ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شتاب دهنده
تکنولوژی

مروری بر مفهوم شتاب دهنده ها و معرفی مجموعه های فعال در ایران

همواره در دیجیاتو تلاش کرده ایم تا اطلاعات جامعی در مورد استارت آپ ها را در اختیار شما قرار دهیم. تا به حال مفهوم استارتاپ ها را مرور کردیم و مراسم هایی همچون استارتاپ ویکند ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۴ آذر ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۰

همواره در دیجیاتو تلاش کرده ایم تا اطلاعات جامعی در مورد استارت آپ ها را در اختیار شما قرار دهیم. تا به حال مفهوم استارتاپ ها را مرور کردیم و مراسم هایی همچون استارتاپ ویکند بانوان در تهران را مورد پوشش قرار دادیم.

استارتاپ ها چند سالی می شود که در سطح جهانی تبدیل به یک کسب و کار میلیون دلاری شده اند؛ به نحوی که مجموعه هایی مثل Rocket Internet در کشور های مختلف دنیا بر روی این موضوع سرمایه گذاری کرده اند و همواره در تلاش هستند تا سهم بیشتری از این بازار را به دست آورند.

در ایران نیز کارآفرینان خیلی سریع توانستند خود را با موج جهانی استارتاپ همراه سازند. مجموعه هایی همچون کافه بازار، دیجی کالا، تخفیفان و ... با موفقیت خود آنچنان جوی را در کشور ایجاد نمودند که حتی واشنگتن پست را نیز مجبور کردند در رابطه با فعالیت استارتاپ ها در ایران، مطلبی را به رشته تحریر در آورد.

در این مطلب قصد داریم تا به «شتاب دهنده ها» بپردازیم. شتاب دهنده در واقع به مجموعه هایی گفته می شود که حمایت های لازم را از استارتاپ ها به عمل می آورند و آن ها را به سمت موفقیت سوق می دهند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

روش کار شتاب دهنده ها

شتاب دهنده ها شرکت هایی هستند که از ابتدای کار یک استارتاپ آن را تحت پوشش خود در می آورند. این مجموعه ها در ابتدا شرکت کنندگان را برای مدتی کوتاه مورد بررسی قرار می دهند و سپس ایده های برگزیده را از میان آن ها گلچین می کنند.

پس از انتخاب تیم های برتر توسط شتاب دهنده، مبلغ کمی در حدود 20 هزار دلار (معادل 65 میلیون تومان) در اختیار استارتاپ ها قرار می گیرد و تیم ها برای اثبات طرح خود و به مرحله تجاری رساندن آن چیزی در حدود 6 ماه فرصت دارند. البته در قبال این 20 هزار دلار، شتاب دهنده بین 10 تا 20 درصد در از سهام استارتاپ ها را از آن خود خواهد کرد.

در طول مرحله دوم و ۶ ماهی که تیم ها برای پیاده سازی ایده خود فرصت دارند، شتاب دهنده فضا و امکانات مناسب را در اختیار استارتاپ ها قرار می دهد. در این زمان همچنین مربیانی نیز بر روی کار تیم ها نظارت می کنند و تلاش می نمایند تا تجربیات خود را با شرکت کنندگان به اشتراک گذارند.

در نهایت و پس از پایان مرحله دوم، یکبار دیگر استارتاپ ها باید نتیجه کار خود را برای هیئت داوران تشریح کنند. در این گام نیز تعدادی دیگر از تیم ها حذف می شوند و تنها چند استارتاپ این فرصت را دارند تا سرمایه اصلی را از شتاب دهنده دریافت نمایند. سرمایه ای که معمولا عددی نزدیک به ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار را شامل می شود. بد نیست اشاره کنیم که معمولا این افزایش سرمایه با افزایش سهام شتاب دهنده در استارتاپ نیز همراه می شود.

تاریخچه شتاب دهنده ها

شتاب دهنده ها درسال 2005 میلادی در بریتانیا پا به دنیا گذاشتند. Y Combinator اولین شتاب دهنده ای بود که در کمبریج انگلستان خود را به دنیای استارت آپ ها معرفی کرد. بعد از این شرکت های TechStars، Seedcamp و Startupbootcamp به ترتیب در سالهای 2006، 2007 و 2010 میلادی به عنوان شتاب دهنده فعالیت خود را آغاز کردند.

در حال حاضر ۱۵ شتاب دهنده برتر دنیا به شرح زیر هستند:

  1. Y Combinator
  2. TechStars 
  3. AngelPad
  4. Launchpad LA 
  5. MuckerLab
  6. AlphaLab 
  7. Capital Innovators
  8. Tech Wildcatters
  9. Surge Accelerator
  10. The Brandery
  11. Betaspring
  12. BoomStartup
  13. Entrepreneurs Roundtable Accelerator
  14. JumpStart Foundry
  15. DreamIt Ventures

y combinatorتجارب موفق شرکت Y Combinator

Y Combinator که اولین شتاب دهنده دنیا است تجربه به موفقیت رساندن استارتاپ های مشهوری را در کارنامه خود دارد. این شرکت هر دوسال یکبار مبلغی حدود 120 هزار دلار را در راه اندازی استارتاپ ها سرمایه گذاری می کند.(در آخرین بار این مبلغ برای 85 ایده در نظر گرفته شد)

Y Combinator از سال 2005 تا کنون بر روی 700 استارتاپ سرمایه گذاری کرده است. نمونه بارز این استارتاپ ها DropBox است که همه شما با آن آشنایی دارید. Reddit، WePay، aero، pager duty، Homejoy و Wufood از دیگر استارت آپ های این شتاب دهنده بزرگ دنیا به شمار می روند.

این شرکت که با 1400 سرمابه گذار در ارتباط است ارزش ترکیبی بالغ بر 30 میلیارد دلار دارد.

استارتاپ

آشنایی با شتاب دهنده های ایرانی

در ایران هم اکنون چند مجموعه در قالب شتاب دهنده مشغول به فعالیت هستند. آواتک، گروه دیموند و مپس از جمله نام های مطرح این حوزه به شمار می روند. این مجموعه ها امیدوار هستند با آشنایی بیشتر کاربران ایرانی با مفهوم استارتاپ، در آینده ایده های جذابی را به موفقیت رسانند.

آواتک

آواتک قصد دارد تا سال 2018، بر روی 100 استارتاپ ایرانی سرمایه گذاری کند. این تیم چهار مرحله را برای این کار در نظر گرفته است. مرحله اول ارائه طرح هاست. پس از ارائه طرح استارتاپ هایی که ثبت نام کرده اند 20 تیم به مرحله آماده سازی برای شتاب می رسند. در این مرحله تیم ها طی 2 ماه آموزش رایگان می بینند. در طول این مدت فضا و امکانات نیز به رایگان در اختیار استارتاپ ها قرار می گیرد.

آواتک

پس از این دو ماه 10 تیم منتخب به مرحله شتاب گیری می رسند. در این مرحله که 4 ماه طول می کشد، استارتاپ های موفق بر روی تولید محصول خود تمرکز می کنند. سپس تمامی نیاز های هر 10 تیم از جمله ایده های فکری، نیازهای مالی، محیط کار و آموزش های مورد نیاز توسط آواتک پشتیبانی می شود. در مرحله آخر روز نمایش دستاورد استارتاپ ها فرا می رسد.

تیم هایی که بتوانند در روز Demo day موفق به نمایش بهتر شوند، با سرمایه گذاری نهایی آواتک مواجه خواهند شد.

این شرکت از مرحله آمادگی برای شتاب تا روز نمایش دستاوردها برای هر استارتاپ مبلغ 25 میلیون تومان (معادل 8 هزار دلار آمریکا) سرمایه گذاری و در قبال آن 15 درصد سهام هر استارتاپ را به نام خود ثبت می کند.

مدیریت این شتاب دهنده توسط تیم سه نفره متشکل از سارا یوزینگر، محسن ملایری و سعید رحمانی به عنوان هیات مدیره صورت می گیرد.

البته در کنار این سه نفر تیم مشاوره با حضور جف هافمن، فرشاد نوشادی و شهاب کاویانی حضور دارند و به فعالیت شتاب دهنده مورد اشاره کمک می کنند.این شرکت وابسته به گروه سرمایه گذاری سرآوا است.

ایده

 دیموند

این گروه نماینده شتاب دهنده امریکایی Plug & Play بوده و نام آن یعنی دیموند همان نام اولیه قله دماوند است. دو نفر از موسسین این گروه در شتاب دهنده آمریکایی مذکور مشغول کار هستند.

دیموند از اسفند 92 کار خود را در دانشگاه شریف آغاز کرده است. فعالیت های این گروه به ویژه پذیرش طرح ها با همکاری گروه کارآفرینی این دانشگاه انجام می شود.

شتاب دهنده مذکور چیزی حدود ۵۰ میلیون تومان پول در اختیار هر استارتاپ قرار می دهد. 4 هدف این گروه عبارتند از : ایجاد اکوسیستم پرورش ایده ها، ایجاد و ترویج فرهنگ مشاوره، ارتباط کار آفرینان با بازار سرمایه و همکاری با آنها برای ایجاد شرکت های موفق در عرصه بین الملل.

این گروه امکاناتی از قبیل: مشاوره، دفتر کار، آموزش، سرمایه گذاری، پرداخت مالیات و مواردحقوقی را در اختیار استارتاپ ها می گذارد.

شتاب دهنده

مپس

مجتمع پارس سامانه های دانش پویا به اختصار مپس به تلاش مدیرعامل خود یعنی فریدون کورنگی راه اندازی شده است.

او این شرکت را یک سرمایه گذار خطر پذیر یا همان VS می داند و می خواهد از تجارب 30 ساله خود در خارج از کشور که منجربه راه اندازی 4 استارتاپ موفق و 3 استارت آپ ناموفق شده است، استفاده کند.

مپیس فقط طرح هایی با دید جهانی را می پذیرد و ایده های منحصر شده به ایران را برای سرمایه گذاری قبول نمی کند. گروه بسیاری از تحصیلکردگان ایرانی داخل و خارج از کشور با این شتاب دهنده همکاری می کنند.

۶ روز کار در هفته و ۷ روز تعطیلی در سال استاندارد مپس برای فعالبت است و حدود ۸۰۰ ساعت کار آموزشی برای تیم های استارتاپی انجام می شود.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • پیام
    پیام | ۱۶ آبان ۱۳۹۴

    VS?!?
    فک کنم منظورتون VC بود!

  • حسن شیبی
    حسن شیبی | ۱۰ آبان ۱۳۹۴

    طرحهای نو دارم که تا بهال تو دنیا ساخته نشده برای اجرا و ساخت کمک میخام

  • محسن مولایی نسب
    محسن مولایی نسب | ۲۰ اسفند ۱۳۹۳

    شتابدهنده کسب و کار پرش هم هست و در حوزه های فناوری های پزشکی ،معدن،انرژی و مدل های بومی ایرانی فعاله ....www.paresh.org

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۴ آذر ۱۳۹۳

    بین سه گرو شتاب دهنده ایرانی من عاش آوتک شدم چون علاوه بر حماین از یک طرح چندین گروه رو به خرج خودش اموزش میده و این میتونه عالی باشه هرچند در پایان از یکیشون حمایت میکنه اما همینکه 20 گروه رو آموزش میده و اونا رو برای آینده آماده میکنه خودش میتونه عالی باشه

  • بردیا
    بردیا | ۴ آذر ۱۳۹۳

    چند وقت پیش از طرف شرکت سرمایه گذاری های ریسک پذیر بانک پاسارگاد برامون سمینار برگزار کرده بودن.
    خیلی جالب بود واسم،البته دقیقا اونجا گفتن که کارشون نسبت به شتاب دهنده ها وسعت بیشتری داره و یه لول بالاتر هستن ازشون.اسم تجاریشون شناسا هستش.
    میگفت بعضی پروژه هایی که کار میکنن چند میلیاردتومن ارزششه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی