنظیمات دیگر را به بهترین شکل برای بازیکن تنظیم می کند.
از آنجا که SD395 یک مانیتور حرفه ای است و می تواند برای امور گرافیکی استفاده شود، کیفیت و دقت بالای تصویر آن اهمیت زیادی پیدا می کند. همچنین اندازه 24 اینچی آن نسبتاً بزرگ محسوب می شود و طبیعتاً افت کیفیت عکس ها در آن شهود پیدا می کند. سامسونگ برای برطرف کردن این مشکل از فناوری ویژه خود به نام Magic Upscale استفاده کرده است. این فناوری نمایشگر را قادر می سازد تا تصاویری با رزولوشن پایین را به طور هوشمند بزرگنمایی کند و از پیکسلیزه شدن آن ها جلوگیری به عمل آورد تا بدین طریق کیفیت آن ها تا حد امکان افت نکند. در ادامه این ویژگی ها را در عمل نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.
در عمل
برای سنجش عملکرد این مانیتور، ما در دیجیاتو از فیلم «بتمن، خیزش شواله تاریکی» با کیفیت 1080p کمک گرفتیم. در یک کلام مانیتور SD395 عملکردی بی نقص از خود به نمایش گذاشت. در مانیتورهای معمولی، صحنه های تاریک فیلم کاملاً مبهم نمایش داده می شوند در حالی که در این مانیتور، به لطف کنتراست پویا حتی تاریک ترین صحنه ها با جزئیات دقیق قابل مشاهده هستند. وضوح بالا و فناوری هوشمند Magic Bright تصویری بسیار باکیفیت در اختیار شما می گذارند. البته کنتراست این مانیتور به نمایشگرهای OLED نمی رسد اما بسیار خوب ارزیابی می شود. همانطور که می دانید در مانیتورهای OLED، به هنگام نمایش رنگ سیاه، پیکسل های مورد نظر به طور کامل خاموش می شوند تا رنگ سیاه خالص به دست آید. SD395 توان این کار را ندارد با این حال کنتراست بسیار بالایی را ارائه می دهد.
رنگ ها در این مانیتور به قدری زنده و شفاف هستند که هیچ گاه دوست نخواهید داشت از پای آن بلند شوید. این مانیتور علاوه بر ویژگی های یاد شده، به علت فضایی زیادی که در اختیار کاربر می گذارد برای کارهای گرافیکی نیز مناسب است. یکی از ویژگی هایی که برای گرافیست ها اهمیت زیادی دارد، توانایی نمایش رنگ واقعی است. یعنی اگر در فتوشاپ تصویری را تهیه می کنند، رنگ ها در مانیتور به همان شکلی که چاپ می شوند به نظر برسند. این مانیتور به دلیل استفاده از فناوری PLS و پشتیبانی از 16.7 میلیون رنگ، به خوبی از پس این کار بر می آید.
قابلیت Magic Upscale این مانیتور به خوبی عمل می کند و اگر تصویری را از مانیتوری با رزولوشن پایین تر به این دستگاه منتقل کنید نه تنها کیفیت آن کاهش نمی یابد، بلکه از افزایش کیفیت تصویر متعجب خواهید شد. حالت بازی هم با اعمال یک سری تنظیمات از جمله میزان شفافیت، کنتراست، رنگ و ... تصویر را برای بازی کردن بهینه می سازد. هر چند این قابلیت سلقیه ای است و ممکن است فضای ایجاد شده برای هر گیمری خوشایند نباشد. خود من پس از فعال کردن این حالت، تصمیم گرفتم که به صورت دستی تنظیمات مورد نظرم را ایجاد کنم.
منوی تنظیمات مانیتور بسیار کامل است. تنها دو ایراد می توان از آن گرفت. اول آن که با فعال کردن بعضی حالت ها مثل کنتراست پویا، بعضی تنظیمات مثل میزان شفافیت غیر فعال می شوند. دوم، امکان ایجاد پروفایل برای تنظیمات وجود ندارد. انتظار می رفت به دلیل گسترده بوده منوی تنظیمات و امکانات مختلف تعبیه شده برای مانیتور، این قابلیت در آن نهاده شود. در نهایت باید گفت این مانیتور در عمل هیچ کاستی خاصی ندارد و تصاویر را به بهترین شکل ممکن به شما نمایش می دهد.
رقبا
رقیب اصلی این مانیتور، مدل 22MA530D از ال جی است. این مانیتور از تکنولوژی IPS بهره می گیرد و از این جهت پایین تر از فناوری PLS مانیتور SD395 قرار دارد. همچنین اندازه 22 اینچی آن از مانیتور 24 اینچی سامسونگ کوچکتر است. برتری مانیتور ال جی، بهره بردن از 2 اسپیکر 5 وات، داشتن ورودی USB و ورودی تصویری کامپیوننت، علاوه بر HDMI و VGA است. کنتراست هر دو 1000 به 1 و میزان روشنایی آن ها، 240cd/m^2 است.
بنابراین هر یک ویژگی های خود را دارند و کاربر باید با توجه به کاربرد و سلیقه خود از بین این دو انتخاب کند. مانیتور سامسونگ با کیفیت بهتر و انداره بزرگتر یا مانیتور ال جی با ورودی های متنوع و اسپیکر؟
جمع بندی

مانیتور SD395 عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می گذارد. کنتراست بسیار بالا و نمایش رنگ ها به صورت پویا در این مانیتور، چشم های هر بیننده ای را نوازش می دهد. این مانیتور نه تنها برای گرافیست ها، گیمرها و کاربران حرفه ای، بلکه برای هر کسی که به کیفیت تصویر اهمیت می دهد مناسب است. فناوری PLS به کار رفته در این مانیتور زاویه دید بسیار بالا و رنگ های واقعی را فراهم می کند تا کار کردن با آن لذت بخش و راحت باشد. قابلیت Magic Upscale تصاویر را به صورت هوشمند بزرگنمایی می کند تا کیفیتشان افت نکند و Magic Bright نیز با ایجاد کنتراست پویا، به تصاویر عمق می بخشد.
البته این مانیتور بدون ایراد هم نیست. اشکلاتی در طراحی آن از جمله بزرگ بودن پایه، نبود قابلیت چرخش افقی و کارکرد ضعیف دکمه های لمسی وجود دارد. با این حال می توان از کنار آن ها گذشت و از کیفیت تصویر این مانیتور لذت برد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.







خوبه نذاشتنش رو شاخه درخت .
حرف دلم رو زدی!
این مانیتور یک هاله سبزی روی تصویر میندازه ...
درواقع تصویر رو به شدت غیر واقعی نشون میده و طبیعی نشون نمیده
با سلام
از دوست عزیزahmada خیلی ممنونم که تفاوت رو با دو مانیتور روشن نشان دادند بسیاری از کاربران امکان دیدن تصویر مانیتورهای معرفی شده را ندارند.
بسیار عالی
اگه این مانیتور بیاد تو ایران میخرم چون عاشق مانیتور بزرگ با کیفیت عالی هستم . مانیتورهای گردان مانیتورهای بسیار گرانی هستند و یه نکته مهم اینه که برای یکبار با کلیدهای مانیتور ، رنگ و کنتراست مانیتور را تنظیم میکنیم برای همیشه و دیگه دست به دکمه های مانیتور نمیزنیم . چون ور رفتن با تنظیمات مانیتور خوب نیست .
ممنون دیجی جون .
جون من یه بررسی تخصصی از این میز عسلی بزارین لا مصب تو همه بررسیا هست
اشکال نداره اینم سامسونگه.
وقتی سامسونگ میتونه همچین چیزی طراحی کنه چرا s5 اون جوری داد بیرون واقعا برام سواله
برای منم سواله که زمانی طرفدار سامسونگ بودم و هنوز هم قبول دارم و * طرف دار هیچ برندی نیستم*
همه محصولات سامسونگ طراحی های عالیی دارن بی برو برگرد نمیدونم این گوشی هاش چیه و چرا اینجوری میزنه البت بگم واقعا از سری A خوشم امد، طراحی خیلی خوبی داشت، خیلی خوب.
یه بررسی عالی و توپ از اقای ساعدی اما من با مانیتوری که پایش تنظیم نمیشه مشکل دارم . تو متن ذکر نشد که این امکان رو داره یا نه این مانیتورا رو میبینم میگم آخی خودم
سوتابایت !!!
این کی رفت سربازی؟؟؟؟؟
http://digiato.com/user-profile/?uid=10952
http://digiato.com/user-profile/?uid=153 این دیگه چرا :|
خیلی از همدیگه بی خبریم..............
رفت سربازی !!!!!!!!!!!!! ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این شتریه که دم در خونه همه میخوابه
{خوش به حال اونایی که معافی گرفتن} سربازی رو میگم کجا رو فکر میکنی
چقدر بي سر و صدا رفتن ولي هر دوتاشون كاربر هاي خوبي بودن انشااالله هر جاكه هستن شاد و موفق باشن و سربازي هم به اقاي wolf زياد سخت نگذره و خلاصه آرزوي موفقيت براي هردوتاشون ميكنم و اميدوارم بازم بتونيم همديگرو ببينيم
:))) کلی دلمو صابون زدم :)))
ایشالا فردا شب خود اقای قاسمی بررسی کنه
اقاجو نریزید اشتباه امدیم
ترول بیا پایین اون بالا چکار میکنی :|
بقیه هم جم کنید بریم :|
بچه شیشه رو نشکون :|
eeeeeee........
چقدر صابون خوردم واسه امشب :-D
این صابونا مونده کی میخوره؟!
ترول موتور بيار بچه هارو برگردونيم
ركب خورديم
نوت ميخوايم جمع كن بريم :D
حیف شد واقعن
نوت 4 میخوایم یالا نوت 4 میخوایم یالا
خوب TROOL جان چی شد.
رو نمیکنی؟
هيييييييييييي بررسي نوت ٤ از راه رسييدددد اااام يه لحظه وايستيد اينكه نوت ٤ نيست؟!!!!
شنیده بودم نوت 4 بازم بزرگ تر شده ولی نه دیگه این قدر!!!!
عالیه
دروغ چرا منتظر نوت 4 بودیم بریم بخونیم
....