ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

حین ورزش کردن چه اتفاقی در مغز ما رخ می دهد؟

می گویند ورزش درمان هر درد بی درمانیی است. از افسردگی گرفته تا آلزایمر و پارکینسون. اما در طول روز چقدر ورزش می کنیم؟ بگذریم، در اینجا قرار نیست به شما بگوییم ورزش و تندرستی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۰

می گویند ورزش درمان هر درد بی درمانیی است. از افسردگی گرفته تا آلزایمر و پارکینسون.

اما در طول روز چقدر ورزش می کنیم؟ بگذریم، در اینجا قرار نیست به شما بگوییم ورزش و تندرستی چقدر اهمیت دارد و باید در طول روز به آن بپردازید، هدف ما این است که به شما بیشتر در مورد فعالیت های مغز حین ورزش بگوییم.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

وقتی که ورزش می کنیم، چه چیزی سبب خشنودی در مغز ما می شود؟

اغلب ما می دانیم چه بر سر بدن مان می آید وقتی که ورزش می کنیم. عضلانی می شویم و بنیه مان افزایش می یابد. متوجه می شویم که فعالیت های روزمره مثل بالارفتن از پله ها چقدر آسان تر می شود و... اما وقتی در مورد ارتباط ورزش با مغز و رفتارمان صحبت می کنیم، دانسته های مان بسیار اندک است.

لابد در مورد اندورفین و آزاد شدن یک هورمون شنیده اید اما بگذارید خیلی شفاف توضیح دهیم که چه اتفاقی رخ می دهد:

اگر شما شروع به ورزش کنید، ذهن شما آن را به عنوان لحظه ای استرس آمیز شناسایی می کند. از آنجایی که فشار قلب تان افزایش می یابد، مغز فکر می کند شما در حال مبارزه با دشمن یا فرار کردن از دست اش هستید. برای محافظت از شما و محافظت از مغز در برابر استرس، پروتئینی به نام BDNF (فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز) آزاد می شود. این پروتئین، یک المان محافظتی و جبرانی برای نورون های حافظه شما دارند و به عنوان کلید ریست عمل می کنند. به همین خاطر است که پس از ورزش کردن حس می کنیم همه چیز در ذهن مان تازه و شفاف است.

درست در همین مرحله، اندورفین، دیگر ماده شیمیایی که به مبارزه با استرس می پردازد، در مغز آزاد می شود. هدف اصلی اندورفین، سوژه بحث محققی است با نام McGorven:

این اندورفین، سعی در کاهش احساس ناراحتی ورزش دارد، احساس درد را بلوکه می کند و حتی ارتباطی هم با احساس نشاط دارد.

در مجموع، اتفاقات زیادی در مغز ما موقع ورزش در حال رخ دادن است.

بنابراین، BDNF و اندورفین سبب احساس خوب در ما می شوند. قسمت ترسناک ماجرا این است که این دو ماده، رفتاری مشابه مورفین، هروئین و نیکوتین دارند و سبب اعتیاد می شوند. اما تفاوت شان در چیست؟

چگونه نهایت خشنودی را حین ورزش به دست آوریم؟

حالا فهمیدیم که دقیقا چه چیزی سبب خوشحالی ما حین ورزش می شود و چه اتفاقی درون سلول های مغزی ما می افتد. بحث این است که چگونه این فرآیند را فعال کنیم و اثرش بیشتر و طولانی تر باشد.

تحقیق اخیر در دانشگاه Penn State اندکی مسئله را برای ما روشن کرده و شگفتی آفرین شده:

حافظه کسانی که در ماه های پیش تمرین های بدنی انجام داده اما در روز آزمایش ورزشی انجام نداده اند، نسبت به دیگران عملکرد بهتری داشت؛ اما در قیاس با کسانی که صبح روز آزمایش را نیز با ورزش آغاز کرده اند، اندکی ضعیف تر بود.

نویسنده مشهور نیویورک تایمز، گرچن ریندولز، کتابی کامل در مورد این مسئله با نام "20 دقیقه اول" به تحریر در آورده است. برای به دست آوردن نهایت خوشحالی و بهره بردن از سلامتی، مسئله اصلی ورزشکار حرفه ای شدن نیست. اتفاقا بر عکس، مقدار بسیار کمتری لازم است تا به نهایت سودمندی در طول روز برسید:

20 دقیقه اول تحرک یافتن، برای فردی که واقعا بدون تحرک بوده، بیشتر مزایای سلامتی را دریافت می کنند. زندگی طولانی تری خواهید داشت، ریسک ابتلا به بیماری کاهش می یابد و همه این ها فقط در طول 20 دقیقه فعال بودن به دست می آید.

تمام چیزی که نیاز دارید، 20 دقیقه تمرین روزانه است تا به نهایت شادابی برسید.

چگونه ورزش را در زندگی خود بگنجانیم؟

لباس ورزش و باشگاه خود را در کنار ساعت کوک شده یا تلفن همراه خود در کنار رختخواب بگذارید: این تکنیک بسیار ساده است، اما یکی از قدرتمندترین روش ها است. تصور کنید اولین چیزی که پس از باز شدن چشم های تان می بینید لباس ورزشی یا ساک ورزشی تان باشد. خود به خود انگیزه در شما ایجاد می شود (البته به هیچ وجه کتاب درسی را با خود به رختخواب نبرید، تجربه ثابت کرده حین خواب آلودگی هیچ گاه انگیزه کافی برای درس خواندن در شما ایجاد نمی شود).

میزان ورزش خود را زیر نظر داشته باشید و پس از هر تمرین آن را ثبت کنید: وقتی که سعی دارید مرتب ورزش کنید، راه حل این ماجرا، تبدیل ورزش به یک عادت است. یک راه برای به دست آوردن این "عادت"، ایجاد انگیزه است. انگیزه ای که به شما انرژی کافی برای انجام آن کار را بدهد. در جعبه ابزار برای شما از اپلیکیشن هایی که به تناسب اندام شما کمک می کنند صحبت کردیم و به صورت کلی برنامه هایی کاربردی معرفی کردیم اما حالا شما می توانید از Fitocracy و یا RunKeeper هم برای ثبت اعمال ورزشی خود استفاده کنید. با ثبت رکوردها، برای دفعات بعد انگیزه و هدف پیدا می کنید.

تصور کنید که قرار است با حجم کم ورزش را شروع کنید و حتی به میزان کمتر هم انجام دهید: همین حالا که نشسته اید و این مطلب را می خوانید فکر کنید که چقدر می خواهید ورزش کنید. یک ساعت در روز؟ زیاد نیست؟ نیم ساعت اما یک روز در میان؟ حتی کمتر از این. می توانید با روزی 5 دقیقه ورزش، یا حتی یک روز در میان شروع کنید. زمان انجام آن که رسید حتی کمتر هم انجام دهید. هیچ مشکلی نیست. شما می خواهید عادتی در زندگی خود ایجاد کنید و باید کم کم به حضور آن در زندگی خود عادت نمایید. اگر به کشیدن یک بسته سیگار در طول روز عادت کرده اید، کسی شما را از همان ابتدا مجبور به کشیدن سیگار نکرده. اگر روزانه 5 ساعت بازی های ویدیویی انجام می دهید، کسی شما را به اجبار پای بازی ننشانده. شما قرار است عادت کنید، بنابراین آن را برای خودتان ساده نگه دارید، مثل هر عمل روزمره دیگری که باب میل تان است.

فکت آخر: اگر همین حالا شروع به ورزش کنید نهایت خشنودی را کسب خواهید کرد

به عنوان یک حقیقت انکار نشدنی، ورزش کردن، فعالیت پروتئین BDNF را که سبب بهبود وضعیت مزاجی تان می شود را افزایش می دهد. مطالعه دانشمندان نشان می دهد، اثر ورزش همانند اعتیاد به مواد مخدر است. بنابراین وقتی که شروع به ورزش کردن کنید، احساس نشاط شما در بالاترین حد ممکن قرار می گیرد. مک گورون می گوید:

انتشار اندورفین، اثر اعتیادآمیزی دارد و ورزش بیشتر برای به دست آوردن نشاط در طول زمان لازم است.

بنابراین، اگر مدت زمان زیادی است که حرکات ورزشی انجام نداده اید، همین حالا شروع کنید چرا که بیشترین حد نشاط را به دست خواهید آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • حسن
    حسن | ۱۶ بهمن ۱۳۹۳

    مطمعن باشید اگه مدت طولانی (چند سال )ورزش میکردید و یکدفه اون رو کنار بزارید دچار افسردگی و بیماری خواهید شد.شک نکنید که اعتیاد داره.

  • بهکان
    بهکان | ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

    قابل توجهی دوستانی که فکر می کنن ورزش با پرور اندام میشه. نه خیر اگر می خوای ورزش کنی بهتره بری ورزش های جمعی و تیمی تا انوقت میفهمی چقدر بدنسازی کسل کننده است

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی