ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا اپل با آیفون می تازد؛ نگاهی بر ۳ چالش بزرگ پیش روی سازندگان موبایل های اندرویدی

وضعیت سودآوری از فروش تلفن های همراه دیگر به خوبی چند سال گذشته نیست. سامسونگ در هفته گذشته گزارش مالی مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ خود را منتشر نمود و عنوان کرد که ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

وضعیت سودآوری از فروش تلفن های همراه دیگر به خوبی چند سال گذشته نیست. سامسونگ در هفته گذشته گزارش مالی مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ خود را منتشر نمود و عنوان کرد که در مقایسه با مقطع زمانی مشابه در سال گذشته، سود خالص اش با کاهشی ۳۷.۶ درصدی رو به رو بوده است. اچ تی سی هم که اکنون کم ارزش تر از هر زمان دیگری شده و گزارش مالی اش نیز حکایت از یک ضرر خالص ۲۵۰ میلیون دلاری داشت.

بخش موبایل از کمپانی بزرگ سونی نیز زیان ۱۸۴ میلیون دلاری را تجربه کرده و صرفا ال جی بود که در میان شرکت های بزرگ و بنام دنیای تلفن های هوشمند، قادر شد در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵، درآمد هایش را نسبت به سه ماهه دوم سال ۲۰۱۴ صرفا یک درصد افزایش دهد.

شاید چینی ها را عاملی بدانید بر مشکلات سایر شرکت های بزرگ در حوزه فروش موبایل های هوشمند اما اوضاع کمپانی های ساکن کشور چین هم آنطور که باید و شاید، همانند گذشته پر بار نیست. سود خالص لنوو کاهشی قابل توجه داشته، حتی با اینکه درآمد کلی اش نیز افزایش یافته. شیائومی و هوآوی البته قادر گشته اند تا سهم خود از بازار تلفن های هوشمند را افزایش دهند اما وضعیت مالیشان مشخص نیست؛ صرفا می دانیم که حاشیه سود شیائومی از موبایل هایش بسیار اندک است.

مشکل چیست؟ حتی گزارشی منتشر شده بود که خبر می داد میزان فروش موبایل در دوره سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵، تا ۱۲ درصد به نسبت دوره زمانی مشابه در سال گذشته افزایش داشته. در ادامه می خواهیم به سه مورد از بزرگترین دلایل عدم سودآوری سازندگان موبایل های اندرویدی اشاره کنیم؛ با دیجیاتو همراه باشید.

۱)‌ سقوط قیمت ها

به این نمودار توجه کنید؛ از سال ۲۰۱۰ به بعد، میانگین قیمت موبایل های اندرویدی با کاهش رو به رو بوده است. چنین میانگینی در سال ۲۰۱۰ برابر با ۴۴۱ دلار بود اما در سال گذشته به ۲۵۴ دلار رسید که البته در سال جاری پایین تر هم خواهد آمد.

statista-asp-average-selling-price-840x599-w600

در این میان حاشیه سود شرکت های تولید کننده نیز کاهشی قابل توجه داشته. حال که میانگین قیمت سقوط کرده، غیر ممکن به نظر می رسد که تولید کنندگان نیز بتوانند درآمدهای پیشین خود را دوباره به دست آورند، البته مگر اینکه قادر شوند راهی بیابند تا هزینه هایشان را به شکل قابل توجهی کاهش دهند. دقیق تر که به مسئله نگاه کنیم، می بینیم که هزینه ها افزایش نیز داشته اند.

۲)‌ عدم وجود تمایز

LG-G4-Vs-S6-281

آخرین ویژگی شگفت انگیزی که به یک پرچمدار اضافه گشته و باعث شده ضربان قلبتان سریع تر شود، چیست؟

چه مواردی باعث می گردند تا یک موبایل از سایر تلفن های هوشمند ساخته شده توسط رقبا متمایز گردد؟ این روزها تکنولوژی های نوین در میان همه موبایل ها یافت می شوند و برای چشم کاربر نهایی، بسیار عادی گشته اند.

از طرف دیگر همان نوآوری ها نیز روندی بسیار کم سرعت به خود گرفته اند. آخرین ویژگی شگفت انگیزی که به یک پرچمدار اضافه گشته و باعث شده ضربان قلبتان سریع تر شود، چیست؟ ایمن سازی بیومتریک به واسطه استفاده از حسگر اثر انگشت، ویژگی مقاومت در برابر آب، سنسور شمارنده ضربان قلب؟

حال به نقطه ای رسیده ایم که می گوییم برخی از این نوآوری ها بی فایده بوده اند و قصد داریم آنها را از موبایل های بعدی حذف کنیم.

IMG_5134

بهترین راه برای هدر دادن سرمایه، ایجاد یک کمپین تبلیغاتی ناموفق است.

در مرحله فعلی بیش از هر زمان دیگری، سازندگان اسمارت فون ها به سوی بازاریابی قوی تر سوق پیدا کرده اند اما همین امر نیز دو مشکل بزرگ دارد؛ اول اینکه هزینه این کار بسیار بالاست و دوم اینکه نمی توان تخمین زد پس از صرف همین هزینه گزاف، بازگشت سرمایه تا چه حد خواهد بود. می توان گفت بهترین راه برای هدر دادن سرمایه، ایجاد یک کمپین تبلیغاتی ناموفق است. سخت می توان در این بخش از مقاله، به HTC اشاره نکرد؛ شرکتی که موبایل هایی مشابه ساخت و سپس تلاش کرد با تبلیغات به شدت ضعیف خود آنها را به فروش برساند.

galexy-a5-000-22

شایسته نیست میان رده و ارزان قیمت های بی کیفیت، «گلکسی» نام گیرند.

برخی دیگر از سازندگان موبایل های اندرویدی البته محکوم گشته اند که مدل های بیش از حد زیادی را روانه بازار می کنند که البته چندان هم از یکدیگر متفاوت نیستند. عرضه بیش از اندازه محصولات باعث می گردد تا به جزییات توجهی نشود. حال در ذهن داشته باشید که سامسونگ، برندیست که بیش از دیگران مایل به فروش موبایل های گران قیمت است اما زمانی که یک شخص تصمیم به خرید یک تلفن همراه اقتصادی از شرکت یاد شده می گیرد، به هیچ عنوان با تجربه کاربری مطلوب و قابل قبولی در ازای بهای پرداختی، مواجه نمی شود.

همین موضوع موجب خدشه دار شدن برند کره ای خواهد شد بخصوص که این شرکت در میان رده های کاملا معمولی اش نیز از برند «گلکسی» بهره جسته است. همان مشتری که موبایل ارزان قیمت سامسونگ را خریده و رضایتی نیز کسب نکرده، مشخصا در خرید بعدی اش به سراغ شرکت کره ای نخواهد رفت. چرا باید تولیدات و مدل ها آنقدر بالا باشند که کیفیت پایین آید و مشتری از دست رود؟

۳) افزایش هزینه ها

کاهش میانگین قیمت موبایل های اندرویدی معقول به حساب می آمد اگر هزینه ها نیز همزمان کاهش پیدا می کردند اما در واقع، برعکس این موضوع اتفاق افتاده است.

LG-G4-Vs-S6-231

سازندگان برای ایجاد تمایز، هزینه های زیادی را صرف بخش تحقیق و توسعه خود نموده اند و تلاش کرده اند تا قابلیت های متفاوت را به موبایل های خود اضافه کنند. این موضوع باعث شده تا هزینه های ساخت بالاتر از پیش روند.

سامسونگ خود بهترین مثال برای این بخش از مقاله است؛ گلکسی اس ۵ با هزینه ۲۵۶ دلار تولید می شد در حالی که گلکسی اس ۴ که سال قبل تر به بازار آمده بود هزینه ساخت ۲۳۶ دلاری را در بر داشت. هزینه ساخت گلکسی اس ۶ و نمونه اج نیز مشخصا بالاتر از دو رقم یاد شده هستند.

IMG_9160

برخی سازندگان تصمیم گرفتند تا بعضی از قابلیت ها را نادیده گرفته و به همین طریق، هزینه های ساخت را پایین نگه دارند. از طرفی ایده ساخت موبایل هایی سخت جان تر و البته شخصی تر، از سوی تولید کنندگان نادیده گرفته می شود. به این سوال می رسیم که آیا سازندگان اسمارت فون ها می توانند موبایلی با مجموعه امکانات کامل را توسعه داده و باز هم حاشیه سود بالایی داشته باشند؟

فروش بالا این روزها به سادگی گذشته به دست نمی آید.

البته سناریویی دیگر نیز وجود دارد؛ گلکسی اس ۳ یکی از پرفروش ترین موبایل های تاریخ سامسونگ بوده و تا چند سال پس از عرضه اش باز هم فروش مناسبی داشت. بین ما و توسعه دهنده موبایل (برای مثال سامسونگ) یک شرکت دیگر نیز وجود دارد که کار اسمبل کردن قطعات را انجام می دهد. حال هرچه سفارشات برند سازنده بالاتر روند، هزینه های ساخت نیز مشمول تخفیف بیشتری می گردند چرا که قیمت اسمبل کردن ۱۰ میلیون تلفن همراه، با ۱۰۰ میلیون یکی نیست. فروش بالا، به خودی خود می تواند عاملی باشد برای کاهش هزینه ها؛ فروشی که البته این روزها به آن آسانی چند سال پیش به دست نمی آید.


 چرا اپل متفاوت است؟

IMG_6569

ماه گذشته وال استریت ژورنال گزارش داد که بر اساس آمار موسسه Canaccord Genuity، در دوره سه ماهه دوم، ۹۲ درصد از سود موجود در بازار تلفن های هوشمند روانه جیب اپل شده است. این آمار البته کاهش هم داشته و در دوره سه ماهه اول سال ۲۰۱۵، شرکت آمریکایی قادر گشته بود تا ۹۳ درصد سود این بازار را برای خود جذب کند. در این میان گفته شده بود که سامسونگ نیز موفق شده تا ۱۵ درصد از سود را به خود اختصاص دهد و دلیل عدم تطابق این آمار هم آن است که شرکت های بسیاری ضرر داده اند.

سامسونگ ۲۰ میلیون موبایل بیشتر از اپل به فروش رسانده اما صرفا توانسته بخش بسیار کمی از سود را به خود جذب کند.

BT-AD014_SMARTP_16U_20150712190305-840x15042-840x1504 (1)-w600

چگونه اپل توانسته این کار را انجام دهد؟ به سه مشکلی که برای سازندگان موبایل های اندرویدی پیش آمده اند توجه کنید؛ می بینید که این شرکت هر کدام از آنها را به نحوی حل کرده.

میانگین قیمت یک موبایل اندرویدی ۲۵۴ دلار؛ میانگین قیمت آیفون ۶۸۷ دلار.

میانگین قیمت آیفون اکنون ۶۸۷ دلار است؛ حدود ۳ برابر میانگین قیمت موبایل های اندرویدی. اپل توانسته حاشیه سود بالای خود را حفظ نماید چرا که صرفا محصولاتی اعلا تولید می کند و البته پلتفرمی اختصاصی نیز برای خود دارد؛ پلتفری که رقیبی برایش وجود ندارد و صرفا خود اپل است که آن را می سازد. تصور کنید همه موبایل های اندرویدی را فقط سامسونگ می ساخت، در این صورت سود شرکت کره ای تا کجا بالا می رفت؟ این دقیقا همان اتفاقی است که برای اپل و iOS اش افتاده. اگر به iOS علاقه مند شوید، مجبور به خرید از اپل خواهید بود اما اگر اندروید را دوست داشته باشید، چندین و چند برند بسیار معروف در انتظار اسکناس های شما هستند.

از طرف دیگر بر اساس آمار ارائه شده از سوی موسسه IHS، ساخت یک آیفون ۶ هزینه ای حدود ۲۰۰ دلار برای اپل در بر دارد؛ دقیقا مشابه با آیفون 5 و 5S.

ما مشکلی با مشکل داشتن سازندگان نداریم

هنوز برندهای مرغوب و تراز اول جهان اسمارت فون ها می توانند در بازارهای کشف نشده بتازند، هنوز هم می توان سود داشت اما دیگر دوران وجود قابلیت های سخت افزاری شگفت انگیز در پرچمداران بدون اینکه هزینه های ساخت سر به فلک بکشند، به سر آمده است.

موضوع دیگری وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم؛ آنچه به نفع سازندگان است، لزوما به نفع کاربران نیست. علاقه مندان به دنیای تلفن های هوشمند معمولا تمایل دارند تا بهترین کیفیت به همراه بالاترین قابلیت ها را در کنار کمترین قیمت به دست آورند، این همان اتفاقی است که به واسطه تلاش شرکت های متعدد، در اکوسیستم اندروید افتاده، هرچند که به نظر می رسد این جاده دیگر ادامه زیادی نداشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (77 مورد)
  • محمد
    محمد | ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

    مشتری مداری هم از مزایایی اپل هست. نمونش امکان پس دادن برنامه های خریداری شده از اپ استور هست. خودم چند روز پیش یه برنامه خریدم ولی خیلی برنامه جالبی نبود اون طور که باید می بود. دیشب رفتم و برنامه رو پس دادم 3$ هم به اکانتم برگشت کمتر از 2ساعت.

  • mahdi
    mahdi | ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

    من حداقل میدونم ک آبفون تو بنچمارکا دیگه ب پای اندروید نمیرسه.مردم ایرانم بهشون بگی نکسوس هنگ میکنن،معلومه با این سطحه مردم آیفون میره بالا(تو ایران)

  • مسعود
    مسعود | ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

    اپل یه برند خاصه

  • سینا >m
    سینا >m | ۱۶ مرداد ۱۳۹۴

    ما که از هر دو راضییم ........

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی