ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اولین موبایل های اندرویدی بزرگترین تولیدکنندگان تلفن های هوشمند

در حال حاضر تقریبا ۲۰ هزار نوع دستگاه متمایز اندرویدی در دنیا وجود دارد و هر روز هم به این تعداد اضافه میشود. صحبت کردن در مورد همه این محصولات خیلی سخت است. اما این ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۱۲ آذر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

در حال حاضر تقریبا ۲۰ هزار نوع دستگاه متمایز اندرویدی در دنیا وجود دارد و هر روز هم به این تعداد اضافه میشود. صحبت کردن در مورد همه این محصولات خیلی سخت است. اما این موضوع برای شرکتی مثل اپل در تضاد کامل است زیرا به راحتی میتوان تاریخچه خانواده آیفون را مورد بررسی قرار داد.

اگر بخواهیم صادقانه حرف بزنیم باید بگوییم تقریبا محال است از بین کسانی که خیلی با تلفن هوشمندشان کار میکنند، افرادی وجود داشته باشند که معرفی آیفون اولیه در سال ۲۰۰۷ توسط استیو جابز را ندیده باشند، خواه طرفدار برند اپل باشند یا هر اکوسیستم دیگری. این موضوع در مورد تعداد کمی از تولید کنندگان اندرویدی نیز صدق می کند که در هنگام آغاز بکارشان خود را در یادها باقی نهادند. برخی از پرچمداران اندرویدی اولیه که پیشگامان این پلتفرم غالب بوده اند علارغم شایستگی شان، فراموش شده اند.

ما تصمیم گرفته ایم تا در این مطلب یادی کنیم از برخی از این تلفن های هوشمند. در ادامه، اولین دستگاه های اندرویدی که بزرگترین تولیدکنندگان روانه بازار کرده اند را با هم مرور می کنیم.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

HTC Dream / T-Mobile G1

1

اجازه دهید در مورد اولین تلفن هوشمند اندرویدی که در به صورت تجاری در دنیا در دسترس بود بحث فنی را کنار بگذاریم. HTC Dream که با نام T-Mobile G1 هم شناخته می شد، تصویری صادقانه از رویاهای گوگل در مورد اندروید بود. این محصول اولین ریسک در سیستم عامل نوپا و جوان اندروید بود، و تمام قابلیت های برجسته آن روزها را که حتی در آیفون اولیه وجود نداشت، برای کاربرانش به ارمغان می آورد.

قبول داشته باشید یا نه، محصول یاد شده تاثیری جدی بر دنیای تکنولوژی و به همان اندازه در زندگی ما بر جای گذاشت. ساخت این دستگاه برای گوگل حکم تست  معروف Litmus را داشت، تا ارزیابی کند آیا در پروژه اندروید موفق میشود یا خیر.

تلفن هوشمند مورد بحث دکمه های فیزیکی نسبتا زیادی داشت (حتی دارای یک دکمه گوی مانند نیز بود)، و از سخت افزار قدرتمندی بهره نمی برد و نیز فاقد امکانات مشخصی بود که رقبا در آن زمان ارائه می کردند. اما بزرگترین نکته مثبت این محصول ، خود سیستم عامل اندروید بود. پلتفرمی برای موبایل که در زمان خودش بیشترین قابلیت های شخصی سازی را داشت و این مورد تا به امروز نیز در مورد این سیستم عامل صدق میکند.

Samsung Galaxy I7500

2

برای سامسونگ، همه چیز از ساخت دستگاهی به نام Galaxy I7500 آغاز شد و این محصول، نقطه آغاز به کار شرکت مورد بحث برای حضور در دنیای اندروید بود و تا الان که این غول کره ای بخش غالب دستگاه های اندرویدی دنیا را در اختیار دارد، این حضور ادامه داشته است. بر روی این محصول اندروید ۱.۵ کاپ کیک نصب بود که البته بعدا در برخی نواحی به اندروید ۱.۶ بروزرسانی شد.

از آنجا که سامسونگ علاقمند به تاخت و تاز در تلفن های هوشمند اندرویدی بود، اولین دستگاه خود را به یک صفحه نمایش ۳.۲ اینچی از نوع AMOLED با رزولوشن ۳۲۰ در ۴۸۰ پیکسل مجهز کرد که در زمان ساخت این محصول در سال ۲۰۰۹ استاندارد محسوب می شد. پردازنده دستگاه یاد شده دارای سرعت ۵۲۸ مگاهرتزی و از نوع ARM11 بود و از ۱۲۸ مگابایت حافظه رم پردازشی، دوربین ۵ مگاپیکسلی و حافظه ذخیره سازی داخلی ۸ گیگابایتی بهره می برد.

فراموش نکنید که چنین سخت افزاری در آن زمان رده بالا محسوب می گشت، هرچند که علارغم این قضیه، Galaxy I7500 نقص هایی هم داشت که میتوان به کیفیت متوسط مکالمه و دکمه های سخت افزاری کم کیفیت آن اشاره کرد. این محصول مطمئنا بخشی از تاریخ است، I7500 به مانند قطره ای است در برابر موج بزرگی که سامسونگ در اندروید ایجاد کرد و این پلتفرم را گسترش داد.

Huawei U8220 / T-Mobile Pulse

3

هوآوی یکی از اولین تولیدکنندگان چینی است که وارد دنیای اندروید شد. این دستگاه که مانند اولین تلفن اندرویدی اچ تی سی دارای دکمه ای گوی مانند بود Huawei U8220 نام گرفت که البته با نام T-Mobile Pulse نیز شناخته می شد. محصول یاد شده با اندروید ۱.۵ کاپ کیک که به شدت سفارشی سازی شده بود، ارائه گشت که بعدا به اندروید ۲.۱ بروزرسانی شد. اما به لطف تلاش خستگی ناپذیر توسعه دهندگان، اولین دستگاه اندرویدی ساخت شرکت هوآوی قادر به اجرای روان نسخه ۲.۳.۷ این سیستم عامل هم بود.

در جلوی محصول مورد بحث یک صفحه نمایش ۳.۵ اینچی با رزولوشن ۳۲۰ در ۴۸۰ پیکسل قرار داشت. در داخل این دستگاه نیز، هوآوی پردازنده ای از نوع ARMv6 با قدرت ۵۲۸ مگاهرتز را جای داده بود که با حافظه رم ۱۹۲ مگابایتی آن بخوبی کار می کرد. در پشت این محصول هم دوربینی ۳.۲ مگاپبکسلی وجود داشت.

LG EVE / LG GW620

4

در حال حاضر شرکت LG یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان است، و مانند هموطن کره ای خود یعنی سامسونگ (که البته چند ماه زودتر از ال جی اقدام نمود)، کمی دیرتر از سایرین به جمع اندرویدی ها پیوست. LG تصمیم گرفت تا یک تلفن هوشمند اندرویدی عرضه کند و در روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۹ این شرکت از محصولی با نام LG EVE که البته با نام LG GW620 هم شناخته میشود، رونمایی کرد.

تلفن هوشمند یاد شده صفحه نمایشی ۳.۵ اینچی داشت و اندروید ۱.۵ کاپ کیک را اجرا می کرد. در آن زمان شرکت LG نسبت به بروزرسانی این محصول به اندازه کافی متعهد بود و آن را به اندروید ۲.۲ آپدیت کرد. مانند بسیاری از دستگاه های ساخته شده در آن زمان، LG EVE نیز از یک صفحه کلید QWERTY قابل جمع شدن بهره می برد. سایر مشخصات این دستگاه نیز نسبت به زمان خود خوب به شمار می رفت. مغز متفکر محصول مورد بحث اسنپدرگن مدل MSM7200A بود که ۵۲۸ مگاهرتز قدرت داشت و مجهز به دوربین ۳.۵ مگاپیکسلی به همراه فلش هم بود. صفحه نمایش دستگاه یاد شده نیز ۳ اینچ و از نوع LCD TFT بود که رزولوشن ۳۲۰ در ۴۸۰ پیکسل را ارائه می کرد و در نهایت هم از یک باتری ۱۵۰۰ میلی آمپرساعتی بهره می برد.

Motorola CLIQ / Motorola DEXT

5

تلفن هوشمند Motorola CLIQ که در آمریکا با نام Motorola DEXT نیز شناخته می شد، اولین دستگاه اندرویدی شرکت موتورلا بود. این محصول با اندروید ۱.۵ کاپ کیک عرضه شد، ولی برخلاف محصولات جدید این شرکت که تقریبا از اندروید خام و دست نخورده بهره می برند، CLIQ با رابط کاربری موسوم به MOTOBLUR UI مزین شده بود. این دستگاه به کاربران اجازه میداد تا بتوانند آخرین خوراکهای خبری خود را از شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر و مای اسپیس دریافت کنند.

پردازنده اصلی محصول یاد شده ساخت شرکت اسنپدرگن با فرکانس کاری ۵۲۸ مگاهرتز بود و ۲۵۶ مگابایت حافظه رم پردازشی این سخت افزار را یاری می کرد. صفحه نمایش آن ۳.۱ اینچی و با رزولوشن ۳۲۰ در ۴۸۰ پیکسل بود و در پشت این دستگاه هم یک دوربین ۵ مگاپیکسلی قرار داشت. Motorola CLIQ همچنین از یک باتری ۱۴۲۰ میلی آمپری بهره می برد. دستگاه مورد بحث قدرت و قابلیت هایش میتوانست رقبای آن زمان را به زیر بکشد. اما قیمت آن به اندازه دستگاه های کنونی ساخت شرکت موتورولا مقرون به صرفه نبود.

Sony Ericsson Xperia X10

6

به شرکت سونی می رسیم که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بشمار می رود و تصمیم گرفت به خانواده اندرویدی ها بپیوندد. این شرکت در اواخر سال ۲۰۰۹ اولین تلفن هوشمند اندرویدی خود را که Sony Ericsson Xperia X10 نام داشت، معرفی نمود که در عرض چند ماه در بسیاری از فروشگاه ها عرضه شد. این محصول در ابتدا از اندروید ۱.۶ کاپ کیک بهره می برد، ولی سونی آن را تا نسخه ۲.۳.۳ بروزرسانی کرد.

دستگاه مورد بحث علاوه بر اینکه نسبت به تلفن های اندرویدی آن زمان بزرگتر بود، از مشخصات قابل احترامی هم بهره می برد. پردازنده مرکزی این محصول اسنپدرگن مدل QSD8250 بود که فرکانس کاری آن بر روی یک گیگاهرتز تنظیم شده و نیز از صفحه نمایشی ۴.۱ اینچی و دوربین ۸ مگاپیکسلی بهره می برد که این دوربین یکی از برترین ویژگی های این دستگاه به شمار می رفت. برخلاف تلفن های هوشمند کنونی ساخت شرکت سونی، اکسپریا اکس۱۰ در جلوی خود از سه کلید فیزیکی بهره می برد. در طراحی آن، نشانه هایی از آنچه سونی در محصولات جدید خود بکار برده به چشم می خورد.

Lenovo LePhone

7

شرکت لنوو دیر به جمع تولیدکنندگان تلفن های هوشمند اندرویدی پیوست زیرا تمرکز این شرکت بر روی بازار رایانه های شخصی اجازه ساخت یک محصول جدید را تا سال ۲۰۱۰ به آنها نداد. این یک حقیقت است که شرکت یاد شده اکنون در میان بزرگترین تولیدکنندگان جهان قرار دارد. اولین موبایل اندرویدی لنوو LePhone نام داشت.

در اوایل سال ۲۰۱۰ از دستگاه یاد شده رونمایی شد که صفحه نمایشی ۳.۷ اینچی از نوع AMOLED با رزولوشن ۴۸۰ در ۸۰۰ پیکسل داشت. مغز متفکر این محصول چیپ اسنپدرگن با فرکانس کاری یک گیگاهرتز بود و از دو دوربین ۳ مگاپیکسلی نیز بهره می برد که یکی در جلو و دیگری در پشت دستگاه قرار داشت. قطعا با وجود دوربین جلویی این دستگاه گرفتن عکسهای خودنگاره (Selfie) در آن زمان بسیار هیجان انگیز و جالب بوده. ویژگی بسیار جذاب LePhone صفحه کلید آن بود که قابلیت جدا شدن از دستگاه را داشت.

Xiaomi Mi One

8

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که اول تخم مرغ به وجود آمده یا خود مرغ؟ در مورد شیائومی وضعیت به همین ترتیب بوده و این شرکت نوپای چینی ابتدا رام سفارشی خود را با نام MIUI و با استفاده از سیستم عامل اندروید ساخت و سپس اولین تلفن هوشمندش را تولید کرد!

معرفی Xiaomi Mi One به ماه آگوست سال ۲۰۱۱ برمی گردد. این محصول از سخت افزار خوبی بهره می برد و همانطور که گفتیم سیستم عامل آن، اندروید با رابط کاربری MIUI بود. همانند تلفن های هوشمند کنونی ساخت شرکت شیائومی، دستگاه مورد بحث نیز نسبت به قیمتش مشخصات خیلی خوبی داشت. میتوان گفت Xiaomi Mi One باعث شد شیائومی بتواند به جمع بزرگترین تولیدکنندگان تلفن های هوشمند در بازار تبدیل شود.

محصول یاد شده از پردازنده اسنپدرگن S3 بهره می برد که شامل دو هسته ۱.۵ گیگاهرتزی است. حافظه رم پردازشی این دستگاه یک گیگابایت و در پشت و جلو آن به ترتیب دو دوربین ۸ و ۲ مگاپیکسلی قرار گرفته. با وجود یک باتری ۱۹۳۰ میلی آمپری و صفحه نمایش ۴ اینچی این تلفن هوشمند، قیمت ۳۲۵ دلاری آن بسیار مناسب بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • علیرضا
    علیرضا | ۱۹ تیر ۱۳۹۶

    خداییش سونی عالی بود نسبت ب بقیه. درسته شیائومی قابلیت های بهتری داشت ولی خیلی بعدتر از سونی رونمایی شد.

  • mostafa
    mostafa | ۱۳ آذر ۱۳۹۳

    عجب هیولایی بود x10
    هم به نسبت بقیه برندها عالی تر بود هم مشخصات بالاتری داشت
    هرکی میدش کف میکرد چقدر صحفش بزرگه
    چه کیفیت صحفه ای هم داشت تو اون زمان
    هنوزم طراحیش لنگش نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی