ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

سازندگان انگری بردز می خواهند «دیزنی بعدی» باشند

انگری بردز جریانی عجیب و غریب به پا کرد و یک استودیو تازه کار فنلاندی را به ثروتی عظیم رساند. ایده در ابتدا جذاب و جالب بود و برای تلفن های هوشمند لمسی، کاملا بدیع ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۴ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

انگری بردز جریانی عجیب و غریب به پا کرد و یک استودیو تازه کار فنلاندی را به ثروتی عظیم رساند. ایده در ابتدا جذاب و جالب بود و برای تلفن های هوشمند لمسی، کاملا بدیع به نظر می رسید.

خیلی زود، انگری بردز به جریان غالب بازار تبدیل گشت و عمده بازی هایی که امروزه روی تلفن همراه و تبلت خود داریم از آن نمونه گرفتند. توسعه دهندگان بازی نه تنها بازار بازی های موبایل را قبضه کردند، بلکه از لحاظ مالی صعودی بی سابقه داشتند اما پس از گذشت این همه سال، چیزها فرق کرده اند.

درست است که استودیو Rovio مانند سابق پول در نمی آورد اما آن ها قصد دارند «دیزنی بعدی» باشند. این ها را مدیر عامل شرکت می گوید. اخیرا وبسایت Fast Company با پکا رنتالا (Pekka Rantala)، مدیرعامل Rovio گفتگویی داشته که در زیر مطلبی در این ارتباط را می خوانیم.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

RGB_ROVIO_Logo_landscape

وقتی که Fast Company اولین بار در سال 2012 از Rovio بازدید کرد، شرکت در اوج خود بود. نه تنها انگری بردز و ادامه هایش مرتبا در چارت اپ استور اول بودند، بلکه کمپانی از فروش محصولات فیزیکی مثل کتاب، اسباب بازی، لباس و حتی اسپیکرهای انگری بردز کسب درآمد می کرد.

فروش پرنده های رنگارنگ و خوک های پلید آنقدر خوب بود که تقریبا 40 درصد از درآمد 200 میلیون دلاری Rovio از آنجا نشات می گرفت. اما برخلاف بخت و اقبال پیشینی که نصیب شان شده بود، درآمدزایی Rovio در سال 2013 با سقوطی عجیب روبرو شد و در سال 2014 حتی بدتر هم شد.

در حالی که سود به دست آمده از بخش بازی های موبایل 16 درصد افزایش یافته بود، قسمت های دیگر شرکت عملا افتضاح بودند. نتیجه این شد که درآمد کلی به دست آمده در سال 2014، 9 درصد کمتر از سال گذشته باشند و سود کسب شده 73 درصد سقوط آزاد کند.

این اعداد و ارقام ما را به شک می اندازد. آیا Rovio می تواند همانطور که مدیران اش می خواهند، به دیزنی بعدی بدل گردد؟

من اخیرا با مدیرعامل جدید Rovio، پکا رنتالا در لندن در مورد هدف شان صحبت کردم. هدفی که به بزرگی دیزنی است و آن ها حاضرند با هر چالشی روبرو شوند تا به آن برسند.

رنتالا را می توان یک تازه کار در Rovio دانست. وی تابستان سال گذشته به هیئت مدیره آمد و تا لحظات آخر، سایه به سایه میکائل هد، مدیرعامل پیشین جلو رفت تا اینکه چندی پیش جایگزین وی شد. شغل رنتالا به عنوان مدیرعامل Rovio، اولین سِمَت مهم وی در فضای بازی های موبایل نیست.

وی 17 سال در نوکیا فعالیت داشته و از سال 2003، زمانی که این شرکت در حال عرضه N-Gage، اولین کنسول بازی همراهش بود، نقش معاونت بخش بازاریابی را بر عهده داشته است. N-Gage را می توان به نوعی پدر همه تلفن های همراه هوشمند امروز دانست که روی آن ها می توان ده ها بازی نصب کرد.

اما وقتی من رنتالا را در لندن دیدم، تنها داستانی که مشتاقانه در موردش هیجان زده بود، داستان Rovio بود.

رنتالا به من گفت: "زمانی که Rovio (آن زمان Relude نام داشت) در سال 2003 تاسیس شد، یک استارتاپ معمولی و بسیار کوچک بود که بازی های موبایل می ساخت. 6 سال اول برای آن ها بسیار سخت و دشوار بود. آن ها تقریبا 50 بازی به بازار فرستادند اما در حقیقت هیچ کدام شان موفقیت آمیز نبود. آن ها واقعا در زمینه منابع و هزینه های شان در مضیقه بودند. به طوری که در سال 2009، واقعا نزدیک به ورشکستگی بودند."

در ادامه می گوید: "و سپس، پنجاه و دومین بازی در دسامبر 2009 از راه رسید." در همین زمان وی تصویری از انگری بردز را روی مک بوک اش نشان می دهد: "و واقعا همه چیز را تغییر داد".

انگری بردز اول سبب شد نسلی از بازی های پازل فیزیکی به وجود آیند و کل سری تا به امروز 2 میلیارد و هشتصد میلیون دانلود داشته است. سپس قرارداد با لوکاس فیلم به ثبت رسید تا Angry Birds Star Warsها ساخته شوند. این بازی ها به Rovio قدرت بخشیدند، آن ها اولین سازنده بازی موبایلی بودند که در این حد قدرت یافته بودند. پس از آن اسباب بازی ها، لباس ها، کتاب قصه ها و حتی برنامه تلویزیونی انگری بردز از راه رسید.

برای مدتی، Rovio در آسمان ها سیر می کرد، همانجایی که پرنده های خشمگین وارد مدار سیارات می شدند و خوک ها را از بین می بردند. اما به یک باره درآمدزایی شرکت با افت مواجه شد. در سال 2014، که هفته پیش گزارش آن منتشر شد، درآمد شرکت از 173.5 میلیون یوروی سال گذشته به 158.3 میلیون یورو رسیده بود، رقمی معادل 169 میلیون دلار.

سود آن ها 73 درصد کاهش یافته بود و به 10 میلیون یورو (10.6 میلیون دلار) تنزل یافت. بخش بزرگی از این 73 درصد تقصیر اسباب بازی ها و لباس ها بود. تجارت جانبی Rovio از 73.1 میلیون یورو (75.7 میلیون دلار) به 41.4 میلیون یورو (44 میلیون دلار) رسید.

kinglogo

بگذارید یک مقایسه ساده داشته باشیم. شرکت King Digital Entertainment، سازنده بازی Candy Crush Saga، سال گذشته 2.26 میلییارد دلار درآمد کسب کرد که آمار و ارقام Rovio در برابر آن هیچ است.

اگرچه، بخش موبایل با 16 درصد افزایش، سبب شده که Rovio جایگاه بهتری در این زمینه داشته باشند اما با این اعداد، همه به این فکر می کنند که آیا فنلاندی ها سقوط می کنند؟ آیا انگری بردز هم یک جریان گذرا بود و گذشت؟

رنتالا می گوید: "من متوجه این سوال می شوم، قطعا می فهمم اش." این ها را کسی می گوید که 10 هفته پیش سمت مدیرعاملی Rovio را بر عهده گرفته است: "اما سال گذشته، بازی های انگری بردز ما بیش از نیم میلیارد بار دانلود شدند، پس من فکر می کنم که این خودش گواه ماجراست که انگری بردز یک جریان گذرا نبوده است."

وی همچنین اشاره کرد که انگری بردز در فیسبوک 27.5 میلیون دنبال کننده دارد و ماهانه 170 میلیون نفر آن را بازی می کنند. همچنین کانال یوتوب بازی 1.6 میلیارد بازدید داشته و کانال چند پلتفرمه ToonsTV به زودی پنج میلیاردمین بازدید خود را جشن می گیرد.

تغییر چشم انداز

رنتالا می گوید بازی های موبایل تغییر چشم انداز داده اند و دیگر مدل سرگرمی مشابه سال 2009 تا 2011 نیست. وی می گوید سود Rovio از بازی های Free-to-Play طی سال گذشته 16 درصد افزایش داشته و این شرکت در حال تغییر جایگاه خود است.

اما Rovio با چالش هایی دست و پنجه نرم می کند که دیگر شرکت های بازی سازی با آن درگیر نیستند. آن ها باید ضررهای گذشته را جبران کنند. بین سال های 2009 تا 2013، Rovio به بازار اجناس فیزیکی پاگذاشت. در سال 2013، درآمد آن ها از این بازار به نقطه اوج خود رسید: 75 میلیون دلار. اما سال گذشته این رقم با 40 درصد کاهش به 44 میلیون دلار تنزل داشت.

اما با این حال، رنتالا می گوید که کمپانی اش تخم طلایی گذاشته: یک فیلم بلند از انگری بردز که در سال 2016 به بازار عرضه خواهد شد. از نگاه وی، این فیلم باعث می شود که حضور Rovio در تمامی بازارهایی که پیشتر در آن ها فعالیت کرده قوی تر شود، دانلود بازی ها افزایش یابد و مردم علاقه بیشتری به خرید اجناس فیزیکی نشان دهند.

از صفحه موبایل تا پرده نقره ای سینما

4-new-colourful-2014-angry-birds-plushes

این غیر قابل انکار است که Rovio نسبت به دیگر توسعه دهندگان بازی، جهت تثبیت برند خود قوی تر عمل کرده. اگر کودکی داشته باشید، قطعا می دانید که چه می گویم: آن ها و دوست های شان تی-شرت های انگری بردز دارند، کوله هایی با طرح پرندگان مختلف روی دوش خود می اندازند و با اسباب بازی های شان سرگرم اند. آن ها برنامه تلویزیونی انگری بردز تماشا می کنند و اگر در برخی نقاط خاص دنیا باشند، احتمالا به پارک هایی با تم انگری بردز هم می روند.

رنتالا می گوید: "ما خودمان را به عنوان یک شرکت سرگرمی با اولویت تولید بازی های موبایل می بینیم. ما تعداد زیادی نامه از سوی طرفداران مان از سراسر دنیا داریم. بسیاری از آن ها ایده های شان را در ارتباط با آنچه که باید بسازیم می گویند، اینکه چه مرحله های جدیدی در بازی باید باشد و ما هم آن ها را واقعا جدی می گیریم و به بار می نشانیم. وقتی انگری بردز در دسامبر 5 ساله شد، ما 30 مرحله جدید از بازی منتشر کردیم و همه آن ها براساس طرح هایی بود که طرفداران مان کشیده بودند."

Rovio چنین طرفدارانی دارد که انگری بردز را به برندی نام آشنا بدل کرده. بر اساس نظرسنجی داخلی کمپانی، سطح آگاهی مردم از این برند 91 درصد است و این رقم یعنی قرار گرفتن در صدک دهم و جایگیری در کنار دیزنی (98 درصد)، سیمپسونز (96 درصد) و داستان اسباب بازی ها (92 درصد). همه این برندهایی که نام بردیم، 14 الی 70 سال از انگری بردز سن بیشتری دارند.

این آگاهی از برند است که رنتالا را به پتانسیل رشد Rovio در آینده خوش بین کرده. بر همین اساس است که رنتالا می گوید به دیزنی دنیای مدرن تبدیل خواهند شد. به همین خاطر است که آن ها میلیون ها دلار هزینه می کنند و فیلم انیمیشن سه بعدی انگری بردز را می سازند.

"چند سال پیش، چندین شرکت به Rovio نزدیک شدند تا حقوق ساخت فیلم را بخرند. من واقعا مفتخرم که کمپانی چنین تصمیم قاطعی گرفت و به جای فروختن آن به دیگران، حالا خودش فیلم را می سازد."

به جای فروختن این حقوق، کمپانی 80 میلیون دلار از سرمایه خود را وسط گذاشت (نیمی از درآمد سال 2014) و هزینه ساخت فیلم را متقبل شد. آن ها 100 میلیون دلار به سونی داده اند تا تبلیغات، بازاریابی و توزیع فیلم را انجام دهد.

رنتالا می گوید: "این یک سرمایه گذاری بسیار بزرگ برای شرکتی به اندازه ماست. برخی شاید فکر کنند ما دیوانه شده ایم، اما ما خیلی هم هیجان زده ایم. ما مطمئنیم که تصمیم درستی گرفته ایم."

Frozen-60

تیم خلاقی که در حال ساخت انیمیشن انگری بردز هستند، پرونده ای سنگین در هالیوود دارند. فیلم نامه توسط نویسندگان The Simpsons نوشته می شود و افرادی هم از لوکاس فیلم، دیزنی و مارول روی آن کار می کنند. افرادی که پیش از این روی هتل ترانسیلوانیا، فروزن و من نفرت انگیز کار کرده اند. Clay Kaytis که در ساخت فروزن و Tangled، نقش به سزایی داشته در حال کارگردانی این عنوان است.

رنتالا می گوید: "برای اولین بار، کاراکتر های ما لب و دهن خواهند داشت، بال دارند و حرف می زنند. افرادی که بخشی از فیلم را دیده اند بسیار هیجان زده شده اند. بسیار بسیار فیلم مفرحی است. یک فیلم خانوادگی است که البته تضمین می کنیم وقتی نوجوانان به سراغ آن بروند عاشقش خواهند شد."

در حالی که رنتالا می گوید هدف اولیه آن ها ساخت فیلمی است که برای طرفداران خوشایند باشد، وی می داند که در این فضا Frozen، در جستجوی نمو و حتی How To Train Your Dragon وجود داشته اند.

وی می گوید: "تجارت ما در سال 2013 به نقطه اوج خود رسید. و حالا به حالت عادی بازگشته و فیلم قرار است دوباره تجارت را به نقطه اوج ببرد."

به لطف سر و صداهای زودهنگامی که پیرامون فیلم صورت گرفته، این اتفاق در حال رخ دادن است:

"در ماه فوریه، در نمایشگاه اسباب بازی نیویورک و نورنبرگ آلمان، ده ها و ده ها بحث و گفتگو با شرکای تجاری مان داشتیم و حالا قادریم که قراردادهای مان را به خاطر فیلم برای سال آینده ببندیم. با وجود اینکه سال دیگر این اتفاق بزرگ قرار است رخ دهد اما اثر آن واقعا ایجاد شده."

دیزنی عصر دیجیتال؟

maxresdefault

اما در حالی که صدها میلیون طرفدار انگری بردز ممکن است از دیدن فیلم سینمایی روی پرده بزرگ سینما لذت ببرند، بسیاری ممکن است نگران این شوند که Rovio ریشه های خود را فراموش کرده باشد.

به جای آنکه ده ها میلیون دلار هزینه شود و با پیکسار و دریموُرکز شاخ به شاخ شود، آن ها باید بازی ای بسازند مثل انگری بردز که نیازهای نداشته ما را برطرف کند. صادقانه، شما فکر می کردید ساعت ها انگری بردز بازی کنید؟ اصلا این احساس پیش از آن در وجودتان بود؟ Rovio باید در چنین فضایی پیشرفت کند.

البته جای نگرانی نیست. رنتلا می گوید بازی های موبایل هدف اصلی کمپانی ماست. امسال هم بازی های زیادی قرار است منتشر شوند که برخی از آن ها بازار شرق را هدف قرار داده اند. برای مثال Angry Birds Fight در ماه آپریل در کشور ژاپن عرضه خواهد شد و دو بازی دیگر نیز دوشادوش آن به تلفن های همراه حمله خواهند کرد.

همه این عناوین رایگان خواهند بود، بدون پرداخت مبلغ اضافه ای می توانید به تمام محتوای گیم پلی دسترسی داشته باشید. البته، Rovio قرار نیست برای همیشه بازی هایش را رایگان منتشر کند. آن ها هم قرار است از حالا به بعد با حرکت رو به جلوی صنعت بازی های موبایل به جلو حرکت کنند.

رنتلا می گوید: "فکر کنم همه ما درک می کنیم که Free to Play آخرین داستان این صنعت نیست. همیشه رویکردهای جدیدی به وجود می آید و داستان را تغییر می دهد و مسلما ما دوست داریم آن فضاها را هم تجربه کنیم. بنابراین در همین زمان، وقتی که می بینیم انجام برخی تجارت ها درست نیست، چشم به آن ها دوخته ایم و با گوشی شنوا همه چیز را بررسی می کنیم و منتظر می مانیم تا ببینیم فردا نوبت چه خواهد شد."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • Mohsen
    Mohsen | ۵ فروردین ۱۳۹۴

    به هر حال این آخرین تیر ترکش اونها است که باید ازش استفاده کنند، حالا اینکه توانسته باشند مانند شخصیت های ديزنى مردم رو به سینما ها بیارند بحث دومه... تو ایران که نتونسته انقدر خودش رو مطرح کنه... یا با این فیلم دوباره بر می گرده یا به حاشیه رونده میشه

  • sajjad
    sajjad | ۵ فروردین ۱۳۹۴

    ممنون.

  • ح.کامکار
    ح.کامکار | ۵ فروردین ۱۳۹۴

    ۵۰ تا بازی ناموفق ساختند، یکی موفق شد، تا ۲۰ سال میخوان رو همون مانور بدن و دهن ما رو سرویس کنند.
    نمیگم انگری برد بد بود و فلان و بهمان، میگم باید بره سراغ ۵۳امین بازی، تا ابد که نمیتونه انگری برد منتشر کنه.
    مگه دیزنی فقط با دو سه تا انیمیشن و دنباله هاش دیزنی شد؟

  • محمد
    محمد | ۵ فروردین ۱۳۹۴

    این قسمت خیلی آموزنده بود
    " ۶ سال اول برای آن ها بسیار سخت و دشوار بود. آن ها تقریبا ۵۰ بازی به بازار فرستادند اما در حقیقت هیچ کدام شان موفقیت آمیز نبود. آن ها واقعا در زمینه منابع و هزینه های شان در مضیقه بودند. به طوری که در سال ۲۰۰۹، واقعا نزدیک به ورشکستگی بودند.”

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی