ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزیر ارتباطات از افزایش دو برابری کیفیت، سرعت و کاربران اینترنت در سال 94 خبر داد

پس از 15 روز تعطیلات نوروزی امروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در نشست خبری نوروزی با اصحاب رسانه از دو برابر شدن سرعت و تعداد کاربران اینترنت، ثابت ماندن تعرفه موبایل و ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

پس از 15 روز تعطیلات نوروزی امروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در نشست خبری نوروزی با اصحاب رسانه از دو برابر شدن سرعت و تعداد کاربران اینترنت، ثابت ماندن تعرفه موبایل و تغییر نرخ تلفن ثابت خبر داد.

محمود واعظی در خصوص برنامه ریزی های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای افزایش کیفیت و سرعت اینترنت اظهار کرد: در سال 93 نیز با این پرسش روبرو بودیم که توسعه ظرفیت را به کاربران در صف انتظار دریافت اینترنت اختصاص دهیم یا وضعیت سرویس کاربران فعلی را بهبود ببخشیم؟

نظر کلی این بود که تفاوتی بین کاربران جدید و قدیمی نباید وجود داشته باشد و بدین منظور، اصل افزایش ظرفیت را بر توسعه سرویس اینترنت به کاربران جدید گذاشتیم.

وی افزود: به این ترتیب در سال 93 تعداد کاربران اینترنت پر سرعت خانگی از 3.2 میلیون نفر به 8.4 میلیون افزایش یافت و امسال نیز اصل توسعه تعداد کاربران را در اولویت داریم اما سرعت و کیفیت سرویس کاربران نیز در عین حال افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: از این رو برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد کاربران ADSL از 8 به 16 میلیون کاربر در دستور کار است و در مجموع بنا داریم تا پایان سال 94، ظرفیت پهنای باند اینترنت را به دو برابر میزان فعلی برسانیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: از وضعیت فعلی اینترنت راضی نیستم و بارها تذکر داده‌ام که مردم باید با آرامش از اینترنت استفاده کنند نه اینکه مدام شبکه قطع شود و سبب ناراحتی شان شود.

در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

واعظی در این رابطه اضافه کرد: برای ارتقای کیفیت اینترنت کمیته‌ای تشکیل شده که هر دو هفته یکبار جلسه  دارد و این اختیار را به آنها داده ام که در صورت لزوم برای پیشبرد اهداف می‌توانند از مشاور خارجی استفاده کنند.

تعرفه موبایل ثابت خواهد ماند

وی درباره وضعیت تعرفه‌ های تلفن ثابت و موبایل در سال 94 گفت: در حوزه موبایل تغییر تعرفه‌ای ایجاد نخواهد شد اما در تلفن ثابت پس از اجرای هم کدی، کمیته‌ ای برای بررسی تعرفه‌ ها تشکیل شده که این کمیته تا پایان اسفند گزارشی ارائه نمود و در فروردین‌ماه نیز گزارش نهایی خود را ارائه خواهد کرد که براساس آن تعرفه‌های تلفن ثابت برای سال 94 تصویب خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: قرار است حدود 3 تا 4 هزار میلیارد تومان در بخش ICT کشور سرمایه‌گذاری کنیم که امیدواریم 10 هزار میلیارد تومان نیز بخش خصوصی سرمایه‌گذاری نماید تا توسعه متوازنی را در این حوزه شاهد باشیم.

اتصال 25 هزار روستا به اینترنت

محمود واعظی اظهار کرد: هم‌چنین توسعه ICT در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته جزء اولویت‌های سال 94 است که به طور جدی پیگیری می‌ شود و همانطور که در سال 93 برای اولین بار 8 هزار روستا به اینترنت متصل شد، امسال هم قرار است به 25 هزار روستا اینترنت ارائه شود.

وی ادامه داد: همچنین سیاست‌ های کلی توسعه پهنای باند به گونه‌ ای تنظیم شده که 80 درصد پهنای باند از داخل و 20 درصد از پهنای باند بین‌الملل تأمین گردد.

توسعه محتوا و اپلیکیشن های داخلی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: تولید محتوا و اپلیکیشن‌ های کاربردی بسیار با اهمیت است و معتقدیم برای استفاده از فضای اینترنت فعلی کشور، مردم باید به محتوا و اپلیکیشن‌ های داخلی دسترسی داشته باشند.

واعظی خاطرنشان کرد: در سال 94 مبلغ 120 میلیارد تومان برای حمایت از بخش خصوصی، دانشگاهی و فارغ‌ التحصیلان رشته ICT اختصاص پیدا خواهد کرد که این افراد از وام کم بهره با باز پرداخت میان مدت 3 تا 5 سال استفاده خواهند کرد.

8 پروانه جدید در حوزه ICT

وی افزود: در سال 94 حدود 8 پروانه بزرگ در حوزه ICT، در اختیار اپراتورهای مختلف قرار خواهد گرفت که زمینه اشتغالزایی افراد زیادی را فراهم می‌ کند. در سال گذشته نیز وعده راه‌اندازی 30 هزار شغل در بخش ICT داده شده بود که در سال 94 برنامه ایجاد 100 هزار فرصت شغلی در برنامه های وزارت ارتباطات قرار دارد.

ارسال 19 میلیارد پیامک در نوروز 94

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اعلام آمار پیامک های نوروزی پرداخت و گفت: طی 14 روز اول سال 94 مجموع پیامک‌های مبادله شده توسط 3 اپراتور سیار 18 میلیارد و 962 میلیون و 750 هزار پیامک بوده است که سهم پیامک‌ها برای 3 اپراتور نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته و تعداد قابل توجهی از پیام‌ها نیز روی شبکه‌ های اجتماعی داخلی و خارجی مبادله گردیده.

محمود واعظی با اعلام تفکیک پیامک‌های نوروزی برای هر اپراتور اعلام کرد: همراه اول 10 میلیارد ، ایرانسل 8.5 میلیارد و رایتل 500 میلیون پیامک را در نوروز 94 داشته‌اند.

اینترنت همراه نیاز جدید کاربران

وی همچنین با اشاره به ارزیابی شبکه‌های تلفن همراه در ایام تعطیلات نوروز 94 اظهار کرد: به دلیل پیش‌بینی های صورت گرفته قبل از آغاز تعطیلات، شبکه‌های اپراتور تلفن همراه تقویت شده بود و با راهکارهایی از جمله پیش‌بینی BTS های اضافی در شهرهای توریستی و زیارتی، در زمینه صوت و پیامک مشکلی وجود نداشت.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: عید امسال، علاوه بر تماس و پیام کوتاه، مصرف اینترنت کاربران نیز افزایش یافت و باید از نوروز امسال درس بگیریم تا تمهیداتی را فراهم کنیم که در سال 94 نیز مشکلی برای اینترنت همراه کاربران به وجود نیاید.

راه حل بدست آمده در لوزان بسیار بزرگ است

محمود واعظی همچنین درخصوص تفاهم لوزان بر وضعیت ICT کشور گفت: من بین وزرا از همه به دکتر ظریف و دوستان وزارت خارجه نزدیک‌ تر هستم؛ آنچه تاکنون در لوزان به عنوان راه حل به آن رسیده‌ایم بسیار بزرگ است که از ابتدا به دنبال آن بودیم. ایران از آغاز مذاکرات به دنبال دو نکته بود؛ نخست اینکه دنبال جنگ نیستیم و در پی فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ ای هستیم و دوم اینکه تحریم‌ ها باید برداشته شوند.

وی توضیح داد: این تفاهم قطعاً در تمام بخش‌ ها اثرگذار خواهد بود، تاکنون در تمام مناقصه‌ ها رقابت بین شرکت های چینی بود که امیدواریم محدودیت‌ هایی که برای عرصه ICT و دیگر بخش‌های کشور بوجود آمده برطرف شود و سرعت توسعه افزایش یابد.

اجرای فیلترینگ هوشمند به فاز دوم رسید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای فیلترینگ هوشمند، اظهار کرد: در سال گذشته از طرف دستگاه‌ های مختلف مسئول تحت فشار قرار داشتیم که برخی سایت ها را مسدود کنیم اما فیلترینگ هوشمند راه حلی برای مسدود نکردن سایت‌ هایی است که محتوای مفید قابل استفاده هم دارند. فاز دوم فیلترینگ هوشمند از نیمه اسفندماه آغاز شده و قرار است فاز سوم از 2 ماه و نیم آینده (خردادماه 94) آغاز گردد.

بررسی گزارش پارازیت‌ها در شورای عالی امنیت ملی

به گفته محمود واعظی گزارش پارازیت‌ها برای رئیس جمهور ارسال شده و سپس در شورای عالی امنیت ملی مطرح می شود و هم‌ اکنون این گزارش در این شورا، در حال بررسی است.

وی ادامه داد: ما نیز امیدواریم بررسی این گزارش زودتر به نتیجه برسد، البته تاکنون بیکار ننشسته‌ ایم و با همکاری نزدیک با سازمان انرژی اتمی گروه مشترکی تشکیل داده‌ایم که در نقاط مختلف شهر تهران در حال رصد نمودن هستند و هرجا تشعشعات از حد مجاز بیشتر شود تذکر می‌ دهند و برخورد می‌ کنند.

تلاش وزارت ارتباطات برای تعدیل تعرفه‌ های مخابراتی در سال 93

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات وزارتخانه در جهت تعدیل تعرفه‌ های ارتباطی در سال 93 گفت: در یک مقطع، اپراتورها در صدد بودند که رقم قابل توجهی را به تعرفه‌ هایشان اضافه کنند که جلوی کارشان را گرفتیم، به این ترتیب ایرانسل و رایتل تغییر تعرفه نداشتند و همراه اول مقداری به تعرفه خود اضافه کرد.

واعظی افزود:در زمینه تلفن ثابت هم تعرفه‌ ها مشخص شد، به طوری که از هر نقطه با نقطه ای تماس برقرار شود یک تعرفه مشخص و واحد دارد.

وی اشاره کرد: در حوزه اینترنت نیز در سال 93 تعرفه اینترنت کاربران خانگی 20 درصد کاهش یافت، علاوه بر این تعرفه اینترنت همراه نیز یک دهم تعرفه قبلی شد و از 5 ریال به نیم ریال به ازای هر کیلوبایت کاهش پیدا کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • الهام
    الهام | ۲۰ شهریور ۱۳۹۴

    معلوم شد منظور جناب وزیر دوبرابر شدن قیمتها بود نه دوبرابر شدن سرعت...

  • Ebrahim
    Ebrahim | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

    کشورای اروپایی ماهواره میفرستن فضا از سیاره ها تصاویر فول اچ دی میگیرن اونوخت اینا هنوز گیره فیلترینگ هوشمندن.واقعا مسخرست .کسی که گفته ایران جهان سومیه حتما بیشتر از سه بلد نبوده بشماره تاسف

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی