ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت دستگاهی که به نابینایان امکان خواندن از روی ابزارهای دیجیتالی را می دهد

پژوهشگران آزمایشگاه رسانه ای دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT) آمریکا موفق به ساخت نمونه اولیه از دستگاهی شده اند که به افراد نابینا امکان می دهد، بدون آنکه نیازی به یادگیری خطر بریل داشته باشند، با استفاده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۰

پژوهشگران آزمایشگاه رسانه ای دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT) آمریکا موفق به ساخت نمونه اولیه از دستگاهی شده اند که به افراد نابینا امکان می دهد، بدون آنکه نیازی به یادگیری خطر بریل داشته باشند، با استفاده از انگشت خود، متون مختلف را بخوانند.

این دستگاه که FingerReader نام دارد روی انگشت کاربر سوار می شود و مجهز به تعداد حسگر است که می توانند به جای فرد متون مختلف را بخوانند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

کاربران نابینا در حین استفاده از کامپیوتر می توانند از نرم افزاری بهره بگیرند که قادر است متن صفحات وب، اسناد وردی، فایل های پی دی اف و ایمیل را به کلام تبدیل کند اما در مورد متون چاپی اوضاع کمی فرق می کند.

FingerReader انگشت فرد را روی خطوط متن هدایت می کند و به صورت آنی عبارت صوتی برابر با آن را تولید نموده و از این طریق فرایند تبدیل متن به صدا را تحقق می بخشد.

روی شیلکروت از دانش آموختگان دانشگاه MIT که به همراه جاشن هابر در پروژه ساخت این دستگاه مشارکت داشته در این رابطه می گوید: «باید همخوانی دقیقی میان آنچه شخص می شنود و جایی که انگشتش قرار می گیرد، برقرار شود.»

او در ادامه گفت: برای آنها که از عیوب بینایی رنج می برد، این دستگاه نقش نوعی مترجم را ایفا خواهد کرد و در واقع آنچه انگشت فرد "می بیند" را برای او ترجمه می کند و البته ناگفته نماند که این افراد برای آنکه ارتباط خوبی با دستگاه برقرار نمایند، به بازخوردی سریع و آنی آن نیاز خواهند داشت.

عملکرد دستگاه تا حدود زیادی به فید دوربین و الگوریتم های مرتبط با آن بستگی دارد. زمانی که کاربر انگشتش را روی نقطه آغازین یک خط جدید قرار می دهد، الگوریتم های یاد شده تلاش می کنند که حدس های متعددی را در مورد محل قرار گرفتن خطوط معیار بزنند.

پس از این مرحله، دستگاه می تواند همزمان با حرکت انگشت فرد، حدسیاتش را برای ایجاد هر فریم جدید ویدئو محدودتر نموده و موارد مورد نیاز خود را انتخاب کند.

به این صورت، دستگاه با سهولت بیشتری قادر خواهد بود هر کلمه جداگانه را تشخیص داده، آن را از تصویر جدا کرده و برای نرم افزاری که حروف و کاراکترهای مختلف را در کنار هم قرار می دهد ارسال نماید و در پایان به صوت بدل کند.

نمونه اولیه این دستگاه به همراه یک لپ تاپ مورد استفاده قرار گرفت تا انجام محاسبات یاد شده امکان پذیر باشد، اما تیم سازنده محصول مورد بحث هم اکنون در حال ساخت نسخه ای از نرم افزار متن باز این دستگاه است که قابلیت اجرا روی دستگاه های اندرویدی را داشته باشد.

تیم سازنده همچنین دو روش مختلف برای هدایت انگشت افراد نابینا را مورد ارزیابی قرار دادند.

نخستین روش استفاده از موتورهای لمسی در قسمت بالایی و پایینی انگشت بود که در زمان حرکت آن روی خطوط شروع به لرزش می کردند و به فرد اعلام می کردند که باید انگشت خود را به سمت بالا یا پایین صفحه حرکت دهد.

در روش دوم، از نوعی صدای موسیقیایی استفاده شد که در زمان منحرف شدن انگشت فرد از مسیر فعال می شد و جالب است که استفاده از دو سیستم یاد شده برای افراد شرکت کننده در این تست فرق چندانی نداشت و به همین دلیل تیم سازنده هم تصمیم گرفت که از حسگر صوتی استفاده نماید چراکه کاربرد موتورهای حسی باعث بیشتر شدن وزن دستگاه و حجیم تر شدن ظاهر آن می شد.

این دستگاه علاوه بر آنکه می تواند به افراد نابینا برای خواندن متون کمک کند، مصارف دیگری هم دارد.

شیلکروت اظهار داشته: «از زمانی که کار ساخت این محصول را آغاز کرده ایم، کاملا بر ما روشن شده، هر فردی که در خواندن متون مشکل داشته باشد می تواند از آن استفاده نماید.»

وی ادامه داد: «ما ایمیل ها و درخواست های زیادی را از سازمان های علاقمند به خرید این دستگاه دریافت کرده ایم و حتی والدین اطفالی که با مشکل خوانش پریشی روبرو بوده اند هم در رابطه با آن ابراز علاقمندی کرده اند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۰ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

  • سوتابایت
    سوتابایت | ۲۰ اسفند ۱۳۹۳


    بدون من کنفرانس سخت بود می دونم ! حالا با یه سری تحلیل فردا(شاید امشب) میام !

  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۲۰ اسفند ۱۳۹۳

    مگه نمیگن عصب ها با الکتریسیته یغام میگیرن؟ چرا کسی نمیاد به عصب ه‍ای بینایی الکتریسیته‌وصل کنه؟ شاید یه تصویری دیدن..
    نه؟?

  • rodrigez
    rodrigez | ۲۰ اسفند ۱۳۹۳

    دستگاه خوبیه ولی با وجود دستکاه های صوتی گوگل و اندروید به این احتیاجی نیست

    • rodrigez
      rodrigez | ۲۰ اسفند ۱۳۹۳

      من این نظر بالاییو قبل از نگاه به ویدو گفتم و منظورم برا گشتن اینترنت بود

    • viero
      viero | ۲۰ اسفند ۱۳۹۳

      اين سيستم هاي صوتي روي ديوايس ها كجا و اين كجا .... اين خيلي كاربردي تره

  • viero
    viero | ۲۰ اسفند ۱۳۹۳

    من فكر كنم اين بيشتر از ساعت هاي هوشمند براي انسان ها مفيد باشه
    كاش اپل و سامسونگ و سوني و الجي و اچ تي سي و به اصطلاح "غول هاي تكنولوژي" بيشتر به فكر اين بندگان خدا باشن و سريع از اين دستگاه الهام بگيرن جاي اين كه از گرد بودن گوشه همديگه و ... الهام بگيرن.

مطالب پیشنهادی