ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مه تل سیبچه
تکنولوژی

آیا اپلیکیشن سیبچه، آیفون و آیپد را دچار مشکل می کند؟

مه تل در وبسایت خود اعلام کرده است تلفن هوشمند و تبلت های اپل که سیبچه روی آنها نصب شده باشد، از شرایط گارانتی این شرکت خارج می شوند. شرکت اکسیر تجارت صبا با نام ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۴ آذر ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

مه تل در وبسایت خود اعلام کرده است تلفن هوشمند و تبلت های اپل که سیبچه روی آنها نصب شده باشد، از شرایط گارانتی این شرکت خارج می شوند.

شرکت اکسیر تجارت صبا با نام تجاری مه تل با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت تا تاریخ 29 فروردین 1396 به عنوان واردکننده رسمی شرکت اپل شناخته می شود. این شرکت وارد کننده موبایل و تبلت های اپل را 12 ماه گارانتی می کند.

با توجه به اعلام این خبر از جانب مه تل ما این موضوع را از دو طرف ماجرا و یک توسعه دهنده بی طرف اپلیکیشن های iOS پیگیری کردیم.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

لطفی مسئول نرم افزار شرکت مه تل درباره این اخطار به دیجیاتو گفت: «چند مورد داشتیم که firmware آن دستکاری شده و به اصطلاح پریده بود، که تمامی این دستگاه ها از سیبچه بهره می بردند.»

وی افزود: «ما از ابتدا خدمات نرم افزاری را در گارانتی خود رایگان اعلام کردیم تا مشتریان به سراغ جیلبریک یا نرم افزار سیبچه برای نصب نروند.»

ما از این مسئول نرم افزاری مه تل پرسیدیم: «با توجه به اینکه نصب سیبچه احتیاجی به جیلبریک ندارد چگونه امکان دارد دستگاه با اختلال مواجه شود؟» او پاسخ داد: «نمی دانم چگونه IMEI و یا firmware دستگاه را حذف و پاک می کند.»

وی در پاسخ به سوال «آیا مطمئن هستید که این مشکلات از برنامه سیبچه است؟» گفت: «حدود 80 درصد اطمینان دارم کار این اپلیکیشن است ولی نظر قطعی را باید بعدا اعلام کنم.»

نمایی از برنامه سیبچه
نمایی از برنامه سیبچه

این موضوع و اتهامات وارده را از مدیرعامل شرکت داده پردازان همراه ایرانیان تولید کننده سیبچه پیگیر شدیم. سروش خدایی به دیجیاتو گفت: «این مواردی که اشاره شده، قدری عجیب است. اگر سه سال قبل که برای نصب سیبچه نیاز به نصب جیلبریک بود، چنین ادعایی مطرح می شد، باورش راحت تر بود.»

وی ادامه داد: « من برای جا افتادن مساله برای شما و خوانندگان مجبورم کمی بیشتر توضیح دهم. سیستم عامل iOS بسیار بسته است. هر اپلیکیشن یک Pool یا حوضچه جداگانه دارد و هیچ برنامه دیگری نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد.به همین علت است که از برنامه ها نمی توان به صورت مستقیم پیامک زد یا تماس برقرار کرد.»

خدایی در مورد نحوه نصب سیبچه توضیح داد: «ما یک لایسنس سازمانی (Enterprise License) از خود شرکت اپل داریم و طبق پروتکل این شرکت برنامه ما نصب می شود. حتی هنگام نصب سیبچه به سرور اپل وصل شده و تائید هویت برای لایسنس فوق صورت می گیرد و پس از آن نصب اپلیکیشن نهایی می شود.»

وی در مورد این لایسنس سازمانی بیان کرد: « در ایران سازمان ها و شرکت هایی مانند همشهری، بانک پاسارگاد و دیگر بانک ها نیز Enterprise License را دریافت کرده اند. با این لایسنس سازمان ها می توانند بر روی دستگاه های تحت سیستم عامل iOS خود برنامه ها را بدون اتصال به آیتونز نصب نمایند. ما این کار را برای کاربرانمان انجام می دهیم.»

مدیرعامل سیبچه اظهار کرد: «انجام مواردی چون حذف یا تغییر IMEI و یا حتی حذف Carrier کار بسیار سختی است و با جیلبریک به سادگی انجام نمی شود.»

سیبچه

خدایی منابع انتشار شایعات این چنینی را فروشندگان نصب کننده برنامه های دزدی دانست و افزود: «این شایعات از قدیم در بازار کشور موجود بوده است. نمونه ای از آن شایعه ویروسی بودن اپلیکیشن بازار است که من خودم بارها این موضوع را رد کردم. این شایعات را کسانی که درآمدشان از راه نصب برنامه در بازار است بدون هیچ پایه و اساسی رواج می دهند.»

پس از شنیدن حرف های مه تل و سیبچه، گوش دادن به حرف یک توسعه دهنده اپلیکیشن های iOS خالی از لطف نیست. شاهین کاتبی درباره این موضوع به دیجیاتو گفت: «سیبچه و برنامه های دیگر نمی توانند روی IMEI یا firmware تغییری بدهند. شاید برنامه های داخلی آن چون مورد بررسی اپل قرار نمی گیرند مشکلاتی در مورد امنیت و حریم شخصی داشته باشند اما اینکه خود سیبچه قادر به آسیب رسانی باشد بعید به نظر می رسد.»

وی ادامه داد: «موبایل ها  و تبلت های جیلبریک شده فرق می کنند. وقتی دستگاهی جیلبریک می شود و مانند اندروید دسترسی به روت آن باز می شود. در این صورت هر کاری به جز تغییر و حذف IMEI  می تواند اتفاق بیفتد. اما حذف یا تغییر این کد یک کار سخت افزاری بوده و ربطی به جیلبریک ندارد.»

کاتبی اظهار کرد: «دسترسی به Carrier، اطلاعات GSM، امکانات وای فای و تغییر firmware که نرم افزاری هستند و با جیلبریک امکان پذیرند، به راحتی با یک reset factory به تنظیمات اولیه خود برگشته و مانند روز اول می شوند. لذا در این رابطه جای نگرانی نیست.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (66 مورد)
  • رضا
    رضا | ۱۲ دی ۱۳۹۴

    من کاری به دعوای این دوشرکت ندارم من قبلااپل آیدی نداشتم ۳۰تومن دادم واسم درستش کردن قبلامجبوربودم ازبرنامه های سیبچه استفاده کنم کلی برنامه پولی هم دانلود کردم ولی پس ازمدتی برنامه هاکرش شدن طبق گفته سیبچه دوباره دانلودکردم این مشکل تادوهفته حل شدولی متاسفانه بازم برنامه هاکرش شدن ولی الان ازاپ استوردان میکنم بشماهم پیشنهادمیکنم ازاپ استوردانلودکنید

  • امير
    امير | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    دقيقا من با همين برنامه سيبچه آيفونم تبديل به آي پاد شد
    اشتباه بزرگي مرتكب شدم
    البته مدتي دلشتم برنامشو و كلي دانلود كردم حتي برنامه خريدم
    اما يه شب سر نصب به برنامه تا نصب رو زدم
    گوشيم خانوش شد و وقتي روشن شد ديگه سيم كارتش كار نكرد

  • ستاره
    ستاره | ۲۳ آبان ۱۳۹۴

    با سلام منم يه بار فريم وير گوشيم پريد اما ربطي به سيبچه نداشت بنده وسط نصب اپديت آي او اس دكمه پاورو هومو نگه داشتم ريست كردم واسه اين پريد اصلا ربطي به سيبچه بدبخت نداشت نمايندگي اپل هرجا زنگ زدم ميگفتن نزديك ٣٠٠تومن واسه درست كردنش ميگيرن خيلي بي انصافيه اما بردم خارج از نمايندگي با ٥٠هزار تومن درستش كردن بهتر از روز اولش خدايي اين نمايندگي ها اصلا انصاف ندارن

  • حسين
    حسين | ۲۰ آبان ۱۳۹۴

    من نزديك به دوساله ازسيبچه استفاده ميكنم وتمامي همراه بانكهاراداشتم ولي بعدازاپديت iso9كلا دچارمشكل شدوهيچ برنامه بانكي بازنميشه

  • اميررضا
    اميررضا | ۱۲ آبان ۱۳۹۴

    سيبچه مشكل جديي داره.
    مشكل اينكه اپليكيشن ها چپ راست كرش ميشن و كسي هم نميتونه جواب گو باشه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی