ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کلیات دولت همراه تصویب شد

در گذشته خدمات دولتی به صورت غیر متمرکز و حضوری انجام می شد؛ بدین معنی که اگر به سرویس مشخصی احتیاج داشته یا بدنبال رفع نیاز خود از یک دستگاه دولتی بودید باید با مراجعه ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

در گذشته خدمات دولتی به صورت غیر متمرکز و حضوری انجام می شد؛ بدین معنی که اگر به سرویس مشخصی احتیاج داشته یا بدنبال رفع نیاز خود از یک دستگاه دولتی بودید باید با مراجعه حضوری به سازمان یا شرکت مورد نظر و ارتباط مستقیم با کارمندان آن، خدمت درخواستی تان را دریافت می کردید.

این روند در مرحله بعد با تغییراتی مواجه و خدمات نهادهای بزرگ یا چند سازمان مرتبط به هم به صورت متمرکز در دفاتر مشخص ارائه شد و به عنوان مثال دفاتر پلیس +10 یا دفاتر ارتباطی و پیشخوان دولت خدمات خود را به صورت متمرکز در اخیتار ارباب رجوع قرار دادند.

در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

اما در روش دوم نیز فرد متقاضی باید در دفتر مورد نظر حضور پیدا می کرد. با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران و رشد استفاده از اینترنت، در دهه اخیر خدمات دولت به صورت الکترونیک و اینترنتی درآمده و امروزه سازمان های مختلف از طریق اینترنت خدمات گسترده ای را به کاربران ارائه می دهند که در اصطلاح به آنها خدمات دولت الکترونیک می گویند.

هر چند گستره خدمات اینترنتی از مواردی که در دفاتر متمرکز ارائه می شد، وسیع تر بوده و دسترسی به آنها برای مردم بهتر است اما با گسترش روز افزون موبایل در کشور و افزایش استفاده از این دستگاه ها، ضرورت پرداختن به ارائه خدمات از طریق تلفن همراه در دنیا نیز افزایش یافته و امروزه دولت الکترونیک (e-Government) جای خود را به دولت موبایل (m-Government)  داده است.

با توجه به گسترش استفاده از تلفن همراه در کشور و ضریب نفوذ 85 درصدی آن که در مطلب سهم بازار تلفن همراه به آن اشاره کردیم، دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار خود، به دنبال راه اندازی خدمات دولت موبایل در کشور بوده که ثمره آن طبق اعلام دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات تصویب کلیات اجرای دولت همراه است.

نصرالله جهانگرد در این باره گفت: کلیات اجرای دولت همراه به تصویب شورای عالی فناوری اطلاعات رسید که امیدواریم با گسترش به کارگیری سرویس ها در حوزه هایی نظیر سلامت و آموزش، شاهد توسعه این نوع خدمات در سال 94 باشیم.

با اجرای این طرح، خدمات سازمان ها، نهادها و شرکت های دولتی با استفاده از تلفن همراه به مردم ارائه می شود تا دسترس به این خدمات برای طیف گسترده تری از افراد فراهم گردد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار کرد: توسعه بازار فناوری اطلاعات و تسهیل زمینه فعالیت شرکت‌ های خصوصی برای مشارکت در اجرای برنامه‌ های دولت الکترونیک و همراه از جمله پروژه های این سازمان است. امیدواریم با ظرفیت سازی‌ هایی که از سوی همکاران این مجموعه صورت می‌گیرد، زمینه توسعه بازار بیش از پیش فراهم شود.

وی درباره نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات به ویژه موبایل در ارتباط دولت و مردم و همچنین کمک به آن در توسعه امور اقتصادی  بیان کرد: فناوری اطلاعات موتور توسعه ایران محسوب می‌ گردد و در همین راستا سازمان فناوری اطلاعات به عنوان یک نهاد پیشرو، در توسعه اقتصاد کشور نقش مهمی را بر عهده دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • مجید نیک پور
    مجید نیک پور | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

    خدا بخیر بگذرونه

  • علی.ب
    علی.ب | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

    به حرف خوبه به عمل متاسفانه سابقه خوبی نداره!
    دولت باید زیرساخت رو تامین کنه خدمات رو بخش خصوصی (کاملا خصوصی و چابک بدون ساختار فرسوده و عقب مانده دولتی) تامین کنند.

  • Kian
    Kian | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

    خدا به خیر بگذرونه...

  • امیر پارسا
    امیر پارسا | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

    والا الان که دولت همراه نیست کار به همه.جامون داره
    وای به روزی که همراه بشه!
    .
    میگم پروژه 90میلیاردی دولت الکترونیک کاپشن پوش چی شد اخرش؟!
    نون دونی به این میگنا ؛)

    • امیر پارسا
      امیر پارسا | ۱۸ فروردین ۱۳۹۴

      کاشکی واقعا کار میکردن
      اون موقع 900میلیاردم خرج میکردن اشکال نداشت
      الان دولت الکترونیکیه که مثلا ملت کمتر برن بیرون هوا تمیز تر بموته
      این فلسفه اش بوده
      اما بعد که انجام شد گفتن.واسه انجام کارتون باید جای اداره فلان برین دفتر خدمات دولت الکترونیکی!
      همون شد!

مطالب پیشنهادی