ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هر کاری که Valve انجام می دهد به خاطر استیم است

چرا Valve به دنیای واقعیت مجازی قدم می گذارد؟ چرا والو استیم ماشین و استیم کنترلر می سازد؟ چرا والو سیستم عامل خود را مبتنی بر لینوکس ساخته؟ چرا والو موتور بازی سازی اش، سورس ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

چرا Valve به دنیای واقعیت مجازی قدم می گذارد؟ چرا والو استیم ماشین و استیم کنترلر می سازد؟ چرا والو سیستم عامل خود را مبتنی بر لینوکس ساخته؟ چرا والو موتور بازی سازی اش، سورس انجین را به رایگان عرضه می کند؟ این ها همه برای استیم است.

فروشگاه مجازی والو به نام استیم، 125 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد. والو چگونه این فروشگاه را بزرگ و بزرگ تر می کند؟ هفته پیش، گیب نِویل، مدیر والو در GDC 2015 توضیحاتی در این مورد ارائه داد:

ما سعی می کنیم رابط های استانداردی و ابزاری استاندارد بسازیم تا دیگران از آن استفاده کنند. به این دلیل که، صادقانه، وقتی مردم بازی از استیم می خرند، ما پول مان را در می آوریم. خُب؟ بنابراین، ما سعی می کنیم که به آینده فکر کنیم و سرمایه گذاری های بلند مدت را روی پی سی گیمینگ انجام دهیم که پس از چند سال افت در حال بازگشت است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

steammachines2

نکته بسیار مهمی اس. شاید شما نمی دانستید اما والو میلیون ها دلار از استیم درآمد دارد. مشخص نیست که دقیقا این مبلغ چقدر است بنابراین چند مفاد برای اثبات این ادعا در نظر می گیریم:

  • اخیرا، تعداد کاربران فعال استیم از مرز 125 میلیون گذشت. توجه کنید که این تعداد تمام اکانت ها نیست، بلکه در مورد عمده اکانت هایی صحبت می کنیم که حداقل هر از گاهی فعال هستند.
  • مجموعه استیم بیش از 4500 بازی دارد و این رقم فاقد بسته های الحاقی و نرم افزارهای غیر بازی است.
  • والو تقریبا 30 درصد از هر خریدی که در استیم انجام می شود را برای خود محفوظ نگه می دارد.

30 درصد! که البته برای همه بازی ها نیست و تعداد زیادی بازی Free to Play وجود دارد. بنابراین 30 درصد ذکر شده روی تمام بازی ها اعمال نمی شود اما چندان هم دورتر از این رقم نیست. برای اینکه بدانیم این آمار و ارقام دقیقا چه معنایی در خود گنجانده اند، نگاهی به پرونده شکایت سگا و THQ بر سر سود حاصل از فروش Company of Heroes 2 روی استیم می اندازیم.

بنابر گزارش یوروگیمر در سال 2013، تعداد 20755 نفر از سپتامبر 2012 تا 24 ژانویه 2013 بازی Company of Heroes 2 را پیش خرید کردند. این مقدار، مبلغ 1 میلیون و 345 هزار و 301 دلار و 29 سنت را به شرکت بازگرداند اما از آنجایی که والو 30 درصد سهم خود را بر می دارد، به توسعه دهنده و ناشر 70 درصد می رسد که در این مورد یعنی حدود 941 هزار دلار!

steamcontroller+hed

4 ماه پیش فروش یک عنوان، تقریبا حدود 21 هزار نسخه، برای والو ثروتی معادل 350 هزار دلار به همره داشته که طبیعتا باید صرف هزینه های سرور و پهنای باند مصرفی شود. این رقم 350 هزار دلار حتی مربوط به فروش بازی هم نیست، بلکه در مورد پیش فروش عنوان است. و این فقط یک بازی میان هزاران بازی است.

بدون دادن عددهای مستقیم، نویل به ما گفت: "پی سی اخیرا کله گنده شده است. درآمد استیم نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته که به طور کلی، آنچه در فضای پی سی گیمینگ رخ می دهد را بازتاب می دهد."

اداره کردن استیم تجارت بسیار سودمندی است.

اما حالا، در حقیقت تمام تجارت والو بر مبنای استیم پایه گذاشته شده. حالا من و شما نشسته ایم و مرتب غر می زنیم که والو یک بازی ساز است، چرا والو بازی نمی سازد؟ چرا Half-Life 3 ساخته نمی شود؟

پاسخ کوتاه این است که، چرا، والو بازی می سازد. Counter-Strike: Global Offensive و DOTA 2 پاسخ های اولیه هستند. والو بازی می سازد، اما به این قصد که تجربه های تجاری جدیدی در فضای استیم تجربه کند. Counter-Strike: Global Offensive، نمونه یک eSport موفق روی استیم است و DOTA 2 نمونه یک MOBA موفق روی استیم.

چرا سخت افزار؟

Steam-Machines

با استیم ماشین، استیم کنترلر، استیم لینک، استیم وی آر و لایت هاوس، والو حضوری گسترده در بازار سخت افزار را تجربه می کند. چرا؟ به این دلیل که همه در نهایت به استیم منتهی می شوند.

شاید متوجه شده باشید که بخش جستجوی استیم در دسامبر 2013 تغییراتی کرد و بخش بازی های واقعیت افزوده هم به آن اضافه شد. یا شاید از قابلیت استریم خانگی استفاده کرده باشید که در نوامبر 2013 فاز بتای آن آغاز شد. یا شاید پی سی خود را به اتاق نشیمن برده اید و با رابط کاربری Big Picture Mode که در سال 2011 معرفی شد به بازی می پردازید.

همه این تلاش ها یک هدف کلی دارند: دامنه استیم باید گسترش پیدا کند. سخت افزارهایی که استیم در GDC نمایش داد، از استیم لینک و استیم کنترلر 50 دلاری گرفته تا هدست واقعیت مجازی که با کمک HTC ساخته می شود، همگی به استیم ختم می شوند. والو طی سال های اخیر پایه ریزی کرده و حالا اینجاست.

استیم ماشین و استیم کنترلر بدون Big Picture Mode (که حالا به SteamOS تبدیل خواهد شد) وجود نداشتند، همانطور که Steam VR بدون فروشگاهی که پر از بازی های واقعیت مجازی باشد معنا ندارد.

خبر خوب این که، شاید تمام این اهداف به ثروتمندتر شدن والو کمک کنند اما به طور موازی، جامعه پی سی گیمینگ نیز رشد خواهد کرد.

همانطور که گیب نویل می گوید: "ابداعات سخت افزاری بسیاری وجود دارد: مانیتورهای 4K و 5K، جی-سینک، مانیتورهای 140 هرتزی و همه چیزهای دیگری که هستند. بنابراین از نقطه نگاه ما، می نشینیم و به خودمان می گوییم که چه حرکتی سودمند خواهد بود؟ چگونه می توانیم پی سی گیمینگ را به پیش برانیم؟"

جوابی که وی به آن رسیده احتمالا ورود به فضای استریم و واقعیت مجازی با نرم افزارها و سخت افزارهای جدید و همچنین تسخیر اتاق نشیمن است. شرکتی که بزرگترین سرویس فروش بازی دیجیتال دنیا را در اختیار دارد از پس اینکار بر می آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • iLDA
    iLDA | ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

    خیلی مطلب خوبی بود

    دیجیاتو چند وقته هیچ تغییراتی نمیدی نوروز اومد کلا یه تغییرات به دست و صورت سایت بکشید دیگه!

    http://www.digikala.com/BlueSmile/default.aspx?refId=c575bcba-ffbb-454e-80fd-e6b4037b5c06

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی