ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت فضاپیمای سرنشین دار ایرانی [بروز رسانی]

نمونه یک فضاپیمای ایرانی، فردا در مراسمی به مناسبت روز ملی فناوری فضایی، به نمایش در می آید. این مراسم با حضور ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار می گردد  و در آن دستاوردهای ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۰

نمونه یک فضاپیمای ایرانی، فردا در مراسمی به مناسبت روز ملی فناوری فضایی، به نمایش در می آید. این مراسم با حضور ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار می گردد  و در آن دستاوردهای فضایی جدید ایران و طراحی و ساخت فضاپیمای سرنشین دار به اطلاع عموم خواهد رسید.

این فضاپیما قابلیت حمل یک نفر به فضا را دارد و قرار است پس از انجام چندین پرتاب آزمایشی و حصول اطمینان از کارکرد صحیح آن، یک فضانورد را به ارتفاع 175 کیلومتری از سطح زمین اعزام کرده و با ملاحظات ایمنی به خاک ایران بازگرداند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی فضاپیمای سرنشین دار ایرانی در سه مرحله مفهومی، اولیه و دقیق صورت می پذیرد و نمونه ماک آپ آن در مراسم فردا نمایش داده می شود که دستاوردی برگرفته از مراحل طراحی مفهومی و اولیه بوده و ساخت دقیق این فضاپیما نیز در پژوهشکده سامانه های فضانوردی درحال انجام است.

هدف از ساخت نمونه ماک‌ آپ، دستیابی به مدل برخوردار از ویژگی‌های مهندسی و چیدمان اجزا، بررسی هماهنگی پیکره‌بندی و حصول اطمینان از مونتاژ‌ پذیری بخش‌ های مختلف محصول است. به بیان دیگر این مدل، صورت ساده‌ شده‌ ای از محصول نهایی بوده که عموماً در مقیاس یک به یک و با جزئیاتی کمتر از محصول واقعی ساخته می‌شود.

این فضاپیمای تولید داخل پیکره بندی مخروط- استوانه-بلانت دارد و به طور مشخص از سه بخش دماغه، مخروطی و استوانه ای تشکیل شده است.

بخش دماغه دربردارنده مجموعه چترهای بازیابی، قسمت مخروطی شامل کابین فضاپیما و بخش استوانه‌ ای شامل قفسه‌های پشتیبانی فضاپیما است. در زیر قسمت استوانه‌ ای سپر حرارتی قرار می‌گیرد که از فضاپیما در برابر حرارت بالای ناشی از بازگشت مجدد به جو با سرعت بالا محافظت می‌کند.

در نمونه نهایی این محصول فضایی، سامانه لغو پرتاب نیز برای شرایط اضطراری تعبیه می گردد. همچنین برای اتصال فضاپیما به حامل، از یک آداپتور معکوس و سامانه جدایش استفاده خواهد شد.

قطر این فضاپیما 1.85 متر و ارتفاع آن 2.3 متر است. وزن فضاپیما در هنگام پرتاب در حدود هزار و 800 کیلوگرم و در حین بازگشت در حدود هزار کیلوگرم خواهد بود. محصول مذکور علاوه بر حمل فضانورد، قابلیت حمل آزمایشات علمی-اکتشافی و محموله‌های زیستی به فضا را نیز خواهد داشت.

تاکنون 8 کاوشگر فضایی و چهار ماهواره بومی توسط کشورمان به فضا فرستاده شده است و آخرین آنها ماهواره فجر بود که دو هفته پیش به فضا پرتاب شد.

بروزرسانی: تصاویر ماک آپ فضا پیما اضافه شد.

فضا پیمای سرنشین دار ایرانی
فضا پیمای سرنشین دار ایرانی
فضا پیمای سرنشین دار ایرانی
فضا پیمای سرنشین دار ایرانی
فضا پیمای سرنشین دار ایرانی
فضا پیمای سرنشین دار ایرانی
فضا پیمای سرنشین دار ایرانی
فضا پیمای سرنشین دار ایرانی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی