ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

10 منطقه اعجاب انگیز روی زمین که سیارات دیگر را در ذهن تداعی می کنند

یکی از جالب ترین صحنه ها در سینمای آثار علمی و تخیلی پایان سال 1968 میلادی، در فیلمی به نام «سیاره میمون ها» خلق شد. در آن فیلم، جرج تیلور فضانورد پس از سفر 2000 ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ تیر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

یکی از جالب ترین صحنه ها در سینمای آثار علمی و تخیلی پایان سال 1968 میلادی، در فیلمی به نام «سیاره میمون ها» خلق شد. در آن فیلم، جرج تیلور فضانورد پس از سفر 2000 ساله اش به فضا روی سیاره ای بیگانه فرود می آید که حکمرانی آن را گروهی از میمون های باهوش بر عهده دارند و مصمم هستند که نسل بشر را از روی این سیاره بر دارند.

تیلور موفق می شود که خود را از چنگ این میمون ها رها کرده و سوار بر اسب به دنبال محدوده ممنوعه سیاره بیگانه می رود؛ منطقه ای که آماج جنگی هسته ای قرار گرفته و به ویرانه ای بدل شده است.

تیلور و همراهش در جریان این سفر، از دره های عمیق و دلهره آوری عبور کرده و عاقبت به ساحلی امن می رسند و در آنجاست که مجسمه مدفون شده آزادی را می یابد و تشخیص می دهد که نه در یک سیاره بیگانه که در زمین فرود آمده است.

ممکن است برخی خرده بگیرند که چرا تشخیص زمین تا این اندازه برای تیلور دشوار نمایش داده شده است چراکه این فرد از هوای سیاره تنفس می کرده و وجود گیاهان و حیواناتی نظیر اسب باید او را به سمت این حقیقت که روی زمین ایستاده رهنمون می کرده.

اما سازندگان فیلم با قرار دادن تیلور در منطقه ای عجیب این باور را در ذهن بینندگان آن به وجود آوردند که فضانورد داستان واقعا در سیاره ای بیگانه فرود آمده است. برای نمونه بخش اعظمی از منطقه ممنوعه سیاره میمون ها، در پارک آتشفشان سرخ (Red Rock Canyon State Park) واقع در کالیفرنیا فیلم برداری شده بود؛ جایی که به خاطر سرخ بودن خاکش، مریخ را در ذهن تداعی می کند.

و باید به اطلاع تان برسانیم که این پارک تنها یکی از مناطق عجیب روی زمین است که رنگ و بویی شبیه به سیاره های دیگر دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با 10 منطقه باورنکردنی دیگر آشنا کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

1- بیابان آتاکاما در شیلی

در این منطقه هیچگاه باران نباریده با این وجود، یک میلیون نفر در این بیابان زندگی می کنند.
در این منطقه هیچگاه باران نباریده با این وجود، یک میلیون نفر در این بیابان زندگی می کنند.

بیابان آتاکاما که در حدود هزار کیلومتر از مرز جنوبی پرو به سمت شمال شیلی کشیده شده، همان چیزی است که کارشناسان اقلیم شناسی تحت عنوان «بیابان محض» از آن یاد می کنند و از زمانی که انسان آب و هوای این منطقه را اندازه گیری کرده، باران در آن نباریده و در نتیجه بخش اعظمی از این بیابان فاقد پوشش گیاهی است.

این منطقه به خاطر وجود توده های شنی روان و جریان های گدازه ای سرد شده شباهت زیادی با مریخ دارد و به همین خاطر بود که ناسا تصمیم گرفت آن را برای انجام آزمایشات زمینی خود و شبیه سازی ماموریت هایش مورد استفاده قرار دهد.

در سال 2005 میلادی، این سازمان موفق شد که حیات میکروبی را روی خاک خشک آکاتاما شناسایی کند و به همین خاطر دانشمندان امید دارند که همین کشف در مریخ هم صورت بگیرد.

2- منطقه ملی- تاریخی مون در آیداهو

earth-alien-3

این منطقه که مساحتی بالغ بر 1600 کیلومتر مربع دارد از نظر ظاهر بسیار شبیه به سطح ماه به نظر می رسد. ظاهر خاص این منطقه از حرکات پوسته زمین طی 30 میلیون سال اخیر سر چشمه می گیرد.

با کشیده شدن پوسته زمین، فشار ناشی از این حرکات به صخره های داغ زیر آن وارد شده و باعث ذوب شدن آنها می گردد. در مرحله بعد مواد مذاب از نواحی ضعیف تر روی سطح جریان پیدا کرده و فعالیت های دوره ای آتش فشانی را به دنبال خواهد داشت که جدیدترین آنها در حدود 2000 سال پیش رخ داد.

در جریان آن فوران، گدازه و مواد مذاب از رشته کوه های Great Rift که به طول 55 کیلومتر کشیده شد به بیرون ریخته شد. این رشته کوه ها همچنان وضعیتی متغیر دارند و آنطور که دانشمندان پیش بینی کرده اند در آینده نیز باز هم دچار فوران می شوند.

3- دره های خشک McMurdo در قطب جنوب

علت جذابیت این منطقه برای پژوهشگران آن است که به خاطر نبود یخ در سطح آن، مطالعه پیرامون فرایندهای جغرافیایی را در آن آسان تر می کند.
علت جذابیت این منطقه برای پژوهشگران آن است که به خاطر نبود یخ در سطح آن، مطالعه پیرامون فرایندهای جغرافیایی را آسان تر می کند.

بزرگ ترین منطقه بدون یخ در قطب جنوب، بیابانی سرد و باد خیز است که به خاطر سطح خشنش بیشتر به سیاره کوتوله پلوتو شباهت دارد. دره های این منطقه که زمینی به مساحت 15000 کیلومتر مربع را در بر گرفته اند به واسطه عقب نشینی یخ چال های طبیعی شکل گرفته اند.

سطح این منطقه علاوه بر دانه های شن و خاکستر از رسوبات دریایی پوشیده شده که روی خاکی با قدمت میلیون ها سال قرار گرفته اند. دانشمندان McMurdo را از آن جهت دوست دارند که فاقد هر گونه یخ است و در نتیجه بررسی فرایندهای جغرافیایی کنونی را برای آنها راحت تر می کند.

4- دشت اتوشا در نامیبیا

earth-alien-5

زمانی که دانشمندان عکس های گرفته شده توسط کاوشگر کاسینی از منطقه Ontario Lacus (در قمر متعلق به سیاره زحل با نام Titan) را مشاهده نمودند به شباهت عجیب آن با منطقه ای روی زمین به نام دشت اتوشا پی بردند.

این منطقه که در اصل بستر خشک شده یک رودخانه است در فصل بارش با لایه ای نازک از آب پر می شود و آن مایع نیز در فصول گرما به بخار تبدیل می گردد و الگوهایی زیبا از مواد رسوبی را از خود بر جای می گذارد. اتوشا در زبان مردم منطقه Ovambo به معنای «مکان عظیم سفید» است که 4800 کیلومتر مربع مساحت دارد و از خاک خشکی پوشده شده که سیارات دیگر را به ذهنتان می آورد.

5- سازه ریچات در موریتانی

Richat Structure, Mauritania, True Colour Satellite Image

حتما عکس های نقطه عظیم قرمز رنگ (Great Red Spot) در سیاره مشتری را که در واقع توفانی با ابعاد دو تا سه برابر زمین است دیده اید. اما زمانی که دانشمندان از فضا به زمین نگاه کردند متوجه سطحی عجیب با همین خصوصیت و ویژگی شدند.

سازه ریچات در موریتانی در واقع منطقه ای دایره ای شکل و عظیم است که شعاع آن به 50 کیلومتر می رسد و شکلی شبیه به چشم گاو را در صحرای آفریقا به وجود آورده.

زمانی که ستاره شناسان برای نخستین بار در دهه 1960 میلادی متوجه این سازه شدند آن را حفره ای تصور کردند که به خاطر اثابت شهاب سنگ روی زمین ایجاد شده است اما حالا فکر می کنند که این سازه شکلی صخره ای از سنگ های شکل گرفته در دوران Paleozoic است که به خاطر فرسایش آشکار گردیده.

6- دریچه های حرارتی، Galapagos Rift در اقیانوس آرام

earth-alien-7

 

عجیب ترین و بیگانه ترین منطقه روی زمین احتمالا نه در سطح این سیاره که در اعماق یکی از اقیانوس های آن قرار دارد. در اواسط دهه 1970 میلادی، دانشمندان منطقه ای عجیب را کشف کردند که با عمقی در حدود دو کیلومتر در نزدیکی جزایر Galapagos در جنوب اقیانوس آرام قرار گرفته است.

در داخل این دریچه ها، آب به واسطه فعالیت های آتش فشانی گرم شده و گاهی اوقات به خاطر فشار ناشی از آبی که روی آن جریان دارد و مانع از جوشیدنش می شود، دمای آن به 400 درجه سلسیوس می رسد.

این آب داغ می تواند با حرکت در مسیر صخره ها، فلزات و نمک های بستر دریا را ذوب کرده و عاقبت به نواحی تاریک و سرد اقیانوس می ریزد. از این دریچه ها همچنین گازی به نام هیدروژن سولفید خارج می شود که برای حیات روی زمین ماده ای سمی است با این همه، باز هم باکتری های مختلفی در آنها خانه دارند و از این ماده سمی به عنوان منبعی برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می کنند. دانشمندان باور دارند که این میکروب ها می توانند نمایی از ابتدایی ترین اشکال حیات در اقیانوس ها باشند.

7- آتش فشان Kilauea در هاوایی

earth-alien-8

ناهید دومین سیاره نزدیک به زمین است که نسبت به هر نقطه دیگری در منظومه خورشیدی، آتش فشان در خود دارد و بخش اعظمی از سطح روی آن را صخره هایی به نام بازالت پوشانده اند که به خاطر جریان یافتن مواد مذاب روی آن شکل گرفته اند.

اما شبیه ترین منطقه به صخره های ناهید در بیگ آیلند هاوایی قرار گرفته که Kilauea نام دارد و جوان ترین و البته جنوبی ترین آتش فشان در این جزیره به شمار می رود که بالاترین سطح فعالیت در میان کوه های آتش فشان سطح زمین را هم دارد.

از سال 1952 میلادی تاکنون، بیش از 34 فوران در این منطقه رخ داده که به باور بومیان آن خانه الهه آتش فشان «پله» است.

8- Pinnacles در استرالیا

earth-alien-9

این منطقه که در پارک ملی Nambung در استرالیا واقع شده در برگیرنده هزاران صخره برآمده از دانه های زرد رنگ شن است که برخی ظاهری کروی دارند و برخی دیگر لبه های تیزی به خود گرفته اند. این صخره ها که ارتفاع برخی از آنها به 3.5 متر می رسد به خاطر تغییرات صورت گرفته در وزش باد، گونه های گیاهی، باران، تابش خورشید و گذر زمان طی میلیون ها سال به این شکل در آمده اند.

9- Rio Tinto در اسپانیا

earth-alien-10

هزاران سال است که نسل های مختلف معدن چیان به دنبال یافتن منابع معدنی گرانبهاT زمین را حفر می کنند و به دل کوه ها نفوذ می کنند. رومیان باستان برخی از نخستین سکه های خود را از طلا  و نقره به دست آمده از Rio Tinto اسپانیا ساختند و امروز این منطقه یکی از مهم ترین منابع حاوی مس و سولفور در سطح زمین به شمار می رود.

اما آلودگی ناشی از هزاران سال حفاری در این منطقه خود را به سطح رودخانه رسانده که به خاطر بالا بودن خاصیت اسیدی، وجود فلزات سنگین و باکتری های اکسید کننده آهن و سولفور در آن، رنگش به قرمز تیره متمایل گردیده و شکلی از حیات را به وجود آورده که دانشمندان امید دارند در آینده نه چندان دور در سیاره مریخ بیابند.

10- Waiotpu در نیوزیلند

earth-alien-11

این منطقه در حدود 18 کیلومتر مربع مساحت دارد و سطح آن از بخارهای زرد و نارنجی رنگ پوشیده شده است.

بخار و گازهای موجود روی سطح این دریاچه که زمانی محل قرارگیری یک کوه آتش فشان بود، باعث ایجاد نوعی حباب گلی در آن می شود. Waiotapu  یک منطقه توریستی محبوب در نیوزیلند به شمار می رود با این همه، دولت این کشور از گردشگران خواسته است که صرفا روی مناطق تعیین شده قدم بگذارند چراکه ممکن است به خاطر وجود گازها و مایعات داغ موجود در آن دچار سوختگی شده یا به علت استنشاق گاز دی اکسید کربن و سولفور متمرکز شده در برخی نواحی آن جان خود را از دست بدهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • M. Ali
    M. Ali | ۷ تیر ۱۳۹۴

    جا داشت دره ستاره های جزیره قشم تو این لیست باشه.

  • محمد
    محمد | ۷ تیر ۱۳۹۴

    دره ی ستاره ها ی قشم جاش تو این ده تا خالی بود

    • abdollah2320
      abdollah2320 | ۷ تیر ۱۳۹۴

      اره دقیقا :-|

  • MA725
    MA725 | ۷ تیر ۱۳۹۴

    خیلی خوب و جالب بود ازین مطالبتون بیشتر بزارید یکم از مجازی بیایم بیرون :)

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۶ تیر ۱۳۹۴

    دو تا کامنت بی ربط / اولی در مورد xphone یادتونه سونی یدونه تلفن زد به اسم xperia play ایا موفق بود ، هیچ وقت یه تلفن نمی تونه بشه یه کنسول بازی چون کلی محدودیت دارن تلفن ها و ... پس شاید بهتر باشه مثل الان تجربه گیمینگ بهتری براشون فراهم کرد به شخصه می گم همون بهتر که اجرا نشد / یکی دیگه بحث رها کردن ویندوز فون توسط مایکروسافت فکر کنم اگر یه کسی مقداری فکر کنه و ویندوز 10 موبایل رو ببینه هیچ وقت اینجوری نظر نمی ده

    • Divan Greedy (thankyouaj)
      Divan Greedy (thankyouaj) | ۶ تیر ۱۳۹۴

      باید مایکروسافت دیوونه باشه که اینقدر یه سیستم عامل رو بهبود بکنه بعد بیاد متوقفش کنه ، تازه مایکروسافت لومیا رو دستش گرفته از اون موقع هم فروشش خیلی بهتر از دوره نوکیا شده جدول های فروشش هست داخل ویکی پدیا / دوستانی هم که فکر می کنن مایکروسافت جادو و جاسوس و ... فرستادن یه نگاهی به الان نوکیا و مدیریت جدیدش بندازن خیلی مدیریت جدید دوست دارن می تونن برن تبلتش رو بخرن بعدشم این برای بار هزارم مایکروسافت بخش لومیا رو خریده وگرنه همون جور که قبلن ذکر شده نوکیا سال دیگه تلفن می زنه

      • BOZORG#
        BOZORG# | ۷ تیر ۱۳۹۴

        کاملا معلومه چقدر فروشش پیشرفت داشته ، مثل اینکه فقط تیتر مقاله رو خوندی

      • Mr. Nick
        Mr. Nick | ۷ تیر ۱۳۹۴

        خوب اون موقع مديرها مايكروسافت درباره Xphone مثل تو فكر ميكردن ديگه و الان ميبينن اگه بازي تحت موبايل بيشتر داشتن به فروش ويندوز موبايل خيلي كم ميكرد و خيلي چيز ديگه . موبايل براي بازي نيست ولي دليل افزايش هرساله پردازنده و قدرت گرافيك براي چيه خوب خيلي بازي موبايل دوست دارن هرچند با تجربه ناقص نسبت به كنسول
        .
        مقاله احتمالا قبل از نامه جديد ساتيا نادلا هست چون تازه به رشد پلتفرم همراه تاكيد كرده .زيادم جدي نگير يه چي گفته

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی