ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

هفت ویژگی مربیان و مشاوران بزرگ

امروزه مقالات زیادی در باب اهمیت مربیان و راهنمایان بزرگ نوشته می شود. اما چگونه می شود فهمید که یک شخص موفق، می تواند مشاور خوبی برایمان باشد یا خیر؟ خوشبختانه به کمک کارشناسان و صاحب نظران، معیار ها ...

سهیل امید دزیانی
نوشته شده توسط سهیل امید دزیانی | ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

امروزه مقالات زیادی در باب اهمیت مربیان و راهنمایان بزرگ نوشته می شود. اما چگونه می شود فهمید که یک شخص موفق، می تواند مشاور خوبی برایمان باشد یا خیر؟

خوشبختانه به کمک کارشناسان و صاحب نظران، معیار ها و ویژگی هایی برای شناسایی مشاوران و راهنمایان بزرگ تعیین شده و البته این را هم باید مد نظر داشت که نیازی به جمع شدن همه این ویژگی ها در یک شخص نیست.

همانطور که تایید خواهید کرد افراد موفق معمولاً مشغله زیادی هم دارند؛ بنابراین می توان از هیئت مدیره یا اشخاص وابسته به آنها برای پرسیدن سوالات یا راهنمایی گرفتن از این اشخاص استفاده نمود. امروز قصد داریم به برخی از ویژگی هایی اشاره کنیم که فصل مشترک تمامی مربیان و راهنمایان بزرگ هستند. با دیجیاتو همراه باشید.

1- اعتماد به نفس دارند و در زمینه های مختلف، اطلاعات دارند

اگر یک مربی یا راهنما به چشم یک رقیب به شما نگاه کند، نمی توانید تعامل خوبی با او داشته باشید و همه توصیه های او برایتان بی فایده خواهند بود. به گفته برتراند گراویس نویسنده کتاب "چه کسی شما را هدایت می کند؟ راهنمایی برای یافتن مربیان" شما فردی را می خواهید که به حقوق خود قانع است و شما را به چشم یک تهدید نمی بینید.

او می گوید، انتخاب یک مشاور از صنایع متفاوت یا کسب و کار های موفق و تعامل با آنها می تواند بسیار سازنده باشد؛ با این کار، دیگر نگرانی از بابت رقابت هم وجود ندارد. همچنین آموختن سیاست های اداری یا جو حاکم بر بازار، اغلب فراتر از محیط های صنعتی است؛ بنابراین شما به کسی نیاز ندارید که بگوید دقیقاً چه کاری باید انجام دهید.

2- سخاوتمندانه، وقت و انرژی خود را به اشتراک می گذارند

به یاد داشته باشید کسی که با همت و تلاش خود از طریق سخاوتمندی و مهربانی از پله های ترقی بالا رفته است، نسبت به فردی که با نگاهی منفی اش نمی تواند پیشرفت دیگران را ببیند، مطمئناً گزینه بهتری برایتان خواهد بود.

لیندسی پولاک مشاور کسب و کار و نویسنده آمریکایی می گوید، شما باید به دنبال فردی باشید که علاقمند است تجربیاتش را با دیگران به اشتراک بگذارد. این افراد از اینکه وقت و انرژی خود را صرف تعامل با دیگران کنند، لذت برده و همواره تلاش می کنند نقش مثبتی داشته و به دیگران کمک کنند. البته شما نیز باید با واقع بینی، انتظارات خود را تعدیل کرده و از هدر رفتن وقت مشاور تان بپرهیزید.

3- خود آگاهند

گاهی اوقات رسیدن به موفقیت ساده تر از چیزی است که فکرش را می کنید و برای این منظور نیازی به نقشه یا تجزیه و تحلیل های دشوار نیست و تنها باید در یک مکان درست و زمان مناسب، بهترین عملکرد را داشته باشید.

گراویس می گوید، بسیاری از مردم گمان می کنند لزوما همه افرادی که در جایگاه موفقی هستند علت موفقیت خود را می دانند و به همین دلیل برای دریافت مشاوره به به سِمت فرد اکتفا می کنند. اما بهترین افراد برای دریافت مشاوره، اشخاص خود آگاهی هستند که به اندازه کافی دلایل رسیدن به موفقیت خود را می دانند و به همین دلیل توصیه می شود که مربیان و مشاوران خود را بر پایه «خرد آنها انتخاب نمایید نه شهرت شان».

4- راستگو هستند

گاهی اوقات انسان ها برای تغییر یک رفتار، به سخت گیری و اعمال محدودیت های بیشتری نیاز دارند. بنابراین داشتن یک راهنمای صریح و قاطع که شما را به چالش می کشد، بهتر از نصیحت های از روی ترحّم افرادی است که فقط تعریف و تمجید می کنند.

لیندسی پولاک می گوید، یکی از چالش هایی که در بحث راهنمایی و مشاوره زیاد شنیده می شود این است که شخصی دائماً به شما بگوید: "شما فوق العاده اید!" (بدون اینکه راهکار یا پیشنهادی برای پیشرفت و بهبود بیشتر دهد).

البته بسیاری از افراد دوست ندارند که همه این حرف ها را جلوی کارفرمایشان بشنوند؛ بنابراین بهتر است آن را از یک فرد مورد اعتماد آن هم بطور خصوصی بشنوید.

5- در حرف هایشان به جزئیات اشاره می کنند

بازخورد های مشخص و دقیق (کسب و کار شما برای موفقیت به اعدام و ارقام دقیق نیاز دارد) معمولاً می تواند اوضاع کاری شما را متحول نماید. می توانید این بازخوردها را اگر شکلی اختصاصی دارند به صورت شفاهی از مربیان و مشاوران خود بخواهید و اگر کلیت دارند و می توانند در هر کسب و کاری به کار گرفته شوند در توئیت های این افراد یا سخنرانی های عمومی شان دریافت نمایید.

6- با احتیاط هستند

افراد باید بتوانند بدون ترس از اینکه روزی از حرف هایشان علیه آنها استفاده خواهد شد یا حتی به گوش رئیس شان برسد با احساس راحتی با مشاور خود صحبت کنند.

گراویس پیشنهاد می کند تا حد ممکن مشاوری را انتخاب کنید که نسبت نزدیکی با یکدیگر نداشته باشید یا اصلاً در شرکتی که شما هستید، نباشد. بعضی از افراد با خود می گویند: "از اینکه مشاور من کنار رئیسم بنشیند، احساس خوبی ندارم" یا "ممکن است مشاور من دوست دوستم باشد، چه من بخواهم چه نخواهم".

با این حال اگر به مشاور خود اطمینان دارید، دل نگرانی ها را دور ریخته و از اینکه جزئیات خصوصی خود را با او مطرح کنید، نترسید. البته هیچ تضمینی برای در امان ماندن اطلاعات خصوصی شما وجود ندارد زیرا هیچ توافقی مابین شما امضا نشده است! بنابراین به آنچه که با دیگران به اشتراک می گذارید، دقت کنید.

7-از دیدگاه ها و مناظر مختلف، پیشنهاد ارائه می دهند

ممکن است با کسی که شرایطش تقریباً به شما نزدیک است، رابطه خوبی داشته باشید و از او نظر بخواهید اما بهتر است از کسی مشاوره بگیرید که سرد و گرم روزگار را چشیده و تجارب فراوانی دارد.

باید بتوانید با مردمی که طرز فکرها، تجارب و شخصیت های مختلفی دارند، تعامل داشته باشید. همواره قسمتی از راهبردها و سیاست های محیط کسب و کار، در برخورد و تعامل سازنده با مردم متفاوت از خودتان است.

به یاد داشته باشید یک مربی نقش همان صدای صادقانه ای را ایفا می کند که بر جنبه هایی غیر از آنچه شما در مورد یک موضوع می دانید، اشراف دارد. مشاور یا راهنمای شما در زندگی کیست؟ تا چه حد از او کمک می گیرید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • سامان
    سامان | ۱۷ آذر ۱۳۹۴

    متشکرم
    عالی بود

  • moh3n
    moh3n | ۱۴ شهریور ۱۳۹۴

    ممنون مقاله مفیدی بود . من هروقت کم میارم تو کارام با بهترین دوستم مشورت میکنم! حقا برام نقش برادر رو داره. ممنون از دوستم ممنون از شما

  • drona
    drona | ۱۴ شهریور ۱۳۹۴

    ممنون آقای امید دزیانی. مطلب خوب و مفیدی بود.

  • عـــامـر
    عـــامـر | ۱۴ شهریور ۱۳۹۴

    وقتی یه آدم راستگو باشه دلت میخوادهرکاری براش بکنی هرخواسته بخواد با جون و دل براش انجام بدی بین این صفاتی که ذکر کردید همش خوبه هاااا اما از همه بهتر راستگویی هستش و بعدش هم خودآگاهی که حداقل بدونه چه کاری رو باید شروع کنه

    • drona
      drona | ۱۴ شهریور ۱۳۹۴

      واقعا همینطوره. یه مدیری دارم که به خاطر صداقت و مردونگیش، تا پای جون پاش وایسادم. مردونگی واقعی تو صداقته!

مطالب پیشنهادی