ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا در پی حیات فرازمینی، باکتری ها را به مرز فضا می برد

کشف حیات در سیاره ای دیگر، تنها با هدف آلوده کردن آن به میکروب های زمینی، یکی از کابوس هایی است که ناسا همواره پیش روی چشمان خود آن را احساس می کند. این سازمان برای ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ مهر ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

کشف حیات در سیاره ای دیگر، تنها با هدف آلوده کردن آن به میکروب های زمینی، یکی از کابوس هایی است که ناسا همواره پیش روی چشمان خود آن را احساس می کند. این سازمان برای آنکه دریابد آیا موجودات تک سلولی زمینی می توانند به سمت مریخ حرکت کرده و در سیاره سرخ زنده بمانند، تصمیم گرفته آنها را از ارتفاع 12 هزار پایی زمین به سمت فضا رها کند.

امروز یک بالون هلیومی که قرار است تجربه علمی متفاوتی را رقم بزند از تاسیسات بالون علمی کلمبیا واقع در Sumner نیومکزیکو عازم مرز فضا می شود. مسافران این بالون نیز تعدادی باکتری هستند که در داخل کانتینرهایی بارگذاری شده اند تا در جریان حرکتشان به سمت استراتوسفر زمین، آسیبی به آنها وارد نشود.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

پس از آنکه این بالون به ارتفاع هدف خود رسید، کانتینرها باز می شوند و نمونه های خود را برای بازه زمانی 6، 12، 18 یا 24 ساعت در معرض این فضا قرار می دهند. در پایان این آزمایش نیز بالون منفجر می شود و محموله میکروبی آن از طریق چتر نجات به سطح زمین باز می گردد.

1447977860812679715

جو بالایی زمین محیطی کاملا جهنمی است: دمایی منجمد کننده دارد و می توان آن را به یک محیط خلا تشبیه کرد که حجم بالایی از پرتوهای فرابنفش را در خود جای داده است.

این فضا شبیه به سطح مریخ به نظر می آید و موجودات زنده به سختی می توانند در آنجا دوام بیاورند با این همه، مطالعات قبلی نشان داد که برخی از انواع حشره می توانند بعد از رها شدن در آسمان، دربرابر توفانها و دمای نامتعارف این جو مقاومت کنند.

جالب است بدانید که پژوهش های اخیر انجام شده در ایستگاه فضایی بین المللی نیز نشان داده است که باکتری های خفته، هاگ های قارچی و حتی بذر گیاهان می توانند در فضای پیرامونی یک فضاپیما (در صورتی که محافظ های لازم در برابر پرتوهای شدید فرابنفش برایشان در نظر گرفته شود) زنده بمانند.

با در نظر داشتن مقاومت و سختی حیات، احتمال آلوده شدن یک محیط خارجی به موجودات فرازمینی مساله ایست که به شدت نیازمند انجام مطالعات و درک بیشتر است. اما به غیر از مریخ، می توان به ماموریت تازه ناسا موسوم به Europa اشاره کرد که در همین راستا صورت می پذیرد و ممکن است که در ادامه فضاپیمایی هم به ماه یخی زحل به نام Enceladus ارسال شود. در هر صورت هر دوی این ماموریت ها قرار است که پس از آغاز، به دنبال حیات فرازمینی باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Ghazanfar Didindipour
    Ghazanfar Didindipour | ۶ مهر ۱۳۹۴

    آه، گرفت کامل رو نشد ببینیم :(
    #خسوف

    • kayba
      kayba | ۶ مهر ۱۳۹۴

      من دیشب رفتم نگاه کنم ماه رفت پشت یه ساختمونه نتونستم ببینم

      • Ghazanfar Didindipour
        Ghazanfar Didindipour | ۶ مهر ۱۳۹۴

        تو دیگه خیلی بدشانسی.
        شمال کشور غروب کرد. آخرای غروبش و محو شدنش خیلی خوف بود.
        یکهویی تو ابرا محو شد. به معنای واقعی تو افق محو شد.
        سبحان الله :X

  • حسن
    حسن | ۶ مهر ۱۳۹۴

    بعد ما نشتسیم میگیم این مطلبو کپی به 9 نفر نکنی از وسط نصف میشی :|
    خدایی اونها کجان ما کجاییم!

مطالب پیشنهادی