مقامات کالیفرنیا با توپ های مشکی رنگ به نبرد با خشکسالی می روند
دپارتمان آب و انرژی لس آنجلس طی هفته گذشته از سیستم جدیدی برای حفاظت از کمیت و کیفیت آب شهری پرده برداشت و این سیستم جدید چیزی نیست جز هزاران توپ مشکی رنگ که قرار ...
دپارتمان آب و انرژی لس آنجلس طی هفته گذشته از سیستم جدیدی برای حفاظت از کمیت و کیفیت آب شهری پرده برداشت و این سیستم جدید چیزی نیست جز هزاران توپ مشکی رنگ که قرار است روی سطح مخازن آب غوطه ور شده و مانع بخار آب شوند.
در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
روز دوشنبه، 20 هزار توپ مشکی رنگ دیگر، که هر کدام ابعادی در حدود یک گریپ فروت دارند به درون مخزن آبی در سیلمار کالیفرنیا ریخته شدند تا سطح مخزن 12 میلیارد لیتری به طور کامل توسط 96 میلیون توپ مشکی رنگ پر شود.

نقش این کره های مشکی رنگ که «توپ سایه» لقب گرفته اند بسیار ساده است. با قرار گرفتن اجسام پلاستیکی که نسبت به دیگر مواد قدرت انتقال گرمای کمتری دارند، میزان بخار آب و تبخیر به شدت کاهش می یابد. در حقیقت، حضور توپ ها این امکان را می دهد تا به میزان 1.1 میلیارد لیتر از تبخیر آب به صورت سالیانه جلوگیری شود.
از 15 سال پیش تاکنون، کالیفرنیا با بحران خشکسالی و کم آبی روبرو بوده و براساس گزارش ها و محاسبات، چنین رویدادی طی 1200 سال اخیر بی سابقه بوده است. در ماه آپریل، جری براون، فرماندار کالیفرنیا اعلام داشت با کاهش 25 درصدی مصرف آب در سراسر ایالت، قصد دارد این مشکل را تا حدودی مدیریت کند.
میزان آبی که توسط این توپ ها ذخیره می شود، می تواند میزان آب آشامیدنی سالانه 8100 انسان را شامل شود. البته اگر فکر می کنید این راه احمقانه به نظر می رسد و هزینه گزافی روی دوش مقامات کالیفرنیا گذاشته، سخت در اشتباه هستید.
هزینه تولید هر توپ 36 سنت بوده و هر راه دیگری مثل ساخت روکشی عظیم، هزینه ای بیش از 300 میلیون دلار بر گردن فرماندار کالیفرنیا می گذاشته. توپ ها علاوه بر اینکه از تبخیر جلوگیری می کنند، مانع انجام فعالیت های شیمیایی در آب های کلر دار شده و همچنین امکان رویش جلبک نیز بسیار کاهش می یابد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
چ ایده ی جالبی کاش ماهم این کارو میکردیم البته آب های ما بخار نمیشن یا تو لوله انتقال ک مال صدسال پیشه خوراک زمین میشن یا شانس دارن و میان ب دست ما میرسنو ما راحت هدر میدیم...
جالب بود .
مرسی دیجیاتو.
چه خوجگله من از این توپ ها می خواهم
در ایران بیشتر مشکل آب از مدیریت غلط منابع آبی هستش.
مثلا سد گتوند که مخزنش کنار یه گنبد نمکی هستش و تمام آب شیرین پشت سد رو شور کرده. حالا نمیدونن با این حجم عظیم آب شور چی کار کنن.
فکر نمی کنید اگه توپ ها رنگشون سفید براق بود ، عملکرد بهتری داشتن ؟!
مشکل کم ابی این چند وقته زیاد شده / تمام فواره های داخل شهر خاموشن /
جالبه عده ای هم اصلا عین خیالشون نیست !!!
طرف رو دیروز دیدم داشت نیسان آبی شو با فشار زیاد اب میشست.
یه روز دیگه به خدا بارون باریده بود زن همسایه داشت با شلنگ جلوی خونشو میشست .
تذکر میدی اصلا و ابدا تو مغزشون نمیره
ای کاش مسئولین بی کفایت یکم به فکر بودند
کشور ما هم فقط تمام مشکلات شده مقابله با بی حجابی و شعار مرگ بر امریکا ..دیگه مشکلی تو کشور ما نیست .
واقعا خوشا به حالشون که ادم های با لیاغت سر پست های مدیریتیشون هستند .
خودمونم رعایت نمیکنیم اما با آب تصفیه شده ماشین و حیاط شستن خیلی ظلمه! خیلی
شاید یک سوم جمعیت جهان به آب کافی و سالم دسترسی نداشته باشن. اونوقت ما راحت تو این بحران بی آبی باهاش چیکار میکنیم. جدی راست میگن جنگ جهانی سوم بر سر آبه
جنگ جهانی بعدی بر سر منابع رو به اتمام خواهد بود...مثل نفت و آب و....واقعا ناامید کننده هست که توی کشور ما هم تمام این منابعو داریم تلف می کنیم
به این میگن چاره اندیشی و راه حل درست!
ولی سه تا بدی داره یکی این که نمیشه قایق سواری کرد که در برابر ذخیره اب بی اهمیت به نظر میرسه دوم یک سری زیست هایی که پشت سد به وجود اومدن و یا موقتی هستند(پرندگان مهاجر) نابود میشه و باید فکری کرد سوم این که وقتی سطح اب پشت سد رو برای لایروبی کف سد پایین میارند این توپها که قرار نیست بره تو توربین؟ باید جمع بشه که کار بسیار سخت تری نسبت به رها کردنشونه!
تو کل دنیا تبخیر سطحی مشکل جدی برای حفظ منابع آبی هستش.
دریاچه ارومیه هم تو فصل بارندگی آب میاد داخلش اما به علت سطح گسترده و عمق کمش بیشتر آبش تبخیر میشه
واقعأ ايده ي خيلي خلّاقانه ايه فقط نميدونم چرا از رنگاي روشن استفاده نكردن كه نور و گرمارو بازتاب كنه .
ما هم خیلی قشنگ شاهد خشک شدن دریاچه هامون هستیم
عجب ابتکاری !
دوست عزیز اگر روی دریاچه ها از این گوی ها بریزیم زیستگاه اون دریاچه رو نابود میکنیم و پرندگان مهاجر هم نمیتونن توی اون زندگی کنند جدای این تاکید ما برای حفظ دریاچه ها بحث محیط زیست هست و مشکلات محیط زیستی بعد از خشک شدن اون مثل طوفان نمک هست نه منبع ذخیره اب! اگر قرار بود دریاچه ها به عنوان منبع ذخیره اب قرار بگیرند، سد ها بهتر این کارو انجام میدادند و ما اب سد ها رو باز نمیکردیم که دریاچه رو نجات بدیم! درسته این گوی ها طرح خوبی هستند ولی برای دریاچه نمیشه استفاده کرد.
تمام راه حل ها که گوی نیست
هر چند حالا دیگه خیلی دیر شده واسه کشف راه حل
اینقدر سد و آب بند مهندسی نشده زدیم که حالا دیگه هیچ نوش دارویی هم درمانشون نمیکنه
بالاخره بهتر از نابودی کل اکوسیستم و دریاچه است.
فقط اومدم به spry - بدم !
دریاچه و تالاب فرق میکنه اینا رو دارن توی سد میریزن
سرچ کن اول ببین اکوسیستم چی هست
دوست عزیز rivekan ، این کارو رو یه مخزن آب شیرین در کالیفرنیا انجام دادند نه بر روی دریاچه،
وگرنه اونا هم از عواقب زیست محیطی چنین کاری برای دریاچه آگاهی کامل دارند.....
و فرمایش شما درباره دریاچه کاملا درسته
دوستدار محیط زیست