ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نوارهای تعیین وضعیت آنتن دهی در موبایل ها چگونه کیفیت شبکه را اندازه گیری می کنند؟

همواره به تعداد نوارهای وضعیت در بخش سیگنال دهی موبایل خود نگاه می کنیم و آنها را معیاری برای قدرت یا ضعف سیگنال های مخابراتی می دانیم. اما این نوارها در واقع نشانگر چه هستند؟ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

همواره به تعداد نوارهای وضعیت در بخش سیگنال دهی موبایل خود نگاه می کنیم و آنها را معیاری برای قدرت یا ضعف سیگنال های مخابراتی می دانیم. اما این نوارها در واقع نشانگر چه هستند؟

Steve van Skike می گوید: «هیچ استانداردی وجود ندارد. درست است که این نوارها مشخص کننده ی قدرت سیگنال دریافتی از سوی آنتن های مخابراتی هستند اما هر کمپانی می تواند آنها را با الگوریتم خاص خود برایتان به نمایش بگذارد. سازندگان مشخصا می خواهند این اطلاعات را به گونه ای برای مشتری و کاربر به نمایش بگذارند که قابل درک باشند، اما جزئیات را صرفا خودشان می دانند.»

استیو یکی از مدیران کمپانی Nextivity است؛ شرکتی که پردازنده و محصولاتی (تقویت کننده دکل های مخابراتی در مکان های عمومی که آنتن دهی کمتر است) می سازد که قدرت سیگنال موبایل ها را افزایش می دهند. تولیدات این شرکت به تایید FFC - کمیسیون ارتباطات فدرال و بیش از ۱۸۰ اپراتور در سطح جهان رسیده اند. این کمپانی همچنین تقویت کننده های سیگنال خود را به اپراتور بزرگی به نام T-Mobile می فروشد تا این اپراتور بتواند کیفیتی بالا را به مشترکان خود ارائه دهد؛ در نتیجه می توان گفت استیو تست های سیگنال بسیاری انجام داده و یا به عبارت دیگر، می شود به حرفش اعتماد کرد. با دیجیاتو همراه باشید.

وی ادامه می دهد: «نحوه کارکرد اینچنین است که موبایل یا هر دستگاهی که از سیم کارت استفاده می کند، همواره به دنبال یک دکل مخابراتی برای اتصال به آن می گردد، در نهایت گزارش می دهد که یک آنتن مخابراتی را یافته، سپس آنتن تلاش می کند تا بر اساس نوع تکنولوژی، باند و یا کانالی که توسط موبایل و سیم کارت تعریف شده، به دستگاه متصل گردد و آن را برای مدتی که کاربر در آن منطقه قرار دارد، پشتیبانی کند. این نحوه از کارکرد نیز همواره بر اساس قدرت بیشتر سیگنال ها مشخص نمی شود.»

در مکان های شلوغ مانند استادیوم های ورزشی، ممکن است به دلیل فشار بار بر روی یک آنتن، به آنتن دیگری منتقل گردید اما حتی زمانی که به یک آنتن مخابراتی در محلی خلوت متصل شده اید، هیچ تضمینی وجود ندارد که به اندازه فرد کنار خود نوار سیگنال بر روی موبایلتان مشاهده نمایید.

اینکه هیچ استاندارد واحدی برای نشان دادن تعداد نوارها و مشخص نمودن وضعیت آنتن دهی برای کاربران وجود ندارد، مساله ای واقعا عجیب است. سازندگان محصولات می توانند با هر الگوریتمی که تمایل دارند، ساختار نوار وضعیت را برایتان به نمایش بگذارند؛ گزارش هایی که از سوی موبایل به سوی دکل و آنتن های مخابراتی ارائه می شوند کاملا توسط سازندگان طراحی می گردند، در نتیجه میزان نوارهای نمایش داده شده را می شود دست کاری نمود.

اما آیا داشتن نوارهای بیشتر تعیین کننده وضعیت سیگنال، به معنای داشتن ارتباطی قوی تر است؟ استیو توضیح می دهد: «گاهی به دلیل برخی اختلالات، نوارها برای شما پر نشان داده می شوند اما چنین حالتی به هیچ عنوان به معنای پاسخگو بودن شبکه نیست. اما به طور کلی بله،‌ داشتن نوارهای بیشتر به معنای داشتن سرویسی پر قدرت تر است.»

همه موبایل ها مانند هم نیستند

همانگونه که گفتیم، سازندگان مختلف از الگوریتم متفاوتی برای ارائه و نشان دادن میزان کیفیت سرویس بهره می برند. اما همه ی این الگورتیم ها از یک نقطه آغاز می شوند که به آن کانال pilot می گوییم.

«می توانید نوع و شکل امواج را از طریق کانال pilot مشخص نمایید. -نوع امواجی که از سوی اپراتور به شکل LTE یا UMTS منتشر می شوند- در این میان حجم ترافیک شبکه بالا یا پایین می رود و این موضوع ارتباط مستقیمی با تعداد کاربرانی که آن را مورد استفاده قرار می دهند دارد.»

مشخص نمودن نوع سیگنال آسان است اما تعیین کردن درجه قدرت سیگنال به آسانی ممکن نمی شود؛ سازندگان گاهی از مشخصه متفاوتی برای تعیین و درجه بندی قدرت سیگنال ها استفاده می کنند.

Screen Shot 1394-01-31 at 2.25.44 PM

«می توانید یک آیفون را در کنار یک موبایل اندرویدی قرار داده و شاهد کاهش «نسبت سیگنال به نویز» آن باشید. در حالی که میزان سیگنال ورودی به شکل ثابت باقی مانده، نوارهای تعیین وضعیت آنتن دهی کاهش می یابند. درنتیجه می توان دریافت که سازندگان آیفون از الگوریتم پیچیده تری استفاده کرده اند.»

نوارهای تعیین وضعیت به چه سرعتی تغییر می کنند؟

موبایل ها پیچیده اند و این صرفا تولید کنندگان هستند که با الگورتیم خود میزان سرعت تغییر درجه بندی را مشخص می کنند. راستش را بخواهید بعضی تلفن ها در فواصل بسیار زیاد این بروز رسانی را انجام می دهند: «ما در این زمینه حتی رکورد ۱۵ دقیقه ای را نیز در برخی موبایل ها مشاهده کرده ایم؛ این تلفن ها صرفا در حال دادن آمار و اطلاعاتی به کاربران هستند که با واقعیت تضاد دارد.»

با توجه به حرف های استیو، اگر بخواهید با برخی موبایل ها مقدار قدرت آنتن دهی یک شبکه در منطقه ای خاص را مورد آزمایش قرار دهید، صرفا در حال اتلاف وقت خود هستید: «فرض کنیم یک نفر یک تقویت کننده سیگنال را در یک مکان شلوغ و پر ازدحام قرار می دهد، یک آیفون در چنین حالتی به دلیل نسبت سیگنال به نویز کمتر و حساسیتش به ازدحام شبکه، به شما ۲ یا ۳ نوار را نشان می دهد در حالی که یک موبایل اندرویدی همه نوارها را به شکل فعال برایتان به نمایش می گذارد.

حال اگر از تقویت کننده فاصله بگیریم، می بینیم که موبایل اندرویدی کم کم نوارها را کاهش می دهد در حالی که آیفون به دلیل حساسیت بالایش به بار سنگین شبکه، ارتباط خود را با آن حفظ کرده و از همان ابتدا نوارهای کمتری را نیز به نمایش گذاشته است.»

کیفیت سیگنال چگونه اندازه گیری می شود؟

این اندازه گیری توسط واحد dBm مشخص می شود. برای یک بستر قابل قبول در شبکه های UMTS و CDMA، اندازه ای برابر با -106 dBm مناسب ارزیابی می گردد در حالی که در شبکه های LTE این مقدار به -120 dBm می رسد. در زمان فعلی اما داشتن بستری با -50 dBm که از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است صرفا زمانی میسر می شود که در نزدیکی آنتن و با فاصله ای کم از آن قرار داشته باشید.

خودتان هم می توانید این نسبت ها را به دست آورید، هر موبایل برای خود منوهایی مخفی دارد که می توان به واسطه آنها به میزان فرکانس های رادیویی مورد استفاده توسط آن دست پیدا کرد. کد این منوی مخفی در هر موبایل تفاوت می کند اما برای مثال اگر کاربر آیفون هستید، *3001#12345#* را در شماره گیر آن وارد کرده تا به این منو دسترسی پیدا کنید.

چگونه می توان بدون داشتن سیگنال، تماس اضطراری برقرار کرد؟

iphone-emergency-call-640x640

زمانی که سرویس دهنده یا همان اپراتور، شما را تحت پوشش قرار نمی دهد، می توان تماس اضطراری برقرار نمود. موبایل شما در چنین حالتی به نوع سیم کارت یا حتی نداشتن سیم کارت اهمیت نداده و تلاش می کند به هر سرویس دهنده ای که در آن نقطه شما را پوشش می دهد، متصل شود. این قابلیت در کشور ما نیز مهیا شده و می توانید در صورت نیاز با شماره گیری عدد ۱۱۲ به سازمان هلال احمر متصل شد.

چگونه می توان سیگنال را تقویت کرد؟

استیو در این خصوص می گوید: «بیشتر تقویت کننده ها در اصل با نویز وارد کردن به شبکه، باعث می شوند تا صرفا کاربر همان تقویت کننده بتواند استفاده ای مناسب از کانال های رادیویی داشته باشد. اگر در یک کانال رادیویی نویز تزریق کنید، می توانید به شکل موثری کیفیت و ظرفیت کانال را برای همه کاربران کاهش دهید.

این موضوع مشخصا نه برای اپراتورها مفید است و نه کاربران. (صرفا افرادی که تقویت کننده های غیر استاندارد بهره می گیرند سیگنال قوی تر خواهند داشت.) اما محصولی که ما ارائه می دهیم، یک تقویت کننده هوشمند است. سیستم ما خود را به شکل سیگنال های شبکه موبایل در آورده و در آن هیچ تداخلی ایجاد ننموده و قیمت این محصولات نیز از قیمت یک موبایل هوشمند تجاوز نمی کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • mm98
    mm98 | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    بله کشینگ سایتتون مشکل داره یا شاید isp من مشکل داره ولی همیشه صفحه قدیمی اول میاد

  • ali
    ali | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    اقا یه سوال الان هر چی dBm کمتر باشه بهتره یا هر چی بیشتر باشه!؟
    مثلا -100 بهتره یا -83!؟

    • Ali_Moazzen_Safaie
      Ali_Moazzen_Safaie | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

      هرچی کمتر باشه بهتره ولی تا یک حدی مثلا منفی 50 بیشترین شدت هستش. هرچی که از آنتن دور بشیم یا سیگنال ضعیف بشه این عدد کوچکتر میشه مثلا میشه منفی 100


      کد صحیح هم به صورت زیر هستش
      ستاره سه هزار و یک مربع یک دو سه چهار پنج مربع ستاره

  • javad.H
    javad.H | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    این جا اونجا همه جا اپل :D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی