ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: هارد دیسک LaCie Rugged Thunderbolt

روشهای ذخیره سازی ابری اطلاعات هنوز آنقدر در دسترس همگان نیست که بتوان به عنوان یک راه حل دائمی و قابل اطمینان (در سطح روشهای فیزیکی) به آن نگاه کرد. در نتیجه سازندگان حافظه های ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۱ تیر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

روشهای ذخیره سازی ابری اطلاعات هنوز آنقدر در دسترس همگان نیست که بتوان به عنوان یک راه حل دائمی و قابل اطمینان (در سطح روشهای فیزیکی) به آن نگاه کرد. در نتیجه سازندگان حافظه های فیزیکی با تمام قوا مشغول فعالیت بوده و به ایجاد بهبود در محصولات خود و ارتقای قابلیت و سرعت آنها ادامه می دهد.

LaCie نیز یکی از شرکت های معتبر است که بطور تخصصی در زمینه ساخت ابزارهای ذخیره سازی فعالیت می کند. محصولات این شرکت در دسته های متنوعی تقسیم بندی شده و هرنوع نیاز کاربران در زمینه ذخیره سازی و محافظت از اطلاعات را برآورده می کند. در این مطلب اما تصمیم داریم عملکرد مدل Rugged را از سری Thunderbolt بررسی کنیم که همانطور که از نامش نیز بر می آید، به دلیل مجهز بودن به درگاه های Thunderbolt و USB 3.0 از سرعت انتقال بسیار بالایی برخوردار بوده و ضمنا از استحکام زیادی نیز در مقابل صدمات فیزیکی برخوردار است.

با بررسی اختصاصی دیجیاتو از هارد دیسک LaCie Rugged Thunderbolt همراه باشید.

طراحی و امکانات

IMG_6823

این سازنده فرانسویها از طراحی های لوکس، مدرن و حتی نامتعارف هیچ ابایی ندارد. از ساخت هارد دیسک به شکل آینه با پایه چوبی در سری Mirror گرفته، تا تولید هارد دیسک های سری Porsche Design با همکاری طراحان این خودروساز آلمانی؛ و حتی طراحی گلابی شکل حافظه فلش Culbuto برای لق زدن این محصول روی میز و سرگرم شدن کاربر.

نیمی دیگر از اعتبار LaCie اما به استحکام محصولاتش باز می گردد، محصولاتی مثل حافظه فلش XtremeKey که یکی از مستحکم ترین حافظه های خارجی تولید شده تا امروز است و می تواند حتی در اعماق اقیانوس هم در مقابل فشار و نفوذ آب مقاومت کند.

LaCie در هارد دیسک های سری Rugged سعی کرده این دو خصوصیت را به یکدیگر پیوند داده و هارد دیسک چشم نوازی تولید کند که برخلاف ظاهرشان مستحکم هم باشند. برای این منظور طراحی این سری از محصولات به Neil Poulton اسکاتلندی سپرده شده که جوایز متعددی در کارنامه خود داشته و در سال ۲۰۰۸ توسط مجله تایم به عنوان یکی از تاثیر گذار ترین طراحان حال حاضر جهان معرفی شد.

IMG_6824

LaCie Rugged Thunderbolt آخرین سری از این محصولات است که قابل حمل بوده و Bus Powered بوده و درنتیجه برق خود را از طریق اتصال به کامپیوتر تامین می کند. اولین حسی که پس از خارج کردن هارد دیسک از بسته بندی به کاربر منتقل می شود استحکام است. بخشی از این حس به وزن نسبتا سنگین ۳۵۵ گرمی هارد دیسک (در نسخه ۱ ترابایتی) و بخش دیگر به انتخاب جنس آلومینیوم برای بدنه آن باز می گردد. رنگ این بدنه نیز برای هماهنگی هرچه بیشتر با کامپیوترهای مک نقره ای در نظر گرفته شده است.

IMG_6835

تمرکز بیشتر روی کامپیوترهای مک به این دلیل است که همانطور که از نام دستگاه بر می آید، این محصول علاوه بر USB 3.0، به Thunderbolt هم مجهز است. کابل تاندربولت درون محافظ پلاستیکی نارنجی رنگ که دور محصول را پوشانده جاسازی شده است که به افزایش نظم و محافظت از کابل منجر خواهد شد. محافظ ژله ای قابل جدا شدن طراحی شده، اما کابل تاندربولت همیشه به دستگاه متصل می ماند. برای استفاده از 3.0 USB، نیز کافی است کابل USB ارائه شده همراه هارد دیسک را به درگاه مربوطه متصل نمایید.

IMG_6846

این درگاه در زیر درپوشی قرار دارد که سری های پیشین این هارد دیسک وجود نداشت، و اضافه کردن آن در طراحی جدید باعث شده Rugged Thunderbolt برای مقاومت در برابر نفوذ آب و غبار، بتواند گواهینامه IP 54 را دریافت نماید.

اهمیت درپوش پلاستیکی به حدی است که سازنده یک زاپاس هم برای آن درون بسته بندی قرار داده، هرچند بهتر بود این قطعه مثل درپوش های سری زد سونی به بدنه متصل می شد، اما با وجود زاپاس حداقل مطمئن هستید در صورت گم شدن آن یک شانس دیگر داشته و قابلیت ضد آب بودن دستگاه را به همین سادگی از دست نمی دهید.

IMG_6833

مکانیزم های مقاومتی این هارد باعث شده نتوان آن را در دسته ظریف قامتان قرار داد و ابعاد آن ۸۹ در ۱۴۰ در ۲۴ میلی متر است. هرچند ضخامت و وزن بیشتر را می توان در ازای محافظت بیشتر پذیرفت، اما چراغ دستگاه در زیر درپوش پلاستیکی تعبیه شده که عملا وجود آن در صورت استفاده از کابل تاندربولت و بسته بودن درپوش پلاستیکی بی معنی می شود.

عملکرد و سرعت

IMG_6842

تاندربولت نسخه ارتقا یافته فایروایر ۸۰۰ به شمار می رود و سرعت انتقال داده در آن روی کاغذ می تواند تا ۱۰ گیگابیت در ثانیه برسد که نسبت به سرعت USB 3.0 دو برابر بیشتر است. برای آزمایش عملکرد این درگاه در اما LaCie Rugged Thunderbolt را به یک کامپیوتر مک متصل کردیم و پنجره Installer نرم افزار هارد دیسک نمایان شد. برای راه اندازی این محصول لازم است آن را در ابتدا فرمت کنید که این موضوع به سادگی و از طریق نرم افزار ذخیره شده روی حافظه دستگاه قابل انجام است.

فرمت کردن دستگاه به سادگی فشردن یک دکمه است و در صورتی که هارد دیسک را به کامپیوتر ویندوزی متصل کرده باشید با فرمت NTFS و در مک با فرمت +HFS انجام می شود.

Screen Shot 2015-06-30 at 1.58.33 PM

این نرم افزار همچنین قابلیتی به نام LaCie Share را ارائه می کند که از طریق آن می توانید درکنار پارتیشن اصلی، یک پارتیشین با فرمت FAT32 نیز ایجاد کنید که در هر دو پلتفرم مایکروسافت و اپل قابل استفاده باشد. اندازه این پارتیشن نیز به انتخاب کاربر بوده و از طریق یک Slider در منوی فرمت قابل تغییر است. پس از تقسیم ظرفیت هارد بین پارتیشن ها یا تعیین تنها یک پارتیشن، فرمت پس از گرفتن تایید نهایی از کاربر انجام شده و هارد دیسک آماده استفاده است.

Screen Shot 2015-06-30 at 1.59.50 PM

هارد دیسک استفاده شده در این محصول از سرعت چرخش ۵۲۰۰ دور در دقیقه و کش ۶۴ مگابایتی برخوردار است. برای بررسی عملکرد این قطعه از آن با نرم افزار Blackmagic و AJA System Test مورد آزمایش قرار دادیم.

نتیجه تست ها حاکی از این بود که این هارد دیسک از طریق درگاه تاندربولت و با هردو فرمت +HFS و NTFS قادر است سرعت خواندنی در حدود ۱۰۸ مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن ۱۰۶ مگابایت در ثانیه ارائه کند. چنین رقمی با توجه به سرعت چرخش ۵۴۰۰ دور در دقیقه هارد دیسک نتیجه قابل توجهی به شمار می رود.

Digiato Rugged Thunderbolt Bench

با استفاده از درگاه یو اس بی ۳.۰ هم عملکرد نزدیکی قابل دستیابی بوده و سرعت انتقال اطلاعات در آزمایش این درگاه برای خواندن به ۱۰۷ مگابایت در ثانیه و در نوشتن به بالاتر از ۹۲ مگابایت در ثانیه رسید.

Digiato Rugged USB 3.0 Bench

نکته اینکه که نرم افزار دوم مورد استفاده توسط ما همانی است که خود LaCie هم برای اعلام سرعت هارد دیسک هایش از آن استفاده می کند و نتایج بدست آمده کاملا با سرعت تا ۱۱۰ مگابایت در ثانیه که سازنده روی بسته بندی محصول اعلام کرده همخوانی دارد.

در نهایت نیز دستگاه را با استفاده از درگاه USB 2.0 مورد آزمایش قرار دادیم و در این حالت برای خواندن به رقمی حدود ۳۷ مگابایت در ثانیه و برای نوشتن به سرعت بین ۳۵ مگابیت در ثانیه دست یافتیم.

Digiato Rugged USB 2.0 Bench

امنیت و مقاومت

IMG_6828

این هارد دیسک با بدنه مستحکم آلومینیومی، پوشش ژله ای و درپوش پلاستیکی خود از طریق ایجاد ۳ لایه دفاعی، در مقابل فشار، ضربه و نفوذ آب و غبار از اطلاعات درونش محافظت می کند.

بر روی این هارد دیسک همچنین ۲ نرم افزار Intego Backup Assistant و LaCie Private Public به کاربر ارائه می شوند که اولی برای بک آپ گیری اتوماتیک هارد دیسک از اطلاعات؛ و دومی برای رمزگذاری داده های ذخیره شده بر مبنای استاندارد AES 256 مورد استفاده قرار می گیرند. این استاندارد رمزنگاری توسط ارگان هایی مثل ارتش ایالات متحده استفاده می شود و می توان آن را چهارمین لایه حفاظتی هارد دیسک در برابر وارد آمدن صدمه به اطلاعات در نظر گرفت.

Screen Shot 2015-06-30 at 2.57.29 PM

عملکرد این نرم افزار رمز گذاری به این شکل است که کاربر ابتدا مقداری از فضای هارد را تا حداکثر ۵۰ گیگابایت، به عنوان بخش خصوصی انتخاب می کند و این بخش بسته به اندازه، پس از حدود یک ساعت برای استفاده آماده خواهد بود. دسترسی به بخش Private-Public نیز با استفاده از گذرواژه و به شکل یک پارتیشن مجزا روی هارد انجام می شود.

Screen Shot 2015-06-30 at 4.14.20 PM

برای بررسی امنیت فیزیکی اطلاعات هم هارد دیسک را تحت آزمایش سقوط از ۲ متری، غوطه ور شدن در آب و تحمل فشار سنگین قرار دادیم. نتیجه همه این تست ها را می توان در یک جمله خلاصه کرد؛ تا زمانی که LaCie Rugged Thunderbolt را بیش از حد اعلام شده توسط سازنده تحت سختی قرار ندهید، لازم نیست از بابت خدشه وارد شدن به اطلاعات ذخیره شده روی آن نگرانی داشته باشید.

IMG_6829

جمع بندی

IMG_6816

رمزنگاری اطلاعات و داشتن ۲ درگاه برای انتقال آنها، تحمل ۱ تن فشار و سقوط از ارتفاع ۲ متری و ضد آب بودن، این هارد دیسک را برای تبدیل به گزینه مناسبی برای حفظ اطلاعات در مشاغل و فعالیت هایی کرده که نیاز به جابجایی زیاد در محیط های بیرونی و پرخطر دارند.

این دستگاه با طراحی زیبای خود، از نظر سرعت عملکردی مطلوب و برابر با ادعای سازنده داشته؛ و نتیجه تست های فیزیکی ما استحکام محصول را نیز تایید کردند و در مجموع می توان گفت اگر نیاز دارید همیشه اطلاعات پر اهمیت خود را همراه داشته باشید، و البته حاضر هستید هزینه آن را هم هرچقدر باشد بپردازید، LaCie Rugged Thunderbolt برای شما ساخته شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • علی
    علی | ۱۶ تیر ۱۳۹۴

    چند سال پیش که هنوز هارد اکسترنال تو بازار به وفور یافت نمیشد، یکی از همینارو سفارش دادم از خارج برام آوردن. اولش خیلی خوب بود و با این خیال که یه هارد عمری خریدم ازش استفاده میکردم. ولی یکسال و اندی بعد شروع کرد بازی درآوردن و بعد از چندوقت هم پوکید، هم هارد و هم برد کانکتورش! تمام اطلاعاتم هم پرید. یه هارد 500 سامسونگ داخلش بود. درمجموع دلِ خوشی ندارم ازش. تنها چیزی که ازش مونده برام، محافظ لاستیکی دورشه که برای یه هارد دیگه استفاده می کنم!
    در مجموع توصیه میکنم از برندهاییکه تو بازار رو بورس هستند و قیمت متعادلتری دارند بخرید. هم ضدضربه دارن و هم تاندربولت. بیخودی پول چند برابر به Lacie ندید که چیزی اضافه تر نسبت به بقیه نداره. البته این نظر و تجربه شخصی منه.

  • مهرداد
    مهرداد | ۱۲ تیر ۱۳۹۴

    دیجیاتو نامرد چرا نظر منو ویرایش کردی ؟
    مگه دروغ گفتم ؟ :D

  • Bas
    Bas | ۱۱ تیر ۱۳۹۴

    اول و آخرش داخلی یک هارد سیگیت یا توشیبا یا سامسونگ یا وسترن دیجیتال هست
    الباقی به اینترفیس هست بنظرم اینقدر نیاز به بزرگ کردن نداره. داره مثل بعضی از کمپانی ها برند سازی می کنه و با قیمت و تبلیغات جلو میره البته لوکس بودن هم مزید بر علته یک عده عقلشان به چشمشان هست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی