ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جدیدترین اخبار و روندهای دنیای فناوری را با نگاهی دقیق و حرفه‌ای، در کانال تلگرام دیجیاتو دنبال کنید.

ورود به کانال تلگرام دیجیاتو
تکنولوژی

10 میکروب خطرناکی که روی تلفن همراه شما زندگی می کنند

تحقیقاتی که در سال 2009 انجام شد نشان می دهد انبوهی از پاتوژن ها (ویروس ها، باکتری ها و سایر میکرو ارگانیسم هایی که سبب بیماری در انسان و موجودات زنده می شوند)، حین تماس تلفن ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تحقیقاتی که در سال 2009 انجام شد نشان می دهد انبوهی از پاتوژن ها (ویروس ها، باکتری ها و سایر میکرو ارگانیسم هایی که سبب بیماری در انسان و موجودات زنده می شوند)، حین تماس تلفن همراه با دست، صورت و لب افراد مختلف که در وضعیت های سلامتی متفاوت به سر می برند سبب می شود که دستگاه به یک محیط مناسب برای رشد و تکثیر انواع اقسام باکتری ها تبدیل گردد.

بعضی از این میکروب ها سبب بیماری هایی مثل آنفلوآنزا می شوند و منابع غیر انسانی دارند و برخی دیگر که البته رقم آن ها بسیار اندک است، سب عفونت های کشنده شده اند.

بنابراین پیش از اینکه یک بار دیگر تلفن همراه تان را بیرون آورید و از غذای تان عکس بگیرید، نگاهی به ادامه مطلب بیندازید تا متوجه شوید درگیر چه بازی خطرناکی با میکرو ارگانیسم ها شده اید.

کلی فرم ها - Coliforms

smartphone-germs-2

میکروبیولوژیست های دانشگاه آریزونا در سال 2012 تحقیقاتی را منتشر کردند که نشان می داد تلفن های همراه، در حالت معمولی باکتری های بیشتری نسبت به یک سرویس بهداشتی روی خود دارند. بعضی از متخصصین معتقدند این چیز عجیبی نیست. قسمت بالایی ران پای انسان، به مراتب باکتری های کمتری نسبت به دست و دهان حمل می کند و حتی وسواسی ترین افراد، سرویس بهداشتی خودشان را بیشتر از تلفن همراه شان تمیز می کنند.

کلی فرم ها، باکتری هایی هستند که بیشتر در مدفوع انسانات و حیوانات و همچنین درون خاک و لا به لای گیاهان یافت می شود و اخیرا هم محل زندگی جدیدی پیدا کرده اند: سطح تلفن های همراه. در حالی که تعداد اندکی از این گونه باکتری قادر به بیمار کردن انسان است، ولی حضور آن ها به ما نشان می دهد که چه محیط کشت بی نظیری را برای باکتری ها آماده کرده ایم.

اشرشیا کلای - Escherichia Coli

smartphone-germs-3

همانند بسیاری از پاتوژن های این لیست، اشرشیا کلای (یا به اختصار ای. کلای)، ظاهرا موجودی نیست که به آن دل بسته باشید و بخواهید چندصدتایی از آن ها را روی تلفن خود بزرگ کنید. ولی نکته جالب اینجاست که ای. کلای ها عمدتا باکتری های مفیدی هستند و درون روده حیوانات و حتی انسان نقش مهمی را ایفا می کنند.

فراموش نکنید که باکتری های خوب و باکتری های بد وجود دارد. گونه ای از ای. کلای با نام O157:H7 را کمتر می توان روی سطح تلفن همراه پیدا کرد اما اگر با آن برخورد داشتید سریعا به اولین اورژانس مراجعه کنید. این پاتوژن می تواند سبب مسمومیت های غذایی جدی شود که از نشانه های آن می توان به گرفتگی شدید، اسهال و استفراغ اشاره نمود.

استافیلوکوکوس اورئوس - Staphylococcus Aureus

smartphone-germs-4

استافیلوکوکوس اورئوس از دیگر باکتری های بی آزاری است که گونه های خطرناکی هم دارد. بعضی از باکتری های این گونه می توانند سبب عفونت های پوستی شدید شوند که به "عفونت استاف" شهرت دارند. برای مثال، MSRA یا استافیلوکوکوس اورئوس های مقاوم به متی سیلین، یک ورژن ارتقایافته از باکتری است که سبب سوزش در سطح پوست می شود و از طریق تماس فیزیکی هم انتقال می یابد. بیماری معمولا در مراکزی چون بیمارستان ها و مراکز درمانی شیوع پیدا می کند. با تفاسیر فوق، حتما نقش تلفن همراه را در این پروسه متوجه شده اید.

در سال 2009، میکروبیولوژیست ترکیه ای متوجه شد که تلفن همراه 52 درصد از 200 کارمند مراکز درمانی به استافیلوکوکوس اورئوس آلوده است و از این مقدار، 38 درصدشان حامل گونه MSRA هستند.

استرپتوکوکوس - Streptococcus

smartphone-germs-5

استرپتوکوکوس عمدتا در دو فرم که اکثریت آن ها را گروه A و گروه B می خوانند خلاصه می شود. اولین مدل باکتری، را بسیاری از همه ما درگیرش هستیم: باکتری مسبب گلودرد.

البته گونه هایی از گروه A می توانند بیماری های جدی تری چون تب مخملک، سندروم شوک سمی، سلولیت و باکتری های گوشت خوار را سبب شوند. گروه B هم قطعا مورد علاقه شما نیست: ذات الریه، مشکلات در دستگاه ادراری و عفونت خونی و پوستی.

استافیلوکوک های کواگلاز منفی - Coagulase Negative Staphylococci یا CoNS

smartphone-germs-6

یک گونه بسیار خاص استافیلوکوکوس که به صورت خلاصه CoNS گفته می شود، به آنتی بیوتیک مقاوم است و معمولا روی پوست انسان زندگی می کند. در حالی که عمدتا از استافیلوکوکوس اورئوس ها بی خطرتر هستند اما CoNS یکی از دلایل عفونت های خونی است و بیشتر مواقع علت ابتلا به بیماری، تماس با تجهزیات بیمارستانی اعلام شده. CoNS عامل بیش از 30 درصد عفونت های خونی است.

در سال 2011، یک گروه از محققین غنایی، تلفن همراه 100 دانشجو را به صورت اتفاقی انتخاب کردند که روی سطح 15 درصد آن ها این باکتری رشد یافته بود.

کپک ها - Molds

smartphone-germs-7

کپک تنها برای نان و مواد غذایی نیست که بعد از چند هفته یک مرتبه تمام سطح آن را بگیرند. این پاتوژن ها روی 10 درصد از تلفن های همراه همان مرکز درمانی ترکیه ای که بالاتر از آن سخن گفتیم پیدا شده.

در زندگی روزمره معمولا کپک ها و قارچ ها را درون مکان های مرطوب یا روی سطح مواد غذایی می بینیم که دیگر میلی به خوردن شان نداریم اما به هر حال تماس پیدا کردن با بدن و سیستم های درونی مثل ریه، می تواند سبب مشکلات تنفسی شود. در موارد حاد، عفونت ریه می تواند از مشکلات کپک ها باشد.

مخمرها - Yeasts

smartphone-germs-8

پیتزا، عصاره مالت و انواع و اقسام نان های خوشمزه محصول فعالیت مخمرها هستند. اما همانند بسیاری دیگر از باکتری ها، مخمرها خوبی و بدی را در کنار یکدیگر دارند. میکروبولوژیست ترکیه ای را به یاد دارید؟ تحقیقات او از آلوده بودن 1.5 درصد از تلفن های همراه به انواع مخمرها خبر می دهد. مخمر نوعی قارچ است که تقریبا هر جای بدن شما می تواند زندگی کند. عفونت مخمری سبب خارش شدید پوستی می شود.

کلستریدیوم دیفیسیل - Clostridium Difficile

smartphone-germs-9

با عرض شرمندگی، تا به حال اسهال گرفته اید؟ این همان باکتری جنایت کاری است که سبب این اتفاق در بدن انسان می شود. بیماران سن و سال داری که برای مدت های طولانی از داروهای آنتی بیوتیک استفاده می کنند سوژه اصلی این بیماری هستند.

سی. دیفیسیل بیماری های دیگری را هم مثل تب، تهوع، دل درد و کم اشتهایی را سبب می شود و عمدتا در محیط بیمارستانی شیوع پیدا می کند. عفونت به این باکتری در افراد سالم از طریق تلفن همراه کمتر پیش می آید اما تمیز کردن گجت ها، هر چند روز یک بار می تواند ایده خوبی باشد.

اپل توصیه می کند که با هیچگونه حلالی دستگاه هایش را تمیز نکنید و فقط از پارچه ای نرم استفاده کرد. در این میان دارندگان محصولات سونی و دیگر پرچمداران ضد آب می توانند با خیال راحت تلفن شان را با مقادیر مناسبی آب و پارچه ای نرم شستشو دهید.

کورینه باکتریوم - Corynebacterium

smartphone-germs-10

تا به حال در مورد دیفتریا شنیده اید؟ این یکی به هیچ وجه شوخی بردار نیست. دیفتریا با ایجاد عفونت در ناحیه گلو، نقس کشیدن را سخت می کند و کم کم سبب مرگ می شود. این بیماری پیش از اینکه به تب و لرز و حتی حمله قلبی برسد، با یک سرماخوردگی عادی، که در این فصل بسیاری دچار آن هستند، آغاز می شود.

خوشبختانه، واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار می گیرد. در ایالات متحده، دیفتریا به ندرت یافت می شود که این بدان معناست، باکتری های یافت شده روی تلفن مورد آزمایش محققین دانشگاه اورگان، سمی نیست.

سودوموناس آئروژینوزا - Pseudomonas Aeruginosa

smartphone-germs-11

این پاتوژن فرصت طلب تقریبا هرجایی می تواند زندگی کند. اندکی ماده غذایی و یک محیط گسترده لازم است تا سودوموناس آئروژینوزا رشد پیدا کند. در آزمایشی که روی 400 تلفن همراه انجام شد، محققین نیجریه ای متوجه شدند که این باکتری از دیگر پاتوژن های رایجی است که روی تلفن همراه زندگی می کنند.

آنچه که سودوموناس آئروژینوزا را نسبت به پاتوژن های دیگر این لیست متفاوت می کند، مقاومت بالایش نسبت به درمان است. کسانی که در معرض باکتری قرار می گیرند معمولا بیماران بخش مراقبت های ویژه هستند. پس منطقی است که می گویند در بخش ICU تلفن تان را همراه نداشته باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (39 مورد)
  • abolfazl_eslami
    abolfazl_eslami | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    فقط یک چیزی بعد از مصرف یکبار از گوشیتون بندازین تو صندوق پست برای ما بیارنش اصلا گوشی که دست زدی بهش اخ توف اه اه فکر کنم همه الان فهمیدن

  • TROOL
    TROOL | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    من یه سوال جدی برام پیش اومده اون موبایلهایی که میوفته تو سوراخ توالت بعد
    الان سواله
    برش داریم یا بزاریم گوشی به راهش ادامه بده و سر از سرزمین موجهای قهوه ای در بیاره؟

    • عــــــامـــــــــر
      عــــــامـــــــــر | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

      یکی از بچه ها این بلا سرش اومد بگم کل دستشوییشو کند تا گوشیشو در آورد باورت نمیشه لامصب ایفون 5 اس بود ،

      • abolfazl_eslami
        abolfazl_eslami | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

        اینجاست که دیگه گوشی 6 اینچی بکار بیاد

        • Kiomars shady
          Kiomars shady | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

          هرچيز كه خار ايد/يك روز به كار ايد

    • Kiomars shady
      Kiomars shady | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

      ظاهرا اينجور كه اينا ميگن گوشى كثيفتره
      پس بايد گوشى رو در بيارى چاه رو تميز كنى :D
      حيفه چاه كثيف ميشه :D

      • طــــــــــــــــــــــــــــوسی
        طــــــــــــــــــــــــــــوسی | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

        خواهشا ديگه تو جزئيات نرو
        ميخوايم شام بخوريمااا

      • TROOL
        TROOL | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

        خخخخخخ :-D

  • طــــــــــــــــــــــــــــوسی
    طــــــــــــــــــــــــــــوسی | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    اينجاست كه سوني داشتن به كار مياد
    ميندازيش تو سطل و با اب و ضدعفوني كننده ميشوريش يا ميندازيش تو ماشين لباس شويي

  • یحیی خالدی
    یحیی خالدی | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    مارو از چی میترسونن به جان عمه ام اینا بیان پنیر محلی رو فقط بو کنن فاتحه اشون خونده است حالا مردم ما طوری میخورنش انگار پپرونیه
    10 میکروب هیچی کل میکروبهای شناخته شده توی این لبنیات محلی یافت میشه

    • کارگردان
      کارگردان | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

      داداش اگه میشه نتایج بررسی علمیتون از لبنیات محلی رو منتشر کنیدما هم استفاده کنیم....
      اینجوری که شما گفتی یعنی الان تمام روستایی ها و عشایر و خیلی از مردم شهر(شما همون روستا حساب کن) با معجزه زندن...

      • یحیی خالدی
        یحیی خالدی | ۲۰ آذر ۱۳۹۳

        شما ببین پنیر محلی رو چطور درست میکنن بعد میفهمی جدای از نحوه بسته بندی 3 ماه اونو زیر خاک دفن میکنن اونم قبلش زیرشو چن تا سوراخ میکنن که آب ازش خارج شه خدا میدونه چی واردش میشه

  • armin_sedaghat
    armin_sedaghat | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    من که زی ۲ خودمو ۲ روز یه بار با یکم صابون میشورم گوشبم میشه آکبند :-)

    • یحیی خالدی
      یحیی خالدی | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

      صابونو اگه کامل پاک نکنی خودش از میکروب بدتره با وایتکس بشورش که خوب تمیز شه

      • TROOL
        TROOL | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

        آری با اسکاج سیمی :-D بهتره یا اسید

      • armin_sedaghat
        armin_sedaghat | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

        خودت یه تستی بکن جواب داد با اونم میشوریم خیالی نیست سونیه دیگه :-)

  • jimli
    jimli | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    حالا فلسفه ی قلم های گوشی های هوشمندو فهمیدم
    برای جلوگیری از مرگ ما طراحی شدن!!!

    • abolfazl_eslami
      abolfazl_eslami | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

      ببین کامنتت کمرو شکوند اینقدر تکنیکی بود بابا دمت گرم ( شوخی )

  • abolfazl_eslami
    abolfazl_eslami | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    وای کاری کردید که من الان دیگه دست به گوشیم نزنم

    • Kiomars shady
      Kiomars shady | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

      اره اره گوشى خيلى كثيفه بده من :D
      قضيه همون پول چركه دسته شد :D

  • دادا
    دادا | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    این طور که می گید باید رفت اول یک دست لباس ش م ر بگیریم بعد به گوشی دست بزنیم :)

  • Kiomars shady
    Kiomars shady | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    عجب ليست سنگينى!كمر ادم ميگيره
    من برحسب عادت هرروز تميز ميكنم دستگاهامو حالا تاثير داره يا خير؟!

    • عــــــامـــــــــر
      عــــــامـــــــــر | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

      با هیچگونه محلولی پاک نکن فقط دستمال تمیز و خشک ، اما اینا توفیری نداره حالا خودم یه کاری میگم بکن دیگه گوشیت هیچوقت کثیف نمیشه ، لنزشو با خمیر دندون پاک کن ، (جدی) اما حالا برای بدنه یه دیگ پر اب بکن بزار روی گاز تا جوش بخوره جوش که اومد گوشی رو بنداز توش همه ای میکروبا آب پز میشن :D (شوخی) مدیونی اگر فکر کنی گوشیت خراب میشه

      • Kiomars shady
        Kiomars shady | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

        اب جوش ٩٥ درجه باشه يا ٩٦؟ :D
        خمير دندون چه ماركيش خوبه؟ :D
        ازين لباساى ابولا هم بپوشم؟ :D

      • Hossein Za
        Hossein Za | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

        خیلی ممنون آقا عامر گل :D
        آقا عامر تکه...یدونس...با این که علوم اجتماعی خونده اما تو این مبحث هم سر رشته داره.... ممنون :D
        راستی من همه ی این کارا رو کردم بعد باید دقیقا چی کار کنم؟!؟!؟

        • عــــــامـــــــــر
          عــــــامـــــــــر | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

          بعدش رو دیگه نمیدونم :D اما خواهشا یک ایمیل حاوی فحش رو به سوی بند سند نکن بنده جوابگو بعدش نیستم :D

    • goli
      goli | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

      اینجاست که سونی وارد میشه و میتونی راحت ببریش حموم تا یه دوش حسابی بگیره و میکروب و حتی خستگی از تن بدر کنه!!

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    تلفن همراه در حالت معمولی باکتری های بیشتری نسبت به یک سرویس بهداشتی روی خود دارند
    آقای وفانژاد اومدی و نسازیاااا این چیه اخه من این گوشیمو شبا تو تختمم میبرم هی وای من ، 920 اون گوشه افتاده و من دلم نمیشه دس بگیرم ، اینم از شانس ماست دیگه

    • abolfazl_eslami
      abolfazl_eslami | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

      عامر جان اون روز می گفت میز کامپیوتر شما 700 برابر کثیف تر از توالت هست و می گفت اگه غذاتون رو روش گذاشتین دیگه نخورین ولی اگه در سرویس های بهداشتی افتاد نگران نباشید مطمئن باشید کمتر دچار ویروس می شود خخخخخخ

      • عــــــامـــــــــر
        عــــــامـــــــــر | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

        و این یعنی مرگ من، تو طول دوران پایان نامه نویسی نصف غذاهامو رو میز کامپیوترم خوردم :( :( خدا بهم رحم کنه ممنون داداش بابت اطلاعات

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی