ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا اپل در حال توسعه موتور جستجوی اختصاصی خود است؟

موتور جستجوی اپل چیست؟ این سوالی است که بسیاری از کاربران در ماه های آینده خواهند پرسید. چندی پیش وبسایت Cult of Mac به آگهی استخدامی اپل بر خورد که در زمینه سرویس نامشخصی درخواست داده ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ | ۰۹:۵۰

موتور جستجوی اپل چیست؟ این سوالی است که بسیاری از کاربران در ماه های آینده خواهند پرسید. چندی پیش وبسایت Cult of Mac به آگهی استخدامی اپل بر خورد که در زمینه سرویس نامشخصی درخواست داده بود، خلاصه ی آگهی شغلی درخواست مدیر پروژه ای برای کار بر روی «پلتفرم جستجویی برای استفاده ی صدها هزار کاربر» بوده و سپس در نقطه ای دیگر از این آگهی ذکر شده بود: «سهمی در انقلاب تغییر استفاده کاربران از دستگاه هایشان داشته باشید.»

از این آگهی حدس های بسیاری می توان زد، اما بیایید با حدس هایمان کمی بازی کنیم. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اگر بر این باور باشیم که اپل واقعا در حال ساخت موتور جستجوی اختصاصی خود است، چطور می خواهد با گوگل مبارزه کند؟ فکر نمی کنیم کسی حاضر باشد به سرعت موتور جستجوی پیش فرض خود را بر روی Applesearch.com قرار دهد و اپل نیز خود این را بهتر می داند.

از سوی دیگر به نظر می رسد سرویس تازه شاید در کنار Siri، Safari و Spotlight نتیجه ای بهتر در بر داشته باشد؛ بایید در کنار هم کمی تاریخ را مرور کنیم.

در ابتدا اپل و گوگل دوستانی خوب و همراه بودند اما ورود اسمارت فون ها باعث شد تا میان این دوستان تفرقه افتد و حال بیشتر چیزی شبیه به جنگ سرد را در بین آنها شاهدیم. کار تا جایی پیش رفت که اپل تصمیم گرفت اتکای خود به گوگل را تا حد امکان کاهش دهد: گوگل مپز و اپلیکیشن یوتوب حذف شدند. تغییرات بعدی را می توان در حضور Siri دید که به راحتی و با فرمان های صوتی قادر به گردآوری اطلاعات از منابع مخلتف است. همین ابداعات اپل باعث شد تا کاربران iOS گوگل را به حاشیه برانند و از سرویس هایی که اپل در اختیارشان قرار داد بهره گیرند.

اما چرا کوپرتینوای ها باید موتور جستجوی اختصاصی خود را بسازند؟ گوگل را نمی خواهند؟ این همه جایگزین. تا به حال به این نتیجه رسیدیم که اپل در تلاش است تا گوگل را به طور کامل کنار زده و روی پای خود بایستد اما کاملا هم در این زمینه موفق نشده؛ مایکروسافت همواره یکی از رقبای سر سخت اپل بوده و حال که گوگل نیز کنار زده شده است، اتکایش بر ردموندی ها نیز بیشتر و مجبور به استفاده از موتور جستجوی Bing شده است. موتور جستجویی اختصاصی قادر است تا اهالی کوپرتینو را از نگرانی و دلهره در خصوص همکاری اش با رقبا به طور کامل نجات دهد.

این سرویس در صورت ارائه از سوی اپل، در دراز مدت تاثیر مخربی بر روی گوگل خواهد گذاشت. به فایرفاکس بنگرید؛ موزیلا، گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیش فرض از مرورگرش حذف کرد و همین موضوع باعث شد تا سهم گوگل از ترافیک جستجو کاهش یابد. اگرچه کاربران می توانند به صورت دستی گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیشفرض در فایرفاکس برگزینند اما اقدام موزیلا باعث گشت تا سهم استفاده از گوگل در فایرفاکس از ۸۲ به ۶۴ درصد در سه ماه گذشته کاهش یابد. اگر اپل نیز همین تاکتیک را در خصوص سافاری بکار گیرد، اوضاع گوگل از این نیز بسیار بدتر خواهد شد.

اپل چه در سر می پروراند؟ آیا در حال توسعه جستجوگر شخصی خود است یا می خواهد Spotlight را ارتقا دهد تا کاربران به شکلی ساده تر در میان اپلیکیشن ها و محتوای آیتونز به جستجو بپردازند؟

شرکت مورد بحث حال میلیون ها کاربر در سرتاسر جهان دارد، با تولید و توسعه ی یک موتور جستجوی اختصاصی، اپل در اصل در حیاط خلوت همسایه اش، گوگل، چادر خواهد زد و قطعا باعث مزاحمت برای او خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • opda511
    opda511 | ۱۷ بهمن ۱۳۹۳

    وای چقد به کامنتم منفی دادین... فک میکردم بی ادبا فقط یکی هستن،ولی نگو خیلی زیادن...

  • AlireZa
    AlireZa | ۱۶ بهمن ۱۳۹۳

    من جاش بودم یاهو رو میخریدم البته اگه بفروشه :-D
    میتونه با سرمایه و قدرتی که داره و الگوریتم فوق العاده ای که یاهو توی جستجوش استفاده میکنه با گوگل رقابت کنه درغیر این صورت نمیتونه
    الگوریتم جستجوی یاهو چندین برابر بهتر از الگوریتم جستجوی گوگله ولی برتری با گوگله چون دیتاسنترهای گوگل 15 سال از یاهو جلوتر و قوی تر هستن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی