ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامسونگ گلکسی اس ۶ samsung galaxy s6
تکنولوژی

بررسی سامسونگ گلکسی اس 6 ؛ رؤیای صادقه [به همراه بررسی ویدیویی]

کره جنوبی بعضا در مجامع بین المللی با لقب «ببر آسیا» شناخته می شود. این کشور کوچک، زمانی که در سال ۱۹۴۵ اعلام استقلال کرد، توانست رشدی خیره کننده را در زمینه اقتصاد داشته باشد ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ | ۰۰:۲۹

کره جنوبی بعضا در مجامع بین المللی با لقب «ببر آسیا» شناخته می شود. این کشور کوچک، زمانی که در سال ۱۹۴۵ اعلام استقلال کرد، توانست رشدی خیره کننده را در زمینه اقتصاد داشته باشد و نام خود را به عنوان یکی از قدرت های بین المللی به ثبت رساند.

اما این کشور چگونه موفق شد تا عنوان «دومین رشد سریع اقتصادی دنیا در ۴ دهه اخیر» را به دست آورد؟

چشم بادامی ها در یکی از فقیر ترین مناطق از لحاظ منابع طبیعی ساکن هستند و بر خلاف کشور هایی مانند چین و آمریکا، نمی توانند بر روی وسعت بازار داخلی خود حساب کنند. آن ها بر همین اساس از سال ۱۹۶۰، صنعتی سازی را آغاز کردند و توانستند در مدتی اندک به لطف شرکت هایی همچون هیوندا، کیا و سامسونگ به هفتمین صادر کننده جهان تبدیل شوند.

جالب است بدانید که آمار و ارقامی که کره تنها در طول ۴۰ سال موفق شده به آن ها دست پیدا کند، از دیگر کشور ها زمان بسیار بیشتری را گرفته است؛ برای مثال بریتانیا بیش از دو سده و آمریکا نزدیک به یک و نیم سده تلاش کردند تا بتوانند درآمد سرانه بر حسب قدرت خرید را، نزدیک به ۱۴ برابر افزایش دهند.

کره ای ها در واقع سیاست ساده ای را برای شتاب دادن به پیشرفت خود در پیش گرفتند؛ آن ها با مهندسی معکوس تولیدات کشورهای پیشرفته، مسیر آزمون و خطا را کاهش دادند. خودرو سازان و سایر شرکت های کره جنوبی آنقدر از روی دست دیگران ساختند که سرانجام خود به درجه استادی رسیدند و توانستند با محصولات جذابشان، بازارهای بین المللی را تحت تاثیر قرار دهند.

•••

0003

سامسونگ [تاریخچه] به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های کره جنوبی، اولین موبایل خود را در سال ۱۹۸۵ روانه بازار کرد. چشم بادامی ها علیرغم تلاش بسیار، تا سال های بسیار هرگز موفق نشدند نام خود را به عنوان بازیگری جدی مطرح نمایند و همواره تحت تاثیر برند های بزرگی همچون نوکیا و بلک بری قرار می گرفتند.

این روند ادامه داشت تا اینکه کهکشان سامسونگ درخشیدن گرفت. Galaxy S به بازار آمد و توانست نگاه کاربران بسیاری را به خود جلب نماید. سامسونگ فرمول طلایی را یافته بود و تخت گاز به جلو می رفت؛ گلکسی ها یکی پس از دیگری به بازار می آمدند و به صفر های حساب سامسونگ، اضافه می کردند.

اما این شرکت آنقدر درگیر تبلیغات و فروش محصولاتش بود که از بروزرسانی فرمول طلایی غافل ماند. کره ای ها وقتی به خود آمدند که پیکان نمودار فروش، شیبی نزولی یافته بود و جادوی تبلیغات، دیگر نمی توانست کاربر را به خرید یک کهکشانی جدید راغب کند.

اهالی شرق دور که هرگز فکرش را نمی کردند پایه های تاج و تختشان بر بازار موبایل اینچنین به لرزه دربیاید، با گلکسی اس 6 تصمیم گرفتند تا شروعی دوباره داشته باشند. آنها به درستی تغییراتی بنیادین را در محصول جدیدشان اعمال کردند و آماده شدند تا پیش از رسیدن به خط پایان، برنده جنگ پیش روی خود باشند.

گلکسی اس 6 را نمی توان تنها یک تغییر در ظاهر دانست؛ شاید جایگزینی پلاستیک با فلز از اهمیت بالایی برخوردار باشد، اما واقعیت این است که پرچمدار جدید نشان دهنده موضوعی والاتر است. بلوغ سامسونگ، همان فاکتور متمایز کننده ای است که در روح اس 6 دمیده شده تا متفاوت ترین محصول سازنده کره ای، هم اکنون در برابر ما باشد.

گلکسی اس ۶ را دیگر نمی توان The Next Big Thing نامید؛ پرچمدار جدید، تولدی دوباره برای سامسونگ است. تولدی که قطعا شمع های کیکش با آرزوی طلوعی دوباره، فوت شده اند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو و بررسی گلکسی اس 6 همراه باشید.

IMG_3443

تا قبل از گلکسی اس 6 ، سامسونگ تصور می کرد که بهره جویی از قدرتمند ترین سخت افزار ممکن و ارائه حجم زیادی از قابلیت های رنگارنگ، آن چیزی است که می تواند یک پرچمدار را به موفقیت رساند.

کره ای ها با همین فرمول موبایل های ملال آور بسیاری را تولید کردند. موبایل هایی بی روح که با تکیه بر هزار و یک ویژگی، فروش های مقطعی خوبی را برای سامسونگ رقم می زدند.

اما سرانجام کهکشان پلاستیکی سامسونگ درخشش خود را از دست داد و چنان رو به خاموشی نهاد که حتی سنگین ترین کمپین های تبلیغاتی نیز نتوانستند به داد آن رسند.

کره ای ها که نگران پایین آمدن درآمدشان بودند، سراسیمه به اطرافشان نگاه کردند و عاجزانه به دنبال راه حل گشتند. آن ها خوب می دانستند که برای روشن کردن خورشید کهکشان خود، نیاز به دمیدن روحی جدید در کالبد آن دارند.

کره ای ها اینبار به جای کپی کردن آیفون، به سراغ الهام گرفتن از «فلسفه» اپل رفته اند.

هر چند اندکی دیر، اما سامسونگ سرانجام متوجه شد که سخت افزار قدرتمند، تنها بخشی از یک موبایل موفق را تشکیل می دهد و رسیدن به یک پیروزی پایدار، نیازمند رعایت فاکتور های دیگری است.

هنگامی که گلکسی اس ۶ را در دست می گیرید، حس بسیار خوبی را از آن دریافت می کنید. حسی آشنا که بسیار شبیه به آن چیزی است که اپل در محصولاتش ارائه می دهد.

سامسونگ این بار به سراغ کپی کردن آیفون نرفته است؛‌ کره ای ها سرانجام عامل تمایز محصولات اپل را تشخیص داده اند و به جای کپی کردن دستگاه، به سراغ الهام گرفتن از «فلسفه» اپل رفته اند.

گلکسی اس 6 در یک نگاه

galaxy s6 specs review

بررسی ویدیو گلکسی اس 6

طراحی

IMG_3457

در گلکسی اس ۶ دیگر از آن پلاستیک منزجر کننده خبری نیست. پرچمدار جدید سامسونگ تشکیل شده از شیشه و آلمینیوم است و با اعتماد به نفس، لوکس بودن خود را فریاد می زند.

پرچمدار جدید سامسونگ با اعتماد به نفس، لوکس بودن خود را فریاد می زند.

قسمت جلوی اس ۶ نسبت به نسل های قبلی تفاوتی نکرده، اما به محض اینکه دستگاه را به پشت برگردانید بدنه شیشه ای همچون الماس درخشیدن می گیرد. سامسونگ برای این قسمت از گوریلا گلس ۴ استفاده کرده است. شیشه ای مستحکم که کیفیتی درخور اس ۶ را از خود به نمایش می گذارد.

سونی مدت ها است که پرچمداران خود را با پشتی شیشه ای به بازار عرضه می کند، اما این امر همواره شکایت مصرف کنندگانش را بابت خط و خش های بسیار در بر داشته است. خوشبختانه سامسونگ با انتخاب گوریلا گلس ۴، تا حد بسیاری این مشکل را مرتفع ساخته است.

0002

در مدت زمانی که پرچمدار سامسونگ را برای بررسی در اختیار داشتیم، با کلید به جان بدنه پشتی آن افتادیم و راستش را بخواهید از مقاومت شیشه به کار رفته در آن لذت بردیم. جالب است بدانید که گوریلا گلس ۴ علاوه بر اینکه در برابر خط و خش از خود عملکرد خوبی را به نمایش می گذارد، در برابر ضربه نیز از مقاومت کافی برخوردار است.

در حالی که با اس ۶ مشغول عکس برداری از پارک های تهران بودیم، به صورت اتفاقی دستگاه را به زمین انداختیم. پرچمدار سامسونگ از پشت بر روی آسفالت افتاد، اما در کمال تعجب هیچ آسیبی به شیشه آن وارد نشد.

IMG_3959

زیبایی پشت دستگاه به طرز عجیبی تحت تاثیر دوربین برجسته اس ۶ قرار گرفته است. البته راستش را بخواهید، این برجستگی در نظر ما اهمیت چندانی ندارد. اگر بخواهیم نیمه خالی لیوان را ببینیم، می توانییم بگوییم پرچمدار سامسونگ غده ای سرطانی در پشت خود حمل می کند؛ اما از نگاهی دیگر، این برجستگی می تواند سمبلی برای یک دوربین قدرتمند باشد. (در ادامه مطلب و با دیدن نمونه عکس های اس ۶ قطعا با ما هم نظر خواهید شد)

از شیشه که گذر کنیم، نوبت به بزرگترین تغییر در پرچمدار کره ای می رسد. ماجرای سامسونگ و آلمینیوم برای سال ها حکایت جن و بسم الله بود، تا اینکه چشم بادامی ها سرانجام با خانواده Galaxy A تصمیم گرفتند به این قائله خاتمه دهند.

قاب آلمینیومی به کار رفته در اطراف گلکسی اس ۶ ، جذابیت خاصی را به آن بخشیده است. حس استحکام، همان موردی که است که گلکسی های قبلی از آن بی بهره بودند و اکنون اس ۶ به بهترین نحو آن را ارائه می دهد. بی راه نیست اگر بگوییم آیفون ۶ تولد دوباره خود را مدیون طراحی بی نقص این بخش است.

اوه ببخشید! نوشتیم آیفون ۶ ؟ منظورمان همان گلکسی اس ۶ بود. اما خب به ما حق بدهید که اشتباه کنیم؛ قاب به کار رفته در این دو دستگاه، بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

IMG_3676

هنگامی که آیفون ۶ و پرچمدار سامسونگ را بر روی یکدیگر قرار دهید، از بخش تحتانی به آن ها خیره شوید، حسابی تشابه دو دستگاه توی ذوقتان خواهد زد.

این شباهت به احتمال زیاد باعث می شود تا جنگ ها لفظی بسیاری بین طرفداران این دو برند شکل بگیرد (شرط می بندیم که در بخش نظرات همین مطلب، می توانید نمونه ای از این جدال ها را مطالعه کنید)، اما واقعیتش این است که از دید ما این موضوع چندان جای بحث ندارد.

سامسونگ بعد از سال ها موبایلی خوب ساخته است؛ موبایلی که می توان از کار کردن با آن لذت برد و به داشتنش افتخار کرد. حال اینکه چه فرآیندی باعث تولید این محصول شده و چه کپی کاری هایی در راستای ساخت آن صورت گرفته، چندان محلی از اعراب ندارد.

IMG_3725

کره ای ها در ساخت پرچمدار جدیدشان جزییات جالبی را مد نظر قرار داده اند و با استفاده از همین موضوع، محصولی متفاوت تر از همیشه را خلق نموده اند. محل تقاطع قاب آلمینیومی با شیشه های پشت و جلو، یکی از همین موارد است. سامسونگ در این بخش، قسمت باریکی از قاب آلمینیومی را با الماس تراش داده و موفق شده تا زیبایی خاصی را به دستگاه ببخشد.

علیرغم استفاده از شیشه و آلمینیوم در گلکسی اس ۶، مهندسان سامسونگ موفق شده اند وزن این دستگاه را در مقایسه با نسل قبلی آن به میزان ۷ گرم کاهش دهند. پرچمدار سامسونگ در حالی عدد ۱۳۸ گرم را از خود بر روی باسکول به نمایش می گذارد که ضخامت آن نیز اکنون با کاهش مواجه شده است. اس ۶ با ضخامت ۶.۸ میلی متر از ارگونومی بسیار مطلوبی برخوردار است و یکی از خوش دست ترین موبایل های سامسونگ به شمار می رود.

تغییر طراحی گلکسی اس ۶ البته هزینه هایی را نیز برای سامسونگ در بر داشته است. بر خلاف مدل قبلی، پرچمدار جدید دیگر از استاندارد IP67 بهره نمی برد. این استاندارد به اس ۵ این امکان را می داد تا بتواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب قرار گیرد و سپس بدون هیچ مشکلی، به خشکی باز گردد.

علاوه بر این موضوع، درگاه حافظه MicroSD و باتری قابل تعویض نیز از جمله دیگر مواردی هستند که در اس ۶ دیده نمی شوند. اگر سخت گیرانه بخواهیم قضاوت کنیم، این نکته یکی از نقاط ضعف محصول جدید به شمار می رود، اما واقعیتش این است که نبود این ویژگی ها، چندان کارایی دستگاه را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

نمایشگر

000

گلکسی از اس ۶ از صفحه نمایشی ۵.۱ اینچی برخوردار است. ابعاد این نمایشگر در مقایسه با اس ۵ تغییری نکرده، اما سامسونگ در کیفیت آن تحولی عظیم به وجود آورده است. پرچمدار جدید از رزولوشن 1440 × 2560 بهره می برد و تصاویر را با کیفیتی مثال زدنی در برابر چشمان شما قرار می دهد.

نمایشگر خوب و با کیفیت هموراه یکی از نقاط قوت محصولات سامسونگ به شمار می رفته است. کره ای ها اما در اس ۶ پا را از هر زمان دیگری فراتر گذاشته و با ارائه تراکم پیکسل 577ppi ، استانداری جدید را در دنیای تلفن های هوشمند خلق کرده اند.

کره ای ها با ارائه تراکم پیکسل 577ppi استانداردی جدید را دنیای تلفن های هوشمند خلق کرده اند.

هرچند چگالی ۵۷۷ پیکسل در هر اینچ عددی خیره کننده محسوب می شود، اما باید این سؤال را مطرح کرد که آیا چنین تراکمی واقعا ضروری است؟ واقعیت این است که چشم انسان توانایی تشخیص جداگانه پیکسل ها را در تراکم هایی به مراتب پایین تر از دست می دهد، لذا می توان چنین نتیجه گرفت که بالا بردن این عدد صرفا فشاری بیهوده را به باتری دستگاه وارد خواهد کرد.

سامسونگ همچون همیشه از تکنولوژی Super AMOLED برای صفحه نمایش این دستگاه استفاده کرده. به سبک دیگر نمایشگر های AMOLED ، رنگ ها در اس ۶ بسیار شاد و با طراوت به نمایش در می آیند و این بار بر خلاف نسل های قبلی، با اغراق کمتری به تصویر کشیده می شوند.

سامسونگ تلاش بسیاری کرده تا دقت رنگ ها را در اس ۶ افزایش دهد و آنطور که از شواهد امر بر می آید، کره ای ها در این امر تا حد بسیاری موفق عمل کرده اند. مثلثی که در تصویر زیر مشاهده می کنید، طیف رنگی است که اس ۶ می تواند آن را به نمایش بگذارد.

جهت سنجش دقت دستگاه در نمایش رنگ ها، نقاط مرجعی انتخاب شده اند که فضای آنها با مربع به تصویر درآمده است. دایره های موجود در عکس زیر، رنگ هایی هستند که اس ۶ آن ها را نمایش می دهد. حال هرچه دایره ها و مربع ها، تداخل بیشتری داشته باشند، دقت نمایش رنگ ها، بالاتر ارزیابی می شود.

s6-display-color-w600

برای اینکه به دقت رنگ بالای اس ۶ پی ببریم، از پرچمدار جدید HTC برای مقایسه استفاده می کنیم. همانطور که در تصویر زیر مشخص است، رنگ های به نمایش درآمده توسط One M9، فاصله بسیاری با نقاط مرجع یا همان مربع های درج شده در تصویر دارند.

One-M9-display-color-w600

به صورت پیش فرض اس ۶ رنگ ها را با کنتراست بسیار بالایی به نمایش می گذارد. هرچند به عقیده ما این موضوع باعث روح بخشیدن به تصاویر می شود و جذابیت خاصی را برای آن ها به همراه می آورد، اما شاید برخی از سلیقه ها چنین رنگ های گرمی را پسند نکنند. اگر شما نیز در این دسته جای می گیرید بد نیست بدانید که با مراجعه به بخش تنظیمات می توانید حالت های متفاوتی را برای نمایشگر انتخاب نمایید و از میزان گرمی رنگ ها بکاهید.

سامسونگ نسل به نسل تکنولوژی AMOLED را ارتقا داده و اکنون ادعا می کند که اس ۶ را به پیشرفته ترین پنل ممکن مجهز کرده است. در کنار بالا رفتن دقت رنگ ها که پیشتر به آن اشاره کردیم، میزان روشنایی نمایشگر نیز در مقایسه با مدل های قبلی، بسیار بهبود یافته است. صفحه نمایش اس ۶ اکنون از میزان روشنایی 563 nit بهره می برد و به خصوص در محیط های باز، عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش می گذارد.

گلکسی اس ۶ در زیر نور مستقیم خورشید، به صورت خودکار رنگ ها را با نهایت کنتراست به نمایش می گذارد. در اثر این اتفاق شاید دقت رنگ ها با افت مواجه شود، اما در عوض کاربر به راحتی می تواند صفحه نمایش را ببینید و به کار با دستگاه خود مشغول شود.

در نهایت اگر بخواهیم به زاویه دید نمایشگر اشاره کنیم، باید بگوییم که این معضل مدت ها است که در پنل های AMOLED موضوعی حل شده به شمار می رود. گلکسی اس ۶ نیز از این قاعده مستثنی نیست و در این زمینه علملکرد مطلوبی را از خود بر جای می گذارد.

سخت افزار

IMG_3461
سامسونگ در سال های گذشته برخی از محصولاتش را با پردازنده های ساخت کؤالکام به بازار عرضه می کرد و برخی دیگر را به چیپ های تولید شده توسط خودش، مجهز می ساخت. اما اکنون و با ورود اس ۶ به بازار، به نظر می رسد که رابطه سامسونگ با کؤالکام برای همیشه خاتمه یافته است.

کره ای ها برای پرچمدار جدید از Exynos 7420 استفاده کرده اند. این پردازنده ۶۴ بیتی، شباهت های بسیاری با Snapdragon 810 دارد؛ چهار هسته با طراحی Cortex-A57 و فرکانس ۲.۱ گیگاهرتز، در کنار چهار هسته دیگر با طراحی Cortex-A53 و سرعت ۱.۵ گیگاهرتز از جمله مواردی هستند که هر دو شرکت سامسونگ و کؤالکام از آنها در پردازنده های هشت هسته ای خود بهره برده اند.

با این حال Exynos 7420 و Snapdragon 810 تفاوتی عمده با یکدیگر دارند. در حالی که کؤالکام پردازنده خود را با تکنولوژی ۲۰ نانومتری تولید می کند، سامسونگ موفق شده تا از ساختار ۱۴ نانومتری برای پردازنده خود استفاده نماید.

تکنولوژی ۱۴ نانومتری FinFET تا ۲۰ درصد کارایی بیشتر و ۳۵ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به چیپست های ۲۰ نانومتری دارد. فناوری FinFET این قابلیت را به سازندگان می دهد تا بتوانند ترانزیستور های بیشتری را در کنار یکدیگر چیده و از قدرت پردازشی بالاتری نیز بهره مند گردند.

گلکسی اس ۶ یکی از سریع ترین موبایل های اندرویدی حال حاضر دنیا به شمار می رود.

در عمل نیز باید بگوییم که گلکسی اس ۶ یکی از سریع ترین موبایل های اندرویدی حال حاضر دنیا به شمار می رود. در پرچمدار جدید سامسونگ، دیگر خبری از مکث های کوچک در اجرای دستورات نیست و همه چیز با سرعت بالایی به وقوع می پیوندد.

بر اساس برخی گزارشات اسنپدراگون ۸۱۰ در برخی مواقع با مشکل داغ کردن مواجه می شود. در حین بررسی گلکسی اس ۶ تصمیم گرفتیم با اجرا بازی سنگینی همچون آسفالت ۸ از نهایت قدر سخت افزاری دستگاه استفاده کنیم و Exynos 7420 را در زمینه گرما، مورد بررسی قرار دهیم.

IMG_3722

پس از ۱ ساعت بازی، پرچمدار سامسونگ تا حدی داغ شد، اما این گرما به هیچ وجه در حدی نبود که دستان ما را اذیت کند. لذا اگر اخبار به گوش رسیده در مورد اسنپدراگون ۸۱۰ صحیح بوده باشد، باید گفت که سامسونگ در رابطه با کنار گذاشتن این پردازنده، تصمیم صحیحی را اتخاذ کرده است.

حال که صحبت از بازی شد، اجازه دهید در مورد GPU دستگاه نیز صحبت کنیم. پردازش گرافیکی در اس ۶ بر عهده Mali-T760 از ARM گذاشته شده است. این پردازنده به لطف رم ۳ گیگابایتی که در مجموعه سخت افزاری دستگاه قرار گرفته، به خوبی از پس اجرای سنگین ترین بازی ها بر می آید. با توجه به قدرت این پردازشگر گرافیکی، می توان پیش بینی کرد که اگر بازی های سنگین تری نیز در آینده به اندروید راه پیدا کنند، اس ۶ از پس اجرای آن ها نیز برخواهد آمد.

چرا حافظه MicroSD از گلکسی اس ۶ کنار گذاشته شد؟

تا قبل از گلکسی اس ۶، تمام پرچمداران سامسونگ از درگاه حافظه MicroSD بهره می بردند. در واقع این ویژگی یکی از نکاتی بود که سامسونگ همواره در کمپین های تبلیغاتی به آن اشاره می کرد و آن را یکی از مزیت های محصولات خود به حساب می آورد.

اکنون در آخرین نسل از کهکشانی ها، این قابلیت کنار گذاشته شده است و البته حذف آن، ناراحتی برخی از کاربران را نیز با خود به همراه داشته است. اما سامسونگ به چه دلیل پشتیبانی از MicroSD را متوقف کرد؟

تا پیش از اس ۶، سامسونگ از تکنولوژی eMMC 5.0 در محصولات خود بهره می برد؛ اما همزمان با ارائه پرچمدار جدید، کره ای ها تصمیم گرفتند تا از تکنولوژی UFS 2.0 در محصول جدیدشان استفاده نمایند. به گفته سامسونگ این تکنولوژی ۲.۷ برابر عملکردی سریع تر دارد و سرعت بالاتری را برای دستگاه به ارمغان می آورد.

eMMC-UFS

همانطوری که اشاره کردیم، UFS عملکردی بسیار سریع را با خود به همراه می آورد، اما قرار گرفتن کارت حافظه SD در مجموعه سخت افزاری، این سرعت را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و باعث کند شدن دستگاه می شود. بر همین اساس کره ای ها که قصد داشتند تا تجربه ای روان از کار با محصولشان را ارائه دهند، تصمیم به قربانی کردن این ویژگی گرفتند.

IMG_3462

به هر ترتیب، گلکسی اس ۶ هم اکنون با حافظه های داخلی ۳۲ ، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت به بازار عرضه می شود. با توجه به عدم پشتیبانی از MicroSD جهت افزایش حافظه، بهتر است قبل از خرید، خوب فکر کنید و مدلی که با مصرف شما سازگاری بیشتری دارد را انتخاب نمایید.

توجه داشته باشید که گلکسی اس ۶ با تعداد زیادی از اپلیکیشن های از پیش نصب شده، به بازار عرضه می شود. این برنامه ها از فضای خالی دستگاه می کاهند و باعث می شوند تا فضای کمتری در اختیار شما قرار گیرد. در واقع میزان حجمی که در هر مدل به کاربر ارائه می شود، بدین شرح است:

  • مدل ۳۲ گیگابایتی: ۲۳.۵ گیگابایت
  • مدل ۶۴ گیگابایتی: ۵۵ گیگابایت
  • مدل ۱۲۸ گیگابایتی: ۱۱۹ گیگابایت

سنسور تشخیص اثر انگشت

IMG_3460

همچون گلکسی اس ۵، دکمه Home در پرچمدار جدید نیز سنسور تشخیص اثر انگشت را در خود جای داده است. اما این بار سامسونگ تصمیم گرفته تا ساختار این سنسور را تغییر دهد و الگویی مشابه با آنچه که اپل در آیفون مورد استفاده قرار داده را پیاده سازی نماید.

سنسور تشخیص اثر انگشت در اس ۵ صرفا یک ویژگی تجملی بود که به خاطر عملکرد ضعیفش، با اعصاب و روان کاربر بازی می کرد. اما اکنون در پرچمدار جدید، ساختار این تکنولوژی دستخوش تغییر شده و سامسونگ هم اکنون سنسوری را ارائه می دهد که واقعا می توان از آن برای گشایش قفل دستگاه، استفاده کرد.

در اس ۶ دیگر نیازی به کشیدن انگشت بر روی دکمه Home نیست؛ ساختار جدید به نحوی طراحی شده که چند ثانیه مکث بر روی سنسور، برای گشایش قفل دستگاه کفایت می کند. بر خلاف اس ۵، شما دیگر مجبور نیستید زاویه ای خاص را برای قرار دادن انگشت خود بر روی دکمه Home انتخاب کنید و می توانید آزادانه، انگشت خود را از هر جهتی که دوست داشتید، مورد استفاده قرار دهید.

علیرغم اینکه دقت و سرعت سنسور مورد بحث نسبت به مدل قبلی، بسیار بهتر شده اما همچنان در مقایسه با آیفون، گلکسی اس ۶ عملکرد ضعیف تری دارد. پرچمدار سامسونگ حتی در میان اندرویدی ها نیز در این زمینه رتبه اول را به دست نمی آورد؛ اگر به خاطر داشته باشید در بررسی Ascend Mate 7 از هوآوی، اشاره کردیم که سازنده چینی یکی از بهترین تجربه های ممکن را جهت گشایش قفل دستگاه با اثر انگشت، ارائه می دهد.

کیفیت صدا

IMG_3459

این روزها کیفیت صدای خوب برای پرچمدارها در حال تبدیل شدن به یک استاندارد است. HTC با اسپیکرهای BoomSound در سری One، سونی با فناوری Hi-Res و اسپیکرهای استریو و ال جی با اسپیکر 1 واتی G3 فخر می ‌فروشند. سامسونگ هم تصمیم گرفته دستی به اسپیکرهای پرچمدار دردانه ‌اش بکشد.

تنها اسپیکر‌ در زیر دستگاه قرار گرفته‌، درست در همانجایی که اسپیکر آیفون 6 قرار دارد. نمی‌توان شباهت این بخش گلکسی اس 6 را با آیفون 6 انکار کرد. بگذریم. وجود تنها یک اسپیکر برای چنین پرچمداری می‌تواند یک نقطه ضعف محسوب شود اما صبر کنید، صدای این اسپیکر به طرز شگفت انگیزی بلند و شفاف است. در حقیقت می‌توان گفت که یکی از شفاف‌ترین صداها را بین تمامی تلفن‌های هوشمند تولید می‌کند. البته ممکن است از نظر بلندی و عمق صدا به پای HTC One M9 نرسد اما عملکرد سامسونگ در این زمینه واقعاً خوب بود است.

اگر اسپیکر را کنار بگذاریم و هدفون‌ ها را در گوشمان بگذاریم ماجرا حتی بهتر هم می شود. سامسونگ هدفون‌ های مخصوصی را به همراه گلکسی اس 6 عرضه می کند که از طراحی عجیبی برخوردارند و به راحتی در گوش جای می گیرند. با استفاده از این هدفون ها و امکانات خوبی که نسخه جدید اپلیکیشن Music سامسونگ دارد، می توانید تجربه ای غنی از موسیقی داشته باشید.

اسپیکر و هدفون های این دستگاه دارای گستره دینامیکی حدود 92 دسی بل هستند. این عدد نشان می‌دهد که فاصله آرام ترین تا بلندترین صدا 92 دسی بل است و به این معنی است که اس 6 می تواند محدوده گسترده ای از صداها را پوشش دهد و به خوبی تفاوت آن ها را نمایان سازد (همانند کنتراست در نمایشگر). در کل عملکرد سامسونگ در زمینه صدا را می توان عالی ارزیابی کرد و گلکسی اس 6 از دیجیاتو نمره ممتاز می گیرد.

دوربین

IMG_3475

اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش طی مقاله ای عنوان کردیم که سازندگان اندرویدی برای شکست آیفون، باید ابتدا راه حلی را برای غلبه به دوربین آن پیدا کنند.

در حالی که شرکت هایی همچون سونی و ال جی همواره در حال افزایش تعداد مگاپیکسل های دوربین خود هستند، اپل با همان مگاپیکسل های محدودش، تجربه ای متفاوت از عکاسی را به کاربران ارائه می دهد.

در واقع آنچیزی که دوربین آیفون را متفاوت می کند، اعتمادی است که نسبت به آن وجود دارد. شما هنگامی که این دستگاه را از جیب خود در می آورید و دوربین آن را اجرا می کنید، مطمئن هستید که اولین عکس شکار شده، همانی است که به دنبالش می گردید.

اکنون به نظر می رسد که سامسونگ سریع تر از سایر رقبای خود در دنیای اندروید، به این موضوع پی برده است. دوربین گلکسی اس ۶ تجربه ای روان و دلچسب را از عکاسی ارائه می دهد و بدین ترتیب خود را از سایر رقبا، متمایز می سازد.

قبل از اینکه به سراغ کیفیت عکس ها برویم، نرم افزار دوربین گلکسی اس ۶ را مورد بررسی قرار می دهیم.

اولین نکته جذابی که در رابطه با دوربین پرچمدار سامسونگ به چشم می خورد، راه حل جدیدی است که برای اجرای برنامه آن در نظر گرفته شده. در گلکسی اس ۶ شما می توانید با دو بار فشردن دکمه Home، برنامه دوربین را اجرا نمایید. خوشبختانه به لطف قدرت سخت افزاری بالا، اجرای اپلیکیشن دوربین به سرعت صورت می پذیرد و دستگاه در کسری از ثانیه آماده تصویر برداری می شود. طبق ادعای سامسونگ آماده شدن دستگاه برای عکاسی تنها ۰.۷ ثانیه از شما زمان می گیرد.

Screenshot_2015-04-06-20-41-29-w600

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین بسیار تمیز و خلوت است. در واقع سامسونگ ترتیبی داده تا گزینه های موجود بر روی صفحه، حواس شما را از عکاسی پرت نکنند.

در گوشه صفحه فلش کوچکی وجود دارد که با لمس آن گزینه هایی همچون افکت، تایمر، HDR و فلش ظاهر می گردد. علاوه بر این موارد، سامسونگ حالت های متفاوتی را نیز برای عکاسی در نظر گرفته است که با لمس دکمه Mode می توان به آن ها دسترسی پیدا کرد.

برخی از گزینه های موجود در منوی Mode بدین ترتیب هستند:

Screenshot_2015-04-06-20-41-35-w600

Pro : با انتخاب این گزینه تنظیمات متعددی بر روی صفحه ظاهر می گردد. اگر از علاقه مندان به عکاسی هستید، با استفاده از این موارد می توانید حال و هوای عکس را مطابق با سلیقه خود، دستخوش تغییر کنید و کنترل بیشتری بر روی شرایط محیط داشته باشید. تنظیمات مربوط به ISO و نور سفید، در کنار تغییرات فوکوس، از جمله مواردی هستند که در این بخش دیده می شوند.

نکته جالب اینکه شما می توانید تنظیمات مورد نظر خود را در حافظه دستگاه ذخیره کنید تا بدین شکل در آینده نیاز به تغییر مجدد آن ها نداشته باشید.

Selective Focus : این گزینه قابلیت تغییر فوکوس را پس از ثبت عکس در اختیار شما قرار می دهد. البته توجه داشته باشید که برای این منظور، سوژه اصلی عکس باید در فاصله ای کمتر از ۵۰ سانتی متری لنز واقع شده باشد.

پس از ثبت تصویر در این حالت، می توانید با مراجعه به گالری، فوکوس را تغییر دهید. در حالت پیش فرض سوژه ای که به لنز نزدیک است به صورت شفاف نمایش داده می شود و اجسامی که در دور دست قرار دارند، به صورت مات در عکس دیده می شوند. Selective Fouc به شما اجازه می دهد تا این شرایط را جا به جا نمایید.

Virtual Shot : با انتخاب این گزینه می توانید سوژه ای را در مرکز عکس قرار دهید و تصویری ۳۶۰ درجه را از آن تهیه نمایید. خروجی کار یک تصویر پیوسته است که به شما این امکان را می دهد به خوبی جسم مورد نظر خود را از زوایای مختلف، به نمایش در آورید. البته تصاویری که در Virtual Shot به ثبت می رسند، تنها قابل ارائه در خود دستگاه هستند.

از نرم افزار که گذر کنیم، نوبت به کیفیت عکس ها می رسد.

20150330_145547-w600

سامسونگ برای گلکسی اس ۶ از سنسور ۱۶ مگاپیکسلی ساخت سونی استفاده کرده که پیش از این در گلکسی نوت ۴ نیز آن را مشاهده کرده بودیم. با این حال در مقایسه با نوت ۴، پرچمدار جدید اکنون از لنزی عریض تر بهره می برد. لنز به کار رفته در اس ۶ از گشودگی f/1.9 برخوردار است و بدین ترتیب می تواند نور بیشتری را از محیط جذب نماید.

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، گلکسی اس ۶ تجربه ای دلچسب از عکاسی را ارائه می دهد. این موضوع بدین معنی است که شما می توانید دستگاه را در حالت Auto قرار داده و بدون دلواپسی از کیفیت عکس ها، به تصویر برداری مشغول شوید.

عکس های شکار شده توسط اس ۶ ، از رنگ های گرمی برخوردار هستند و به لطف میزان جزییات بالایی که در آن ها دیده می شود، کیفیت مطلوبی دارند.

20150330_172324-w600

اما مهمترین چالش دوربین های موبایل، همواره عملکرد آن ها در محیط های کم نور بوده است. گشودگی بالای دهانه لنز و لرزشگیر اپتیکال، به اس ۶ این اجازه را می دهند تا در تاریکی نیز به هنرنمایی خود ادامه دهد و عکس هایی ماندگار را به ثبت رساند. عکس هایی که میزان جزییات موجود در آن ها، به درستی قابل تحسین است.
میزان نویز تصاویری که در تاریکی گرفته شده اند به خوبی کنترل می شود و با این تکنیک کیفیت عکس افزایش می یابد. فرآیند پردازش تصاویر و حذف نویز در اس ۶ به نحوی صورت می پذیرد که رنگ ها دستخوش تغییر نشوند؛ بر همین اساس عکس هایی که در شب گرفته می شوند، حالتی بسیار طبیعی دارند.

20150401_000711-w600

تنها موردی که اندکی عملکرد بی نقص اس ۶ در شرایط کم نور را زیر سؤال می برد، پایین آمدن سرعت شاتر آن است. هنگامی که فلش دستگاه در تاریکی روشن می شود، مدت زمان قابل توجهی زمان نیاز است تا فوکوس و ثبت تصویر به انجام رسد.

عملکرد خوب دوربین اس ۶، در بخش ویدیو نیز ادامه پیدامی کند. این دستگاه قادر است تا فیلم ها را با رزولوشن 2160p و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه به ثبت رساند. ویدیو ها درست مانند تصاویر، رنگ هایی دقیق دارند و میزان نویز نیز در آن ها به خوبی تحت کنترل در آمده است. همچنین دامنه دینامیکی بالا نیز مزید بر علت شده تا ویدیو ها از کیفیت مطلوب تری برخوردار گردند. در حالت 2160p ویژگی Digital Image Stabilization یا لرزشگیر دیجیتال از کار می افتد. با این حال لرزشگیر اپتیکال همچنان فعال است و جهت ثبت فیلم هایی بهتر، به کمکتان می آید.

در صورتی که رزولوشن ویدیو ها را بر روی 1080p قرار دهید، می توانید فیلم ها را با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه به ثبت رسانید. در این رزوشولن حالت HDR نیز در اختیارتان قرار می گیرد. با فعال شدن این گزینه، سایه ها با جزییات بیشتری به ثبت می رسند و فضاهای روشن نیز با دقت بالاتری به تصویر کشیده می شوند.

اس ۶ برای ثبت ویدیو ها در حالت Slow-Motion از رزولوشن 720p استفاده می کند تا بدین شکل قادر باشد سرعت ضبط خود را به 120fps افزایش دهد. شایان ذکر است که گزینه Fast-Motion نیز برای ساخت ویدیو هایی با دور تند، در دسترس است.

20150330_152101-w600

در نهایت اگر بخواهیم به دوربین جلوی دستگاه اشاره کنیم، باید بگوییم که اس ۶ با برخورداری از سنسوری ۵ مگاپیکسلی، سلفی هایی با کیفیت را برای شما به ارمغان خواهد آورد. حالت Wide Selfie یکی از گزینه های جالبی است که در این رابطه ارائه شده است. با فعال کردن این گزینه شما می توانید سلفی هایی عریض تر را به ثبت رسانید و افراد بیشتری را در عکس خود جای دهید.

البته برای عاشقانه سلفی گزینه های دیگری نیز در اس ۶ تعبیه شده است. برای مثال حالت Interval Shot، چندین عکس را به صورت خودکار و با فاصله زمانی دو ثانیه از شما شکار می کند. گزینه Beauty نیز جلوه بهتری را به پوست شما می بخشد و باعث میشود تا افراد ظاهری زیبا تر پیدا کنند.

در کنار دوربینی پشتی، سنسوری برای تشخیص ضربان قلب قرار داده شده است. هنگام گرفتن سلفی، این سنسور به عنوان دکمه شاتر نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. تنها کافی است تا انگشت خود را بر روی آن قرار دهید، تا عکس شما به ثبت رسد.

نرم افزار

IMG_3721

خوشبختانه سامسونگ سرانجام به این نتیجه رسیده است که گنجاندن هزار و یک قابلیت نرم افزاری بیهوده در محصولاتش، غیر از آشفتگی ذهن کاربر، سودی دیگری را به همراه ندارد.

بر همین اساس این بار کره ای دستی به سر و گوش رابط نرم افزاری خود کشیده اند و با خلوت تر کردن TouchWiz آن را بیشتر با طراحی متریال، هماهنگ کرده اند. بسیاری از قابلیت های اضافه اکنون حذف شده اند و منو ها ظاهری خلوت تر و تمیز تر یافته اند.
گلکسی اس ۶ برنامه های از پیش نصب شده بسیاری را با خود به همراه دارد. اینستاگرام، واتزاپ، اسکایپ، وان درایو و وان نوت از جمله اپلیکیشن هایی هستند که آیکون آن ها در پرچمدار جدید سامسونگ دیده می شود.

جالب اینکه هیچ یک از برنامه های اشاره شده، حجمی از حافظه دستگاه را به خود اختصاص نداده اند. در صورتی که به استفاده از این اپلیکیشن ها تمایل داشته باشید، باید ابتدا نسبت به دانلود آن ها از اینترنت، اقدام نمایید.

بر خلاف اخباری که پیش از این منتشر شده بود، امکان پاک کردن اپلیکیشن های پیش فرض موجود بر روی دستگاه، در اختیار کاربران قرار نمی گیرد. سامسونگ تنها اجازه غیر فعال کردن برنامه ها را می دهد و بدین شکل امکان مخفی سازی آن ها را فراهم می آورد.

اگر بخواهیم به برخی از قابلیت های نرم افزاری اس ۶ اشاره کنیم، می توانیم از ویژگی Multi Window نام ببریم. با اجرای حالت Multi Tasking لیستی از برنامه هایی که در دستگاه اجرا شده اند، در برابر شما قرار می گیرد. برخی از این اپلیکیشن ها در بالای خود دارای گزینه Multi Window هستند. با انتخاب این گزینه شما می توانید صفحه را به دو بخش تقسیم کرده و به صورت همزمان از دو اپلیکیشن استفاده نمایید.

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، سامسونگ در کنار دوربین، سنسوری را جهت اندازه گیری ضربان قلب قرار داده است. شما می توانید با استفاده از اپلیکیشن S Health از این سنسور استفاده نمایید و سلامت خود را مورد نظارت قرار دهید. ثبت گام های برداشته شده و راهنمایی جهت انجام حرکات ورزشی، از جمله دیگر قابلیت هایی هستند که با این برنامه به همراه می آیند.

باتری

IMG_3464

با کنار گذاشتن باتری قابل تعویض، سامسونگ یکی از ویژگی های مهم تبلیغاتی خود را از دست داد. بر همین اساس مهندسین کره ای دست به کار شدند تا به هر نحوی میزان مصرف انرژی را تحت کنترل درآورند و عمر باتری درخوری را برای اس ۶ ارائه نمایند.

استفاده از پردازنده ۱۴ نانومتری Exynos یکی از گام های مهم در این راستا به شمار می رود. پردازنده جدید در مصرف انرژی بسیار بهینه عمل می کند و باعث می شود باتری ۲۵۵۰ میلی آمپر در ساعتی گلکسی اس ۶، عمر بیشتری داشته باشد.

در آزمایش پخش ممتد ویدیو با کیفیت 720p و اتصال همزمان به WiFi، پرچمدار سامسونگ موفق شد تا نزدیک به ۹ ساعت دوام بیاورد. با در نظر این عدد می توان گفت که اس ۶ تا پایان یک روز سخت کاری همراه شما خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که قابلیت شارژ سریع در این دستگاه، یکی از برگ های برنده آن به شمار می رود. شما می توانید تنها در ۳۰ دقیقه، باتری خود را به میزان ۵۰ درصد شارژ نمایید.

جمع بندی

0004

گلکسی اس ۶ آنقدر دستگاه خوبی است که باور ساخته شدن آن توسط سامسونگ اندکی دشوار است. اما خوشبختانه این رؤیا حقیقت دارد و کره ای ها پس از سال ها توانسته اند محصولی درخور را به بازار عرضه نمایند.

سامسونگ همواره پرچمداران خود را با سخت افزاری قدرتمند، دوربینی با کیفیت و نمایشگری مجذوب کننده به بازار عرضه می کرد، اما این بار توجه به طراحی ظاهری، باعث خلق بهترین موبایل سامسونگ شده است.

محصول سامسونگ امروز بهترین اندرویدی بازار است، اما باید منتظر ماند و دید که آیا کاربران به آن روی خوش نشان خواهند داد یا خیر.

گلکسی اس 6 هم اکنون در بازار ایران با قیمت ۲.۷۵۰.۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (105 مورد)
  • N€g!n
    N€g!n | ۱۹ دی ۱۳۹۴

    خوب بود مرسی...شمام جای این کل انداختنا ب کاراتون برسین ?

  • محمد حسینی
    محمد حسینی | ۱۵ آذر ۱۳۹۴

    جنس پلاستیک خیلی بهتره از آلمینیوم سامسونگ

  • mohamad amin
    mohamad amin | ۱۵ آبان ۱۳۹۴

    وقتی وارد دوربینش میشم گوشی میلرزه
    چر؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • یونس پرکی
    یونس پرکی | ۸ شهریور ۱۳۹۴

    سلام الان بازی آسفالت ۸ رو دانلود کردم تمام مراحل بازی رو هم به طور دقیق نصب کردم .ولی بازی روی گوشیم اجرا نمیشد.گوشیم سامسونگ S6هستش.لطف کنید راهنمایم کنید ممنون میشم.ضمنا با همین روش روی ردی گوشی دوستم نصب شد اون گوشیش Not3 بود ممنون میشم جواب بدین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی