ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا ویندوز ۱۰ آماده است؟

ویندوز ۱۰، متفاوت است. مایکروسافت از کاربران و متخصصان دعوت به عمل می آورد تا آن را امتحان کرده و بازخوردهایشان را با این شرکت در میان بگذارند؛ عموما انجام چنین روشی، برای محصولی بزرگ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

ویندوز ۱۰، متفاوت است. مایکروسافت از کاربران و متخصصان دعوت به عمل می آورد تا آن را امتحان کرده و بازخوردهایشان را با این شرکت در میان بگذارند؛ عموما انجام چنین روشی، برای محصولی بزرگ با نام ویندوز، چندان مرسوم نیست.

این تغییر به همه اجازه می دهد تا پیش از آماده شدن نسخه اصلی، بتوانند از ویندوز ۱۰ به خاطر ضعف هایش انتقاد کنند. در این مدت نسخه های پیش نمایش خوب و بدی را از نظر گذرانده ایم اما در هر صورت، تا عرضه نهایی در ۲۹ جولای، راه زیادی باقی نمانده است. مایکروسافت اکنون مسابقه ای را شروع کردن برای آماده کردن ویندوز ۱۰ در تاریخ یاد شده؛ صرفا کمتر از ۲ ماه دیگر. اما آیا واقعا ویندوز ۱۰ آماده است؟ با دیجیاتو همراه باشید.

ویندوز ۱۰ در دوره ی کوتاه مدت توسعه اش، پیشرفت های خوبی را به چشم دیده. صرفا کافیست تا بیلد های پیش نمایش فعلی را با نسخه های منتشر شده در دو ماه گذشته مقایسه کنید تا پیشرفت و بهبود های بسیاری را مشاهده کنید؛ اما همچنان با باگ های زیادی به شکل آزار دهنده، برخورد خواهید کرد.

اهالی ردموند اکنون تقریبا دو ماه فرصت دارند تا ویندوز ۱۰ را به دست کاربران نهایی برسانند اما تا کمتر از یک ماه دیگر، در اصل در اواخر ماه جاری میلادی، باید نسخه ای از آن را برای سازندگان سخت افزاری ارسال کنند تا آنها نیز محصولاتشان را بر اساس آن بهینه سازی نمایند.

از طرفی، یکی از کارمندان مایکروسافت پیشتر اذعان داشته که «۱۰»، آخرین نسخه ویندوز است و از این پس شاهد یک سرویس خواهیم بود که خود را به شکل مرتب بروز رسانی می کند. این ها همه درست اما هنوز این اتفاق رخ نداده و مایکروسافت اکنون صرفا چند هفته زمان دارد تا محصول خود را به شکلی قابل قبول، در اختیار سازندگان سخت افزاری برای استفاده در محصولات قرار دهد؛ در غیر این صورت، بعدا باید دست به دامن پچ ها و بروز رسانی های بر روی آن محصولات، در روز اول عرضه گردد که به هیچ عنوان برای جدیدترین و پرآوازه ترین نسخه ی ویندوز، وجهه ی خوبی به ارمغان نخواهد آورد.

windows-8-logo-stock-1_1020-w600

اکنون، صرفا چند هفته به نظر کافی نمی رسد، بخصوص زمانی که به نسخه های پیش نمایش فعلی ویندوز ۱۰ نگاهی بیاندازید، کاملا مطمئن خواهید شد که با همه ی پیشرفت ها، هنوز از یک محصول نهایی و ایده آل، فاصله دارند. آخرین بیلدی که به شکل رسمی معرفی گشته (کد 10130) به نظر عالی می رسد و در ظاهر هم هیچ مشکلی ندارد اما، زمانی که به سراغ منوی استارت می روید، دائما با کرش کردن و یا باز نشدن آن مواجه خواهید شد. از سوی دیگر نیز مشکلات مربوط به عدم هماهنگی driver ها، در چنین مقطعی از توسعه، یکی دیگر از مشکلات ویندوز هستند.

مایکروسافت به ویندوز ۱۰ امیدهای بسیاری داشته و با شور و اشتیاق، بیلدهای جدید را در اختیار کاربران می گذارد؛ از طرفی می خواهد کاربران ویندوز ۷ و ۸ را نیز برای یک سال و به شکل رایگان، به ویندوز ۱۰ ببرد. مشکل اینجاست که اخیرا برخی از بروز رسانی ها، حتی در بیلد ها جدید، موفقیت آمیز انجام نشده و در نهایت کاربران موفق به نصب نسخه های تازه نگشته و باید برای این امر، چندین بار تلاش کنند.

مشکلات یاد شده اگرچه اساسی نیستند اما از زمان ارائه پیش نمایش های ویندوز ده، وجود داشته اند. بنابراین می توان استنباط کرد که مشکلاتی ریشه ای تر از آنچه ما می بینیم وجود داشته اند که مهندسان مایکروسافت، نتوانسته اند همین ایرادات کوچک را تا کنون ترمیم کنند. خوشبختانه ویندوز ۱۰ اکنون در حال نهایی شدن توسعه کدهایش است و به زودی نیز همه ی آنچه باید به آن اضافه گردد، به اتمام خواهد رسید و سپس مایکروسافت می تواند تمرکز خود را بر روی از بین بردن باگ ها و همچنین ارتقا اپلیکیشن های پیش فرض معطوف نماید.

ویندوز ۱۰ ظاهرا کامل به نظر می رسد، اما هنوز باگ ها گاهی خودنمایی می کنند. 

مانند هر نسخه ی دیگری از ویندوز، مایکروسافت تمام فرآیند و تست های لازم را بر روی ویندوز ۱۰ و پیش از اعلام نهایی بودنش، انجام خواهد داد. مشخصا این شرکت در مقطع زمانی مشخص شده، نمی تواند همه ی باگ ها را از بین ببرد و برای همین، لازم است تا فعلا توجه ویژه ای به باگ های بزرگتر داشته و مشکلات کوچک تر را پس از عرضه، با پچ های نرم افزاری حل کند.

ویندوز ۱۰ در روز ۲۹ جولای عرضه خواهد شد اما اینکه بگوییم چقدر باثبات و بدون مشکل است، بستگی به نوع استفاده ی شما و همچنین سخت افزارتان خواهد داشت. برخی از محصولات اکنون نیز با پیش نمایش های ویندوز ۱۰ تقریبا خوب کار می کنند در صورتی که برخی دیگر از سخت افزارها، با مشکل کرش کردن رو به رو هستند و یا به طور کلی نمی توان درایورهای مختلف، نظیر کارت صدا را بر روی آنها به درستی نصب کرد و کارکرد مناسبی را تحویل گرفت.

در هر صورت، در روز های آینده، مایکروسافت مجبور است تا نسخه ای تقریبا نهایی را به سازندگان سخت افزری تحویل دهد، نسخه ای که با آنچه کاربران در ۲۹ جولای دریافت می کنند، اندکی متفاوت خواهد بود و سپس، پچ های نرم افزاری و رفع باگ نیز برای آن نسخه ها منتشر خواهند گشت.

چنین تجربه ای برای مایکروسافت چندان هم تازه نیست. زمانی که ویندوز ۸ عرضه شد، در روز اول، پچ های نرم افزاری حضور داشتند؛ پچ هایی که شاید این بار تعدادشان نیز برای ویندوز ۱۰ بیشتر باشد.

microsoft-windows-10-live-verge-_0805.0-w600

مایکروسافت در مدت زمانی که نسخه های پیش نمایش را ارائه می داد، در فاصله ی بین عرضه دو بیلد، معمولا بسته های نرم افزاری را نیز جهت ارتقای سطح کیفیت ویندوز عرضه می کرد. از سوی دیگر گفته می شود که اپلیکیشن اختصاصی که مایکروسافت در نسخه های پیش نمایش برای دریافت بازخورد ها قرار داده بود، در نسخه نهایی ویندوز ۱۰ نیز حضور خواهد داشت و همین امر، گویای این مطلب است که ویندوز ۱۰، در ۲۹ جولای به شکل کامل آماده نیست. به طور کلی البته با دریافت بازخوردها، مایکروسافت توانسته تا محصولی بهتر را ارائه کند و در مجموع، بازخوردها به این شرکت یاری رسانده اند تا نحوه بهبود ویندوز و برنامه ی ارتقایش را متحول کند.

مایکروسافت فاصله ای زیاد با یک نسخه ی «پاک» از ویندوز ۱۰ ندارد؛ اما مهندسان و برنامه نویسان مشغول در تیم ویندوز، شب های زیادی را در ماه ژوئن و جولای بی خوابی خواهند کشید تا آن را در تاریخ یاد شده و با کیفیت بالا، به دست کاربران برسانند.

ویستا و نسخه هشتم از ویندوز، به هیچ عنوان نسخه های خوش نامی نبوده اند و اکنون مایکروسافت نمی تواند ریسک کرده و محصولی نه چندان نهایی را به دست کاربران برساند، زیرا با داشتن یک برداشت اولیه ی نه چندان جالب از ویندوز ۱۰، تمام امیدهای این شرکت برای درآمدزایی از آن نقش بر آب خواهد شد.

ویندوز ۱۰ در روز اول عرضه، بسته های بروز رسانی کوچک زیادی را دریافت می کند.

در روزهای ابتدایی ارائه ویندوز ویستا، «درایور»ها و در اصل عدم هماهنگی آنها با سخت افزارها، یکی از مشکلات اصلی کاربران بودند. این مشکل، همچنان در بیلدهای فعلی ویندوز ۱۰ در برخی از سخت افزارها دیده می شود و برای داشتن یک تجربه ی موفق، چنین مشکلی به هیچ عنوان نباید برای ویندوز جدید تکرار گردد. ویندوز ۱۰، می آید تا یک جانشین شایسته برای نسخه ی هفتم از ویندوز و همچنین اکس پی باشد و مایکروسافت می خواهد همه کاربران، سخت افزارهای ویندوزیشان را به آن بروز رسانی کنند.

به واقعیت مسئله البته اگر نگاه کنید، ویندوز ۱۰ به هیچ عنوان نیامده تا یک نسخه معمولی از ویندوز باشد و در سال جاری و حتی سال آینده، کامل و نهایی گردد. ویندوز ۱۰، در اصل یک سرویس است که کاربرانش باید همواره آن را به روز داشته باشند. جاده، در ابتدا اندکی ناهموار خواهد بود اما با بالاتر رفتن سرعت و گذشت زمان، و البته گذشت کردن کاربران در ابتدا، ناهمواری ها روز به روز کوچک تر شده و از میان خواهند رفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (62 مورد)
  • ali d
    ali d | ۲۲ خرداد ۱۳۹۴

    کمی دیر هم شده عیبی نداره...بجاش پایدار و بی عیب باشه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی