ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش دیجیاتو: مراسم معارفه رئیس سازمان فضایی کشور

پس از 4 سال که سازمان فضایی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری قرار داشت و توسط قائم مقام این نهاد اداره می شد، رئیس جدید خود را شناخت و دوباره به وزارت ارتباطات بازگشت. مراسم ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰

پس از 4 سال که سازمان فضایی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری قرار داشت و توسط قائم مقام این نهاد اداره می شد، رئیس جدید خود را شناخت و دوباره به وزارت ارتباطات بازگشت.

مراسم معارفه محسن بهرامی، معاون جدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی کشور امروز با حضور وزیر ارتباطات، نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه برگزار شد.

رئیس سازمان فضایی ایران در این مراسم گفت: پیش از انقلاب، ایران یکی از 5 ایستگاه اولیه سنجش از راه دور ماهواره ای را داشت و هر چند که میزان فعالیت های فضایی ما در آن زمان زیاد نبوده اما به همان حد نیز افتخار می‌کنیم.

محسن بهرامی ادامه داد: اما پس از انقلاب نیز با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری، فعالیت‌ های این بخش رشد چشمگیری داشت و در عرصه بین‌المللی به جایگاه ویژه‌ ای دست یافتیم.

برای اطلاع از سخنان وزیر ارتباطات در مورد ساخت ماهواره ملی با کمک کشورهای دیگر و استفاده صلح آمیز از فناوری فضایی، در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

وی افزود: معتقدیم با تصمیمات گرفته شده در دولت تدبیر و امید به اهداف خوبی در حوزه هوا و فضا دست خواهیم یافت. در سال های اخیر سازمان فضایی از مجموعه وزارت ارتباطات خارج شد اما بار دیگر به این وزارتخانه بازگشت و من فکر می کنم که این قالب جدید برای سازمان، کار آمدتر خواهد بود.

رئیس سازمان فضایی درباره اهمیت بازگشت این سازمان به وزارتخانه توضیح داد: وقتی در فضا هستید تنها راه ارتباطی با زمین فناوری اطلاعات است و این موضوع بر ارتباط بخش فضایی و حوزه ICT تأکید دارد.

IMG_3318

بهرامی تاکید کرد: تمام فعالیت‌های فضایی ایران صلح‌ آمیز است و در واقع سازمان فضایی بخش غیر دفاعی صلح‌ آمیز فعالیت‌های کشور در این زمینه به حساب می آید.

وی با بیان اینکه باید نگاه ویژه ای به آینده این فناوری داشته باشیم، اضافه کرد: در 30 الی 40 سال آینده فناوری فضایی به شدت متحول می‌شود و ما هم باید در این راه گام برداریم. برای مثال اگر کشورهای دیگر در فکر ماموریت‌ های ماه و مریخ هستند ما نیز باید این اهداف را مد نظر قرار دهیم.

رئیس سازمان فضایی ایران به توانمندی‌ های ایران در این حوزه اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت ماهواره‌ های بومی و توانایی پرتاب موجود زنده از جمله دستاوردهای این بخش است که با تلاش پژوهشگران و دانشمندان کشورمان به دست آمده و ادامه این مسیر در دستور کار قرار دارد.

وزیر ارتباطات: نباید فناوری فضایی به سرنوشت هسته ای دچار شود

وزیر ارتباطات در این مراسم با اشاره به اینکه اهل برگزاری مراسم های معارفه نیست و نیازی به این کار نمی بیند، بیان کرد: در چند ماه قبل از سال جدید در سایت‌ ها و روزنامه‌ ها در حق سازمان فضایی بی‌ مهری های زیادی شد و به همین دلیل با برگزاری و حضور در این مراسم موافقت کردم .

محمود واعظی افزود: در حالی که دولت در همان زمان بی مهری ها، در صدد تقویت سازی این سازمان بود، افرادی که در جلسات خصوصی حضور نداشتند گمان می‌کردند می‌خواهیم این سازمان را منحل یا تکه تکه کنیم و در این راستا جو سازی می کردند.

IMG_3489

وی اظهار کرد: همواره روی فناوری‌ هایی که باعث توسعه کشور شود تاکید کرده ایم که حمایت همه‌ جانبه از موضوعات فضایی نیز در این دسته قرار دارد. امروز می خواهیم بگوییم دولت و وزارت ارتباطات مصمم به تقویت سازمان فضایی هستند و در این راه از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد.

وزیر ارتباطات در خصوص جداسازی این سازمان از نهاد ریاست جمهوی توضیح داد: بر اساس مصوبه دولت به شورای عالی اداری، هم پژوهشگاه و هم سازمان فضایی به وزارت ارتباطات بازگشته‌ اند و این موضوع را به تمام همکاران این سازمان تبریک می گویم.

او ادامه داد: از همین تریبون اعلام می کنم که برای من، بین همکاران و دوستان چندین ساله ام در حوزه ICT و همکاران جدیدم در سازمان فضایی هیچ تفاوتی وجود ندارد و برای این بخش جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مانند دیگر زیر مجموعه هایش احترام و اعتبار قائلم.

محمود واعظی گفت: همان‌طور که بارها گفته‌ ام من تنها مسئول بخش دولتی حوزه ICT و فضایی نیستم و وظیفه دارم بر بخشهای خصوصی و دانشگاهی هم رسیدگی کنم.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: عمر زیادی از سازمان فضایی گذشته اما این حوزه مدام در حال نو شدن است و به همین دلیل یک سازمان نوپا تلقی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه «در فناوری فضایی دنبال تکنولوژی صلح‌ آمیز هستیم»، اضافه کرد: نباید کاری کنیم که دشمن مانع تراشی کند و به‌ عبارت دیگر نباید فناوری فضایی به سرنوشت هسته‌ای دچار شود.

محمود واعظی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای منطقه به دنبال سومین یا چهارمین ماهواره ملی خود هستند، توضیح داد: ما نیز در حوزه های مخابرات، تصویر برداری، صدا و سیما، سنجش از راه دور و بخش های دیگر نیاز به وجود یک ماهواره ملی داریم.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: باید برای رسیدن به این هدف، هر جه سریعتر ضعف های داخلی را شناسایی کرده و از توان دیگر کشورها برای داشتن یک ماهواره ملی استفاده نماییم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Sohrab_Asaseh
    Sohrab_Asaseh | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    http://www.digikala.com/BlueSmile/default.aspx?refId=c57e6bb8-916f-4a6a-8981-6e3f44d22c69

  • كيومرث شيدى(ورژن همبرگر خور!)
    كيومرث شيدى(ورژن همبرگر خور!) | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    خب خوبه ديگه بهونه جديد براى مصرف بودجه
    من حرفى ندارم

    • مرتضی توسلی
      مرتضی توسلی | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

      فاز امیر پارسا گرفتی؟

      • كيومرث شيدى(ورژن همبرگر خور!)
        كيومرث شيدى(ورژن همبرگر خور!) | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

        ببخشيد متوجه نشدم!

  • گهینوم
    گهینوم | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    پاس کاری فضاییه دیگه!

  • سوتابایت
    سوتابایت | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

    درک نمی کنم که چرا باید نهاد های علمی دست اهرم های نظامی باشه!

    • عـــــــــــــــلی
      عـــــــــــــــلی | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

      به همون دلیلی که DARPA به وجود اومد.

      • كيومرث شيدى(ورژن همبرگر خور!)
        كيومرث شيدى(ورژن همبرگر خور!) | ۲۴ فروردین ۱۳۹۴

        البته دارپا درجهت پيشرفت نظامى امريكا فعاليت ميكنه اما اين مدل سازمان در جهت پيشرفته مصرف بودجه در جيب دوستان عزيز :)

مطالب پیشنهادی